Kaikkien ihmisten oikeus avioliittoon

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rasvis
  • Aloitettu Aloitettu
Suvaitsevaisuutta parhaimmillaan. Jos olet eri mieltä kanssamme niin olet juntti.

Minulla yksi keino olla a i k a suvaitsematon ilman suvaitsevaiston pöyristymistä ja paheksuntaa on ryhtyä muslimiksi. Voin silloin vapaasti vihata homoja ja homoseksuaalisuutta, jättää muija kotiin synnytyskoneeksi, vihata avoimesti juutalaisia ja vaikkapa paheksua suvaitsevaisten ihmisten vinkun ja eksoottisten oluiden lipittämistä älykköbaareissa. Tämän jälkeenkin edistykselliset ihmiset ihailevat minua.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muuten ihan ok mutta tosiaan mun mielestä näitä ei saisi kutsua avioliitoiksi. Voisi nimetä tasapuolisuuden vuoksi siviilivihkimiset uudelleen vaikka.

Tähän hyvä kompromissi taitaisi olla, että avioliitto (laillinen sopimus) solmittaisiin aina maistraatissa ja kirkosta voisivat hakea erillisen siunauksen liitolleen ne, ketkä siitä ovat kiinnostuneita ;)
 
Se vaan ei mene ihmisten kaaliin, että ei tällä edelleenkään ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Kirkko voi vihkiä ihan kenet tahtoo, siihen tällä ei ole mitään suoranaista vaikutusta. Olisi ihan jees, jos sosiaalisessa mediassa meuhkaavista suurin osa lukisi ensin sen lakialoitteen ja rääpisi päätään vasta sitten.

Tällä mennään ja hyvä niin, kuitenkin eletään jo vuotta 2014.
 
Todettiin tuossa ääneen miehen kanssa että hyvä kun meni laki läpi, itse olin jopa yllättynyt kun onhan Suomi asenneilmastoltaan mikä on... Mutta poika 6v totesi sitten innoissaan että voi nyt sitten mennä pikkusiskonsa kanssa naimisiin :D ...niin toki ohjeistin että no kun ei voi. Poika siihen, ettei sitten tajua ollenkaan, mistä laissa on kyse. Eli ei siis kyseessä olekaan kaikkien oikeus mennä keskenään avioliittoon ;)
 
Nimenomaan

Sitähän mä en oikein ymmärrä että miksi joku homojen avioliitto yleisesti edes kiinnostaa yhtään ketään, täällä on kuitenkin ihan oikeita ongelmia. Työttömyyttä. Talouskasvua ei ole näkynyt ihan viime vuosina, julkisella sektorilla kampaviineriporukka juhlii ja korottaa toistensa palkkoja vuodesta toiseen samalla kun teollisuustyöpaikat vähentyy.

Maahanmuuttajia tulee kymmenen tuhannen vuosivauhtia Afrikasta, kehitysapuun menee edelleen miljardi euroa vuodessa, autokauppa ei käy pätkääkään, asuntokauppa on ihan jäissä ja hinnatkaan eivät sitä myöten nouse..

Ja täällä vauhkotaan saako homot mennä naimisiin.. Ja useimmat ei edes tunne yhtään homoa. Isompiakin ongelmia maassamme on.

Tuollainen aina on olemassa tärkeämpi asia -ajattelu voi olla jopa vaarallista. Millaisessa yhteiskunnassa eläisimme, jos ihmisoikeuskysymykset ja yksilönvapaudet oltaisiin heitetty romukoppaan sen tärkeämmän syyn vuoksi? Talouden rattaat pyörisivät, mutta olisiko kiva elää elämääsi täydellisesti kontrolloivassa totalitaarisessa valtiossa? Mutta hei, ainakin se tärkein ongelma oltaisiin ratkaistu ;)

Mutta en minä sitä kannata että kristillisen sakramentin nimeä käytetään siihen, nimeäisi ne vaikka parisuhdeliitoiksi tai aviosuhdeliitoiksi mutta ei avioliitoiksi.

Avioliitto ei ole koskaan ollut kristinuskon omistama.
 
