Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ei mulla ole mitään tarvetta vähätellä tai dissata kyykkyä, niin kuin sanoin niin teen ite ja tykkään siitä. Mutta kuitenkin tuossa podissa oli hyviä pointteja mitkä sai ajattelmaan asiaa vähän eri kantilta.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin jonkin aikaa sitten Mike Boyle ei teettänyt kyykkyä ollenkaan urheilijoillaan ja syynä kai siinä on se, että osalla urheilijoista (koskee varmaan tavan jamppaakin) juuri kyykyn ansiosta et ole kykenevä tekemään, kun osalle aiheuttaa selkäkipuja.
Mitä hyviä pointteja esim, mitkä ei oo copypaste kliseitä? ''Monet kyykkää huonosti'', ''ei korreloi urheiluun'', vai ''turhaa, ellet oo voimanostaja''? Kaikki noi oon ainaki ite kuullu monet kerrat, eikä ne vieläkään tee vaikutusta. Toi varsinki, et jtn ei pitäs tehä koska valtaväestö vetää sen vituiks, on niin tyhmä argumentti ettei sanat riitä kuvaamaan. Jos mä syön paskaa, ni sun ei oo pakko. ''Ei korreloi urheiluun'' kortti taas on hifistelyä, mikä ei oikeesti koske tavista. Pentti Perusäijjä varmaan kierii sängyssään yöllä, kuumotellen, kuinka ne kyykyt ei nyt kehitä sen vertikaalihyppyä optimaalisesti. Voimanostokortissa sama juttu: ne jotka kisaa on suuri vähemmistö. Eli kenellekköhän toi video on ees tehty? En väitä et täytyy olla huippu-urheilija välittääkseen suorituskyvystä ja hifistelystä tietenkään, mut tota voi silti myös miettiä, missä prioriteetit oikeesti menee kelläkin.

Kyykkyäki voi tehä lukemattomina eri variaatioina, ja hienosäätää itelleen sopivaks. Jos terve ihminen ei voi tehä jtn asiaa, ni mä en kyllä lämpene sille ollenkaan, että se juttu hylätään välittömästi. Sen sijaan mä haluisin todella kovasti tietää, että mikä siinä mättää, ja voiko asian korjata. Itelläki on todellaki liikkeistä kokemusta, että ne on alussa sattunu, tai tuntunu jopa vähän vaarallisilta. Sit tehny niitä silti(maltilla), ja voilà: keho on tottunu, vahvistunu, tullu paremmaks, löytäny luonnollisen tavan tehdä ne. Äkkiseltään tulee mieleen esim. ranskalainen(ai vittu mun kyynärpää), dippi(riks raks, rintalasta venyy kahtia naks), kyykky yms. Ei voi olettaa, et kaikki sujuu välittömästi. Joissain asioissa voinee kestää hyvin pitkäänki. Varsinki jos hommaan lähtee rapakunnosta mukaan, suoraan tietokoneen äärestä. Monen liikkeen kohalla on ollu paljoki sellasta, että muokannu niitä itelle sopivammaks. Just kyykky vaikka, missä en aio ikinä tehä puolikyykkyjä. Mun keho sano mulle että ''meh... tohon voisit tottua ehkä, mut syvemmälle ku meet poika, ni elät ikuisesti.'' Luotan tällasiin signaaleihin, ja hyvin simppeliä kokeille eri juttuja.

Samaa mieltä myös, et kyykky voi olla hyvinki moniulotteinen liike opetella. Ku kutsuin aiemmin sitä simppeliks, ni tarkotin vähän muuta. No-nonsense liike. Kaikki perusliikkeet on aika simppeleitä loppujen lopuks, ja niiden suoritustavat on eniten yleisessä tiedossa. Ainaki teoriassa siis.

Mitä hyviä pointteja esim,
No vaikka toi 20% mitä aikasemmin postasin. Jos lätkäkentällisestä on yks jannu telakalla sen takia, että kyykkyä on tehtävä, niin veikkaan et päävalmentaja ei ole kovin tyytyväinen voimavalmentajaan. Sen urheilijan tehtävä on olla kentällä eikä telakalla, ja jos saman suorituskyvyn saa vähemmän telakalle vievillä liikkeillä, niin ei oo kovin nobrainer mitä kannattaa tehdä.

No vaikka toi 20% mitä aikasemmin postasin. Jos lätkäkentällisestä on yks jannu telakalla sen takia, että kyykkyä on tehtävä, niin veikkaan et päävalmentaja ei ole kovin tyytyväinen voimavalmentajaan. Sen urheilijan tehtävä on olla kentällä eikä telakalla, ja jos saman suorituskyvyn saa vähemmän telakalle vievillä liikkeillä, niin ei oo kovin nobrainer mitä kannattaa tehdä.
Jees. Tollasiin en kantaa ota.

