Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mahdollisesti voi myös lähtöasennossa olla lantio turhan alhaalla, jolloin polvet työntyvät eteenpäin ja sääret myös ottavat kovemmin kontaktia tankoon. Paha kuitenkin näkemättä mennä sanomaan. Pitkät lahkeet nyt joka tapauksessa pitää mavessa olla jalassa (ja kyllä niihin mustelmiinkin ajan kanssa tottuu)

Kiitosta vaan pikaisista vastauksista! Niin, eihän tuo tangon läheisyys itse noston kannalta välttämättä huono asia olekkaan, mutta en silti viitsisi jokaisen mavepäivän jälkeen ostaa uusia treenihousuja, entisten ollessa kauttaaltaan veren tahrimia. Ihan pelkistä mustelmista ei siis ole kyse. Joku liikkuvuusongelma ja/tai jäykkyys tähän on mitä luultavimmin syynä.

Kiitosta vaan pikaisista vastauksista! Niin, eihän tuo tangon läheisyys itse noston kannalta välttämättä huono asia olekkaan, mutta en silti viitsisi jokaisen mavepäivän jälkeen ostaa uusia treenihousuja, entisten ollessa kauttaaltaan veren tahrimia. Ihan pelkistä mustelmista ei siis ole kyse. Joku liikkuvuusongelma ja/tai jäykkyys tähän on mitä luultavimmin syynä.

Tuskin. Varmaan välitykset tai tekniikkavirhe. Pistä videoo tänne.

Mielenkiintoisia ongelmia ihmisillä. Luulisi, että olisi nimenomaan vaistonvaraista nostaa tanko kauempana sääristä, jos se kerran repii ne verille. Kuinka vaikeaa se voi olla?

Mutta saadakseni asiallisuutta vastaukseen: Nojaat liikaa/liian aikaisin taakse, alat ojentaa lantiota liian aikaisin, asento on liian pysty ja polvet liikaa edessä. Joku tai kaikki noista.

On tullut kokeiltua kaikenlaisia lähtöasentoja, vetokulmia- ja korkeuksia, vaan aina sama juttu. Joko korsetti löystyy ja selkä kaareutuu liian edestä vetäessä tai sääret murjoutuu. Pahahan se on näin netin välityksellä diagnoosia tehdä ilman videota suorituksesta, mutta tämähän oli tiedossa. Tattista kaikille. Pitänee kuvata seuraava vetokerta videolle ja palata asiaan.

Taitaa kuulua enemmänkin Vammat ja lihashuolto-osioon, muttamutta...

Parina viimekerralla kun olen tehnyt maastavetoa, niin selkä on kipeytynyt hieman erilailla kuin normaalisti. Kipua ei tunne muuten kuin lähinnä venyttäessä, ja pidemmän venytyksen jälkeen selkä kipuilee jonkin aikaa. Koko alaselkä tuntuu ihan betonilta, mutta ei tunnu pehmenevän venyttelyllä. Kulmasoudut ym liikkeet on jäänyt tekemättä, sillä sarjan aikana tuntuu kipua.

Onko siellä vaan joku älytön jumi päällä vai mistä voisi olla kyse?

Taitaa kuulua enemmänkin Vammat ja lihashuolto-osioon, muttamutta...

Parina viimekerralla kun olen tehnyt maastavetoa, niin selkä on kipeytynyt hieman erilailla kuin normaalisti. Kipua ei tunne muuten kuin lähinnä venyttäessä, ja pidemmän venytyksen jälkeen selkä kipuilee jonkin aikaa. Koko alaselkä tuntuu ihan betonilta, mutta ei tunnu pehmenevän venyttelyllä. Kulmasoudut ym liikkeet on jäänyt tekemättä, sillä sarjan aikana tuntuu kipua.

Onko siellä vaan joku älytön jumi päällä vai mistä voisi olla kyse?

Käsittääkseni alaselkää ei lähtökohtaisesti kannattaisi venytellä.

Joku selän pyöristäminen ei kuitenkaan oo kovinkaan tehokas tapa venyttää alaselän lihaksia. Paremmin se onnistuu, kun istuu lattialla jalat ristissä (vielä paremmin jos toinen jalkaterä on toisen reiden päällä) ja nojaa ikään kuin olkapäällä vastakkaista polvea kohti samalla selkää pyöristäen. Parempi ratkaisu saattaa kuitenki olla hierominen jollain pallolla tai rullalla tai millä vaan. Hieroja parhaana vaihtoehtona toki.

Migiih, jotain eri materiaalia olevat housut tai mavesukat vois auttaa sun ongelmaan. Tietysti jos se tanko jatkuvasti oikeen voimalla sääriä vasten raahaa niin tekniikkaakin kannattaa katella, mutta kyllä se on ihan normaalia että sääretkin ottaa välillä osumaa.

