Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Eilen oli selkä/takareisipäivä ja treeni meni näin:
-mave 3*6
-leuanveto 2*max
-kulmasoutu 3*10
-alatalja 3*12
-reisikoukistus 3*10
-sjmv 3*12

Maastavedolla sai selän täysin hajalle, josta oli hyvä jatkaa yläselkää kiusaamaan. Takareisille ensin koukistus, niin saa etukäteisväsytystä ja sjmv:ssa säästyy perse ja alaselkä pahemmalta rasitukselta. Ekaa kertaa tein sjmv:n ja sain aika hyvin kohdistettua sen takareisiin. Alaselkä kyllä huusi apua... Nyt on alaselkä ihan valmis, meni treeni perille!

Maastaveto ollu aina mun ykkösliike selälle... :)

maastaveto on erinomainen liike! Mutta jos nyt haluaa sitä tehdä niin se voi koitua väärin tehtynä erittäin vaaralliseksi!

jaco sanoi:
Itse otin MaVe:n pari viikkoa mukaan ensimmäisellä kerralla kaikki sujui hyvin mutta päätinpä tehdä Kyykyn ja sen jälkeen MaVe:n voitte arvata ,että selkä oli kipeä mutta mitä tästä opimme.

Tulipa tossa vajaa 10 vuotta sitten tehtyä jalkatreenissä mave, kyykky, hack-kyykky, reisiojentajat ja päälle vielä takareidet ja pohkeet....Kerran viikossa. :whip:

Oli meinaan paikat paskana.

Onneksi salin "vanhat ja viisaat (mm. Juha Hakala)" viitsivät opastaa nuoruuden innolla treenaavan teinipojan oikeille raiteille. Tämä tapahtui Tampereen Power gym:illä jota ei ole enää olemassa. :itku:

Kaamoz sanoi:
Niin että kuinka turvallinen tuo liike on selälle ja muille.
Yritin vain eilen ja painoa ei ollut paljoa (110), mutta uskaltaako tota tehdä ilman pelkopa, että selkä poksahtaa poikki tai jokin muu osa? Ja mihin lihasryhmään tuo ottaa eniten. Mulla ainakin jalat oli hellänä sarjojen jälkeen.
Kiitos

Jos selkää ei liikkeen aikana päästä rentoutumaan, liike on tasainen ei nytkyttävä ja siinä on voimaa kyseistä painoa liikutella niin kyllä selkä kestää vaikka kolminkertaisesti ton 110kg. Tosin kyllähän sitä hölkätessäänkin voi onnistua nilkkansa nyrjäyttämään. Kaikessa on pienet vaaransa. Hyvät vatsalihakset tuo lisää turvallisuutta.
Tavallinenkin maastaveto ottaa paljon reisihauiksiin. Itsellä irroitusvaihe sitä helpompi mitä enemmän voimaa löytyy reiden koukistajista ja toisaalta mitä enemmän saan maasta niin sitä suurempia painoja käsittelen myös esim. reisien koukistus liikkeessä. Sumo-tyylistä en tiedä, kun en sitä harrasta ja käsittääkseni se on enemmän kovien kyykkääjien juttu. Itsellä selkä vahvempi kuin jalat ja tyyli ihan sama kuin Aholan Jokella kuuluisalla videollaan.

Tuota, miten ihminen VOI pitää selän suorana suorin-jaloin maastavedossa? Mulla ainakin tuntuu, että menee väkisinkin kaarelle tuo selkä aloitus-asennossa.

Teenkö jotain väärin? Vai mikä mättää?

Mullakin toi maastaveto ottaa eniten alaselkään, kun tuppaan vaan runttaamaan sen painon ylös(selkä suorana tietenkin ettei välilevyt sano sopimustaan irti).
:curs:

Olkapää sanoi:
Tuota, miten ihminen VOI pitää selän suorana suorin-jaloin maastavedossa? Mulla ainakin tuntuu, että menee väkisinkin kaarelle tuo selkä aloitus-asennossa.

Teenkö jotain väärin? Vai mikä mättää?

Itse teen useimmiten pelkästään ns. romanialaista maastanostoa, jossa selkä pidetään kokoajan kaarella. Kaarellahan siis tarkoittaa sitä, että selkä on ns. panonotkolla. Pyöreänä taas sitä, että on kissanselkänä.

Lainaus SS powerilta:

Romanialainen maastanosto

Tehokas muunnelma suorin jaloin maastanostosta. Liike auttanut monia huippuluokan maastanostajia kuten Ano Turtiaista ja Janne Toivasta.

Nosta tanko maasta ensin "normaalilla" vedolla. Vedä selkä kaarelle. Laske tanko alas selkä kaarella ja jalat melkein suorina lähelle niin että tanko melkein koskettaa lattiaa. Vie laskuvaiheessa lantio taakse ja nostovaiheessa takaisin eteen. Tässä liikkeessä takareidet ja pakarat tekevät varsinaisen työn. Selän osuus on staattinen.