Katsoin koko lähetekeskustelun läpi ja täytyy vaan ihmetelllä, että millaisia helvetin uuvatteja eduskuntaan on päässyt. Ei pitäisi olla kauhean vaikea asia perustella miksi on asiasta X mieltä Y... mutta vittu ei.

Sekopäisimpiä perusteluita tasa-arvoista avioliittolakia vastaan olivat:

1. Soini: "En kannata lakialoitetta, koska biologia, raamattu ja terve järki." - Mä en ymmärrä mitä ihmettä se ajoi takaa, enkä ole koskaan ennen nähnyt, että jotain asiaa perustellaan samaan aikaan biologialla ja raamatulla, ja vielä eduskunnassa.

2. Sasi: "Avioliitto on satojatuhansia vuosia vanha instituutio." - no totta munassahan se on vanhempi instituutio, kuin Homo sapiens on lajina.

3. Östman: "Kirkko on valvonut avioliittokäsitettä suomessa tuhansia vuosia." - Mitäpä siitä pienestä faktasta, että kristillisyys saapui suomeen n. 900 luvulla.

4. Mäkipää: a) "Kyllä ihmettelen tätä, että mihinkä tämä maailma on menossa, ja niin kuin Niikkokin sanoi, niin Herra meitä armahtakoon, että emme mene tämmöiseen villitykseen.", ja vieressä Haavisto meditoi.
b ) "Ilman minun isääni ja äitiäni minua ei olisi tässä.", tämä on syytä mainita eduskunnassa, kun peruskoulun biologia voi olla jo unohduksissa.

5. Lasten oikeudesta vanhempiinsa puhuttiin paljon vaikka moisesta ei ole mitään mainintaa YK:n lastenoikeuksien julistuksessa saati perustuslain toisessa luvussa.

6. Niikko: "GALLUPIT ON SUURINTA HUIJAUSTA!" - varmaan joo ihmisille, jotka eivät tajua mitään tilastotieteestä. En viitsi laittaa kaikkea sitä muuta sekopäistä hölötystä, jota Niikko suolsi, mainitsen vaan, että eduskunnan homobingo -lappu täyttyi aika kivasti jo sen puheenvuorolla.

7. Tölli: "Meillä ei ole toimivaltuuksia luonnonlakien muuttamiseen.", Nyt äkkiä niille toimivaltuudet tuohon. Mä tahdon ainakin säätää gravitaatiota vähän kevyemmäksi.

8. Heikkilä: "Myöskin puolison valinta on oma päätös." - mitäs valitsit olla homo?


Hirvisaari oli itseasiassa positiivinen yllätys ja muistaisin hänen kommentoineen, että Tynkkysen argumentointi on muuttanut hänen kantaansa. Tynkkynen itse on rauhallisuuden ja hyvän argumentoinnin esikuva. Äijän esiintymistä oli hienoa katsella ja siellä oli välillä hauskoja piikkejä hänellä - ja toki muillakin.

Tynkkynen:
1. "Vierustoverini, edustaja Juha Väätäinen kertoi keskustelussa rakastavansa minua, muttei haluisi avioliittoa. Jätän nyt tässä yhteydessä mainitsematta, onko tämä tunne molemminpuolinen. Siitä olen samaa mieltä, että minäkään en halua avioliittoa edustaja Juha Väätäisen kanssa. Mutta on ehkä hyvä pysähtyä vähän avaamaan tätä argumentointia. Se, että avioliitossa oleva Juha Väätäinen kertoo, että hän ei halua minun kanssani naimisiin, on vähän sama kuin sanoisi nälkää näkevälle, että olen jo syönyt, joten nyt minun ei tarvitse syödä. Mutta se ei vastaa sen toisen ihmisen tarpeisiin. Se ei osoita kykyä asettua tämän toisen ihmisen asemaan. Tietenkään edustaja Juha Väätäisellä, joka on jo naimisissa, ei ole tarvetta mennä naimisiin. Mutta naimisissa olevana henkilönä hän kertoo minulle, että minulla ei tulisi olla oikeutta samaan kuin mikä hänellä jo on. Hänen kannanottonsa oli siis ymmärrettävä, mutta ei osoittanut varsinaisesti suurta kykyä asettua toisten ihmisten asemaan."

