Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mitkä olis hyvät ja edulliset painon nosto kengät kyykkäämiseen? Tyyliin jos sais vaikka 100-200e hinta luokasta(ei mitään tietoa mitä nää maksaa yleensä). Ja onko näitä korollisia ja korottomia erikseen, ja jos on niin mitä haittaa/hyötyä siitä korosta on? Oletus: Koron avulla saa helpommin syvyyttä, kun saa sääriä enemmän eteenpäin, ja nää kengät ylipäätänsä olis megatukevat ja naulitsee käyttäjän jalat maahan.

Itse ostin kesällä nuo melko yleiset Adidas Power Perfect II -painonnostokengät. Sport Heavyn nettikaupassa oli tarjouksessa 120€. On kyllä huomattavasti tukevammat ja paremmat kengät kyykkäämiseen ja punnerteluunkin kuin perustossut. Noissa tosiaan on kantapala. Noissa Adidaksen kengissä tosin on vain yksi remmi joka menee nilkan edestä kengän poikki. Kenkiä testaillessa kokeilin Intersportissa Reebokin kenkiä, olisiko ollut nimeltään ihan Lifterit (?) jotka Intersportissa olivat hinnaltaan 170€ tienoilla ja niissä oli kaksi remmiä, ylimääräinen meni ristiin jalkapöydän yli. Täytyy myöntää, että nuo olivat jalkaan kokeillessa vielä tukevuudeltaan ihan eri luokkaa, mutta en raaskinut niin paljon sijoittaa vaan ajattelin, että Power Perfectit ovat riittävät omaan käyttöön.

kyllä noin kapee asento tuo melkosesti haasteita sitten muuta kautta. mieluummin tekis sitä leveempää ees avuksi. tekniikka pääosaan ja sarja loppuu aina ku polvet ei kestä ulkona.

@Vaginaattori tsekkaas strengtshopin sivuilta, siellä tais olla aika halvalla panokenkiä.
Power Perfect 2 on varma valinta ja tuosta keskeltä hintaluokasta.
Jos enemmän rahaa, niin Romaleos 2. On muuten helvetin tukevat jytkyt jalassa.

Ei ihan täsmälleen ketjun aiheeseen, mutta sinnepäin: Mulla on viime aikoina rinnallevetoa tehdessä käynyt muutamia kertoja niin, että kun pääsen siihen kohtaan, missä ollaan kyykyssä tanko eturäkissä, joudun samantien pudottamaan/ tanko putoaa eteen. Missä voisi olla vika ts. mitkä on todennäköisimmät syyt sille, että nosto epäonnistuu nimenomaan tässä kohti? En siis ehdi edes yrittää kyykystä nousua, vaan tanko putoaa heti vastaanotosta.
Yleensä ottaen tekniikka on kunnossa ja katsottu myös valmentajan kanssa; kyseessä siis satunnainen mutta kuitenkin pari kertaa toistunut faili.

vaginaattori: ei vaan selän liikkuvuus. ylikapeella paine menee helpommin päkiälle ja ukko menee kasaan ku haitari. en nää tolle kauheesti perusteita, ellei oo lyhyet reidet.

mari: nosto jää liikaa eteen, ei tuu siis tukipisteelle. kyynärpäät jää liian alas ehkä ja sillon sitä on aina vaikeempaa kyykkäillä ylös. videoi sivulta noita nostojas ja näät tuhlaatko voimia liikuttelemalla tankoo vääriin suuntiin.

Mari: Tsekkaa JTO:n antamat jutut, mutta tod. näk. tanko ei pyörähdä olkapäille vaan jää käsien varaan tai yläselkäsi ei ole tiukkana vastaanotossa.

Painonnostokengissä ehdoton suositus menee Adidaksen Adipowereille - sopii niin kyykkyyn kuin painonnostoonkin täydellisesti! Käytössäni on ollut myös Adidas PL2, Nike Romaleos ja Reebokin jotku `(?) pn kengät, mutta ei mitkään ole vetäneet vertoja Adipowereile

no ne on ikuiset, joten vuotta päälle eivät paljoa maksa. toisaalta sitä kantakorokkeen vaikutusta voisit kokeilla kävelykengillä tms. ja sen perusteella sitten ostopäätös. lähinnä se on liikkuvuusjuttukin. jos sulla ei mee päkiälle se paine juuri koskaan, sillon noi ei oo niin kriittinen hankinta. se mikä kenkä sit hankitaan on taas yksilöjuttu. joku tykkää adipowerista, joku muusta. halvemmallakin saa erinomasen käyttökelposia kenkiä. ite kyykkäsin jollain puolalaisilla popoilla 15v.

reisi mitataan vehkeistä polvilumpion alareunaan. klassisesti vehkeet (kiinnityskohta) pitäs olla puolivälissä eli sulla 85cm maasta ja lumpion alareuna sitten 45cm. klassisesti ajateltuna siis vaan. jos pääset tolla kapeella ala-asentoon ilman buttwinkiä, hieno homma ja siitä sitten vaan. pikkusen jalkaterät ulospäin tulee auttamaan kyllä paljon.

