Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

SuBi sanoi:
Anna palaa vaan...
Opettelet vaan ensin tekniikan kohilleen ,ettei paikat hajoa ja sitte vasta alat lisään sitä malmia sinne tankoon.
Ite olen 17 ja maastaveto sekä kyykky on ollu reenissä mukana alusta asti ja hyvin pyyhkii :thumbs:
Paitsi jos puuttuu 20cm kasvuennusteesta niin voi miettiä haluaako kasvaa vai jäädä lyhyeksi..

Minä reenasin 16vuotiaana välillä kahesti viikkoon vedon (täysillä joka ei tietysti ole järkevää) ja kerran viikkoon kyykyn eikä vielä tähän päivään mennessä ole niissä liikkeissä tullut mitään vammaa. Tosin muissa asioissa olen osannut koheltaa niin että olen joutun pitämään jonkimoista pausia kyseisissä liikkeissä. Tietysti voi reenata vaikka kuinka nuorena kyseisiä liikkeitä kunhan ei käytä hirmuista kuormaa vaan lähinnä tekniikka harjoitteluna. Ihme höpötystä pituus kasvuun vaikuttamisesta tietysti jos kyykkää niin että perse repevää joka kerta niin voi vaikuttaa,
mutta tuskin nyt kovin paljon kuitenkaan.

ojuni sanoi:
Paitsi jos puuttuu 20cm kasvuennusteesta niin voi miettiä haluaako kasvaa vai jäädä lyhyeksi..
Äh.. Mitä pitempi, sitä korkeemmalta putoo! :thumbs:

Joo elikkä mä alotin ton maastavedon 14-vuotiaana, aluks rauhallisemmin tosin, mutta silti alusta asti tehny. Ei pituuskasvuun vaikuttanut mitenkään, sillä kasvanu olen 4,5cm tuon jälkeenkin, että jos siltä tuntuu niin tekemään vaan.

naugga sanoi:
Joo elikkä mä alotin ton maastavedon 14-vuotiaana, aluks rauhallisemmin tosin, mutta silti alusta asti tehny. Ei pituuskasvuun vaikuttanut mitenkään, sillä kasvanu olen 4,5cm tuon jälkeenkin, että jos siltä tuntuu niin tekemään vaan.
Niin mutta mistä tiedät kuinka paljon olisit kasvanut jos et olisi tehnyt kyseistä liikettä? ;)

Mitä muita haittoja maven huonosta tekniikasta voi olla ja huomaako huonoa tekniikka itse? Jos alaselän lihakset ovat seuraavana päivänä kipeät, eikä muita kipuja tai vaikeuksia ole niin voiko olettaa tekniikan olevan kunnossa?

Sukulaku sanoi:
Jos alaselän lihakset ovat seuraavana päivänä kipeät, eikä muita kipuja tai vaikeuksia ole niin voiko olettaa tekniikan olevan kunnossa?

Et voi. Kyllä jonkun pitäisi vierestä katsoa se tekniikka. Sitäpaitsi maven jälkeen pitäisi olla kipeänä alaselän lisäksi myös takareidet ja hieman pakaratkin.

Sukulaku sanoi:
Mitä muita haittoja maven huonosta tekniikasta voi olla ja huomaako huonoa tekniikka itse?

Huonolla tekniikalla rikkoo kapeassa vedossa selkänsä. Huonon tekniikan voi huomata itse jos tietää mikä on hyvä ja huono tekniikka. :) Tekniikan tarkempaan säätämiseen tarvitsee kaverin, tai ainakin videokameran.
Itse en esimerkiksi tällä hetkellä vedä kapeata vetoa ollenkaan, kun liikkuvuus ei riitä siihen että saisi alaselän kaarelle ala-asennossa, takareidet on liian jäykät.