2. "Edustaja Mäkipää totesi, että ilman isää ja äitiä häntä ei olisi tässä, ja väitehän on tosi. Lohdullinen tieto on se, että tasa-arvoinen avioliittolaki ei hävitä Suomesta isiä ja äitejä eikä myöskään lapsia."

3. "Edustaja Oinonen arveli, että samaa sukupuolta olevien parien liitot ovat seksiliittoja. Itse toivon, että myös heteropareilla on liitoissaan seksiä."

Männistö: "Edustaja Mäkipää vastusti lakia, sillä hänellä itsellään on äiti ja isä ja lapsia voi syntyä vain miehelle ja naiselle. Totean, että tähän ei esitetä mitään muutoksia, (Naurua) jatkossakin lapsia syntyy vain hedelmöityksen kautta."
 
On kyllä melkoista tuubaa, kertoo vain uskisten älyn tasosta, ja niiden jotka noita sinne äänestää neljännesvuosittain.
 
'Myönnän että en itsekään ymmärrä, miksi mies haluaa harrastaa seksiä miehen kanssa. Eihän alastonta naista kauniimpaa asiaa maailmasta löydy. Tämän ”ongelman” olen kuitenkin ratkaissut olemalla harrastamatta seksiä miesten kanssa.'

http://www.ksml.fi/yhteiso/blogit/m...1305256?pwbi=7c29fbfe944887edbf085d0ab83c1d8a

En omaa juuri mielipidettä asiasta itse. Jos homoseksuaalit haluavat mennä keskenään naimisiin niin ei se minulta mitään pois ole. Lähinnä vaan räsästen ja kumppaneiden itkupitkuraivarit ovat olleet surkuhupaisaa seurattavaa.
 
On kyllä melkoista tuubaa, kertoo vain uskisten älyn tasosta, ja niiden jotka noita sinne äänestää neljännesvuosittain.

Itse asiaan puuttumatta on pakko nyt vain kommentoida, että itse olen yleensä tosi varovainen ottamaan kantaa toisten ihmisten älykkyyden tasoon. Siinä kun saattaa ikään kuin vahingossa tuottaa sellaisen kuvan, että olisi itse kovinkin paljon korkeammalla levelillä. Mutta ohhoh, ei kait eduskuntavaaleja sentään neljännesvuosittain nykyään järjestetä? (Eli neljä kertaa vuodessa; kerran kolmessa kuukaudessa.) ;)
 
Itseäkin huvitti tuo Mäkipään kommentti, kun Haavisto puri vieressä kieltään. Osoitti melkoista kyvyttömyyttä asettua toisen ihmisen asemaan. Pekka ois voinu pienen jalkakampin siitä hyvästä heittää, tai vetää tuolin alta...
 
Tähän hyvä kompromissi taitaisi olla, että avioliitto (laillinen sopimus) solmittaisiin aina maistraatissa ja kirkosta voisivat hakea erillisen siunauksen liitolleen ne, ketkä siitä ovat kiinnostuneita ;)

Kannatetaan, juurikin näin voisi minusta Suomessa toimia.

Ja mitä tulee siihen ettei muka aina olisi tärkeämpiä asioita.. Kyllä mielestäni ennemmin asuisin rikkaassa ja totalitaristisessa yhteiskunnassa (kuten vaikka Singapore tai Arabiemiraatit) kuin köyhässä yhteiskunnassa jossa on kaikki mahdolliset yksilönvapaudet muttei varaa niistä nauttia. Vaikkapa etelä-Afrikassa on tasa-arvoista mutta mitä ihmeen iloa siitä on jos asuu slummissa ja ei ole varaa edes ruokaa joka päivä syödä.

Parempi olisi miettiä tasa-arvokysymyksiä kun taloudessa menee hyvin ja talouskysymyksiä kun taloudessa ei mene hyvin. Kuitenkin yhteiskunnan tehtävä on luoda edellytykset kannattavalle yritystoiminnalle ja siinä asiassa homoliitot ei ole kauhean merkittävässä roolissa
 
Eli pitääkö tän asian vielä mennä lakivaliokunnassa läpi jotta kyseinen laki astuu voimaan? Vai onko homma jo nyt puumerkkiä vaille valmis?

