Kaikki tai ei mitään vai tiukka säännöstely (makeat herkut)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caitlyn
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Eilen, ranskanpastillipussin vetaistuani oli helppo tulla siihen lopputulokseen, että kyllä - totaalikieltäytyminen on se ainoa vaihtoehto minulle!! :wall:

Olen samaa mieltä, että pipon kiristely niiden asioiden eteen, joita ei pidä itselleen edes tärkeinä, on aivan turhaa. Itse vaan satun olemaan ihminen, jolle on välttämättömyys saada "haastaa" itsensä - saan kiksejä enemmänkin siitä, että voitan Pahimman Vastustajani, eli makeanhimon. Kohtuus on tulella leikkimistä ja ainakin omalla kohdallani johtaa aina tilanteen totaaliseen kaaokseen:whip: Vaikka toki minulla on elämää muuallakin kuin herkkuitsekurin ympärillä!

Että viikonloppua kohti, herkkukiintiö tankattuna.... :D

Mulla on ollut aika vaihtelevaa makeiden syönnin suhteen. Joskus oli aika, jolloin meni muutama vuosi, etten syönyt mitään makeaa tai rasvaista. Pari edellistä vuotta on tullut kuitenkin syötyä kaikkea paskaa senkin edestä. Suklaalevyn jos aukaisi, niin koko levy meni hetkessä. Mulla on tainnut tulla mitta täyteen makean suhteen tuon syöpöttelyn myötä, sillä tällä hetkellä ei tee mieli mitään makeaa. Jos kuitenkin tekee, niin syön sen enempää miettimättä.

Mietein muuten tota, kun tähtityttökin sanoi, että mahtaakohan sillä, että himoatko karkkia oikeesti olla tekemistä sen kanssa, kuinka pienenä olet ensimmäisen kerran karkkia saanut. Mä olen esim. saanut ekat karkkini "vasta" 4-vuotiaana, eikä musta ole koskaan tullut mitään karkki/pullahiirtä.

:offtopic: mm.. kyllä varmaan on tekemistä nykyisillä ruokatottumuksilla sen kanssa mihin on lapsena opetettu. Minä sain lapsena karkkia usein ja oon tottunut syömään sitä.. edelleen se on suurin paheeni..

mutta äiti teki kotona joka päivä kunnollista ruokaa, eikä vienyt meitä lapsia melkeinpä koskaan pikaruokaravintoloihin (joskus matkoilla/reissussa)..
On vaikea ymmärrä miksi jengi syö hampurilaisia, ranskalaisia ym. kun "oikea ruoka" on omasta mielestä niin paljon parempaa ja terveellisempää.. :) en oo syöny hamppareita moneen vuoteen.. mutta tietysti se on nopeaa ja varmasti makuun tottuneista hyvääkin.. ....ja noi mun irttarit on kyllä vielä turhempi vaihtoehto.. minkäs teet :rolleyes:

Eli halusin vain kommentoida, että tähän ehdottomuusasiaan suhtautumiseenkin vaikuttaa monet seikat ja valottaa vähän omaa taustaani.

Tottakai näin.

Haluan sen verran tarkentaa tuota aikaisempaa postiani, etten suinkaan tarkoittanut sillä pelkkää karkkilakkoa, vaan puhuin laajemmassa mielessä, suhtautumisesta kaikkeen syömiseen ja herkutteluun. En toki yritä myöskään väittää, että askeettisuus ja 100% "fitnessisti" syöminen stressaisi kaikkia ihmisiä - varmasti on sellaisiakin, jotka siitä aidosti nauttivat, vaikkeivät kisalavalle tähtäisikään, ja se heille silloin suotakoon - mutta ei tarvitse kuin lukea mimmipuolelta löytyvä "Pahin paheesi?" tjsp. -ketju, niin aikalailla toisenlaisen todellisuus levittäytyy silmien eteen. Eli valtaosa punttimimmeistä, kovaa ja ns. vakavasti treenaavistakin, omaa mielitekoja ja houkutuksia siinä missä "taviksetkin", ja saa nautintoa herkuttelusta. Ja minä en vain näe mitään pointtia siitä, että niinkin perustavaa laatua oleva nautinto, kuin hyvä ruoka (ja ne lempiherkut) pitäisi itseltään aina ja ikuisesti kieltää. :piis:

Mulla toimii nykyään hyvin se, että totaalikieltäydyn kuutena päivänä viikossa herkuista ja yhtenä päivänä pidän karkkipäivän. Toisinaan ei karkkipäivänä edes tee mieli mitään, mutta jos tekee, niin sitten ostan sitä karkkia tai pähkinöitä. Oon ollut joskus huomattavasti fanaattisempi näiden herkkujuttujen kanssa, yrittänyt jopa kieltäytyä kokonaan ja joskus se on onnistunutkin. Oon vaan huomannut, että jos yrittää väkisin pitää itseään kurissa, niin sitten karkki houkuttaa huomattavasti enemmän ja lipsahdukset tuntuu kymmenen kertaa pahemmilta.

Joskus aiemmin mulla on ollut vaikeuksi pitää näppejäni erossa avatusta karkkipussista (jostain syystä koskaan ei oo ollu sitä, että kaupassa tekisi mieli ostaa karkkia. Oon aina onneksi pystyny kävelemään pokkana karkkihyllyn ohi). Tämä johtui varmasti suurelta osalta siitä, että söin liian vähän ja epätasaisesti, joten kroppa nälkää nähdessään alkaa himoita jotakin, jolla saa verensokerin ylös. Eli tasainen ruokarytmi ja monipuolinen ravinto pitää myös herkkuhimon vähissä. Tästä kaikesta käy kiittäminen armasta puolisoani, jonka kanssa oo oopinut sekä nautiskelemaan että arvostamaan itseäni sen verran, ettei tarvitse yrittää näännyttää itseään jatkuvalla dietillä. Parisuhteen parantavaa voimaa! :rock:

Kaikki oleellinen onkin mielestäni sanottu, eli fanaattisuus ei ole hyväksi ja turha tehdä elämästä vain kieltäytymistä ja taistelua varsinkaan loppujen lopuksi niin vähäpätöisen asian kuin herkkujen takia.

Itse tein ehdottomuuden vuoksi mokan, joka johti sitten myöhemmin lihomiseen. Eli kertarysäyksellä lopetin tupakoinnin, laihdutin lähes 10 kg kitudieetillä, aloitin liikunnan, en syönyt _mitään_ herkkuja ja ihan normaali perusruoka sai aikaan syyllisyyttä.. Päälle puoli vuotta tuota jaksoin ja siitä alkoikin panttaus-ahmiminen-kierre, jonka olen vihdoin saanut katkaistua. Tuon "kitukauden" jälkeen en osannutkaan enää syödä normaalisti, vaan piti vetää herkkuja maha niin täyteen, että oli huono olo ja seuraavana päivänä yritin tasoittaa tilannetta lenkkeilyllä ja miinuskaloreilla.. Lopulta tajusin, että en todellakaan voi enkä halua enää elää näin - niinkin pieni asia kuin herkut oli muodostunut minulle Ongelmaksi. Siitä alkoikin kohtuullisuuden ja elämästä nauttimisen opettelu ja sillä tiellä olen vieläkin :) .

Mietein muuten tota, kun tähtityttökin sanoi, että mahtaakohan sillä, että himoatko karkkia oikeesti olla tekemistä sen kanssa, kuinka pienenä olet ensimmäisen kerran karkkia saanut. Mä olen esim. saanut ekat karkkini "vasta" 4-vuotiaana, eikä musta ole koskaan tullut mitään karkki/pullahiirtä.

Todennäköisesti kyllä. Itse en saanut karkkia tai limsaa lapsena juuri lainkaan, ekan kerran ehkä siinä kouluikäisenä vasta. Leivonnaisia ja jäätelöä muistan syöneeni hiukan nuorempana, mutta harvoin. Eikä kummoisia mielitekoja makeaan tai muuhunkaan epäterveelliseen juuri ole vieläkään. "Ankea" karkiton lapsuus tuotti siinä sivussa myös hyvät hampaat, reikiä nolla so far. Kiitti mutsi ;-)

kaikki.aivan sama onko meillä himassa kiviä pussissa,niin syön ne,kaivan vaikka roskista.tosin kun päätän ostaa jotain, en haluakaan, ja päädyn ruispaloihin.