Sillon toki pitäs sen voimavalmentajan tai jonku muun katella, miksi kyykky aiheuttaa mokomaa vai onko syy muualla. Useimmiten on. Sillon se vamma-alttius on suurempi joka tapauksessa. Mutta kuten sanottua, ei kahden jalan kyykyt autuaaksi tee. Tai no ehkä ne hieman tekee... Sarjan jälkeen ainakin :) Mulla on ollut vuosien saatossa monenkin tasoisia palloilijoita/ kiekkoilijoita tms. ja aina se valmennus lähtee yksilöstä ja hänen tarpeistaan. Monenlaista tehdään ja voimaakin suht avoimin mielin. Sitten taas... 32v olen voimaa valmentanut, eikä oo vielä tullut vastaan ketään, kelle takakyykky kategorisesti aiheuttais vammoja.

Isoissa liigoissa osaperuste valmennuksen sisällölle on myös se, että ne pelaajat on aika kalliita. "Tossa noi pelaajat on... arvo 900.000.000 $ Älä. Riko. Niitä!!!"

Vaikkei siinä peffan alasdippauksessa vielä painoja mukana olekaan, voi se hieman semmosta elastista energiaa jo kerätä, mutta enemmän kuitenki opittu ja itelle mukavaksi koettu juttu. Ei mitenkään virheellistä siis ja monella käytössäkin, ks. esim. Hautala. Minkälaiset rituaalit ja maneerit kullakin on ja jos nostamista auttaa, ei voi olla huonoksi.

Ed Coan taisi tehdä yhtenä variaationa nimenomaan tuolla tyylillä.
Pitää paikkaansa. Aikoinaan hyväksytin ton tyylin itelleni, ku tajusin että seki veti niin. Ei liity silti hirveesti esim. pomputteluun. Jotenki menee liian kiusalliseks, jos pitää jokaikisen vitun toiston välillä tehä kaikki uusiks. Se eka toisto on aina kuitenki raskain, ja se täytyy lattiasta rehdisti vetää. Kehittääkö absoluuttinen nollaus sitä paremmin, ni ööö... ehkä? Ei välttämättä. Tuntuu vähän samalta ku jos tekee paussikyykkyjä. Jos haluu tehä elämästään ihan super hirveetä, ni päästää pohjassa hapet, kaiken(paitsi coren lol) tyhjäks, ja sit kyykkää ylös. Tai vaan kyykkää alas, pysähtyy täysin, mut pitää silti vähän niinku energy flown päällä :d. Reidet latautuneina ja silleen.

Pitää paikkaansa. Aikoinaan hyväksytin ton tyylin itelleni, ku tajusin että seki veti niin. Ei liity silti hirveesti esim. pomputteluun. Jotenki menee liian kiusalliseks, jos pitää jokaikisen vitun toiston välillä tehä kaikki uusiks. Se eka toisto on aina kuitenki raskain, ja se täytyy lattiasta rehdisti vetää. Kehittääkö absoluuttinen nollaus sitä paremmin, ni ööö... ehkä? Ei välttämättä. Tuntuu vähän samalta ku jos tekee paussikyykkyjä. Jos haluu tehä elämästään ihan super hirveetä, ni päästää pohjassa hapet, kaiken(paitsi coren lol) tyhjäks, ja sit kyykkää ylös. Tai vaan kyykkää alas, pysähtyy täysin, mut pitää silti vähän niinku energy flown päällä :d. Reidet latautuneina ja silleen.
Riippuu ehkä mitkä on tavoitteet ja miten suuri ongelma se eka toisto on. Ite mittasin kasin maastavetosarjan (RIR2 eli 10MAX painolla) ja vasta viimenen toisto oli hitaampi ku eka, kaikki muut oli nopeempia. Ykkösinähän vois toki vetää ja nousta toistojen välissä seisomaan, joskus junnuna sitäkin harrastin.

Romanialaisesta kun on videoo, niin aika vähän kiinnitetään selkään huomiota. Yleensä vaan perseosastoon yhdistetään tuo. Tässä enemmän selkää esillä

View: https://youtu.be/jVp8IkTTXAE?t=1156

Mitäs mieltä ootte tuosta huomattavan voimakkaasta hartialiikkeestä?

Ylianalysointia, ja aina tulee facepalm olo ku puhutaan mavessa missään muodossa ''selällä nostamisesta''. No such thing, not really. Ellet kissanselästä oikase itteäs suoraks, ni osittain sillon joo. 🤷‍♂️ .

Tuosta pomputtelusta sen verran, et se on täysin eri asia tehä vaikka 5 toistoa niin et kuoletus lattiassa joka toiston välissä versus 5 toistoa ns. touch’n’go.

