Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

moppe sanoi:
Millasta treeniä porukka muuten tekee mavessa? Ite alotin vetään vuoroviikoin kapeella ja sumo-asennolla. Jotenki vaan tuntuu, et toi sumo ei oo mun juttu. Kapeella kiskon melkein enemmän. Oon pyrkiny tekeen kapeella jotain 5-6 toiston sarjoja ja sumossa saatan vääntää jotain kolmosia...

Ei se välistäveto välttämättä heti aukea. Itse kun aloitin välistä vedon vedin 20kg vähemmän kun kapeella. meni noin 6kk ennen kun pääsin samaan ja sitten se aukes mulle ja oivalsin miten vedetään välistä mun välityksillä. Nyt etua kapeeseen vetoon on n.50-60kg.

Willie sanoi:
Tuohon fullpowerin vanhaan kommenttiin: Alaselkää tarkoitin ja uskoisin sen olevan heikoin lenkki, keskikroppaa kai sekin. Jos vatsalihaksia tarkoitit niin niiden kuvittelen olevan vahvin lihasryhmäni.

Minun mielestä jos vatsoissa on paukkua ei selän pitäis pyöristyä. Eli jos vatsat on suhteessa vahvemmat alaselkään loppuu yksinkertaisesti teho jostain muualta ja veto jää kesken ,mutta selän ei pitäisi pyöristyä.

Itsellä oli alkuun samoja ongelmia vähän ja kiropraktikko sanokin selän niksautuksen jälkeen ,että liikaa voimaa selässä suhteessa vatsoihin. no en kyllä ruvennut sittenkään vatsoja reenailemaan ,mutta rupesin enemmän etukyykkyä kevyesti tekee yms. loppu ihan sillä pyöristyminen. Yritin joskus vähän reenailla ihan perinteisiä vatsoja ym. mutta tuntu että vatsat vaan meni jumiin niisä liikkeistä ja sit varsinkaan ei veto eikä kyykky kulkenut. Hyvä kai niitä ois tehä ,mutta kun on niin laiska niitten suhteen ettei inspiraatio riitä.

Mielestäni paketti pysyy parhaiten kasassa kun käyttää vatsaa plus hengitystekniikkaa oikein. Ainakin luulen että se on tästä kiinni. Selän väkisin suorassapitäminen ei mielestäni onnistu kovin pitkälle.

Tekniikka lyhyesti: Ilmaa hengitetään sisään niin, että keuhkot ovat suht täynnä. Ilmaa pitää tulla ei ainoastaan rintaan mutta myös sinne alavatsaan. Eli hengitystekniikan pitää olla suht "abdominaalinen", eli vatsalla. Vatsalihaksilla pitää puristaa niin että vatsan sisäinen (Intra abdominalinen) paine nousee. Sama tapahtuu jos jännittää vatsaa ulospäin vyötä vasten, paitsi että suunta on toinen. Tämä on mielestäni menetelmä joka tukee vartaloa ja saa sen jäykäksi. Samalla pitää myös kylkiä (sivuvatsalihaksia) vetää kasaan, mikä on vaikea selittää mutta mielestäni ne toimivat hieman kuten korsetti.

Toinen tekniikka, mikä ei ole sama asia kuin edellinen, mutta mitä voi tehdä samalla on nk. Valsalva manööveri jossa pidetään henkeä lukitsemalla kurkkua (äänihuulet), joko kokonaan tai osittain jolloin paine rinnassa nousee (Intra thoracic). Mikäli nostaja lukitsee äänihuulet ainoastaan osittain, kuullostaa ääni niinkuin äheltämiseltä, melko vaimealta ja käheältä + että naama menee punaiseksi. Valsalvalla tosiaankin saa jostain tieteelle tuntemattomasta syystä enemmän voimaa hetkellisesti. (Samallahan sydämen syke nousee ja verenpainekin, aika paljon, kompensoidoakseen tilapäisesti pienempää iskuvolyymiä, miksi tekniikkaa ei ehkä suositella kaikille.)