Sinänsä tossa mahdollisessa uudessa laissa on se huono puoli adoptioiden suhteen, että se vaikeuttaa kaikkien suomalaisten adoptiomahdollisuuksia kun monet maat lopettavat adoptioyhteistyönsä suomen kanssa..

Ehkä nyt kun tää asia on poissa päiväjärjestyksestä, voitaisiin taas keskittyä oikeisiin valtiollisiin ongelmiin.
 
Nytkö homot sitten hylkää rietastelun ja sodomian? Asettuvat aloilleen, menevät naimisiin ja ovat harrastamatta seksiä lauantaisin saunan jälkeen kuten muutkin pariskunnat.
 
Todettiin tuossa ääneen miehen kanssa että hyvä kun meni laki läpi, itse olin jopa yllättynyt kun onhan Suomi asenneilmastoltaan mikä on... Mutta poika 6v totesi sitten innoissaan että voi nyt sitten mennä pikkusiskonsa kanssa naimisiin :D ...niin toki ohjeistin että no kun ei voi. Poika siihen, ettei sitten tajua ollenkaan, mistä laissa on kyse. Eli ei siis kyseessä olekaan kaikkien oikeus mennä keskenään avioliittoon ;)

Äläs nyt...eihän siitä ole kauan kun Pirkanmaan Vihreiden nuorten toinen pj pohdiskeli blogissaan sitä, kuinka metka homma toi insesti on...eikä eläimiinsekaantuminen välttämättä ihan soosoo ole...eihän eläin siinä välttämättä kärsi...


Pentti Oinonen persuista ei kykene keksimään niin aivovammaista läppää jonkin asian vastustamiseen, etteikö joku liberaali tilhipönttö sitä kohta ilmeisen tosissaan ehdota...Se Suomen "asenneilmastosta"...
 
Soini ainakin taisi olla nyt sitä mieltä, että läpi meni nyt ja tästä ei enää tulisi hallituskysymystä seuraavien vaalien jälkeen. Toivottavasti menee näin, eikä tarvitsisi enää kiistellä ja voisi siirtyä eteenpäin.

On muuten mielenkiintoinen ajatus ja varmasti pitää paikkansa.
 
Minua tämä asia ei juurikaan liikuta suuntaan jos toiseenkaan, mutta olen sitä mieltä, että kaikilla pitäisi olla oikeus avioliittoon. Tuntuu, että suurinta meteliä tästä lakimuutoksesta pitävät henkilöt, joita asia ei kosketa laisinkaan (heterot).

Huvittavinta koko jutussa kuitenkin on uskovaisten reaktiot. Jumala rakastaa kaikkia tasapuolisesti, paitsi homoja.
 
Se nyt on ihan höpöhöpö, etteikö tämä luo paineita kirkon vihkismistraditioihin, aikoinan kun naispappeus sallittiin, niin sanottiin samaa, että naispappeuden vastustajat saavat jäädä kirkkoon. Joitain vuosia eteenpäin ja lakiin vedoten heidät ajettiin ulos kirkosta, sama asia tulee tapahtumaan tämän sukupuolineutraali-avioliittolain kanssa.

Tämä on vaan yksi askel kohti sukupuolineutraalia maailmaa. Vihapuhesyytöksiä yms on nyt paljon helpompi jo pelkistä mielipiteistä antaa.

seuraavaksi ovat jonossa sitten moniavioisuus ja sisarusliitot , moniavioisuutta vihreät nuoret jo ehdottivatkin ( muslimien takia ainakin). Samalla perjaattella( kaksi aikuista ihmistä ei vahingoita ketään) myös sisarliitot pitäisi hyväksyä ( ja hyväksytään tulevaisuudessa).
Se sitten että toimiiko maailma sillain, että laitetaan luonnonlait sivuun ja kikkaillaan itte ja tehään itestä wannabe jumalia, niin en tiiä.
 
Back
Ylös Bottom