Katsoin koko lähetekeskustelun läpi ja täytyy vaan ihmetelllä, että millaisia helvetin uuvatteja eduskuntaan on päässyt. Ei pitäisi olla kauhean vaikea asia perustella miksi on asiasta X mieltä Y... mutta vittu ei.
Sekopäisimpiä perusteluita tasa-arvoista avioliittolakia vastaan olivat:
1. Soini: "En kannata lakialoitetta, koska biologia, raamattu ja terve järki." - Mä en ymmärrä mitä ihmettä se ajoi takaa, enkä ole koskaan ennen nähnyt, että jotain asiaa perustellaan samaan aikaan biologialla ja raamatulla, ja vielä eduskunnassa.
2. Sasi: "Avioliitto on satojatuhansia vuosia vanha instituutio." - no totta munassahan se on vanhempi instituutio, kuin Homo sapiens on lajina.
3. Östman: "Kirkko on valvonut avioliittokäsitettä suomessa tuhansia vuosia." - Mitäpä siitä pienestä faktasta, että kristillisyys saapui suomeen n. 900 luvulla.
4. Mäkipää: a) "Kyllä ihmettelen tätä, että mihinkä tämä maailma on menossa, ja niin kuin Niikkokin sanoi, niin Herra meitä armahtakoon, että emme mene tämmöiseen villitykseen.", ja vieressä Haavisto meditoi.
b ) "Ilman minun isääni ja äitiäni minua ei olisi tässä.", tämä on syytä mainita eduskunnassa, kun peruskoulun biologia voi olla jo unohduksissa.
5. Lasten oikeudesta vanhempiinsa puhuttiin paljon vaikka moisesta ei ole mitään mainintaa YK:n lastenoikeuksien julistuksessa saati perustuslain toisessa luvussa.
6. Niikko: "GALLUPIT ON SUURINTA HUIJAUSTA!" - varmaan joo ihmisille, jotka eivät tajua mitään tilastotieteestä. En viitsi laittaa kaikkea sitä muuta sekopäistä hölötystä, jota Niikko suolsi, mainitsen vaan, että eduskunnan homobingo -lappu täyttyi aika kivasti jo sen puheenvuorolla.
7. Tölli: "Meillä ei ole toimivaltuuksia luonnonlakien muuttamiseen.", Nyt äkkiä niille toimivaltuudet tuohon. Mä tahdon ainakin säätää gravitaatiota vähän kevyemmäksi.
8. Heikkilä: "Myöskin puolison valinta on oma päätös." - mitäs valitsit olla homo?
Hirvisaari oli itseasiassa positiivinen yllätys ja muistaisin hänen kommentoineen, että Tynkkysen argumentointi on muuttanut hänen kantaansa. Tynkkynen itse on rauhallisuuden ja hyvän argumentoinnin esikuva. Äijän esiintymistä oli hienoa katsella ja siellä oli välillä hauskoja piikkejä hänellä - ja toki muillakin.
Tynkkynen:
1. "Vierustoverini, edustaja Juha Väätäinen kertoi keskustelussa rakastavansa minua, muttei haluisi avioliittoa. Jätän nyt tässä yhteydessä mainitsematta, onko tämä tunne molemminpuolinen. Siitä olen samaa mieltä, että minäkään en halua avioliittoa edustaja Juha Väätäisen kanssa. Mutta on ehkä hyvä pysähtyä vähän avaamaan tätä argumentointia. Se, että avioliitossa oleva Juha Väätäinen kertoo, että hän ei halua minun kanssani naimisiin, on vähän sama kuin sanoisi nälkää näkevälle, että olen jo syönyt, joten nyt minun ei tarvitse syödä. Mutta se ei vastaa sen toisen ihmisen tarpeisiin. Se ei osoita kykyä asettua tämän toisen ihmisen asemaan. Tietenkään edustaja Juha Väätäisellä, joka on jo naimisissa, ei ole tarvetta mennä naimisiin. Mutta naimisissa olevana henkilönä hän kertoo minulle, että minulla ei tulisi olla oikeutta samaan kuin mikä hänellä jo on. Hänen kannanottonsa oli siis ymmärrettävä, mutta ei osoittanut varsinaisesti suurta kykyä asettua toisten ihmisten asemaan."
2. "Edustaja Mäkipää totesi, että ilman isää ja äitiä häntä ei olisi tässä, ja väitehän on tosi. Lohdullinen tieto on se, että tasa-arvoinen avioliittolaki ei hävitä Suomesta isiä ja äitejä eikä myöskään lapsia."
3. "Edustaja Oinonen arveli, että samaa sukupuolta olevien parien liitot ovat seksiliittoja. Itse toivon, että myös heteropareilla on liitoissaan seksiä."
Männistö: "Edustaja Mäkipää vastusti lakia, sillä hänellä itsellään on äiti ja isä ja lapsia voi syntyä vain miehelle ja naiselle. Totean, että tähän ei esitetä mitään muutoksia, (Naurua) jatkossakin lapsia syntyy vain hedelmöityksen kautta."