offilla en vedä muuta namppaa ku ruis ja marokkolais leipää muutamien irttareiden ja pullien kera.

on:lla leivon itse jotta voin säännöstellä huonoja rasvoja,jauhoja ja sokeria.kauppaan on kyllä turha mennä tyhjällä mahalla!

tankkauspäivänä on turha syödä kakkuja,suklaata,pizzaa tms koska olo on niin järkyttävä ettei tosikaan,joten vähän jäätelöä on ok.paisto pullat ok ja karjalanpiirakat.ei ole seuraavana aamuna tarvis hakea saikkua koska olo ei ole kuin jyrän alle jääneellä.

Minun mieheni ostaa hirveesti karkkia, enemmän kuin minä haluaisin, niin pakko niitä on vastustaa, mutta kun en pysty.

Viikko annos: 200 g karkkia ja puolikas suklaalevy ja kesällä muutamia jäätelöitä. Eikö tämä ole kamalan paljon? vai mitä tälläinen määrä on teidän mittakaavassa ja onko tällaisella lihomisvaikutuksia?

Viikko annos: 200 g karkkia ja puolikas suklaalevy ja kesällä muutamia jäätelöitä. Eikö tämä ole kamalan paljon? vai mitä tälläinen määrä on teidän mittakaavassa ja onko tällaisella lihomisvaikutuksia?

Et voi olla tosissasi?

Jos nyt kuitenkin olet, niin EI ole paljon. Et liho.

nim. Apua hei, söin äsken jätskin!!!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Et voi olla tosissasi?

Jos nyt kuitenkin olet, niin EI ole paljon. Et liho.

nim. Apua hei, söin äsken jätskin!!!

No olin minä :lol2: Pitäis tarkalleen miettiä miten paljon mieheni ja minä kannetaan kotiin sitä karkkia, mutta eiköhön se tossa aika tarkalleen ole. Mutta saatan syödä sen 300 grammaakin viikossa+ suklaa+ jäätelöä. Sen tiedän, että jäätelö on makeista terveellisin

tankkauspäivänä on turha syödä kakkuja,suklaata,pizzaa tms koska olo on niin järkyttävä ettei tosikaan,joten vähän jäätelöä on ok.paisto pullat ok ja karjalanpiirakat.ei ole seuraavana aamuna tarvis hakea saikkua koska olo ei ole kuin jyrän alle jääneellä.

Kirjavinkki:

Raimo Lappalainen ja Pentti Mustalahti ovat kirjoittaneet kirjan Painonhallinta - ohjaajan opas (löytyy kirjastosta). Kirjassa kuvataan nk. "mässäilyketju" eli siis askeleet, jotka ovat ajaneet kuvitteellisen henkilön nimeltä "Matti" mässäilemään.

Ketju menee lyhykäisesti näin (ja ulkomuistista tippuu, joten anteeksi mahdolliset virheet):
1. Matti on ostanut (jossain vaiheessa) kaupasta paketin keksejä
2. Matti jättää keksit pöydälle
3. Matti on yksin kotona
4. Matti katsoo tv:tä
5. Matti näkee keksipaketin pöydällä
6. Matti avaa paketin ja alkaa syödä ja syö kaiken
7. Syömistä seuraa armoton morkkis
8. Matti tuntee, että millään ei ole mitään väliä
9. Matti syö jääkaapin tyhjäksi
10. Matilla on seuraavana päivänä fyysinen ja psyykkinen huono olo

Kirjassa opastetaan tekemään ketjuja, joiden avulla voi pohtia, mitkä tilanteet ja tunnetilat ajavat mässäilemään. Harvoin "pelkkä" makeanhimo ajaa mässäämään, se saattaa kyllä ajaa ostamaan suklaapatukan kaupasta, mutta muuten terveellisessä ruokavaliossa suklaa ei tee pahaa silloin tällöin. Ko. kirja on suunnattu vaikeasta ylipainosta kärsivien ihmisten laihdutusryhmän vetäjien käyttöön, mutta ainakin itse löysin sieltä apua mässäilyyn.

