kko sanoi:Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?
Itsekkin teen juuri tota yhden jalan kyykkyä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
kko sanoi:Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?
kko sanoi:Alaselän takia on ollut lähes viikko paussia kaikesta treenaamisesta. Pitää pistää ohjelma uusiksi kaiken alaselkää rasittavan osalta. Aion kyllä pyytää fysioterapeuttia katsomaan liikeradat läpi ennen kuin aloitan treenaamisen, mutta löytyisikö kokemuksia? Rasittaisiko etukyykky alaselkää vähemmän kuin takakyykky? Yhden jalan kyykkyä olen tykännyt tehdä, siinä tulee ainakin kontrolloitua asentoa ja painot pysyy maltillisina... Kokemuksia?
neutraali sanoi:LOL yhden jalan kyykky hyväksi selkä vaivaiselle, miettikää nyt itsekin mitä puhutte. vaikka selkä sitä kestäisikin tehdä, niin älkää tehkö. vähentäkää mielummin painoja normaali kyykyssä ja lyhentäkää liikerataa siksi aikaa kunnes selkä on kunnossa tai tehkää prässiä keveillä ja vajavahkolla liikeradalla.
kko sanoi:Selitäpä vähän tarkemmin. Tuosta mielipiteestä ei oikein syyt vielä selviä.
batbug sanoi:Yhdenjalan kyykyssä alaselkä/lantio joutuu suht luonnottomaan ja toispuoleiseen rasitukseen, joka ei välttämättä ole hyväksi selkävaivaiselle.
juuri niinkuin batbug selitti. jotkut "kokemattomat" fysioterapeutitkin jopa suosivat mm yhden jalan prässiä, ei hyvä sekään juuri tuon lantion kiertymisen takia.kko sanoi:Selitäpä vähän tarkemmin. Tuosta mielipiteestä ei oikein syyt vielä selviä.
en oo kuitenkaan 24/7 tässä koneella joten malttia, jos perusteluja kaivataan.B.O.S.S. sanoi:Kai se on provokaattori-roolinsa vanki. :jahas:
edit: pakko sanoa kuitenki, että just tollaset perustelemattomat letkautukset on ihan vitun idioottimaisia ja aivan perseestä. Juuri näitä tarkotin tässä ketjussa.
Katabolic sanoi:Itse kyllä jättäisin koko kyykyn pois ja ottaisin vaikkapa sen jalkaprässin tilalle. Turha on IMO riskeerata että selkä hajoaa lisää, kyllä ne jalat prässilläkin kasvavat.
joo, fysio ihmisiä on joka lähtöön. mietippä itse ihan maalaisjärjellä tuota yhden jalan kyykkyä selän kannalta. sama ku tekisit penkkiä sillain että tangon toisessa päässä on 50kilon lätkä ja toisessa ei mitään. vaikea olisi penkata ja olkapää kiittäisikko sanoi:On nyt taas fysioihmisen luona käyty. Alaselässä on jumi ja notko väärässä kohdassa, lonkankoukistaja on toisella puolella liian kiree. Katottiin mun kyykkyyn menoa ja sanoi että se notko aiheuttaa sen että selkä kipeytyy hetken päästä kyllä uudelleen. Suositteli kyykyn jättämistä pois kokonaan - ja sanoi että jos ihan pakko on tehdä niin sitten sitä yhden jalan kyykkyä :jahas: -eli ota tästä nyt sitten selvää...:
. vaikka yhden jalan kyykkyä pystyisit tekemäänkin keveillä painoilla niin älä tee. teet normaali kyykkyä tai siirryt prässiin niinkuin moni on jo suositellutkin.Täytyy sanoa et eiköhän kaikissa ammattikunnissa oo jos jonkinlaista hiihtäjää.. Mutta tästä asiasta sen verran, et ite voisin kuvitella teettäväni asiakkaalla yhden jalan kyykkyä lantion/selänhallintaharjoituksena ilman painoja siis, ja varsinaisena jalkatreeninä sitten taas tosiaan sellaisia liikkeitä missä loukkaantumisvaara on pienin silloin, kun selkä jo valmiiksi kipeä/ lihastasapaino on heikkoa. Yhden jalan kyykky painojen kanssa on hiton vaikea ihan terveellekin treenaajalle tehdä oikein ja ilman lantion klappia tms.neutraali sanoi:joo, fysio ihmisiä on joka lähtöön. mietippä itse ihan maalaisjärjellä tuota yhden jalan kyykkyä selän kannalta. sama ku tekisit penkkiä sillain että tangon toisessa päässä on 50kilon lätkä ja toisessa ei mitään. vaikea olisi penkata ja olkapää kiittäisi. vaikka yhden jalan kyykkyä pystyisit tekemäänkin keveillä painoilla niin älä tee. teet normaali kyykkyä tai siirryt prässiin niinkuin moni on jo suositellutkin.