Villee3: jos selkä kipuilee etkä ole täysin varma että on vain lihassärkyä niin ei kyllä varmaan kannata hirveesti lähteä venyttelemään.

Mielenkiintoisia ongelmia ihmisillä. Luulisi, että olisi nimenomaan vaistonvaraista nostaa tanko kauempana sääristä, jos se kerran repii ne verille. Kuinka vaikeaa se voi olla?
Ei se ole välttämättä helppoa etenkään jos koordinaatio on alkuvaiheessa vähän mitä on. Kaveri valitteli samasta aiheesta ja täytyi oikein mennä livenä katsomaan miten se luonnistuu. Ja tekniikkahan oli vähintäänkin erikoinen ja piti aloittaa koko homma tavallaan ihan perusteista että saatiin se kuntoon. Polvet oli niin edessä että tanko tavallaan törmäsi sääriin kun sitä repi ylös. Se siis ei vain kulkenut sääriä pitkin vaan yritti tulla niistä läpi. Auttoi kun otettiin aloitusasento uusiksi vanhalla hyväksi havaitulla tavalla: Tanko keskelle jalkaterää, kyykistytään niin pitkälle, että sääri ottaa kiinni tankoon ja siitä ylös. Toimii lähtökohtana melkein kenelle tahansa.

Hei, tätä asiaa vähän jo sivuttiin noissa ekoissa viesteissä, mutta en löytänyt tarpeeksi tyydyttävää vastausta (ts. en jaksanut varmaan lukea tarpeeksi pitkälle).

Mutta siis, onko mun mitään ideaa kyykätä, kun en pääse kovinkaan alas? Ongelmana se, että alaselkä + takareidet tosi jumissa, alaselkä muutenkin yksi iso ongelma yms.
Haluaisin siis kovasti kyykätä, koska a ) tunnen olevani ihan epäonnistunut, kun kyykkäminen ei suju ja b) tavoitteena mahdollisimman täydellinen perse. Mutta kannattaako mun tuhlata aikaani, jos niistä mun puolikyykkäyksistä ei ole mitään hyötyä? Olisiko parempi keksiä vaan muuta tilalle?
Tarkoitan siis nimenomaan takakyykkyiä. Etukyykyn kanssa ei oo samanlaista ongelmaa.

Hei, tätä asiaa vähän jo sivuttiin noissa ekoissa viesteissä, mutta en löytänyt tarpeeksi tyydyttävää vastausta (ts. en jaksanut varmaan lukea tarpeeksi pitkälle).

Mutta siis, onko mun mitään ideaa kyykätä, kun en pääse kovinkaan alas? Ongelmana se, että alaselkä + takareidet tosi jumissa, alaselkä muutenkin yksi iso ongelma yms.
Haluaisin siis kovasti kyykätä, koska a ) tunnen olevani ihan epäonnistunut, kun kyykkäminen ei suju ja b) tavoitteena mahdollisimman täydellinen perse. Mutta kannattaako mun tuhlata aikaani, jos niistä mun puolikyykkäyksistä ei ole mitään hyötyä? Olisiko parempi keksiä vaan muuta tilalle?
Tarkoitan siis nimenomaan takakyykkyiä. Etukyykyn kanssa ei oo samanlaista ongelmaa.

Mitä jos tekisit näille asioille (alaselkä, takareidet) jotain?

Ellei sulla oo jotain vammoja tms. joista huono liikkuvuus johtuu, niin lähtökohtana tuossa tilanteessa kannattais pitää sitä liikkuvuuden parantamista perusterveen ihmisen tasolle. Ei kyykyt mitään älytöntä notkeutta vaadi.

Ja syy saattaa hyvinkin olla ennemminkin puutteellisissa motorisissa taidoissa eikä liikkuvuudessa. Aika monen "puutteellinen liikkuvuus" korjaantuu muutamissa tunneissa sillä että joku osaava ihminen opettaa tekniikan.