Olen esim. huomannut, että iltasyöpöttely johtuu minulla pienenä tekemästäni yhdistämisestä tv:n katselun (illalla jalkkisreenien jälkeen) ja syömisen välillä. Teen sitä nimenomaan yksin, en vaikka kun mies on kotona. Ja teen sitä nimenomaan illalla, myöhään. Olenkin yksinkertaisesti opetellut - välillä onnistuen välillä en - rajoittamaan iltamässyjä. Pohdin, tahdonko oikeasti syödä vielä jotain vai en. Onko minun nälkä? Sitten sovin itseni kanssa, että otan nyt palan kurkkua, tomaatin tjsp veden tai vissyn kanssa ja lupaan itselleni, että syön, jos vielä tunnin päästä tekee kovasti mieli. Lopputuloksena usein on, että tunnin päästä minulla joko a) on oikea nälkä, jolloin syön tai b) ei tee edes mieli syödä. Olen siis yrittänyt opetella erottamaan oikean nälän ja mieliteot. Se on vaikeaa, sillä loppupeleissä aika harvoin ehtii tuntemaan "oikeaa nälkää" ennen kuin jo syö.

Raimo Lappalainen on omassa luentosarjassaan puhunutkin paljon tästä psyyken versus vatsan nälästä. Pieni vauvahan syö, kun on nälkä. Jossain vaiheessa lapsuutta kuitenkin ruoan tuputuksen ("pakko syödä lautanen tyhjäksi") ja ruoka-aikojen muuttumisen säännölliseksi eikä nälkään nojautuviksi myötä, lapsi menettää tämän luonnollisen ohjautumisen. Nälän tunne ikään kuin katoaa. Lapsi oppii syömään myös siksi, että ruokaa tekee mieli vaikkei nälkä olisikaan. Säännölliset ruoka-ajat ovat toki hyvästä painonhallinnan ja verensokerin hallinnan kannalta, mutta se ei saisi johtaa siihen, että menettää hallinnan omaan vartaloonsa ja sen tuntemuksiin. Minä olen opetellut tuntemaan nälkää. Tuntemaan, milloin pitää syödä ravinnon tarpeen takia, milloin puolestaan haluan syödä jotain. Syön nykyään terveellisemmin ja vähemmän. Kroppani ei tahdokaan irttareita. Se on mielennälkää. Vatsan nälkä ottaa mieluummin viipaleen ruisleipää jossa on päällä anjovista, margariinia, salaatinviipale ja kurkkua. Vatsan nälkä tyydyttyy siitä. Psyyken nälkä ei välttämättä. Mutta kun tyydyttää vatsan nälän, psyyken nälän hallitseminen helpottuu.

Miten sitten hallita syömistä? Totaalikieltäytyminen tuskin on vaihtoehto. Vaikka itse välttelen eläinrasvoja (paitsi juustossa :nolo: ) sekä sokeria, joskus psyyken nälkä on vatsan nälän täyttymisen jälkeenkin niin voimakas, että sitäkin täytyy tyydyttää. Useimmiten tuhma psyyke yrittää kuitenkin vain sekoittaa vatsani hallinnan. Tällöin vatsan nälän täyttäminen auttaa: koska vatsa on täysi, on helpompi kertoa psyykelle, että vatsassa on nyt 150gr kanaa, kaksi perunaa ja salaattia sekä litra vettä. Psyyke on nyt hiljaa ja katsotaan tunnin päästä, mahtuuko sinne jotain jos silloin tekee vielä mieli. Jos silloin tekee hirvittävä mieli, psyyken nälän voi täyttää luvan kanssa. Sillä vatsan nälän ollessa tyydytetty, psyyken nälkäkin alkaa hitaasti kadota ja yleensä häviää tunnin sisään kokonaan. Eilen taistelin taistelun popkornin kanssa. Teenkö poppista vai en? Kovin olisi tehnyt mieli, joten päätin että katson Bad Girlsin ja sen jälkeen teen jos tekee vielä mieli. Ei tehnyt, kovasti ainakaan, joten päätin odottaa vielä hetken ja puuhailla muuta. Kun menin nukkumaan huomasin, että ajatus poppiksista oli unohtunut kokonaan.

