Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Powerhousu sanoi:Perustelen mielelläni miten näen montakin syytä miksi vähän vajaampi on parempi kuin ass to grass.
Ensinnäkin monella kropan mittasuhteet ei salli syväkyykkyjä selän painumatta vaakatasoon. Eli alhaalla ollaan ihan linkkariasennossa, ja se rasittaa selkää. Reidet on yleensä vahvemmat kuin selkä, eli painoja joudutaan tiputtamaan selän takia, että päästään kyykystä ylös. No, tohon taas auttaa vaikkapa asennon leventäminen, jolloin päästään alemmas selkä pystymmässä, mutta mitä enemmän asentoa levität, sitä enemmän liike menee pakaroille. Kohta ollaan siinä pisteessä, että koko liike on pakaraliike.
Kyse on siis siitä, että kapea asento ja vähän vajaat kyykyt säästää pakaroita ja keskittää liikettä enemmän etureisille. Se ei kuitenkaan vähennä kyykyn koko kroppaan kohdistuvaa rasitusta, koska painoja voi käyttää enemmän. Kaikista paras etureisille on tietty etukyykky, mutta se taas ei ole niin hyvä yleisliikkeenä kuin takakyykky.

Mä ainakin seuraan peilin kautta sitä syvyyttä ja sillä lailla varmistan ettei ihan avuttoman vajaaksi jää. Välillä kun käyn peilittömällä salilla niin menee kyllä mutuiluksi, mutta kyllähän sen nyt suunnilleen tuntee, että missä se perse seilaa...Hämmer sanoi:4) Kun kyykyn tekee alas asti, suoritukset vastaavat aina toisiaan. Jos kyykyn jättää vajaaksi, ei voi (yksin treenatessa) olla varma, että syvyys on aina vakio ja sitä myötä suoritusten raskaus on vertailtaivissa eri sarjojen kesken.
Tuo on totta, mutta en mä sentään niin raskaita painoja käytä, että alkaisi hajota. Olen aina todella tiukkana ja tarkkana, ettei selkä lähde kaatumaan eteenpäin. Mikään muu liike ei mun mielestä vaadi niin tarkkaa keskittymistä kuin kyykky, ehkä siksi mä tykkäänkin siitä niin paljon. Maailman murheet unohtuvat kun koko mieli on vaan täynnä sitä suoritusta ja reisien tutinaa:D Esim. ykköstä en ole koskaan kokeillutkaan kyykyssä, enkä varmaan uskaltaisikaan.5) Tekniikka hajoaa minusta helpommin raskaalla kuormalla, mikäli kyykyt jättää vajaiksi. ... Etenkin raskailla painoilla loukkaantumisriski on erittäin suuri, mikäli "kyykky lähtee huonosti" eli kaatuu eteen tai tapahtuu jokin muu tekniikkavirhe.

itse olen nykyisin hst:ssä tehnyt kapeata ja hieman vajaata kyykkyä boksille. rautaa voi käyttää vähän reilummin selän pyöristymättä ja mikä tärkeintä hst:ssä niin kovasti rasittuvat pakarat saavat myös vähän levätä. meinaan 6x15 mave + 6x15 (siis eka viikolla) kyykky pistää pakarat lujille.Shammer sanoi:4) Kun kyykyn tekee alas asti, suoritukset vastaavat aina toisiaan. Jos kyykyn jättää vajaaksi, ei voi (yksin treenatessa) olla varma, että kyykyn syvyys ja sen myötä koko sarjan raskaus on vertailtaivissa eri treenien kesken. Tämä on ihan olennainen syy esim. HST:ssä, jossa progressiivisuuden halutaan säilyvän.
Kokeneemmilla, kuten Powerhousulla näin varmaan onkin, kun tietää ne omat rajansa. Aloittelevilla se on sitten taas eri juttu, se huojunta ja horjunta niiden yliraskaiden rautojen kanssa on todella pelottavan näköistä... Eli sitten vasta ne isommat painot kehiin, kun sitä kokemusta tosiaan on, sitä ennen tekniikka kuriin harjoittelemalla!Powerhousu sanoi:Kyllä mun mielestä vika on jossain muualla kuin raskaissa painoissa jos tekniikka hajoaa. Eli se syy pitää selvittää ja korjata mielummin kuin tiputtaa painoja. Mulla ainakin kyykky vaan jää alas jos ei ole noustakseen.
Powerhousu sanoi:Jos en ihan väärin muista, niin Hulkilla taisi olla vähän samanlaisia kokemuksia. Monta vuotta sitkeästi syväkyykkäiltyään huomasi, että: "ei vittu", ja vaihtoi tyyliä.
Juu, eli vajaan 4 vuoden ajan syväkyykky oli käytännössä meikäläisen uskonto. Tein sitä jokaikisessä jalkatreenissä kauhealla raivolla, ja jossain vaiheessa venyttelin pelkkiä akillesjänteitä jopa 45 minuuttia päivässä jotta saisin kyykättyä syvemmälle pystymmässä asennossa.Gillyanne sanoi:muistelen, että Hulkki olisi jossain vaiheessa lopettanut takakyykyn tekemisen tykkänään ja siirtynyt etukyykkäilemään...
Jeah, noi mun vajaimmat on juuri noita reidet lattian tasoon tehtyjä. Sitten ne syvemmät on vielä tästä alemmas. Ei mulla kyllä koskaan perse niin alas mene, että pohkeisiin ottaisi kiinni, vaikka aika matalalla käykin. Jos jotkut noin alas pystyvät menemään, niin :thumbs: heille!JohnnyBGoode sanoi:Mä oon saanut sen käsityksen, että polvet ei oikein tykkää hyvää, jos kyykyissä perse ottaa pohkeisiin kiinni. Suositus olisi vissiin että reidet olisivat lattian kanssa samassa tasossa.
JohnnyBGoode sanoi:Mä oon saanut sen käsityksen, että polvet ei oikein tykkää hyvää, jos kyykyissä perse ottaa pohkeisiin kiinni. Suositus olisi vissiin että reidet olisivat lattian kanssa samassa tasossa.