Viimeksi muokattu:
Pistetäänpä nyt vaikka tähän ketjuun. Yleisheikko aloittelija, pituutta 186cm, painoa joku 85kg, yrittää aloitella Starting Strengthillä treenaamista taas parin vuoden tauon jälkeen. Joskus olen käynyt muutaman kuukauden tai jopa vuoden salilla tekemässä milloin mitäkin suht olemattomin tuloksin ja sitten taas ollut enemmän tai vähemmän taukoa. Nyt koetan saada ennen kaikkea liikeradat kuntoon, etten riko itseäni ja saisi tuloksiakin aikaiseksi. Olen kankea ja pitkäraajainen.

Etukyykyssä menee mielestäni suht hyvällä tekniikalla joku noin 50 kg sarjapainona kun käy reidet oikeasti vaakatasossa eli aika syvällä. Maastavetoa tein nyt ensimmäistä kertaa pitkän tauon jälkeen, ja tuntuu että jo 70 kilolla alkaa tekniikka kärsiä ja perse nousta olkapäitä ennen, vaikka nosto sinänsä ei pahalta tunnukaan. Otin sitten kymmenen kiloa pois (eli tangossa hurjat 60 kg) ja mielestäni pystyin tekemään kohtalaisen hyvällä tekniikalla maven loppuun. Kun olin tehnyt mavesarjan 60 kilolla, piti saada painot pois tangosta ja arvelin että se on mukavampi tehdä jos tanko on räkissä ylhäällä eikä maassa. Vedin sen sitten raakana rinnalle ja siitä räkkiin.

Eikös tässä nyt ole jotain aika omituista, jos pystyn vetämään raakana rinnalle saman verran romua kuin millä pystyn tekemään hyvällä tekniikalla mavea? Riven tekniikka oli varmaan aika kehno, mutta kyllä se ihan hyvin rinnalle nousi. Onko minulla vain aivan helvetisti liian vähän romua mavessa, vai kertooko tämä enemmän siitä, että toinen osa kropasta on paljon heikompi kuin toinen? Keskivartalo heikompi kuin jalat, jalat heikommat kuin selkä tms?

no eihän se noin voi mennä, että maastaveto on vaikeempaa ku rinnalleveto :) yritätsä kyykätä sitä vetorautaa eli takapuoli liian alhaalla ja hartiat tangon takana? ja miksipäs et tekis rinnallevetoa, jos se tuntuu luonnolliselta. videot toki helpottas kritiikkiä.

Pistetäänpä nyt vaikka tähän ketjuun. Yleisheikko aloittelija, pituutta 186cm, painoa joku 85kg, yrittää aloitella Starting Strengthillä treenaamista taas parin vuoden tauon jälkeen. Joskus olen käynyt muutaman kuukauden tai jopa vuoden salilla tekemässä milloin mitäkin suht olemattomin tuloksin ja sitten taas ollut enemmän tai vähemmän taukoa. Nyt koetan saada ennen kaikkea liikeradat kuntoon, etten riko itseäni ja saisi tuloksiakin aikaiseksi. Olen kankea ja pitkäraajainen.

Etukyykyssä menee mielestäni suht hyvällä tekniikalla joku noin 50 kg sarjapainona kun käy reidet oikeasti vaakatasossa eli aika syvällä. Maastavetoa tein nyt ensimmäistä kertaa pitkän tauon jälkeen, ja tuntuu että jo 70 kilolla alkaa tekniikka kärsiä ja perse nousta olkapäitä ennen, vaikka nosto sinänsä ei pahalta tunnukaan. Otin sitten kymmenen kiloa pois (eli tangossa hurjat 60 kg) ja mielestäni pystyin tekemään kohtalaisen hyvällä tekniikalla maven loppuun. Kun olin tehnyt mavesarjan 60 kilolla, piti saada painot pois tangosta ja arvelin että se on mukavampi tehdä jos tanko on räkissä ylhäällä eikä maassa. Vedin sen sitten raakana rinnalle ja siitä räkkiin.

Eikös tässä nyt ole jotain aika omituista, jos pystyn vetämään raakana rinnalle saman verran romua kuin millä pystyn tekemään hyvällä tekniikalla mavea? Riven tekniikka oli varmaan aika kehno, mutta kyllä se ihan hyvin rinnalle nousi. Onko minulla vain aivan helvetisti liian vähän romua mavessa, vai kertooko tämä enemmän siitä, että toinen osa kropasta on paljon heikompi kuin toinen? Keskivartalo heikompi kuin jalat, jalat heikommat kuin selkä tms?
Imo alussa ihan vaan vieras liikerata voi johtaa siihen, että tekniikka alkaa hajoilla paljon pienemmillä painoilla, kuin mitä "jaksaisi nostaa". Mave on toki suhteellisen yksinkertainen liike, että en tiedä onko ihan vertailukelpoista, mutta esim. mä alotin työnnön harjottelun paljon pienemmillä painoilla kuin mitä jaksoin vauhditta pystypunnertaa. :D Anyway tekniikka ensin kuntoon ja sitten painoja lisää.

tekniikka ei kehity liian pienillä painoilla. kunhan liikerata on tiedossa, rautaa kehiin vaan. joku maastaveto on niin suoraviivainen liike, että sen ei juuri pitäs opettelua tolkuttomasti kaivata.

no eihän se noin voi mennä, että maastaveto on vaikeempaa ku rinnalleveto :) yritätsä kyykätä sitä vetorautaa eli takapuoli liian alhaalla ja hartiat tangon takana? ja miksipäs et tekis rinnallevetoa, jos se tuntuu luonnolliselta. videot toki helpottas kritiikkiä.