Sukulaku sanoi:
Mitä muita haittoja maven huonosta tekniikasta voi olla ja huomaako huonoa tekniikka itse? Jos alaselän lihakset ovat seuraavana päivänä kipeät, eikä muita kipuja tai vaikeuksia ole niin voiko olettaa tekniikan olevan kunnossa?

Eikö teidän salilla ole peilejä? Käännyt vaikka niin, että näet itsesi peilistä. Silloin on todella helppo kertoa, meneekö liike oikein vai ei.

Tässä muuten heräsi kysymys, kuinka alas porukka laskee painot? Maahan asti?

KäveleväRuumis sanoi:
Eikö teidän salilla ole peilejä? Käännyt vaikka niin, että näet itsesi peilistä. Silloin on todella helppo kertoa, meneekö liike oikein vai ei.

Tässä muuten heräsi kysymys, kuinka alas porukka laskee painot? Maahan asti?
Kyllä ne monesti raskailla tulee laskettua sinne maahan asti, mutta olen yrittänyt viime aikoina jättää koskematta siihen maahan.

Ozma1 sanoi:
Olen kuullut että näissä kyseisissä liikkeissä saattaa hajota paikat tai vastaavaa?

Bullshit. Tunnen monta jotka alotti jo junnuna. Opettelet tekniikan kunnolla ja sulle ei käy muuta kun että susta tulee isompi kun muista ikäsistäsi.

Jos pituuskasvussa ei ole suurempaa häikkää niin antaa mennä. Tekniikkaan kannattaa tietenkin aluksi keskittyä, se taas tarkoittaa samalla myös niiden pienempien painojen käyttämistä.

KäveleväRuumis sanoi:

Tuossa on vaan se vika, että vaikka tekniikan saa kevyillä painoilla kuntoon, niin raskailla painoilla ei pysty vilkuilemaan peiliin eikä tekniikka välttämättä pysy kasassa.

Force sanoi:
Tuossa on vaan se vika, että vaikka tekniikan saa kevyillä painoilla kuntoon, niin raskailla painoilla ei pysty vilkuilemaan peiliin eikä tekniikka välttämättä pysy kasassa.

Ainakin minä tein heti alusta alkaen liikkeet peilistä seuraten. Siihen täytyy vain totutella, niin pysyy tekniikka hyvänä, vaikka olisikin isot painot.

CiioN sanoi:
Ainakin minä tein heti alusta alkaen liikkeet peilistä seuraten. Siihen täytyy vain totutella, niin pysyy tekniikka hyvänä, vaikka olisikin isot painot.

Ei sitä kyllä sivuille vilkuile Mr.Muskelikaan kovan maastanoston aikana. Edessä olevasta peilistä taas ei näe kunnolla tekniikkaa.

Maastavetäsin jos olisin ne kriittiset 5cm pidempi ;) Nytten siinä 168-170 pitkä ja 175 olisin jo täysin tyytyväinen. Isä ja äiti molemmat keskivertoa pidempiä. Jos olisin ollut jo aloitellessa 175 paikkeilla pitkä niin kyllä olisin maastavedon mukaan ottanut, nyt pitää kikkailla vuosi niin nykyistä kasvuvauhtia pitäis tarpeelliset sentit olla plakkarissa (äiti 174 pitkä niin pakko se on sitä pidempi olla ;) )

kannattaa säästää selkää nuorena!!! mulla hajos viime syksynä ja nytten oon just saamassa kuntoon (tosin ei hajonnu mavesta). selkä on aika inhottava saada kuntoon jos sen hajottaa. Nyt oon kohta 5 kk käyny fysioterapeutilla. enkä saa vieläkään tehä prässiä enkä kyykkyä mavesta puhumattakaan. VAROKAA SELKÄÄNNE! (varoittava esimerkki) ;)

Monta toistoa olis hyvä tohon maveen, ku oon joskus täältä pakkikselta lukenu että ei kovin pitkiä sarjoja ettei jokku tulilihakset "väsy" eikä sitäkautta tuu loukkaantumisia.

Back
Ylös Bottom