Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Originally posted by ruisranne69

Kyykkyn tekniikka ei oo ihan kohillaan, kun nousen alhaalta "isoilla" painoilla niin tuntuu kuin vartalo kiertyisi ja toinen jalka nostaisi kehoa paremmin ylös. mistä tämä johtuu?:confused:
Onko toinen jalka sitten vaan voimakkaampi? jos on miten korjaan tilanteen?
HELP!

Mulla on sama kierto-ongelma kyykyssä. Mun tapauksessa se johtuu epätasapainosta alaselän lihaksissa, minkä vuosi selkäranka ei ole ihan suorassa, kun menen kyykkyyn.

Mulla kyseessä on vanha selkävaiva, enkä enää edes yritä kyykätä kuin lämmittelyksi. Jalat saa onneksi treenattua muillakin liikkeillä.

Mulla on myöskin jollain tavalla alaselän lihakset joko voimiltaan erilaiset tai sitten jotenkin epäsuhteessa toisiinsa, nimittäin esim. hyvää huomenta liikkeessä, suorin jaloin maastavedossa, maastavedossa, huomaa että aina oikea puoli väsyy ensin. Asentoa koittaa aina korjata ja tietyllä tavalla saa vasempaan tuntuman mutta menee aika vääntelehtimiseksi.

Originally posted by ruisranne69
mulla ei meinaa nytkään pysyä käsissä vähänkään isommat painot... pitää vaan käyttää vetoremmejä melkein joka mv-sarjassa.

Vedathan ristiotteella ja magnesiumin kanssa? Saa olla aikamoiset patongit selassa etta jaa otteesta kiinni. Veto ilman remmeja on hyva forkkutreeni.

Originally posted by tormave
Vedathan ristiotteella ja magnesiumin kanssa? Saa olla aikamoiset patongit selassa etta jaa otteesta kiinni. Veto ilman remmeja on hyva forkkutreeni.
en...Koska olen ymmärtänyt että myötäote on parempi kehoreenissä ja symmetrian kannalta...Onko näin:confused:
kevyet painot kyllä menee ilman remmejä, mut remmien kanssa isommilla painoilla pystyn keskittymään paremmin selkään, enkä vain tangon puristamiseen:D

Niin, ajattelin ruveta parantelemaan aerobista kuntoani pitkillä kyykkysarjoilla, ja lueskelin Weiderin opuksesta Tom Platzin kyykkytreeneistä ja kovimmista sarjoista. Tom on kyykännyt voimanostokisoissa 272kg -90kg:n sarjaan ja parhaimmat sarjat hänellä oli 184kgx28, 159kgx52 ja 102kgx100. Tunnetustihan pitkät kyykkysarjat ovat erittäin tehokkaita reisien kasvattamiseen mutta myös yleiskunnon parantamiseen-punttisaliliikkeistä-tosi tehokkaita.

Tässä on nyt tullut pitkään treenattua n. 85-100% painoilla kyykkyä ja kestävyys alkaa taas olemaan niin huono, että hyvä kun jaksaa salille autosta kävellä. Eli, nyt taidan laittaa tavoitteeksi kesäksi yrittää rikkoa tai edes päästä lähelle noita Tompan ennätyksiä varusteettomassa syväkyykyssä, luonnollisestikin tanko niskassa. Noista ehkä tuo 180-185kgx28 voisi olla paras tavoite, muut menee jo liian pitkälle ja tuo 272.5kg:n ykkönen ylittyy jo muutenkin, eikä irtiotto ole ongelma, vaan yleiskunnon tai maitohappokestävyyden kohentaminen kyykkytreenillä.

Eli, minkälaisia kyykkytreenejä olette tehneet parantaakseen jotain ennätystä joka on mahdollisesti ollut yli 10 toiston sarja, oletteko treenaneet samalla maksimivoimaa ja kuitenkin kestovoimaa päälle vai miten ja montako sarjaa olette tehneet ja täytyykö oksennuksen seassa olla verta, ennen kuin kyykkytreeni voi olla kunnialla suoritettu? Ja mitä apuliikkeitä mukaan ja niissä toistot ja sarjat? Tomppahan treenaili 10-12 sarjaa kyykkyä, kuitenkin 500-600 paunaan asti, mutta kuitenkin myös pitkää sarjaa ja taisi väännellä hackia, prässiä ja reisiojennuksia päälle ja kaikki osatoistojen kautta loppuun saakka(kun ei enää jalkalaite liikkunut).
Kertokaa kokemuksia kovista kyykkytreeneistä ja miten reidet ovat vastanneet niihin.

