Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pertti 123 sanoi:Ihan aikusten oikeesti!!!
Jos venyttelette ne takareidet, pohkeet, lähentäjät ja vaikka lonkankoukistajat kunnolla, niin rupee kyykkykin sujumaan.
Tarkoitan päivittäistä kehittävää ja myös ylläpitävää venyttelyä. Turha venytellä 2 kertaa ja ruveta sitten itkemään, kun ei auta. PERKELE!
Sitten keskivartalo kuntoona ja lauta kantapäinen alle, niin alkaa pelittää. Näin ainakin mulla. Jottei tule väärin käsityksiä, niin mä oon 194 pitkä, hoikka ja jalat on pitkät.
hanter sanoi:No ei se aina siitä venyttelystä oo kiinni! Jos reidet on niin pitkät, että tavallinen kyykky ei onnistu ilman, että selkä menee paskaks niin se ei onnistu! Ite en voi ottaa kyykkyä just sen takia kun reidet niin pitkät. Kun alkaa menee ihan alas kyykyssä niin alaselkä ikäänkuin hieman notkahtaa ja tulee sen jälkeen kipeeks..
Ogrsh sanoi:Kokeile kyykkyä vaikka smithissäkin, niin että viet jalat reilusti tangon etupuolelle ja laskeudut siitä perse kohti lattiaa, selkä pystysuorassa.
Pertti 123 sanoi:Luuletko oikeesti, että "sä et vaan voi tehä kyykkyä". Olisko vaan niin, että se on sulle vaikeempi, kuin jollekkin toiselle ja se että väärät paikat tulee kipeeks johtuu tekniikasta / lihas epätasapainosta / liikkuvuudesta tai vastaavasta.
Tarviiko kyykyssä mennä ihan alas? Eikös se vaakataso riitä.
Notkahtaminen johtuu varmaankin jostain seuraavasta.
-tekniikka
-lihastasapaino
-heikko keskivartalo (vähän sama, kuin edellinen)
-huono liikkuvuus
-yrität liian syviä kyykkyjä ominaisuuksiisi nähden
-liikaa painoja
-ym. näitä keksis varmaan lisääkin
Mullakin on rakenteellinen vika, joka vaikuttaa myös nilkkojen jäykkyyteen. Toisaalta vähän outoa, koska mulla on yliliikkuvat nivelet ja nilkatkin on useampaa kertaan elämän aikana vääntyneet, kun ei aina kontrolli pidä.hanter sanoi:Tässä alas menemisessä tarkoitan, että pääsis ees siihen vaakatasoon! Tiedän hyvin, että alas asti meneminen ilman selän menemmättä paskaks johtuu siitä, että nilkat on niin jäykät, että ei anna tarpeeks periks. Joo voinhan mä niitä venytellä, mutta aikoinaan on nilkat tutkittu ja ne ei tuu ikinä olemaan niin taipusat, et kyykky luonnistuis niinku haluisin.
Joo yleensä varmaan venyttely auttaa tälläsiin juttuihin:thumbs: , mut ei kuitenkaan aina. Et ei sitä kannata niin hehkuttaa;)
Sama Homma myös täällä. Jotenkin sen mieltää, että kuten esim minulla nuo nilkat on niin pirun jäykät, niin se keho tasapainottaa sitä normaalin toiminnan liikeratoja yliliikkuvilla polvinivelillä. Itse olen suurinmmaksi osaksi kanssa taipuisa kuin kumiukko, mutta nilkat ja perse/alaselkä on kuin raudasta veistettyjä. Sen sijaan se selkä alkaa kaartua siitä alaselän keskeltä jos yrittää liian eteen nojata tuossa kyykyssä. Ja ihan huomiona nyt tuli tuomio ortopedilta myös tänne, että ne sääret yksinkertaisesti ON LIIAN PITKÄT "normaaliin" kyykkyyn, sillä se painopiste tulee niin paljon taakse, ettei selän etukenoon kallistaminen sen tasapainottamiseksi ole enää turvallista (liian suuri kaari). Kokeilussa on nyt ollut sekä tuo lankku kantapäiden alle, sekä etukyykky. Treenitpainoissa tulee takapakkia aivan tolkuttomasti, mutta tuntuu toimivan. Lankun kanssa jotenkin kyllä tuntuu, että se treeni menee reisien etuosalle (ns.polvien sivuille), ja aheuttaa tietynlaista epämukavaa poltetta. Etukyykky ja Hack taitaakin olla tämän taistelijan se viimeinen Mannerheimlinja :Dlej sanoi:Mullakin on rakenteellinen vika, joka vaikuttaa myös nilkkojen jäykkyyteen. Toisaalta vähän outoa, koska mulla on yliliikkuvat nivelet ja nilkatkin on useampaa kertaan elämän aikana vääntyneet, kun ei aina kontrolli pidä.