Raimo Lappalainen kertoi samassa luentosarjassa juuri tästä, mistä minä itse yritin (soveltaen) kertoa äsken: kun tekee mieli jotakin, mieliteko on voimakas. Jos mielitekoa vastustaa vartin, se alkaa heiketä ja katoaa yleensä kokonaan. Siksi kannattaakin odottaa mieliteon lakkaamista hetkenaikaa. "Päätös" alkaa mässäilemään ketjun "Matin" tapaan kun tehdään yleensä melko lyhyessä ajassa. Tämän jälkeen mässäilyn keskeyttäminen voi kuitenkin olla jo vaikeaa tai mahdotonta, sillä psyyke joka ruokaa on himoinnut, kertoo sinulle nyt, kuinka olet pilannut kaikki painonhallinnanmahdollisuutesi. Tämä ei päde kaikkiin ihmisiin, mutta useilla suhde herkkuihin on tyyliä "kaikki tai ei mitään".

Sitten vielä viimeinen. Kuten kirjassa "Painonhallinta - ohjaajan opas" hieman ikävästikin sanotaan, kukahan sen kaapin täyttää? Yleensä herkuttelija itse tai jokin muu talouden asukas. Siksi kaappiin ei kannata ostaa mitään. Kun olet ruokakaupassa ja vastustat jo siellä sipsipussin kiusausta, et varmasti lähde tunnin kuluttua takaisin sipsipussia hakemaan.

Tulipas pitkä juttu, mutta oikeastaan hieman yleisemmällä tasolla otsikon aiheesta. Kiva, jos joku jaksaa lukea. Ja Luomu-Porkkana: teksti ei ollut suunnattu pelkästään sinulle, vaikka quottasinkin alussa tekstiäsi. Se vain jotenkin sopii mielestäni kovin hyvin Raimo Lappalaisen kuvailemaan syöjään, jonka syömiskokemukseen yhdistyy kovasti kognitiivisia ja emotionaalisia tekijöitä puhtaan nälän lisäksi. Tällaisia ihmisiä on paljon ja itse olen löytänyt hyvin paljon omaa syömiskäyttäytymistä Lappalaisen kirjoituksista ja luennoista. ;)

Hyvä teksti, Mäyräkoira, mutta muutamasta kohdasta olen hieman eri mieltä.
kun tekee mieli jotakin, mieliteko on voimakas. Jos mielitekoa vastustaa vartin, se alkaa heiketä ja katoaa yleensä kokonaan.
...
Siksi kaappiin ei kannata ostaa mitään. Kun olet ruokakaupassa ja vastustat jo siellä sipsipussin kiusausta, et varmasti lähde tunnin kuluttua takaisin sipsipussia hakemaan.
Eka kohta: ei toimi kaikilla. Jos kunnon (makean)himo iskee, siihen auttaa vain karkin syöminen. Mieliteko kyllä kestää tunti/päiväkausia jos sitä ei tyydytä. Ainakin itselleni sen ohi menemiseen menee vähintäänkin vuorokausi, jos vain pystyy niin pitkään vastustamaan.

Toinen kohta: ja varmasti lähden ;) .

Ite muutes sain penskana tosi vähän karkkia, ekan kerran varmaan joskus 4-5 vuotiaana. Säännöllistä karkkipäivää ei ollut koskaan, eli karkkia sai tosi harvoin. Silti olen maailmankaikkeuden karkkihirmuin ihminen. Saattaa olla että tuo karkkipäivättömyys ei ollut oikein hyvä juttu: kun ei tiennyt, milloin seuraavan kerran saa karkkia, niin sitä piti syödä sitäkin enemmän ja tunteella silloin harvoin kun sai. Ja tietysti nyt aikuisena, kun karkin hankinta on vain omissa ohjaksissa, sitä saa kun haluaa mutta tuo "Nyt on tilaisuutesi karkkiin, syö vielä kun kerkeät, lisää voi tulla vasta kuukausien päästä" on jäänyt jotenkin päälle.