Nyt tarvitaan Hulkkia ja muutkin saa vastata!

PS.Vyötähän ei varmaan kannata käyttää yli kympin sarjoissa, sillä se vaikeuttaa hengittämistä?
PPS.Tavoitteena olisi kuitenkin myös lihasmassan kehittäminen reisiin, eli ehdotuksena ei käy, että "juokse maratoonia".

Paha mennä masentamaan miestä, mutta Platzin Tompan pitkien sarjojen painot oli hieman kovemmat kuin nuo mainitsemasi.

Tomin kovin jalkatreeni miehen itsensä mukaan oli parikymmentä toistoa 260 kilolla, siitä molemmilta puolilta 20 kilon laatta aina pois ja pudotussarjoja loppuun asti. Näin siis koko matka 100 (vai oliko se 140) kiloon saakka 40 kilon pudotuksin ja jokainen "välisarja" loppuun asti. Koko homma kesti kuulemma lähemmäs 10 minuuttia ja toistoja tuli yhteensä toistasataa.

Mies kertoi maanneensa lattialla tuon jälkeen niin kauheissa tuskissa, että tuntui kuin joku olisi työntänyt veitsiä Tompan reisiin. (Tämän treenikertomuksen luin Tom Platz profilesta MuscleMagista pari kuukautta sitten)

Tuo siis miehen parhaimpina päivinä kun valokuvat olivat harmaita, Arnold maailman paras kehonrakentaja (toisin kuin 1980 Olympiassa) eikä roina loppunut vekkuleilta kesken. Oli Platz aika kovassa kuosissa vielä 90-luvun alkupuolellakin, mulla on videoklippi FIBOsta jossa Tom ottaa 225 kilolla 23 toiston syväkyykkysarjan näytöstyyliin :eek:

Jos maksimivoimaa löytyy uskoisin että paras tapa päästä tuohon 180 kg x 28 sarjaan on alkaa tehdä 25-30 toiston sarjoja ja lisätä niissä pikku hiljaa painoa kunnes päästään tuohon 180 kiloon.

Originally posted by Hulkki
Paha mennä masentamaan miestä, mutta Platzin Tompan pitkien sarjojen painot oli hieman kovemmat kuin nuo mainitsemasi.

Tomin kovin jalkatreeni miehen itsensä mukaan oli parikymmentä toistoa 260 kilolla, siitä molemmilta puolilta 20 kilon laatta aina pois ja pudotussarjoja loppuun asti. Näin siis koko matka 100 (vai oliko se 140) kiloon saakka 40 kilon pudotuksin ja jokainen "välisarja" loppuun asti. Koko homma kesti kuulemma lähemmäs 10 minuuttia ja toistoja tuli yhteensä toistasataa.

Mies kertoi maanneensa lattialla tuon jälkeen jalkojen ollessa niin kauheissa tuskissa, että oli kuin joku olisi työntänyt veitsiä Tompan reisiin.

Tuo siis miehen parhaimpina päivinä kun valokuvat olivat harmaita, Arnold maailman paras kehonrakentaja (sitä hän ei ollut 1980 Olympiassa) eikä roina loppunut vekkuleilta kesken. Oli Platz aika kovassa kuosissa vielä 90-luvun alkupuolellakin, mulla on videoklippi FIBOsta jossa Tom ottaa 225 kilolla 23 toiston syväkyykkysarjan :eek:

Jos maksimivoimaa löytyy uskoisin että paras tapa päästä tuohon 180 kg x 28 sarjaan on alkaa tehdä 25-30 toiston sarjoja ja lisätä niissä pikku hiljaa painoa kunnes päästään tuohon 180 kiloon.

Oletko ihan varma? Nimittäin siinä Weiderin Ultimate Bodybuilding-kirjassa hän kertoi nuo minun mainitsemat ennätykset. Olen nähnyt sen videon missä se kyykkäsi juuri tuon 500lbs x 23, mutta siinähän oli varusteina kyykkytrikoot ja polvisiteet ja esim. 185x28 ja 102x100 olisi otettu ilman varusteita. Hänhän kai treenaili vain vyötä käyttäen ja 260x20+ tuolla tyylillä n. 100kg:n massalla(puhdas arvaus) kuulostaa joltain aivan käsittämättömältä. Missä se kertoi noin? Muistaakseni John Cole on kyykkällyt 272kgx19 voimanostotyylillä ja shortsit ja ideaalisiteet jalassa yli 400kg(410kg?) 70-luvulla ja taisi vetääkin 400kg, mutta hänhän oli kymmeniä kiloja painavampi kuin Super-Tomppa, joten kuulostaa uskomattomalle.