Kaamoz sanoi:
Niin että kuinka turvallinen tuo liike on selälle ja muille.
Potentiaalisesti vaarallinenhan se on mutta toisaalta jos on resursseja vetää maasta suht. puhtaasti esim. 180 kiloa niin on selkä sen verran vahva että arkipäiväiset kuormat ovat kuin höyhenet. Joten sanoisin että mikäli vaan treenaa liikettä maltillisilla kuormilla ja niin että tekniikka pysyy kasassa ja tuntuu mukavalta niin ei ole juuri vaaraa että menisi huonosti.

tähän voisi lisätä, että mulla oli vissiin tekniikkaa tai joku perseelleen kun kaksi viikkoa sitten meni 115 kg maasta, nyt menee 150 helposti.

fullpower sanoi:
Minun mielestä jos vatsoissa on paukkua ei selän pitäis pyöristyä. Eli jos vatsat on suhteessa vahvemmat alaselkään loppuu yksinkertaisesti teho jostain muualta ja veto jää kesken ,mutta selän ei pitäisi pyöristyä.

Itsellä oli alkuun samoja ongelmia vähän ja kiropraktikko sanokin selän niksautuksen jälkeen ,että liikaa voimaa selässä suhteessa vatsoihin. no en kyllä ruvennut sittenkään vatsoja reenailemaan ,mutta rupesin enemmän etukyykkyä kevyesti tekee yms. loppu ihan sillä pyöristyminen. Yritin joskus vähän reenailla ihan perinteisiä vatsoja ym. mutta tuntu että vatsat vaan meni jumiin niisä liikkeistä ja sit varsinkaan ei veto eikä kyykky kulkenut. Hyvä kai niitä ois tehä ,mutta kun on niin laiska niitten suhteen ettei inspiraatio riitä.

Pitänee pistää mietintämyssyn alle. Tai eipä sitä tarvi edes miettiä, entistä enemmän vain vatsalihaksia treenaamaan. Jos ovat suhteessa liian heikot niin ongelmahan ratkeaa niitä treenaamalla ja vaikka olisivat jo entuudestaan vahvat niin enpä ole kenelläkään kuullut olevan ongelmaa liian kehittyneistä ja vahvoista vatsalihaksista.
Eli siis entistä raskaammin, kovempaa ja enemmän vaan :evil:

Ämmbee sanoi:
Mielestäni paketti pysyy parhaiten kasassa kun käyttää vatsaa plus hengitystekniikkaa oikein. Ainakin luulen että se on tästä kiinni. Selän väkisin suorassapitäminen ei mielestäni onnistu kovin pitkälle.

Jep, näinhän se on. Eli se vatsaontelon paine tukee selkää. Mutta täytyy muistaa, että selän pyöristymisen estävät alaselän lihakset, eivät vatsalihakset.

Maastavedossa, jos selkä pyöristyy, välilevyihin kohdistuu n. kaksinkertainen paine verrattuna suorana pysyvään selkään. Vyön käyttö vain kisoissa (jos sielläkään), keskivartalo vahvaksi jullella ja vatsaväännöillä, jos vyö on joka treenissä mukana, vatsaontelon paine ei muodostu luonnollisella tavalla => vaarana venähdykset ja revähdykset. Tärkeintä kuitenkin oikea tekniikka.

fullpower sanoi:
no en kyllä ruvennut sittenkään vatsoja reenailemaan ,mutta rupesin enemmän etukyykkyä kevyesti tekee yms. loppu ihan sillä pyöristyminen. Yritin joskus vähän reenailla ihan perinteisiä vatsoja ym. mutta tuntu että vatsat vaan meni jumiin niisä liikkeistä ja sit varsinkaan ei veto eikä kyykky kulkenut.

Itsekin olen ruvennut tekemään etukyykkyä (ilman vyötä!) ja siitä tulee keskivartaloon ja varsinkin vatsoihin lisää voimaa. Tuntuu normaali kyykky paljon "tukevammalta" ja vetokin kulkee paremmin.

Mulla ainakin auttoi selän pyöristymiseen se että katsoo ylöspäin. Ennen katoin aina maahan ja selkä oli aina pyöreenä mutta onneksi nyt selkä on suorassa. :thumbs:

Suonet paukkuu

Mr.Bueno sanoi:
Ittellä on ainakin sellanen pikku ongelma vedossa että naama on seuraavana päivänä punasia pisteitä täynnä... Ilmeisesti pinta suonet poksuu :curs:

Ja tähtiäkin on näkyny...

Oon ihmetelly tuota punaisten pisteiden ilmestymistä. Mulla on esimerkiksi kassitreenin jälkeen rinta ihan punaisi pisteitä täynnä, kuvittelin jo että joku rokkotauti alkaa, ja joskus niitä on otsassaki.