Erilaisilla ihmisillä toimii eri ratkaisut, itse olen ihan täysin Gillyannen ja Tähtitytön linjoilla: jos liikkuu paljon ei todellakaan kannata ottaa kamalaa stressiä kohtuullisesta herkuttelusta, ja totaalinen kieltäytyminen sinänsä elämän kannalta pienessä asiassa saattaa johtaa vain ojasta allikkoon. Kielletyn hedelmän houkutus ja sitä rataa...

Toki ymmärrän että totaalinen kieltäytyminen sopii toisille, ja jos herkuttelu on ihan oikeasti kauhea ongelma saattaa olla ihan hyväkin kieltäytyä kokonaan joksikin aikaa. Itse ajattelen, että kohtuuden opettelu on kauaskantoisesti viisasta. Jos oppii herkuttelemaan kohtuullisesti hyvällä omatunnolla pärjää pitkälle, kun taas herkkulakko loppuu aina joskus, ja sen jälkeen voi olla kahta vaikeampaa pidättäytyä ylenmääräisestä herkuttelusta ja huonosta omatunnosta.

Koko teksti

Tutulta kuulostaa tuo tiettyyn tilanteeseen liitetty syöminen. Mä ostan yleensä aina junamatkoille karkkia. Jotenkin vaan on ihan pakko, vaikka oikeastaan ei edes tekisi mieli. Onneksi junalla ei tule matkustettua niin usein, että se varsinaisesti vaikuttaisi painoon merkittävässä määrin. Täytyy siis vaan yrittää kysellä itseltään, että tekeekö sitä karkkia oikeasti mieli ja jos päätyy siihen että tekee, niin ostaa vasta sitten.

Tosin joskus on sellaisiakin himoja, kuin LucyFery mainitsi, eli karkinhimo kestää päiviä ja siitä pääsee (hetkellisesti) eroon vain syömällä karkkia. Tästä sitten saattaa seurata se, että sitä karkkia tekee mieli uudestaan seuraavanakin päivänä, niinkuin moni muukin täällä oli huomannut. Tavallaan sitä tottuu siihen makeaan ja myös siihen itselleen sallimiseen.

Vastauksena otsikon kysymykseen, mulla ei toimi totaalikieltäytyminen eikä oikein mikään ennalta suunniteltu "lupa" herkutella. Gillyannen ketjun alkupäässä kuvaama tapa, eli se, että miettii joka kerta, että haluanko mä nyt oikeasti niitä herkkuja, toimii musta parhaiten. Mutta aina sitä ei vain sitten osaa/tajua tehdä tai se himo sekoittaa pään :hyper: . Mulla on myös syömishäiriötaustaa, ja tuntuu, että jos liian tiukasti rupeaa säännöstelemään ja suunnittelemaan syömisiään, niin sitten menee överiksi. Ja silloin ei mitkään itseltään kyselytkään auta, kun vastaus on aina, että kyllä ehdottomasti tekee mieli! Se on se kielletty hedelmä... :kuola:

Eka kohta: ei toimi kaikilla. Jos kunnon (makean)himo iskee, siihen auttaa vain karkin syöminen. Mieliteko kyllä kestää tunti/päiväkausia jos sitä ei tyydytä. Ainakin itselleni sen ohi menemiseen menee vähintäänkin vuorokausi, jos vain pystyy niin pitkään vastustamaan.

Ei tietenkään toimi kaikilla eikä varmasti aina kenelläkään. Siksi kannattaakin odottaa hetki ja jos sen jälkeen tekee mieli, antaa itselleen luvan herkutella.

Siis todella luvan. Sellaisen luvan, ettei tarvitse tuntea syyllisyyttä. Syyllisyys on se tunne, joka saattaa aiheuttaa totaalirepsahtamisen eli koko jääkaapin tyhjentämisen. Kun on "lupa" syödä se satsi irkkareita, ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Ajatuksen perimmäinen idea on oppia erottamaan hetkellinen mieliteko todellisesta himosta. Ja vatsan nälkä psyyken nälästä. Lappalainen ei usko "kiellettyihin" ruoka-aineisiin. Minusta hän on oikeassa, sillä kiellosta seuraa syyllisyys josta saattaa seurata pidempikin repsahdus ja hällä väliä - tunne päivän syömisiä kohden. Että kaikki on muka jotenkin "pilalla" kun söi yhden jäätelöpatukan. Koska päivän saldo on vääjäämättä huono, voi sitten syödä mitä tahansa ja lopulta on fyysisesti ja psyykkisesti huono olo.

