Kaljuuntuminen ja proteiinit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuomo
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa äsken istuskelin paskalla ja lueskelin muijakaverini Cosmopolitania, kun huomasin siellä artikkelin, jossa käsiteltiin ruokavalion vaikutusta hiuksiin. Siinä väitettiin, että paljon proteiinia ja maitotuotteita sisältävä ruokavalio edistää hiusten haurastumista ja kaljuuntumista.
Itselläni on nuo hiukset harventuneet tuolta takaraivosta jo pidemmän aikaa, eikä siihen tunnu mikään auttavan. Onko tuossa Cosmon väitteessä mitään perää vai onko tämä ihan pelkästään geenijuttu, johon ei mikään auta. Isä on tosiaan kalju, mutta siltäkin rupes hiukset harveneen vasta keski-iässä, minä oon vittu 22!!! :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kyllä mun mielestä ainakaa pitäs protskuilla olla mitää merkitystä. Sehän on
toisin päin eli aliravitsemus voi aiheuttaa hiusten lähtöä.

En väitä vastaan jos aiheesta on tehty luotettava tutkimus mutta itse olen aina luullut toisinpäin, eli proteiinipitoinen ruokavalio tekee nimenomaan hyvää hiuksille. On olemassa jotain proteiinishampootakin jossa hiuksen ulkopuolelta tulevalla proteiinilla on tarkoitus vahvistaa hiusta.

Joku testosteronin muotohan ilmeisesti aiheuttaa hiustenlähtöä, eli mutuiluna miehen testosteronin "profiili" muuttuu iän myötä ja se saattaa aiheuttaa hiustenlähtöä.

Toivon että joku alan asiantuntija täsmentää tai oikaisee. :)

Mun tyttöystävä kerto tällasen teorian tolle miesten kaljuuntumiselle et se johtus aika pitkälle siitä kun miehethän ei niin paljon harjaile hiuksia, joten päänahan verenkierto kärsii siitä verrattuna naisiin jotka taas päivittäin hiuksia harjaavat. Tuntus loogiselta että joku päänahan hieronta siis vois auttaa kaljuuntumisongelmiin. Mene ja tiedä.

Kaljuuntuminen on pitkälti perinnöllistä. Lisäks kai jos äidin puolen suvussa on kaljuja miehiä ollu niin sitten on suurempi todennäkösyys kaljuuntua itekin. Sit on viä pälvikalju sairauskin, mut se ei oo kovin symmetrinen vaan voi tulla kaljulaikkuja ja saattaa lähtee kulmakarvat yms. Mut kyllä varmaan perinnöllisyyteen menee tuo enkä proteiiniin usko ainakaan. Liika yksinkertanen ruokavalio varmaan voi aiheuttaa, mutta se vaatii sitten puutostilaa jostain tai sitten on sairauksia jotka tosiaan voi sivuvaikutuksena pistää hiukset lähteen.

Hiukset voi olla heikolla jos päänahka on kireä, eli ei liiku oikeestaan. Siitä johtuu taas heikko verenkierto ja sitä voidaan hoitaa harjailuilla ja hieromisilla. Mut tosiaan yleisesti nuorena kun kaljuuntuu niin perinnöllisyys varmasti ois se todennäkösin.

Viimeksi muokattu:
Kaljuuntuminen on pitkälti perinnöllistä. Lisäks kai jos äidin puolen suvussa on kaljuja miehiä ollu niin sitten on suurempi todennäkösyys kaljuuntua itekin. Sit on viä pälvikalju sairauskin, mut se ei oo kovin symmetrinen vaan voi tulla kaljulaikkuja ja saattaa lähtee kulmakarvat yms. Mut kyllä varmaan perinnöllisyyteen menee tuo enkä proteiiniin usko ainakaan. Liika yksinkertanen ruokavalio varmaan voi aiheuttaa, mutta se vaatii sitten puutostilaa jostain tai sitten on sairauksia jotka tosiaan voi sivuvaikutuksena pistää hiukset lähteen.

Hiukset voi olla heikolla jos päänahka on kireä, eli ei liiku oikeestaan. Siitä johtuu taas heikko verenkierto ja sitä voidaan hoitaa harjailuilla ja hieromisilla. Mut tosiaan yleisesti nuorena kun kaljuuntuu niin perinnöllisyys varmasti ois se todennäkösin.

Kaljus periytyy nimenomaan äidiltä. Isän kaljuuntumisesta et voi päätellä oikeastaan mitään.

Kaljus periytyy nimenomaan äidiltä. Isän kaljuuntumisesta et voi päätellä oikeastaan mitään.

Ihan totta? JEEEES:) :) :) Mutsin puolella letti kaikilla ukoilla ja akoilla, faijalla taas pälvin alkua ja ukki kuulemma kaljuuntui 20 vuotiaana:D

Takaisin asiaan, kyllä meikä poika saa ravata tiuhaan parturissa ja kehuja tulee hiusten kovasta kunnosta, välillä hoviparturini jopa ihmettelee että kyllä sulla tukka kasvaa. Kynsiäkin saan leikata n. 2 kertaa/vko, oravien sukuako tiedä häntä? ;) Mutta kyllä näillä mäntyyn kiipeisi jos ei reiluun viikkoon leikkaisi.

Tämä on kyllä yleinen totuus asiasta, mutta toisaalta esim. veljeni kaljuuntuu aivan samalla tavalla kuin isäni nuorena. Äidin suvussa kaikilla on hiukset 90-vuotiaaksi asti päässä ja tiukasti. Voi olla että y-kromosomissa on myös jokin mikä altistaa kaljuuntumiselle...