Lisäksi tuossa on mielestäni iso merkitys siinä, missä noston heikkous on. Jos lockout on ongelmakohta, niin touch’n’go voi olla ihan perusteltua. Itselleni tuo alku on ongelmallisin, joten otan kaikissa sarjoissa kuoletuksen toistojen välissä

Kolmijakoisessa salitreenissä joka tehdään kaksi kertaa viikossa eli kuutena päivänä viikossa ja johon päälle sisällytetään yksi yhden tunnin ja yksi 1.5 tunnin kuntopyöräily. Onko tuo kuntopyöräily paras sijoittaa jalkapäivään? Jos on niin Heti jalkatreenin jälkeen vaiko myöhemmin samana päivänä?

Miksi noin pitkiä pyöräilyjä? "Rasvanpolttoon" vai kestävyyskunnon kehittämiseen? Mieluiten myöhemmin samana tai seuraavana päivänä.

Jos on mahdollista niin 6 tuntia (vähintään) pidetään sellaisena välinä kirjallisuudessa että aiheuttaa mahdollisimman vähän häiriötä eri ominaisuuksien välillä. Ja voima toki ensin. Aina kaikki ei vaan ole optimaalisesti mahdollista ja silloin pitää joustaa. Itse pistäisin tuon voimapuolen uusiksi ettei vaadi kuutta punttia jos kestävyyttäkin haluaa samalla kehittää

Miksi noin pitkiä pyöräilyjä? "Rasvanpolttoon" vai kestävyyskunnon kehittämiseen? Mieluiten myöhemmin samana tai seuraavana päivänä.
Ihan vain perus hapenottokyvyn ylläpitämiseen/perusterveyttä ylläpitämään. Mahdollista kyllä jakaa kuudelle päivälle 2.5h aerobista jos se jotenkin sitten on parempi. Tuo 2.5h aerobista on kuitenkin jo aivan minimi mitä aikuisen pitäisi saada viikossa. Olisiko sitten parempi jos tekisi 40min neljänä päivänä viikossa joista ei yhtenäkään jalkapäivän treenin jälkeen vaan muiden treenien jälkeen? On hyvin hankala tehdä aerobist akuitenkaan eri aikaan enää joten olisi kyllä punttitreenin perään se saatava mieluiten.

No ei mitään minimiä ole kyllä, mutta hyvä sitä on lenkkiäkin tehdä. 4x40min olis kyllä parempi kuin 70+90min. Jos ei mitään erityisempää tapahtumaa oo tavoitteena, ei tarvi pidempiä tehdä. Mieluummin useemmin ja vähä vähemmän kerralla. Tollanen lyhyempi sopii paremmin myös puntin jälkeenkin.

No ei mitään minimiä ole kyllä, mutta hyvä sitä on lenkkiäkin tehdä. 4x40min olis kyllä parempi kuin 70+90min. Jos ei mitään erityisempää tapahtumaa oo tavoitteena, ei tarvi pidempiä tehdä. Mieluummin useemmin ja vähä vähemmän kerralla. Tollanen lyhyempi sopii paremmin myös puntin jälkeenkin.
Mahtavaa. Olisiko sitten 6x25-30min vielä parempi? Silloi ntosin tulisi jalkatreeninkin jälkeen kuntopyörää.

Olisko mahdollista mennä salille polkupyörällä tai kävellen/juosten? Silloin ne aerobiset uppoaisi sinne hyötyliikuntaan ja lämmittelyt/jäähdyttelyt menisi siinä samalla.

....
Huonona esimerkkinä aikanaan eräs 75kg pesäpalloilija, kellä esim 100° penkkikyykky oli 200kg, mutta voimanostosyvyydestä boksilta tuli 50kg (!!!). Hämmentyi pahasti itekin. Talvi kunnolla hommia ja jälkimmäinen nousi 130 kiloon. Juoksunopeus kehittyi yli 30% jne jne.
---

onpas suuri parannus myös juoksemiseen. saatiinko pakara heräteltyä tms?

minä olen sitä mieltä, että takakyykkyä levytangolla ei ole niin kiire lähteä veivaamaan heti alussa, koska kyykyn vaatimaa mm. lanton hallintaa ja liikkuvuutta voi jumpata muullakin tavalla ja kivuttomammin ja vähemmän inhottavasti. Saattaa olla pitkällä matkalla parempia tapoja. Esimerkkinä askelkyykyt, kompassikyykyt, goblet kyykky ja kepillä tehtävät kyykyt. Tälleen ajatuksena, että liikkuvuus ja liikkeen kontrolli ensin, sitten voima.

Back
Ylös Bottom