Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Vajaassa kyykyssä liikutellaan usein isompia rautoja => loukkaantumisriski kasvaa. Itselläni kävi juuri näin. Aloin tekemään pienillä painoilla syvää kyykkyä ja selkävaivat katosivat.

Itse treenasin ennen syväkyykkyä yhden jalan pistoollikyykkyä, maljakyykkyä ja kasakkakyykkyä. Samoin lantion liikkuvuus ja muu venyttely ensin kondikseen.

Eli olen itse ehdottomasti syväkyykyn (etureiden yläosa vähintään 90 asteen kulmassa lattiaan) kannalla!

Tekisin ehdottomasti syväkyykkyä jos vain pystyisin, mutta koska joudun tekemään kyykkyjä hyvinkin kapealla asennolla, jopa hartioita kapeammalla leikatun polven takia, syväkyykky tuntuu hyvin epätasapainoiselta itslläni ja polvet menevät ihan helvetin eteen, jos teen hyvin pohjaan.

Eli olen itse ehdottomasti syväkyykyn (etureiden yläosa vähintään 90 asteen kulmassa lattiaan) kannalla!

Ei lattiaan vaan 90° kulmassa pystytasoon, jolloin etureiden yläosa on lattian suuntainen. Tällöinkään ei ole kysymys syväkyykystä, koska voimanostossakin tuollainen kyykky on hyväksymisrajalla.

mistä nää kulmat tulee? ainoo asteluku, mitä tarkkaillaan on POLVIkulma. reidet 90 asteen kulmassa lattiaan nähden? se tarkottas seisoma-asentoo.

syväkyykky=pohjakyykky: niin alas kuin oikeasti pääsee, ei mitään "takareidet pohkeisiin" tms. höpöhöpöö.
voimanostokyykky: reiden yläpinta lonkan kohdalta käy alempana kuin polven kohdalta.
puolikyykky: tässä se nyt tulee...POLVIkulma 90 astetta.

Missä mun kirves on? :curs:

Tuli vähän sama fiilis itellekin. Yhtii parhaita vatsaliikkeitä ja missäs muualla se oliskaan kun Iltalehden huonoimmissa liikkeissä; olivat muuten laittaneet penkinkin huonoimpiin, aka "älä tee näitä", liikkeisiin.

Älä tuhlaa aikaasi näihin tuttuihin lihaskuntoharjoituksiin, joista voi olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Staattiset pidot
Perusvatsat
Penkkipunnerrus
Reisilihaslaite
Jalannostot roikkuen

:hyper:

Tässäkin nyt monella puhekielessä eroja, joillekin syväkyykky tarkoittaa polven 90° kulmaa jolloin siis loukkaantumisriski suurin, kun joillekin syväkyykky tarkoittaa että mennään niin syvälle että ns. istut pohkeiden/nilkkojen päällä eli ATG kyykky, jolloin myös polven kulma tuon 120° joka on jo huomattavan turvallisempi lähtöasento nostoon polven siteitä ajatellen.
Itselleni syväkyykky on ATG.

Itse teen voimannostokyykkyä vaikken mitää voimannostoa harjottelekkaan koska se on mulle opastettu ja tuntuu luonnolliselta ja hyvältä tehdä.. eikai siinä sen kummempia kulmaperusteluja tarvitse?

mistä nää kulmat tulee? ainoo asteluku, mitä tarkkaillaan on POLVIkulma. reidet 90 asteen kulmassa lattiaan nähden? se tarkottas seisoma-asentoo.

syväkyykky=pohjakyykky: niin alas kuin oikeasti pääsee, ei mitään "takareidet pohkeisiin" tms. höpöhöpöö.
voimanostokyykky: reiden yläpinta lonkan kohdalta käy alempana kuin polven kohdalta.

Tässäkin nyt monella puhekielessä eroja, joillekin syväkyykky tarkoittaa polven 90° kulmaa jolloin siis loukkaantumisriski suurin, kun joillekin syväkyykky tarkoittaa että mennään niin syvälle että ns. istut pohkeiden/nilkkojen päällä eli ATG kyykky, jolloin myös polven kulma tuon 120° joka on jo huomattavan turvallisempi lähtöasento nostoon polven siteitä ajatellen.
Itselleni syväkyykky on ATG.

Mukavan ristiriitaiset viestit. jto on tietenkin oikeassa, kunpa kaikki ymmärtäis tän asian. Kaikki kyykkykeskustelut menee aina tähän kulmaselitykseen...

Mukavan ristiriitaiset viestit. jto on tietenkin oikeassa, kunpa kaikki ymmärtäis tän asian. Kaikki kyykkykeskustelut menee aina tähän kulmaselitykseen...

Öö, itseasiassa kun luet tarkemmin niin puhutaan juuri samasta asiasta.
Kerroin puhekielen eroista ja siitä mikä itselleni on syväkyykky eli käyn niin syvällä että lähes "istun" pohkeiden päällä.
Jollekin syväkyykky=pohjakyykky=ATG kun joillekin sunnattoman ylipainon omaaville ja kankeille kroppa ottaa vastaan jo ennen 90° jolloin pohjakyykky tälle henkilölle on yhtä kuin monelle muulle vajaakyykky polviasteen puolesta.

Öö, itseasiassa kun luet tarkemmin niin puhutaan juuri samasta asiasta.
Kerroin puhekielen eroista ja siitä mikä itselleni on syväkyykky eli käyn niin syvällä että lähes "istun" pohkeiden päällä.

No se on kyllä molempien mielestä syväkyykky, mutta silloin ei polvikulma ole 120° kuten kirjoitat, vaan 45° tienoilla.