Sinänsä mielenkiintoinen väite, sillä itselläni ja treenanneella pikkubroidilla on hiukset harvenneet siihen malliin ettei tartte enää parturissa käydä... Sen sijaan isobroidi ja toinen pikkubroidi (jotka eivät treenaa) kulkevat edelleen letti hulmuten. Mä ja broidi ollaan tietty vedetty monen monet protsku-kuurit. Hmm. Sitten taas toisaalta syynä voi olla myös treenauksen myötä kasvanut (?) testosteroni, vai häh?

Vetäydyn takavasemmalle ihmettelemään.

PS. Eipä silti, mihin niitä hiuksia edes tarttee? Mä ainakin olen tyytyväinen tän sänkeni kanssa.

Sinänsä mielenkiintoinen väite, sillä itselläni ja treenanneella pikkubroidilla on hiukset harvenneet siihen malliin ettei tartte enää parturissa käydä... Sen sijaan isobroidi ja toinen pikkubroidi (jotka eivät treenaa) kulkevat edelleen letti hulmuten. Mä ja broidi ollaan tietty vedetty monen monet protsku-kuurit. Hmm. Sitten taas toisaalta syynä voi olla myös treenauksen myötä kasvanut (?) testosteroni, vai häh?

Vetäydyn takavasemmalle ihmettelemään.

PS. Eipä silti, mihin niitä hiuksia edes tarttee? Mä ainakin olen tyytyväinen tän sänkeni kanssa.

Voi kai se olla testokin. Maallikon korvaan ainakin kuulostaa mahdolliselta. Todennäköisyydestä en tiedä. Kui se testo muuten nousee reenatessa?
Siis noin niinku miten se homma menee "tieteellisesti". Jos joku tietäjä vois kertoa vaik.

Voi kai se olla testokin. Maallikon korvaan ainakin kuulostaa mahdolliselta. Todennäköisyydestä en tiedä. Kui se testo muuten nousee reenatessa?
Siis noin niinku miten se homma menee "tieteellisesti". Jos joku tietäjä vois kertoa vaik.

Testostahan tuo kaljuuntuminen johtuu. Naiset ei kaljuunnu(yleensä) vaikka se geeni niiltä perityy.

yX kromosomissa kaljuuntumis geeni on X-kromosomissa mutta se ei toimi ilman y-kromosomia(testoa).
Termit ei välttämättä tieteellisiä.

Tämä on kyllä yleinen totuus asiasta, mutta toisaalta esim. veljeni kaljuuntuu aivan samalla tavalla kuin isäni nuorena. Äidin suvussa kaikilla on hiukset 90-vuotiaaksi asti päässä ja tiukasti. Voi olla että y-kromosomissa on myös jokin mikä altistaa kaljuuntumiselle...

Se on kato se kaljuuntumista aiheuttava X kromosomi ollut koko ajan äitis suvussa naisella ja kaljuuntuminen ei ole tullu ilmi. Sinä olet saanut kalju vapaan X-kromosomin äidiltäsi ja veljesi kaljuuntumisella saastuneen X-kromosomin äidiltään.

Testostahan tuo kaljuuntuminen johtuu. Naiset ei kaljuunnu(yleensä) vaikka se geeni niiltä perityy.

yX kromosomissa kaljuuntumis geeni on X-kromosomissa mutta se ei toimi ilman y-kromosomia(testoa).
Termit ei välttämättä tieteellisiä.

Juu tuo olikin tiedossa. Mutta onko tossa esimerkkitapauksessa todennäköistä että se johtuisi sitten kohonneista testoista?

EDIT: juupa, varmaan kuitenkin niin että kaljuuntumattomilla veljillä ei vain sitä geeniä ole.

Itellä olis semmonen käsitys, että kohonnut DHT aiheuttaa merkittävämmin hiusten putoamista kuin ihan testo itsessään.

Proteiinihan nimenomaan tekee hyvää hiuksille!

Ihan varta vasten eräs kampaaja suositteli pitämään proteiininsaannista huolta, kun hänelle voivoteltiin ohuista hiuksista.

Aloittajalle:
Missä kunnossa kyntesi ovat? Ovatko ohuet, taipuisat, kasvavatko hitaasti/nopeasti/lohkeilevatko/katkeavatko helposti? Entä käsien iho; kuivaa, rosoista, hilseilevää?

Mun tyttöystävä kerto tällasen teorian tolle miesten kaljuuntumiselle et se johtus aika pitkälle siitä kun miehethän ei niin paljon harjaile hiuksia, joten päänahan verenkierto kärsii siitä verrattuna naisiin jotka taas päivittäin hiuksia harjaavat. Tuntus loogiselta että joku päänahan hieronta siis vois auttaa kaljuuntumisongelmiin. Mene ja tiedä.

Ja höpöhöpö.

testosteroni ja perinnöllisyys se karvat miehen päästä vie. Loput syyt (mm. kireä päänahka) ovat ns. "kosmetiikkaa"

Proteiinihan nimenomaan tekee hyvää hiuksille!

Ihan varta vasten eräs kampaaja suositteli pitämään proteiininsaannista huolta

Noin mäkin olen vuosikaudet luullut, että nimenomaan hyvä proteiininsaanti kasvattaa hiuksia, olisi kyllä hyvä nähdä jotain tutkimustulosta ennenkuin rupeaa kammoksumaan proteiineja.

Mulla taas päinvastoin liian paksut hiukset eikä millään puolen sukuja ole merkkejä kaljuuntumisesta. Sinäänsä aika paska ongelma koska esim. suihkun jälkeen hiukset on kun siilillä ja niitä on varmaan millin alueella 10 hiusta eli geelitkään ei auta painamaan sitä tukkaa "normaaliksi" vaan pitää nukkua yön yli.

Suositut

Back
Ylös Bottom