Muunnelmia
seisomalla eri korkuisilla korokkeilla
tekemällä liikkeen erikoistangolla, esim. Trap Bar
tekemällä liikkeen taljalavalla
Kokeile alussa tehdä muutama 8-15 toiston sarja pienellä painolla. Edistyneimmät nostajat käyttävät tätä jopa pääliikkeenä. Janne Toivanen veti 4x300 4 tuuman korokkeella seisten.

Hyötyä

Paljon moottorikelkkailevana henkilönä huomasin eron maastavedon aloittamisen jälkeen.. Olen aloittanut maastavedon treenaamisen noin vuosi sitten ja moottorikelkka irtoaa hangesta helpommin kuin viime vuonna.. Selkäkään ei lumen luomisessa väsy yhtä nopeasti kuin ennen..

Laitan oman ongelmani samaan ketjuun. Mitä suosittelette ratkaisuksi, kun ongelmani on että juuri maastavedossa menee jostain lonkan seudulta joku kiinnityskohta jumiin. Tämä heijastuu sitten alaselkään ikävästi.

En usko että jumiutumiseen olisi syynä huono tekniikka eikä myöskään keskivartalon heikkous. Tulin tänään siihen tulokseen, kun "selkä" (=se kiinnityskohta) jumiutui 3. kerran vuoden sisällä, että jotain muutosta harjoitusohjelmaan on tehtävä.

Maastavetoa pidän kuitenkin tärkeimpänä selkäliikkeenäni joten en haluaisi sitä jättää kokonaan pois ohjelmasta. Kertokaahan olisiko järkevintä jättää maastavedon tekeminen harvemmille kerroille vai olisiko parempi esirasittaa alaselkä ojennuksilla lisäpainojen kanssa tai hyvää huomenta liikkeellä ja ottaa veto vasta toisena liikkeenä jolloin ei tarvitsisi käyttää niin isoja romuja? Tuo esirasitus minulla toimii (olen aiemmin kokeillut), ainut mikä mietityttää on, että onko se enemmän kehonrakentajien apukeinoja, kun itsellä on tavoitteena (perus)voiman mahdollisimman tehokas kasvatus.

Sarjoja olen tehnyt yleensä 2-3 ja toistot päälle 5.

NeoGeo sanoi:
Sanokaas jotain liikkeitä ton maven tilalle jotka kuormittais selän aluetta hyvin.

Kulmasoutu

NeoGeo sanoi:
Sanokaas jotain liikkeitä ton maven tilalle jotka kuormittais selän aluetta hyvin.

Hyvää huomenta ja kulmasoutu.
Jos samanlaista efektiä haetaan, painotetaan ensimmäistä.

Minkä ikäisenä voisi aloittaa maastavedon?tai kyykyn?Olen 17-vuotias ja en ole vielä aloittanut maastavetoa tai kyykkyä. Olen kuullut että näissä kyseisissä liikkeissä saattaa hajota paikat tai vastaavaa?? Kannattaa varmaan opetella tekniikka kunnolla ennenkuin alkaa tekemään isoilla painoilla??

Ozma1 sanoi:
Minkä ikäisenä voisi aloittaa maastavedon?tai kyykyn?Olen 17-vuotias ja en ole vielä aloittanut maastavetoa tai kyykkyä. Olen kuullut että näissä kyseisissä liikkeissä saattaa hajota paikat tai vastaavaa?? Kannattaa varmaan opetella tekniikka kunnolla ennenkuin alkaa tekemään isoilla painoilla??
Anna palaa vaan...
Opettelet vaan ensin tekniikan kohilleen ,ettei paikat hajoa ja sitte vasta alat lisään sitä malmia sinne tankoon.
Ite olen 17 ja maastaveto sekä kyykky on ollu reenissä mukana alusta asti ja hyvin pyyhkii :thumbs:

Mäkin oon tehny alusta asti eikä paikat ainakaan vielä oo menny rikki (KOPUTTAA PUUTA). Suosittelen koska noi on kyllä aika huippu liikkeitä, että silleen.

Minäpä alennan vähän rimaa; teen minäkin maastavetoa. Ei ole mitenkään iän päälle, jos se on osaa tehdä oikein. Ja varmasti 17 vuotiaana on jo sen verran hyvin tullut kasvettua, ettei pieni maastarepiminen haittaa. :D

KäveleväRuumis sanoi:
Minäpä alennan vähän rimaa; teen minäkin maastavetoa. Ei ole mitenkään iän päälle, jos se on osaa tehdä oikein.

Ootko huomannut, että pituuskasvu olis maven yhteydessä häiriintynyt?

Mä itse lopetin maastavedon, siinä pelossa, että jäisin näin lyhyeksi...

CiioN sanoi:
Ootko huomannut, että pituuskasvu olis maven yhteydessä häiriintynyt?

En ainankaan mitään merkittävää. Vaikka pituusennusteesta puuttuu vielä n. 6cm, tuskin kuitenkaan maastavedosta johtuvista syistä, lähinnä sen takia, että äiti on reilusti isää lyhyempi. Tarkemmin pystyn sanomaan vasta, kun tämän vuoden terveystarkastuksessa on käyty.

Back
Ylös Bottom