Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ootko niissä alakropan liikkeissä ihan oikeasti tehnyt lineaarista progressiota niin pitkälle kun menee, tarkoittaen siis että se raja on oikeasti tullut vastaan (failure), eikä vaan niin että kuvitellaan että nyt ei enää mee lisää ja jääty junnaamaan paikalleen tai resettailtu?

No ehkä ei ole ihan viimeiseen asti menty kun ei kyykyssä oikeen uskalla. Yksi mikä tulee mieleen on se, että usein tulee sarjojen pari ekaa toistoa tehtyä ihan syvälle kyykkyyn saakka, kun taas sitten on alkanut kiinnostaa että mahtaako enää päästä ylös, joten lopuissa toistoissa ei olla menty enää niin alas. Täytyy varmaan koittaa löytää ne munat jostain jos alkais sitten rauta liikkumaan.

^Kai useimmilta saleilta löytyy jokin turvaraudallinen räkki tai teline, mihin painot saa jätettyä jos ei nouse? Jos ei löydy, niin yksi vaihtoehto on etukyykky, jossa painot saa tiputettua turvallisesti eteen ilman rautojakin. Kovin epävarmoja yrityksiä takakyykyssä en itsekään mielelläni tekisi ilman rautoja.

Tai sitte pyytää jonkun varmistamaan.

Kenenkään normaali-ihmisen yläkropan ei pitäis olla luonnostaan niin vahva suhteessa alakroppaan, että penkkiä tekis huomattavasti kyykkyä isommalla painolla. Mitä todennäköisimmin kyseessä on vaan joko uskalluksen puute tai huono tekniikka – kenties molemmat.

Kysyn täälläkin: Onko "vaarallista" jos polvet alkuun hieman kipeytyy? Ei normaalia elämää erityisesti häiritsevästi mutta silleen että kyykkymäisissä liikkeissä (ja toki itse kyykkyjä tehdessä) tuntuu vähän ikävälle?

Kysyn täälläkin: Onko "vaarallista" jos polvet alkuun hieman kipeytyy? Ei normaalia elämää erityisesti häiritsevästi mutta silleen että kyykkymäisissä liikkeissä (ja toki itse kyykkyjä tehdessä) tuntuu vähän ikävälle?

Jos et ole reilusti ylipainoinen, kuulostaa aivan tekniikka virheelle.

Riippuu aika paljon mistä kohdasta kipeytyy, lumpion alapuolelta? Lumpion sivulta nivelten kohdalta? vai jostain muualta?

mari: mistä kohtaa ne tarkalleen kipeytyy? tvistaako polvet sisäänpäin ylösnoustessa?

ei kyykyissä mitään pelättävää oo ylöspääsyn suhteen. ei sarjoja oo ollenkaan pakko tehdä totaalisen loppuun asti kehittyäkseen kunnolla. pitää kuitenki olla suht tietoinen, mihin pystyy. ei lämmittelyt saa jäädä liian alhaisiksi, että pitäs arvailla tuleeko ees ekaa ylös. viimenen lämppäsarja voi olla hyvin 5-10kg alempi ku eka työsarja. jos teet pidempiä sarjoja, voit ihan hyvin käydä herättelemässä kroppaa hieman isommilla raudoilla. esim. maksimin ollessa 120kg, vois tehdä: 1*100, 1*105, 1*110, 4*4*90.

toki enkkaykkösissä tai tiukoissa testisarjoissa kannattaa olla räkki, pukit tai kunnon varmistajat, jotka tietää mitä ne tekee. yksin treenaillessa ilman turvakamoja etukyykky on helpompi kipata eteen, mutta pitää tietää mitä tehdä, jos jää takakyykyn kanssa kuoppaan. kauaa siellä ei ole aikaa miettiä, joten ei se nyt pahaa tee sitäkin harjoitella. kokemusta on ja ihan liian isoilla raudoilla, että se ois ollu kovin lempeä kokemus... :)

Tarkkaan ottaen on kipee lumpion alaetureunasta aika keskeltä. Eli periaatteessa se kohta joka osuis ekana vaikka polvilleen mennessä, mutta ei oo yhtään kosketus arka. Se kuinka laajalle sattuu vaihtelee. Tänään jooga meni ok ilman kipuja mutta nyt pistää taas tietyissä asennoissa (esim jalat ristissä istuminen). Argh mulla menee hermo! :wall:
Eikä mielestäni horju sisäänpäin. Enkä kyllä ees oo varma tuliko tää kyykystä vai jostain muusta mutta syvät kyykyt on ainoo poikkeuksellinen asia mitä oon tehny. :(

hyppääjän polvi. voimaa ja liikkuvuutta kaipaava, usein kroonistuva peijakas. kunnon jäihin joka treenin jälkeen ja voi lähtee pois nopeesti. neopreenilämppärit polviin alkulämpissä jo ja kyykyn jälkeen pois. tulehdusmyrkkykuuri tähän alkuun.

Hyppääjän polvi vois sopia kuvaan. Vaatiiko tämä nyt siis lepoa vai saako tehdä asioita normaalisti? Vkl oon reissussa enkä menossa salille, mutta huomiseksi oli suunnitteilla seinäkiipeilyä.