Miten muuten käytät niitä hengityskyykkyjä ohjelmassa ja onko vain yksi sarja?

Originally posted by strong
Oletko ihan varma? Nimittäin siinä Weiderin Ultimate Bodybuilding-kirjassa hän kertoi nuo minun mainitsemat ennätykset.
En tietenkään ole varma onko tuo totta, mutta parin kuukauden takaisesta MuscleMag International -lehdestä luin tuon. Eli näin mies itse on haastattelussa kertonut.

Miten muuten käytät niitä hengityskyykkyjä ohjelmassa ja onko vain yksi sarja?
Yksi sarja. Toista sarjaa ei halua edes ajatella. 20 rep breathing squat -jalkatreeni kannattaa pitää todella yksinkertaisena, esimerkiksi:

1. Kyykky 1 x 20
2. Ojennus tai koukistus 1-2 x 10-12
3. (Mahdollisesti) pohkeet 1-2 x 12-20

Mulla on koko kroppa sen kyykkysarjan jälkeen niin paskana, että lattialla maataan 10-15 minuuttia kylmässä hiessä. Sen jälkeen voi tietysti vielä treenata mutta ei siinä enää hirveästi ehdi tehdä kun yrittää pitää treenin alle 60 minuutissa.

Originally posted by Hulkki

Yksi sarja. Toista sarjaa ei halua edes ajatella. 20 rep breathing squat -jalkatreeni kannattaa pitää todella yksinkertaisena, esimerkiksi:

Onko breathing squat siis semmonen että otetaan happea ylä- ja ala-asennossa normaalin tyylin sijasta?

Hui, pakko kai tota Hulkin kyykkysarjaa on jossain vaiheessa kokeiltava... Kuinka moni pakkislainen tuota tekee?

Olen itse jonkin verran harrastanut pitkää sarjaa MYÖS kyykyssä :). Jos jotain vinkkiä tästä parin vuoden rupeamasta voi sanoa niin ehkä se että lähtee suht pienistä painoista liikkelle ja tekee toistoja RUNSAASTI, 1-3 sarjaa riittää treenikerralla (se van taytyy kokeilla että millainen fiilis on 1. sarjan jälkeen.)

Sinun vahvuselle jässikälle kuviteltu treeni suunnitelma vaikka tässä (kilot viitteellisiä :)):
a) 100kg * 50, tee useammassa erässä kunnes menee ilman taukoa (siis sellaista jossa laitat tangon räkkiin takaisin)
b) 140kg *30-40 tässä pitäsi alkaa riittää 1 sarja jota pusket toistoissa eteenpäin muutama toisto/treenikerta
c) 180kg *25-30 --II--

noissa nuo toistot siis "jakson" lopputavoiteita joiden jälkeen raskaampaan painoon. 1x viikossa pitäs riittää.

Tämä siis oletuksella että et ole kovin lähellä tuota 180kg:n 30 toistoa.

Huippu itsellä on jäänyt vaatimattomaan 140kg * 21 tilaan, on sen verran oksettavia tehdä jo tuommosillakin painoilla. Hyi olkoon, mutta kai se täytyy taas joskus yrittää ylemmäs :urjo:

Originally posted by strong
Tunnetustihan pitkät kyykkysarjat ovat erittäin tehokkaita reisien kasvattamiseen mutta myös yleiskunnon parantamiseen.

Vähän ohi otsikon, mutta miksi tämä fakta toimisi vain reisiin?? Eikös reisilihakset ole samaa kamaa kuin esmes rinta ja hauis?

Re: Re: Maitohappokestävyyden parantamisesta pitkissä kyykkysarjoissa

Originally posted by Hgu
Vähän ohi otsikon, mutta miksi tämä fakta toimisi vain reisiin?? Eikös reisilihakset ole samaa kamaa kuin esmes rinta ja hauis?

En tiedä muista mutta minulla toimii hyvin kaikille lihasryhmille. Kiva tehdä, kehittyy nopeesti, ja palautuminen ei ole vaikeata lihoille eikä hermostolle.

Back
Ylös Bottom