Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Selailin ketjua läpi ja kyykkyä ei nähtävästi voi vetää liian matalalle. Oon vaan huomannu muiden välillä katselevan perään eikä katseen kohteena voi olla naamataulu tai nostettavan kilomäärän ihailu. Mulla tuntuu kyykkääminen niin rautasesti myös pohkeissa, etten näe mitään järkeä pohkeita enään treenata. Teenkö jotain aivan väärin? Pohkeet kyllä pitäis olla kunnossa.

Selailin ketjua läpi ja kyykkyä ei nähtävästi voi vetää liian matalalle. Oon vaan huomannu muiden välillä katselevan perään eikä katseen kohteena voi olla naamataulu tai nostettavan kilomäärän ihailu. Mulla tuntuu kyykkääminen niin rautasesti myös pohkeissa, etten näe mitään järkeä pohkeita enään treenata. Teenkö jotain aivan väärin? Pohkeet kyllä pitäis olla kunnossa.

Mullakin vetää aivan jumiin enkä treenaa suoraan niitä ollenkaan. On niin jumissa että pitää päivittäin melkein rullailla. Ja ihan normaalia siis on. Ne aktivoituu kyykyssä paljon.

Karkaako teillä painopiste kantapäiltä varpaille kyykyssä? En kyl ite oo saanu pohkeille minkäänlaista rasitusta kyykyssä.

Karkaako teillä painopiste kantapäiltä varpaille kyykyssä? En kyl ite oo saanu pohkeille minkäänlaista rasitusta kyykyssä.
Ei karkaa, jos osaa pitää tekniikan kasassa. Kyllä ne pohkeet kyykyssä rasittuu vaikka missään ei tuntuis, ei se nyt samalta pohkeissa tunnu 3x5 raskaan kyykkysetin jälkeen kuin tappopohjesarjojen jälkeen.

Kylläpä tuli tänään treenimotivaatiota lisää kun vihdoin sain 200kg maasta. Tosin remmien kanssa :nolo: 195kg myötäotteella loppuojennusta vaille ylös.

Miten kannattaisi lähteä irroitusta parantamaan?

Kylläpä tuli tänään treenimotivaatiota lisää kun vihdoin sain 200kg maasta. Tosin remmien kanssa :nolo: 195kg myötäotteella loppuojennusta vaille ylös.

Miten kannattaisi lähteä irroitusta parantamaan?

Etukyykyt, kenties boksille, taitaa olla se pakkotoisto-approved tapa. Toinen tapa on seistä itse pienellä (3–10cm) korokkeella, mutta se taas ei vastaa asennoltaan ihan oikeaa irroitusasentoa. Toisaalta paljon vähemmän tuo etukyykky sitä muistuttaa, joten ihan hyvillä mielin voisin (ja teenkin) noita kumpaakin tehdä irrotusta parantamaan.

Ajattelinkin kokeilla tuota korokkeelta vetoa. Mitäs hyviä kikkoja näppivoiman parantamiseen jotta ei tarvis remmejä käytellä. Sitten oon tyytyväinen kun myötäotteella tehdessä muualta kuin puristuksesta loppuu voima.

E: Salilla ei ole varsinaisesti mitään suoranaista puristusvoimaa kehittävää laitetta.

Ajattelinkin kokeilla tuota korokkeelta vetoa. Mitäs hyviä kikkoja näppivoiman parantamiseen jotta ei tarvis remmejä käytellä. Sitten oon tyytyväinen kun myötäotteella tehdessä muualta kuin puristuksesta loppuu voima.

Ei tule tapahtumaan. Sormilukko kannattaa opetella, jos ristiotetta ei halua käyttää.

Ei tule tapahtumaan. Sormilukko kannattaa opetella, jos ristiotetta ei halua käyttää.

Tämä pitää paikkaansa, mutta kyllä puristusvoimaa voi ja kannattaakin silti ehdottomasti treenata. Mun mielestä yks ihan hyvä ja yksinkertanen on roikottaa tankoa vaan kädessä myötäotteella tai vaikka apinaotteella. Tuo on kuitenkin maastavetoa ajatellen kaikkista lajinomaisinta treeniä ja pystyy toteuttamaan ihan millä vaan salilla.

Eronahan niissä on kengän kiertojäykkyys, jämäkkyys ja jo edellämainittu Power perfectin korkeampi korko. Eli käyttötarkoitusta kannattaa miettiä kenkää valittaessa.. Jos on tarkoitus lähinnä "vain" kyykähdellä ja/tai vedellä rinnalle/tempailla, on power perfect silloin parempi valinta. Nimenomaan sen paremman kiertojäykkyyden ja jämäkyyden takia..
Powerlift taas on lähinnä crossfistingiä varten tuotu markkinoille, joten jos tunnet välttämätöntä tarvetta hyppiä boxihyppyjä(tms.) kyykkyjesi välillä on Powerlift silloin sinun valinta. Se kun joustaa huomattavasti enemmän kuin perus pn-kenkä.
Oma mielipiteeni parhaasta kengästä on silti Adipower ehdottomasti! Jos on varaa laittaa kenkiin se 120eskoa niin ei luulis olevan enää siitä 80 eurosta kiinni ;) Ite en ainakaan oo hetkeekään katunu, vaan päin vastoin olen harmitellut ettei ole aikaisemmin tullut hankittu..