Silti siinä tapauksessa, kun lyödään painoa niskaan ja pitäisi kyykistyä niin nilkoissa onkin jäykkyyttä niin (ortopedi ihan todennut), että perseelleen meinaa kupsahtaa, jos ihan alas menee. Vaakatasoon ja hieman allekin onneksi pääsee. Tosin siitä alaspäin vielä mentäessä alkaa polviinkin ja sattumaan sen verran, että täytyy luovuttaa. Ja näin käy jopa ilman painoja.
Eli ei aina tosiaan venyttelyt tai jopa vaan se, että yrittää, ei ihan riitä.
MickeyDee sanoi:Mistähän tuo johtuu, et kyykkyni tuntuu "kaatuvan" eteenpäin?

MickeyDee sanoi:Mistähän tuo johtuu, et kyykkyni tuntuu "kaatuvan" eteenpäin?
Voit kysyä noista mun nilkkojen jäykkyydestä kahdelta ortopediltä ja parilta fysioterapeutilta. En itse enää muista tarkkaan mitä ovat sanoneet. Esim. toinen noista ortopedeistä sanoi heti, kun mun jalkoja tutkitiin ja piti mennä kyykkyyn, että onpa sulla jäykät nilkat, että kyllä se jäykkyys varmaan näykyy ja vaikuttaa. Ja se ei nyt välttämättä tarkoita, että itse nilkka ei sinänsä liikkuisi, varsinkaan kävellessä.Gdane sanoi:Aikaisemmin näkyi olevan keskustelua nilkkojen jäykkyydestä takakyykyssä. Kertokaapas minulle miten se nilkkojen jäykkyys vaikuttaa kun takakyykyssä kuitenkin yleensä olisi tarkoitus pitää polvi paikallaan ja sääri pystysuorassa. Ääripäähän on polvi - varpaat pystyakseli jonka etupuolelle polvi ei saa karata. Kai nyt jokaisella sen 10 astetta nilkka taipuu??! Aika tönkköä on muuten kävelykin :lol2:
Prässissä auttaa ainakin se, että ottaa kunnon asennon eikö vaan makoile sitä tukea vasten. Tärkeintä on mielstäni pitää rinta ylhäällä ja pääkoppa kiinni tukilevyssä. Tällä tavalla pääsee syvemmälle ilman, että alaselkä/takapuoli irtoaa tuesta. Hackissa kannattaa sitten laittaa jalat niin eteen kuin vaan pystyy, eli varpaat vaan levyn yli.Manala sanoi:Myös Prässi ja Hack tuottavat kohtalaisen suuria vaikeuksia kun ei voi ottaa painopistettä kohtisuoraan kropan alta. Varsinkin prässin alastulovaiheessa perse vetäisee itsestään alaselän irti selkänojasta koska kroppa ei muuten anna reisien tulla kiinni alavartaloon.
Mä en tuosta venyttelystä tähän ongelmaan sanonut kyllä yhtään mitään. Se ei ole ainakaan minulla ensisijainen apu. Juuri sain itse tehtyä ihan saatanallisen perusvoimajakson ja kintut (+selkä ja muutenkin koko ukko) oli jo lopussa niin jumissa että ihan hirvitti. Kuitenkin parhaita kyykkyjä ikinä ja enkkarit paukku kokoajan.lej sanoi:Ei ne polvet nyt varpaiden ylikään mene, mutta suoremmassa ei sääri pysy tai sitten menee nurin. Sitten, kun lisätään soppaan alaselkä, joka ei taivu niin ei se kyykky voi onnistua. Ja lisäksi alaselässä on myös yksi pahasti yliliikkuva nikama, joka on muutaman kerran aika pahasti napsahtanut. Ja kuten näkyy se yliliikkuvuus ei suinkaan johda paremmin taipuvaan selkään, vaan jäykempään. Ja minä en kyykkyyn kunnolla edes pääse ilman, että on painoa selässä, että semmoset jalat ja selkä mulla on. Silti olen kaikki kavereitani notkeampi, jos esim. venyttelyä vertaa.
Täälläkin on välillä jotkut niin helvetin ehdottomia kaikessa. Mulla ei ole ongelmia hyväksyä sitä, että monella auttaa esim. venyttely, miksi jotkut eivät siis voi hyväksyä sitä, että olen tämän asian kanssa vuosia tapellut ja venytellyt ja eri tekniikoita kokeillut, mutta esim. syväkyykky ei ole mahdollista.
Se, että nilkka on "jäykkä" ei sinänsä tarkoita sitä, että se jalka olisi kuin yhdestä puusta veistetty. Kyllä mä esim. tässä istuessa voin väännellä nilkkojani vaikka miten ja useamman kerran on nilkka taittunut ihan kävellessäkin, kun on niin löysät.Gdane sanoi:Mä väitän yhäkin, että se on ASENNOSTA KIINNI. Joku asiasta enemmän tietävä katsomaan tekniikan ja yhdessä kokeilemaan asentoa niin varmasti löytyy apu. Nilkat liikkuu jokatapauksessa kyykyssä vähemmän kuin kävellessä joten jos kävely onnistuu, ei ongelmaa pitäisi olla siellä (yhä jos siis tekniikka on kunnossa). En ole nimittäin kenenkään kuullut pohkeilla kyykkäävän... (kärjistys)