Lisäksi kirjoitat: "joillekin syväkyykky tarkoittaa polven 90° kulmaa" joka on siis puolikyykky, jota tuskin kukaan pitää syväkyykkynä. jto:n kuvailemaa voimanostokyykkyä moni nimittää syväkyykyksi.

Ehkä tarkoitit, että joillekin 90° kulma tarkoittaa että reisi on lattiansuuntainen?

Mulla on ruvennut polvet kipuilee aika pahasti kun isoilla painoilla tekee. Pystyy tekemään ja lähtee vähän pois kun laittaa lisää malmia mutta tuntuu aika epämiellyttävälle. Onko toi sitten miten vakavaa? Jotenkin tuntuu että lihakset kiristää tai sitten kyykyssä polvi menee eteenpäin, ei tunnu luonnolliselta kyykkääminen.

Polven kulmista puhuttaessa puhun polven kulmista. Pari kuvaa ni josko aukeis:

http://www.t-nation.com/img/photos/07-173-training/image021.jpg

http://www.chiroweb.com/content/images/michaud1_41680_1_1_7904.gif
Ja ikävä kyllä monelle 90° puhekielessä on virheellisesti syväkyykky.

Noilla kuvillahan ei ole mitään tekemistä kyykyn kanssa.

Pari kuvaa, josko aukeis:

http://www.leanitup.com/wp-content/uploads/2013/09/angles1.jpg

Asennossa 2 polvikulma 90° (puolikyykky):
http://www.machinemuscle.com/wp-content/uploads/2012/12/Proper-Squat.gif

Tätä just tarkoitin, että kaikki puhuu eri asiasta sujuvasti ristiin. Jännä ettet edes huomannut, että olitte jto:n kanssa eri mieltä.

Tarkoitin siis reiden yläpintaa lattian suuntaisesti. Se oli itseltä aivopieru, olisi pitänyt lukea uudestaan oma viesti enenn lähetystä :)

Menee taas semantiikaksi mutta olen ymmärtänyt näköjään itse että voimanostokyykky = syväkyykky, ja ATG on syvempi kyykky kuin syväkyykky.

No, maallikon jorinoita. I stand corrected.

Itsekin kyllä ajattelen polvikulman niin, että se on reisiluun ja sääriluun välinen kulma eli jalka suorana 180 astetta. Tällöin pienempi polvikuma=syvempi kyykky. Voimanostosyvyys voi olla hyvinkin syvä riippuen siitä miten eteen polvet menee.

Mulla toimii vähän joka lihaksen suhteen aikoinaan lääkärin määräyksestä, (kun olkapää meni penkissä ) ...mitä isommat romut, sitä pienemmät liikeradat ja kevyemmillä painoilla sitten "puhtaammin" tappiin asti. Teen siis molempia päivästä riippuen.

Proper-Squat.gif

Tossa kuvassa, kohdassa 2 polvikulma on 90 astetta. Porukka voisi ottaa jonkun geokolmion käteen näitä asioita mietittäessä. Tosta super8:n linkkaamasta T-nationin kuvasta näkee, millainen on toinen vaihtoehto 90 asteen polvikulmalle ja siitä voi sitten alkaa miettimään, että miten tohon asentoon pystyy edes kyykkäämään (paitsi smithissä, jossa voi nojata tankoon). Tästä mun kuvasta puolestaan pitäisi selkeytyä se, että myös sääri liikkuu, kun polvet menevät eteenpäin ja näin tuo kulma pohkeen ja reiden välillä pienenee. Pitäisi olla aika loogista, jos on yhtään geometriaa koskaan koulussa opiskellut.

E:Comfox näköjään ehti linkata kuvan jo aikaisemmin.....

Vielä viime vuonna polvet jatkuvasti oireilivat niin kyykätessä kuin aika ajoin mavessakin. Vaihdoin pieniin painoihin, levypainot kantapäiden alle ja aloin kyykkäämään niin syvälle kuin pääsin. Joka päivä menen muutaman kerran kyykkyyn (syvä + sivulle) ja haen jumeja. Tänä päivänä ei polvet kipuile lainkaan, spagaatti on yllättävän lähellä ja lonkankoukistajat eivät ole hirveän kireät enää (tämä lähes ilman staattisia venyttelyjä) ja kyykkään isommilla painoilla kuin alle vuosi sitten mutta niin syvältä kuin nyt pääsen. Pohkeet/akillesjänne näyttävät olevan edelleen kireät, noihin kuin keksisi vielä jonku liikkeen... Villi veikkaus että omalla kohdallani kipuilut ja lihaskireydet johtuivat vain lihasheikkouksista, jotka ovat aika hyvin tasaantuneet vajaan vuoden aikana.

Tulee vain mieleen, että mikäli kyseessä ei ole mikään kilpailu tulos / tekniikka, niin eikö niin syvältä kyykkäämättä jättäminen ole vain itsensä huijaamista? Luulisi, mitä enemmän takaketju aktivoituu kyykyssä sitä parempia tuloksia liikkeestä saa?

"Tämä liike kannattaa hylätä harjoitusohjelmasta siksi, että se on useimmille ihmisille liian vaikea. "

Ei, ei ja vielä kerran ei. Juuri sen takia jalannostot roikkuen on hyvä, koska se on alkuun hiukka hankalaa. Hyöty on älytön, samalla tulee voimaa pakkiin ja hippasen kehonhallintaa siinä samalla! Kaikille alottelijoille jotka tätä ketjua lukee niin suosittelen ottamaan mukaan ohjelmaan.

Back
Ylös Bottom