Ajattelin, että joskos sitä ostaisi nuo Adipowerit, mutta myyjä puheli kovasti että Power perfect on ihan riittävä perusjampalle (liikkeessä ei siis ollut yllättäen adipowereita). Arvosteluissa tuo adipower on kuitenkin ykkönen. Jos hintaeroa on vain vaivanen 80€ ja näitä kenkiä tullaan käyttämään 10 vuotta, niin samapa se on ostaa paremmat heti. Mistä olette tilailleet? Ei tunnu oikein liikkeistä löytyvän

Tampereella Takojankatu 1ssä löytyi Addun mallit kattavasti ja Koskikeskuksessa Reebok ja Asics. Näitä sovittelemalla itse totesin että Adidaksen molemmat mallit ovat jämäkämmät kuin Reebok, mutta Reebokin leveämpi lesti veti silti pidemmän korren. Asicsin painonnostokengiksi tituleeratut lenkkarit taas olivat ihan liian pehmeät mihinkään voimailuun.

Pieni arvostelu Inov 8 painonnosto/crossfitjalkineista:
+ kevyet
+ keveydestä huolimatta todella tukevat
+ just eikä melkein jalalleni sopivat, eli Adidaksia leveämpi lesti
+ iltti ja nauhoitus hyvät

- pohja ei ole tasainen, päkiän kohdalla on molempiin suuntiin hieman kaartuva pohja :(
- hiostavat, eli on hieman fylliä ja/tai semmoinen kangas, että eivät hengitä kaksisesti

Se, että noissa ei ole tasainen pohja, on kyllä iso miinus ja varmaan joillekin ratkaiseva tekijä. Kieltämättä se häiritsee hieman kyykätessä, ei voi kieltää. Harmi sinänsä, kun kumminkin noissa on tuo keveyden ja tukevuuden hieno yhdistelmä. Kyllä noi mulle nyt kelpaavat, tämmöinen leppoisa sunnuntaivoimailija kun olen, niin noilla reenaan taas joitain vuosia. Laatu noissa on tiätysti eri tasolla, kuin aiemmissa halpiskiinalaisissa Wei Ruissa.

Kuvittelin ja diagnosoin aluksi itselleni suhteessa heikot etureidet mutta nyt kun diagnosoi vähän lisää niin ehkäpä se onki tuo takasektori mikä on helevetisti etupuolta jäljessä. Millehän tässä alkais? Kyykkäilen 1-2krt viikkoon, 1-jakonen 3krt, joka toisessa reenissä kyykky. Olen vielä aivan alottelija josta syystä myös vaihdoin low bar kyykyn high bar kyykkyyn kun tuntuu helpommalta teknisesti + ei ole minkäänlaisia kilpailuaikomuksia. No periaatteessa tässä tilanteessa low bar nyt sitte ehkä olisikin parempi mutta mitä sanoo pro:t, mimmosta kyykky + apuliike -treeniä lähtis tekemään jos nyt priorisoidaan nimenomaan sitä (high bar?) kyykkyä.

Pieni arvostelu Inov 8 painonnosto/crossfitjalkineista:
+ kevyet
+ keveydestä huolimatta todella tukevat
+ just eikä melkein jalalleni sopivat, eli Adidaksia leveämpi lesti
+ iltti ja nauhoitus hyvät

- pohja ei ole tasainen, päkiän kohdalla on molempiin suuntiin hieman kaartuva pohja :(
- hiostavat, eli on hieman fylliä ja/tai semmoinen kangas, että eivät hengitä kaksisesti

Se, että noissa ei ole tasainen pohja, on kyllä iso miinus ja varmaan joillekin ratkaiseva tekijä. Kieltämättä se häiritsee hieman kyykätessä, ei voi kieltää. Harmi sinänsä, kun kumminkin noissa on tuo keveyden ja tukevuuden hieno yhdistelmä. Kyllä noi mulle nyt kelpaavat, tämmöinen leppoisa sunnuntaivoimailija kun olen, niin noilla reenaan taas joitain vuosia. Laatu noissa on tiätysti eri tasolla, kuin aiemmissa halpiskiinalaisissa Wei Ruissa.

Onko noissa hyvä pito`?

Kuvittelin ja diagnosoin aluksi itselleni suhteessa heikot etureidet mutta nyt kun diagnosoi vähän lisää niin ehkäpä se onki tuo takasektori mikä on helevetisti etupuolta jäljessä. Millehän tässä alkais? Kyykkäilen 1-2krt viikkoon, 1-jakonen 3krt, joka toisessa reenissä kyykky. Olen vielä aivan alottelija josta syystä myös vaihdoin low bar kyykyn high bar kyykkyyn kun tuntuu helpommalta teknisesti + ei ole minkäänlaisia kilpailuaikomuksia. No periaatteessa tässä tilanteessa low bar nyt sitte ehkä olisikin parempi mutta mitä sanoo pro:t, mimmosta kyykky + apuliike -treeniä lähtis tekemään jos nyt priorisoidaan nimenomaan sitä (high bar?) kyykkyä.

Millä perusteella "diagnosoit" nuo heikkoudet ts. miten se tulee ilmi? Jos oot ihan alottelija, se ei välttämättä ole mistään erityisistä heikkouksista kiinni.

^Jep, jos on oikeasti vielä aivan aloittelija eikä ole muuta kuin heikkoja lihasryhmiä, niin on turha edes miettiä, mikä puoli on muka edellä tai jäljessä. Kyykkyä vaan kovaa ja paljon, kunnes maksimit ovat selvästi kolminumeroiset ja sitten voi miettiä lisää.

Back
Ylös Bottom