Olen viimesyksyisen onnettomuuden jälkeen nostanut tammikuun lopulta alkaen takakyykyssä sarjapainoja 2x10x110-> 2x10x145, yleensä viikossa lisäten 2,5kg. Teen kyykkyä kerran viikossa. Tämän ohella olen nyt aloittanut kk ajan jälleen maven tekemisen, kun kivut alkavat olla poissa. Kyykky yleensä alkuviikosta, mave loppuviikosta. Kyykkypäivänä olen oheisharjoitteena tehnyt vaihdellen hack-kyykkyä, prässiä sekä polven ojennusta ja koukistusta. Tällä hetkellä oma paino n.90kg, vaihdellut tässä 3kk aikana 88-90 välillä.
Kysymys kuuluu, millä tavalla tästä eteenpäin, jos joskus tavoitteena olisi 1x200 kyykystä? Ajalla ei niin väliä onko tämän vai ensi vuoden puolella, mutta millaisella progressiolla sitä kohti olisi järkevintä lähteä etenemään?
Onko järkeä jatkaa vielä kymppejä lisää esim. 2x10x150 asti, jonka jälkeen pilkkomaan pienempiin sarjoihin? Ja millä tavalla muu oheisharjoittelu jaloille, vähemmäksi niitä ja kyykkyä esim. 2x viikkoon? Vinkkejä etenemiseen, kiitos!

Olen viimesyksyisen onnettomuuden jälkeen nostanut tammikuun lopulta alkaen takakyykyssä sarjapainoja 2x10x110-> 2x10x145, yleensä viikossa lisäten 2,5kg. Teen kyykkyä kerran viikossa. Tämän ohella olen nyt aloittanut kk ajan jälleen maven tekemisen, kun kivut alkavat olla poissa. Kyykky yleensä alkuviikosta, mave loppuviikosta. Kyykkypäivänä olen oheisharjoitteena tehnyt vaihdellen hack-kyykkyä, prässiä sekä polven ojennusta ja koukistusta. Tällä hetkellä oma paino n.90kg, vaihdellut tässä 3kk aikana 88-90 välillä.
Kysymys kuuluu, millä tavalla tästä eteenpäin, jos joskus tavoitteena olisi 1x200 kyykystä? Ajalla ei niin väliä onko tämän vai ensi vuoden puolella, mutta millaisella progressiolla sitä kohti olisi järkevintä lähteä etenemään?
Onko järkeä jatkaa vielä kymppejä lisää esim. 2x10x150 asti, jonka jälkeen pilkkomaan pienempiin sarjoihin? Ja millä tavalla muu oheisharjoittelu jaloille, vähemmäksi niitä ja kyykkyä esim. 2x viikkoon? Vinkkejä etenemiseen, kiitos!

Unohda nyt ne kympit, jos 1x200 on tavoite. Teet vaikka tota jto:n 3x4-->6x6 pari kuukautta ja sit piikkailet. Tai jos et missään nimessä halua käyttää aivoja tohon jto:n systeemiin niin tee vaikka 3x5 tai 5x5 ja korottelet sen 2,5 kiloa viikkoon niin, että joka neljäs viikko vaikka kevyemmin. Aloittelet jostain 150-160 hujakoilta. Tossa on myös ihan hauska vaihtoehto, jos jaksat kyykkäillä useammin viikossa.

Mulla oli joskus salitouhuja aloitellessa ja 3 kertaa viikossa kyykätessä tuon hyppääjän polven kanssa ongelmia. Nykyään kun kyykkää kahdesti viikossa ja aina neopreenilämppärit polvilla niin ei oo ollut lainkaan noita oireita. En sen tarkemmin miettinyt että missä vaiheessa ne vaivat katos, jossain vaiheessa vaan hoksasin ettei oo ollut kuukausiin lainkaan ongelmia. En siis osaa sanoa oliko kyykkyfrekvenssin vähentäminen, polvilämppärit vai niiden yhdistelmä syynä noiden vaivojen katoamiseen. Jos muita muuttujia koittaa miettiä, niin myös lämmittelyt tulee tehtyä nykyään hieman huolellisemmin.

Testaa se sun maksimi. Mä todennäköisesti kyykkäisin 200kg tollasella 10x145kg sarjalla ilman piikkaustakin. Ihmiset on tietysti erilaisia mutta toi pitäis kyllä olla ihan riittävä pohja siihen.

miks pitäs testata ykkönen, jos ei oo sitä varten treenannu? vähä niinku ottas pituushyppytestin, ku on talven vedelly kierroksen parin ratavetoja. mieluiten testaat harjoteltuu aluetta, eli joku 8-12 toiston rajarauta. sekään ei oo pakollinen toki. tohon nyt hyvä voimakausi ja sit on maksimijakson aika. hyvin oot edenny, mutta kovin yksipuolista toi on. toi orangin mainitsema ON hyvä, vaikka ite sanonki. toki voit tehä siinäki joskus kympin noiden sarjojen perään.

Kyllähän se 200 ihan nurkan takana on, jos on 2*10*145 pohjalla. 2-3 kertaa viikkoon takakyykkyjä ja nousuja isompiin rautoihin suht paljon on minun suositukseni. Voi tosiaan olla, että paremman hyödyn saa, ettei heti tiputa toistoaluetta sinne ykkösiin ja kolmosiin. Orangin linkkaama kyykkyhaaste vaatii jo isompaa omistautumista, mutta ei sekään ole kuin kolme viikkoa.

Kiitokset vinkeistä. Pitää nyt katsoa joko alottaisi ensi viikolla lyhemmillä sarjoilla. Jotenkin vaan takaraivossa kutkuttaa vielä se, että saisiko kympit tehtyä tuolla 150 vielä. Pitänee varmaan perehtyä tuohon 3x4->6x6 tarkemmin. Samalla myös voisi harkita tuota 2 kertaa viikkoon kyykkäämistä. Jotenkin vaan tuntuu, että jalat ei ehdi palautua kunnolla nytkään kun tekee kerran viikkoon kyykyn ja kerran maven.

Back
Ylös Bottom