:kuola:

Olakinte sanoi:
Oon ihmetelly tuota punaisten pisteiden ilmestymistä. Mulla on esimerkiksi kassitreenin jälkeen rinta ihan punaisi pisteitä täynnä, kuvittelin jo että joku rokkotauti alkaa, ja joskus niitä on otsassaki.

:kuola:

Mitä, treenaat kiveksiäsi vai? Käytä hellempää otetta seuraavan kerran ja älä pidätä hengitystä koko suorituksen ajan niin kassitreenikin muuttuu mukavammaksi.

sori :nolo:

Kertokaas kokemuksia siitä, kuinka Maastaveto leventää vyötärön ja lantion seutua. Itse on tullut nyt kuukausi sitä tehtyä (max 130kg) ja äsken kattelin suihkussa peilistä vyötäröä.. Tohon lonkkien kohdalle oli tullut kyllä lisää tavaraa ja sehän meinaa sitä, että hartialinja kapenee suhteessa..
Ei kauheasti innostaisi lisämassa siihen kohtaan vaikka hoikkuutta muuten onkin.

Kokemuksia aiheesta?

Itseä kiinnostaa sama tieto. Eli kaikki nyt kertomaan omista kokemuksista!

Tokihan se kuulostaa ihan persnysväämiseltä, että ei tekisi mavea, koska lantio / vyötärö levenee, mutta jos maven tekemisellä todella on merkittävä vaikutus tuohon seikkaan, niin tästä lähin korvaan sen muilla liikkeillä. Ehdottomasti.

Mä ainakin uskon ihan tosissani, että noi liikkeet mitkä käy lonkalle (sumoveto ja sumokyykky (pahimmat) ) leventää lonkan aluetta.
Kuitenkin reeni uran alussa kannattaa vääntää noitaki koska onhan kyseessä yhdet parhaimmista massan ja voiman tuottajista. Sitteku ollaan muutama vuosi vedetty ja kyykätty leveeltä (massahakuisille) ni kannattaa ehkä jättää vedot ja noi pois. Eli tosiaan jos on täysverinen spodaaja ni mavet pois ja kyykyt kapeelta.

Ja voin tosiaan omasta kokemuksesta todeta tollaset voimanosto (sumo) kyykyt ottaa aika hyvin tonne lonkkiin
ja perse levenee :D

Tuli vähä :hyper: viesti mut so not!

Nipsu sanoi:
Tohon lonkkien kohdalle oli tullut kyllä lisää tavaraa

Ettei vaan olisi sitä "valkoista lihaa"..? ;)

Jees Straikki, oman kylän miehiä.

Se on kuiteski komee kun laihalla miehellä on tosi hoikka vyötärö ja leveet hartiat, mutta kun vyötärö levenee, niin koko paketti murskautuu.

Toisaalta onhan se miehekästä olla vähän tavaraa tossa keskivartalollakin.

Nipsu sanoi:
Kertokaas kokemuksia siitä, kuinka Maastaveto leventää vyötärön ja lantion seutua. Itse on tullut nyt kuukausi sitä tehtyä (max 130kg) ja äsken kattelin suihkussa peilistä vyötäröä.. Tohon lonkkien kohdalle oli tullut kyllä lisää tavaraa ja sehän meinaa sitä, että hartialinja kapenee suhteessa..
Ei kauheasti innostaisi lisämassa siihen kohtaan vaikka hoikkuutta muuten onkin.

Kokemuksia aiheesta?

Kyllä maastanosto keskivartaloa jonkin verran leventää. Tuonne vartalon todelliseen voimakeskukseen tulee lihasta, jolla on tosielämässä ja funktionaalisessa urheilussa huomattavasti enemmän käyttöä kuin hauiksenhuipuilla ja rintalihasten sisäsyrjillä. Mutta siinä määrin loistava yläselkäliikekin maastanosto on, ettei se mitä luultavimmin useimpien V-muodolle hallaa tee.

Mave ei oo ainoo selkäliike, mutta kylläkin yks parhaista. Harmittaa ku oon vasta tajunnu sen. Jos mavella saat selän kasvamaan niin perkeleesti, niin sama se vaikka lantiokin siinä vähän tukevoituu. Jos joku toinen liike kasvattaa selkää perkeleelliseksi repuksi ja vyötärö pysyy kapeana, niin siinä on ratkaisu. Kokonaisuus siis ratkaisee.

Back
Ylös Bottom