Toinen kohta: ja varmasti lähden ;) .

Lappalaisen ja Mustajärven kirja on muuten tarkoitettu ahmimiskohtauksista kärsivien syömishäiriöisten hoitoon. Sitä ei siis sinänsä kannata soveltaa täysin terveeseen ihmiseen. Siitä huolimatta kirjasta ja Lappalaisen luennoista voi löytää itseenkin sopivia asioita. Syömistä kun hallitsevat myös tunteet ja ajatusmallit. Koska kyseessä on kuitenkin psykologia, mikään asia ei ole 100% totuus ja päde kaikkiin.

Mieti, mikä saisi sinut jäämään kotiin? Vai tarvitseeko jäädä? Kyllä herkutella voi, monilla on vain ongelmia hillitä herkutteluaan. Jos sellaista ongelmaa ei ole, ei ole mitään syytä yrittää rajoittaa satunnaista nautiskelua.

Jos tahtoo hillitä herkutteluaan, sitä voi yrittää hallita psykologian keinoin.

Tutulta kuulostaa tuo tiettyyn tilanteeseen liitetty syöminen. Mä ostan yleensä aina junamatkoille karkkia. Jotenkin vaan on ihan pakko, vaikka oikeastaan ei edes tekisi mieli. Onneksi junalla ei tule matkustettua niin usein, että se varsinaisesti vaikuttaisi painoon merkittävässä määrin. Täytyy siis vaan yrittää kysellä itseltään, että tekeekö sitä karkkia oikeasti mieli ja jos päätyy siihen että tekee, niin ostaa vasta sitten.

Mulla oli vielä pari vuotta sitten ihan sama juttu. Aina junaan piti ottaa mukaan nameja. Sitten nautiskelin kauhean kokoista karkkipussia ja lopulta sain vatsani kipeäksi. Minä olen huomannut, että karkissa menee ihan överiksi. Ostan aina liikaa ja sitten pakotan itseni syömään kaiken. Lopputuloksena on fyysisesti ihan kamala olo. Siksi olen vierottanut itseni karkista.

Tosin joskus on sellaisiakin himoja, kuin LucyFery mainitsi, eli karkinhimo kestää päiviä ja siitä pääsee (hetkellisesti) eroon vain syömällä karkkia. Tästä sitten saattaa seurata se, että sitä karkkia tekee mieli uudestaan seuraavanakin päivänä, niinkuin moni muukin täällä oli huomannut. Tavallaan sitä tottuu siihen makeaan ja myös siihen itselleen sallimiseen.

Jos on älytön himo karkkiin, karkkia voi syödä. Pienet määrät karkkia eivät vahingoita ketään. Seuraavana päivänä voit taas testata, onko himo tosiasiassa niin hirveä, että on taas pakko ostaa. Syöt normaalit ruoat ja odotat, laantuuko himo. Jos himo on älytön, syöt taas vähän. Jotkut onnistuvat vähentämään makeanhimoa syömällä luonnon makeisia: hedelmää, bataattia, rusinoita...

Kannattaa myös miettiä, mitkä tilanteet laukaisevat karkin himon. On myös hyvä pohtia, riittääkö pieni määrä karkkia pahimpaan hätään. 400gr:n jumbopussi ei ole ainoa vaihtoehto.

Vastauksena otsikon kysymykseen, mulla ei toimi totaalikieltäytyminen eikä oikein mikään ennalta suunniteltu "lupa" herkutella. Gillyannen ketjun alkupäässä kuvaama tapa, eli se, että miettii joka kerta, että haluanko mä nyt oikeasti niitä herkkuja, toimii musta parhaiten. Mutta aina sitä ei vain sitten osaa/tajua tehdä tai se himo sekoittaa pään :hyper: . Mulla on myös syömishäiriötaustaa, ja tuntuu, että jos liian tiukasti rupeaa säännöstelemään ja suunnittelemaan syömisiään, niin sitten menee överiksi. Ja silloin ei mitkään itseltään kyselytkään auta, kun vastaus on aina, että kyllä ehdottomasti tekee mieli! Se on se kielletty hedelmä... :kuola:

Jos jokin tapa toimii, käytä sitä! Niin yksinkertaista se on.