No eihän sitä tosiaan luulisi, silläpä kysynkin :D Otin noista maastavedoistani videota, ja mielestäni ainut ongelma on että perse meinaa lähteä liikkeelle ihan inasen aiemmin kuin hartiat. Perusongelma lienee siinä, että perse jaksaa nostaa enemmän kuin jalat. Mielestäni en vedä mitenkään naurettavan takakenossakaan, ja tanko seurailee sääriä ja polvia aika hyvin kuten kuuluukin. Luulen, että tekniikka on sinänsä kohtalaisen lähellä oikeaa. Ehkä pitää vain lisäillä rautaa ja katsoa mihin suuntaan tilanne kehittyy. Tuo videointi on kyllä hyvä valmentaja. Voi olla että olen vähän turhankin varovainen tekniikan ja romujen suhteen, mutta kun välilevyt ovat vähän kehnossa kunnossa niin mieluummin liian varovasti.

Vaginaattori, ei mulla ole ikinä painot jääneet tankoon vaikka tanko olisikin maassa. On vaan mukavampi säätää painojen kanssa kun tanko on rinnan korkeudella. Ja meidän firman salilla ei ole mitään tunkkeja enkä sellaisia koe erityisemmin tarvitsevanikaan. Ainakaan niin kauan kuin voi vetää maveraudat rinnalle ;)

no meehän vaikka kolmosilla ylös ja kuvaa ne sivulta ja sit tänne. jos se alaselkä pysyy kuosissa ei sieltä mikään rikki juuri mene. tyhjät pois tangosta eikä revitä alkua. paine kantapäillä lähes ja hartiat tangon etupuolella alussa.

Mitä mieltä/kokemuksia on porukalla korkean frekvenssin kyykyistä/maastavedoista? Itse oon tässä pitkään miettinyt jomman kumman noston harjoittamista useamman kerran vkossa. Kyykkyä olen parhaimmillani tehnyt 4 krt vkossa, tosin en kertaakaan perättäisinä päivinä. Mavea vaan max. 2 krt vkossa ja silloinkin vain raskas/kevyt viritelmällä. Ajattelin ensi vuoden puolella aloittaa, kun ei ole mitään esteitä lähes tulkoon päivittäin treenaamiseen (joulu tulee aiheuttaa pientä taukoa treenistä, kun joutuu reissaamaan paikkaan missä ei pääse puntille)

Itsellä oli viimeisen viiden viikon aikana 16 penkkitreeniä, 8 kyykkytreeniä ja 3 mavetreeniä. Kyykkyjä olisi ollut enemmän, mutta muut harrastukset verottivat. Kyykky tukee omalta osalta vetoa niin hyvin, ettei sitä tarvitse tehdä kuin kerran about kymmeneen päivään. Kyyky taas sitten joka toinen päivä ja penkki joka toinen päivä. Jos ei halua penkin frekvenssiä noin korkeaksi niin sitten tilalle yläkropalle jotain muuta. Kyykky+julle kombo on sellainen että ainakin omalla kohdallani voima välittyy suoraan maastavetoon. Kyykyn jälkeen voi toki ottaa jonkun vetovariaation, päivästä riippuen kevyesti tai kovaa.

Mitä mieltä/kokemuksia on porukalla korkean frekvenssin kyykyistä/maastavedoista? Itse oon tässä pitkään miettinyt jomman kumman noston harjoittamista useamman kerran vkossa. Kyykkyä olen parhaimmillani tehnyt 4 krt vkossa, tosin en kertaakaan perättäisinä päivinä. Mavea vaan max. 2 krt vkossa ja silloinkin vain raskas/kevyt viritelmällä. Ajattelin ensi vuoden puolella aloittaa, kun ei ole mitään esteitä lähes tulkoon päivittäin treenaamiseen (joulu tulee aiheuttaa pientä taukoa treenistä, kun joutuu reissaamaan paikkaan missä ei pääse puntille)

21 päivän kyykkyhaaste oli ainakin ihan mielenkiintoinen kokeilu (lue myös tämä). VIPit pääsee alla olevasta linkistä selaamaan mun päivyriä tuolta ajalta. Meni ihan hyvin.

https://pakkotoisto.com/threads/beginner.90396/page-35#post-4504627

Mäkin oon tehny kyykkyä, mavea ja rinnallevetoa välillä yhteensä jopa 5 kertaa viikossa, mutta sarjapituuksia ja painoja vaihdellen. On toiminut.

Back
Ylös Bottom