Fuck this shit! Oon jo hermoja raastavan tovin yrittänyt opetella maven tekniikkaa uusiksi sekä kapealla että sumolla, mutta tuloksetta. Ongelma on lähinnä se, että en saa olkapäitä tangon taakse, jos asento on muuten optimaalinen. Jos vääntäydyn tangon taakse, on lahtöasento sen verran kyykkyä muistuttavaa settiä, että malmi tuntuu painavan 2 x enemmän kuin siihen on lastattu. Raskaus ei ole helpottunut ajan myötä yhtään mihinkään. Olen suhteellisen pitkä 176 cm, vaikuttaneekohan se asiaan? No mutta, neuvoja kuitenkin voisin kaipailla, otan kokeiluun seuraavassa reenissä. Kiitos :)

Helpommin se asento löytyy ihan vaan testaamalla. Vaikka 70% maksimista tankoon ja kokeilemaan. Jalat eka jotenkin päin ja kakkonen, sit millin siirto sivulle ja kakkonen. Tolleen se löytyy paljon helpommin kuin niin et joku selittää taas kolme kilometriä tekstiä pakkisella. Nuita kakkosia tolla 70% voi vetää vaikka hamaan tappiin asti ja sieltä se asento loppujen lopuks löytyy.

Mitä jos tekisit näille asioille (alaselkä, takareidet) jotain?

Alaselän tilannetta oon yrittänyt helpottaa mm. vahvistamalla vatsalihaksia. Takareisiä oon yrittänyt ahkerasti venytellä.

Ellei sulla oo jotain vammoja tms. joista huono liikkuvuus johtuu, niin lähtökohtana tuossa tilanteessa kannattais pitää sitä liikkuvuuden parantamista perusterveen ihmisen tasolle. Ei kyykyt mitään älytöntä notkeutta vaadi.

Ja syy saattaa hyvinkin olla ennemminkin puutteellisissa motorisissa taidoissa eikä liikkuvuudessa. Aika monen "puutteellinen liikkuvuus" korjaantuu muutamissa tunneissa sillä että joku osaava ihminen opettaa tekniikan.

No en tiedä lasketaanko vammaksi se, että alaselän nikamat ovat yliliikkuvat mikä aiheuttaa sen, että ne ei sitten meinaa liikkuakaan mihinkään. Tämä siis yhden fyssarin mielipide. En oo täysin vakuuttunut sen loogisuudesta, mutta epäilen että joku siellä mättäää (voi se olla myös ihan vaan se oikeanlaisen harjoituksen puute). Tuntuu, että mun kaikki mahdolliset nikamat ja nivelet on, kun vanhalla mummolla. Elän siinä toivossa, että vahvistamalla noita lihaksia tilanne paranee.

Vähän sattumalta pääsen juttelemaan huomenna personal trainerin kanssa (joka toiv. tietää jostain jotain). Joten otan asian hänen kanssa puheeksi, niin voidaan katsoa käytännössä että missä vika on. Kiitokset vastauksista.

Fuck this shit! Oon jo hermoja raastavan tovin yrittänyt opetella maven tekniikkaa uusiksi sekä kapealla että sumolla, mutta tuloksetta. Ongelma on lähinnä se, että en saa olkapäitä tangon taakse, jos asento on muuten optimaalinen. Jos vääntäydyn tangon taakse, on lahtöasento sen verran kyykkyä muistuttavaa settiä, että malmi tuntuu painavan 2 x enemmän kuin siihen on lastattu. Raskaus ei ole helpottunut ajan myötä yhtään mihinkään. Olen suhteellisen pitkä 176 cm, vaikuttaneekohan se asiaan? No mutta, neuvoja kuitenkin voisin kaipailla, otan kokeiluun seuraavassa reenissä. Kiitos :)

Miksi pitäisi päästä tangon taakse. Jos painoa on paljon, niin tanko ei nouse maasta, jos olkapäät on missään muualla kuin suoraan tangon päällä. On biomekaanisesti mahdoton nostaa sitä millään muulla tavoin.

Miksi pitäisi päästä tangon taakse. Jos painoa on paljon, niin tanko ei nouse maasta, jos olkapäät on missään muualla kuin suoraan tangon päällä. On biomekaanisesti mahdoton nostaa sitä millään muulla tavoin.

Tuo nyt ei ihan totta kyllä ole. Varsinkin sumovedossa se irroitus lähtee enemmän takaviistoon ja olkapäät olisi hyvä olla vähän tangon takana sivusta katsottuna.

Tuo nyt ei ihan totta kyllä ole. Varsinkin sumovedossa se irroitus lähtee enemmän takaviistoon ja olkapäät olisi hyvä olla vähän tangon takana sivusta katsottuna.
Se voi tuntua siltä, mutta Anaksimandros varmaan tarkoitti sitä, että kyllä sellainen parisataa kiloa roikkuu tuossa käsien jatkeena hyvinkin suorana, koska ei kenenkään olkapäissä riitä ruuti vääntämään sitä eri linjaan tukipisteen, eli olkapäiden suhteen. Ihan fysiikan lakeja. Eri asia sitten jos sitä vetää suroaan sääriä vasten takaviistoon, mutta sitä saa aika kovaa vetää, eli onkohan siinäkään järkeä.

Back
Ylös Bottom