Kannattaa muuten myös oikeasti vapauttaa kaikki ruoka-aineet pannasta. Mikään ruoka-aine ei ole kielletty. Kaikkea voi syödä. Silloin se kielletyn hedelmän vaikutus vähenee.

Itse kokeilen välillä itsepiruilua: "Joo, mene ja osta koko kauppa tyhjäksi herkuista. Onkin kiva, kun vatsa on umpitäysi, oksettaa ja tekee pahaa. Juuri noin kannattaa tehdä. Vai olisiko sittenkin parempi, ettet ottaisi tällä kertaa mitään? Vai tekee noin kovasti mieli? Ota vaikka Pätkis ja syö se tunteella, kyllä kaupasta saa lisää jos on ihan pakko."

Toimii yllättävän hyvin. Mietin sen tolkuttoman mässäilyn jälkiseuraukset aina, kun seisovassa pöydässä, juhlissa, herkkukaupassa etc. tekee mieli syödä "kaikki". Sen jälkeen on helpompi ottaa kohtuudella.

Mutta eihän tässäkään ole yhtä oikeaa tietä. Siksi :thumbs: jokaiselle ylensyönnistä kärsivälle tasapainon löytämistä varten. Helppoa se ei ole, mutta syömispsykologian kirjallisuus, asiantuntijaluennot sekä oman mielen kartoitus tuovat monelle apua. Jos taipumus todella häiritsee elämää, on olemassa paljon terapeutteja, jotka ovat erikoistuneet syömishäiriöiden hoitoon ja osaavat auttaa.

Kannattaa myös miettiä, mitkä tilanteet laukaisevat karkin himon. On myös hyvä pohtia, riittääkö pieni määrä karkkia pahimpaan hätään. 400gr:n jumbopussi ei ole ainoa vaihtoehto.

Se on totta, että yleensä siihen karkinhimon taltuttamiseen riittää vain ihan pieni määrä. Äärettömän irtokarkkilaatikkojonon päässä se vain helposti unohtuu ja sitä ajattelee, että "noita mun tekee vielä mieli, ja noita, ja noita...". Niitä tekee sillä hetkellä mieli kaikkia, kun ei vielä ole saanut yhtään suuhun, mutta kun on syönyt pari karkkia, niin makeanhimo on poissa. Täytyykin varmaan taas tästä muistutella itseään :rolleyes: . Ei ole sitten se ällötyskään niin paha. Ja vaikka en kovin usein karkkia syökään, niin se ällötys ja morkkis ovat sitä luokkaa, ettei niissä ole kiva rypeä edes silloin tällöin.

Itse kokeilen välillä itsepiruilua: "Joo, mene ja osta koko kauppa tyhjäksi herkuista. Onkin kiva, kun vatsa on umpitäysi, oksettaa ja tekee pahaa. Juuri noin kannattaa tehdä. Vai olisiko sittenkin parempi, ettet ottaisi tällä kertaa mitään? Vai tekee noin kovasti mieli? Ota vaikka Pätkis ja syö se tunteella, kyllä kaupasta saa lisää jos on ihan pakko."

Toimii yllättävän hyvin. Mietin sen tolkuttoman mässäilyn jälkiseuraukset aina, kun seisovassa pöydässä, juhlissa, herkkukaupassa etc. tekee mieli syödä "kaikki". Sen jälkeen on helpompi ottaa kohtuudella.

Heh, tää kuulostaa hyvältä konstilta :D . Täytyy kokeilla!

Joku viisas jossain keskustelussa (en muista oliko pakkis...) antoi tälläisen vertauskuvan siitä, että vetää sen pienen herkun jälkeen kaapit tyhjiksi, kun on kaikki pilalla kuitenkin: Jos kävelet kadulla ja huomaat, että on sepalus jäänyt auki, niin vedätkö siten kaikki vaatteet samantien pois, kun ei millään ole enää väliä ja kaikki on pilalla kuitenkin. -Tää oli hyvä, ja muistan sen aina jos meinaa morkkis hiipiä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom