Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Onko tollasta asentoa olemassakaan? Itse en ole ainakaan löytänyt ja ainoa vaihtoehto on kiinnittää siihen aktiivisesti huomiota, painaa polvia koko ajan ulospäin ja koittaa välttää polvien kääntymistä. Ja sillä olen onnistunut.

Toinen juttu on tietysti se, että jos kolme metriä leveällä asennolla ne polvet ei käänny sisään niin onko silti fiksua tehdä sillä asennolla jos olisi tarkoitus tehdä kapeaa kyykkyä? Kyykkyhän ei ole kyykky vaan kapea ja leveä on eri asioita, voimanostokyykky, painonnostokyykky ja bodauskyykky on eri asioita. Sanoisin siis että kyykkää sillä tyylillä mitä siltä kyykyltä hakee ja opettelee eroon virheellisestä polvien asennosta.

Mitä sä nyt taas? On sellasia asentoja joissa ne polvet on helppo pitää ulkona ja sellasia joissa ei. Ei oo taas noin vaikeeta...

Mitä sä nyt taas? On sellasia asentoja joissa ne polvet on helppo pitää ulkona ja sellasia joissa ei. Ei oo taas noin vaikeeta...
Voi olla. Ehkä. Mulla kyllä meinaa polvet painua sisään asennosta riippumatta, mutta missään asennossa ei painu jos en anna painua. Tosin ihan superleveää en ole kokeillut missä on jalkaterätkin melkein 180 asteen kulmassa.

Ja toin vain esille eri näkökulman. Ei niistä tarvitse aina hermostua. En ole täällä väkisin etsimässä erimielisyyksiä Orangin kanssa vaan ihan hyvällä mielellä. Sulla vain on tapana ajatella kyykky suorituksena voimanostotyyliin ja selvästi osaat asiasi, mutta kaikki ei harrasta voimanostoa. Tämä siis siitä että JOS vaikka henkilön on tarkoitus tappaa etureidet kyykyssä, mutta polvet painuu kapealla asennolla sisään mutta leveällä ei, niin onko silti tarkoituksenmukaista leventää asentoa vai keksiä toinen keino polvien linjassa pitämiseen?

Ja tämä ei ollut sitä että olen eri mieltä kanssasi, koska et ottanut edes kantaa tähän asiaan, vaan lisäys.

Voi olla. Ehkä. Mulla kyllä meinaa polvet painua sisään asennosta riippumatta, mutta missään asennossa ei painu jos en anna painua. Tosin ihan superleveää en ole kokeillut missä on jalkaterätkin melkein 180 asteen kulmassa.

Ja toin vain esille eri näkökulman. Ei niistä tarvitse aina hermostua. En ole täällä väkisin etsimässä erimielisyyksiä Orangin kanssa vaan ihan hyvällä mielellä. Sulla vain on tapana ajatella kyykky suorituksena voimanostotyyliin ja selvästi osaat asiasi, mutta kaikki ei harrasta voimanostoa. Tämä siis siitä että JOS vaikka henkilön on tarkoitus tappaa etureidet kyykyssä, mutta polvet painuu kapealla asennolla sisään mutta leveällä ei, niin onko silti tarkoituksenmukaista leventää asentoa vai keksiä toinen keino polvien linjassa pitämiseen?

Ja tämä ei ollut sitä että olen eri mieltä kanssasi, koska et ottanut edes kantaa tähän asiaan, vaan lisäys.

No siis näkisin ton polvihomman niin, että yleensä saa paremmat nivelkulmat voimantuoton kannalta kun leventää asentoa, mutta raja on juurikin tossa että polvet pysyy vielä helposti ulkona. Toi on kiinni liikkuvuudesta ja loitontajista/ulkokiertäjistä. Niin ja en kyllä edes noita voimanostokyykkyjä erityisemmin täällä hehkuta. Oon tainnut sanoa, että jos ei oo kisoihin menossa niin mieluummin minusta pystympi, kapeampi kyykky niinkuin painonnostajilla. Se on kuitenkin teknisesti helpompi ja vaatii vähemmän liikkuvuutta kuin voimanostokyykky.

Otin etukyykyn mukaan ohjelmaan. Tein maven jälkeen, joten alaselkä huusi kyllä hoosiannaa sarjojen aikana. Omasta mielestä kuitenkin pysyi ihan ok hyvin kasassa paketti. Mitä pakkisraati sanoo tekniikasta noin ylipäätään? Painot nyt ei ole mitään...
https://www.dropbox.com/s/ocjv0d95trsoe1r/Etukyykky 13.2.mp4
Alussa jotain mutinaa mutta voi skipata.

Tosi hyvä. Nyt tulee varmaan taas perään 5 idioottia, jotka nillittää kun tukka on väärästä kohta jakauksella ja katse on 5 astetta liian alas.;)

Otin etukyykyn mukaan ohjelmaan. Tein maven jälkeen, joten alaselkä huusi kyllä hoosiannaa sarjojen aikana. Omasta mielestä kuitenkin pysyi ihan ok hyvin kasassa paketti. Mitä pakkisraati sanoo tekniikasta noin ylipäätään? Painot nyt ei ole mitään...

M-mut polvethan pamahtaa kun ne menee jalkaterien yli j-ja sullahan tulee 1 asteen kallistuma tuolta pohjalta n-noustessa! Ota i-ihmessä n-nyt ainakin 50kg tangosta ja älä mee noin syvälle tai rikot ittes!!1

Ja asiaan: Tyylikkäitä etukyykkyjä kyllä on. Turha yrittää vedota että on mavet takana ja alaselkä huutaa hoosiannaa, ei sua kukaan usko.. Sen verran tyylikästä kyykkäämistä kyllä on. Jatka samaan malliin vaan :)!

Komiaa tekemistä!

Äläkä valehtele selän hoosiannasta, ei uskota sua! : ))

Olisko mitään liikkuvuus harjoitteita tms mitkä vois auttaa jos syvään kyykkyyn ja sieltä ylös pääseminen tuntuu vaikealta? :)

Don't Go In the Pain Cave | Feat. Kelly Starrett | Ep. 2 | MobilityWOD - YouTube

Lonkankoukistajat auki. Telemark-tyyliin voi myös lämmitellä dynaamisesti ennen kyykkyjä eli lyhyitä liikkuvia venytyksiä. Lisäksi voi mennä kontilleen ja nostaa jalkaa kuin pissivä koira ja pyöritellä lonkkaa auki. Sama tietty toiselle jalalle.

Hip flexor stretch kun googlaat, niin löytyy erilaisia harjoitteita. Kyykkyyn menemisen tekniikasta tsekkaa youtubesta: https://www.youtube.com/user/johnnymnemonic2/videos Squat Rx opetusvideot. Ensimmäisissä osissa on hyviä vinkkejä ja harjoitteita perustekniikkaan. Esim. Seinää vasten kyykkääminen.

Vaikeeta on tarkkaan ottaen estää selkää pyöristymästä ja kantapäitä nousemasta maasta. :) Kiitos linkeistä, katson ne kun pon koneella enkä kännykällä.

- - - Updated - - -

Ps. Siis jos ei tarvii miettiä tekniikkaa niin pääaen kyllä "arki tilanteissa" helposti alas ja ylös.

Tekniikkaahan pitää just miettiä, ei väärin tehdyistä liikkeistä ole iloa kuin egolle :) Bonuksena haittaa etenkin selkärangan välilevyille.

Venyttelyä ja kyykkyjen tekemistä ilman painoja kannattaa harrastaa. Jaloissa on paljon paikkoja, josta ottaa kiinni, jos eivät veny tai taivu kunnolla, nilkkaa myöten. Jos ei siltikään tunnu auttavan, niin painonnostokengillä (joissa on siis korot) saa pidettyä jalkaterät maassa.

Edit: tossa jonkun häiskän mietteitä asiasta: https://www.youtube.com/watch?v=J-6W2B7vS28&feature=youtube_gdata_player

-Sassulla erinomaisia etukyykkyjä!

Nyt tulee varmaan taas perään 5 idioottia...
Noh, ei ole syytä haukkua ketään idiootiksi. Ei kukaan vittumaisuuttaan niitä parannusehdotuksia kerro. Tänne kun laitetaan video ja kysytään, että onko parannettavaa, niin tottakai sitten kerrotaan jos omasta mielestä jotain parannettavaa on. Se on pelkkää hyväntahtoisuutta, vaikka sitten pätemisen muodossa. Jokainen kuitenkin voi itse päättää mitä neuvoja kuuntelee ja mitkä ohittaa. Ja tietysti jos joku neuvoo virheellisesti, niin jonkun paremmin tietävän olisi hyvä siihen puuttua.
Kritiikki on useinkin hyödyllistä, jos sen osaa ottaa oikein vastaan. Itse ainakin toivon saavani kritiikkiä ja neuvoja aina kun siihen on aihetta, vaikka se egoon kolahtaakin.

Mistä johtuu että etukyykyn jälkeen varsinkin yläselän lihakset ovat todella "kipeinä". Tangon huonosta asennosta ja paikasta?

Etukyykyssä tarvitaan yläselänkin lihaksia ja vieläpä vähän "tavallisesta" poikkeavalla tavalla, joten ei oo ihme, jos kipeytyy etenki aluksi.

-Sassulla erinomaisia etukyykkyjä!

Noh, ei ole syytä haukkua ketään idiootiksi. Ei kukaan vittumaisuuttaan niitä parannusehdotuksia kerro. Tänne kun laitetaan video ja kysytään, että onko parannettavaa, niin tottakai sitten kerrotaan jos omasta mielestä jotain parannettavaa on. Se on pelkkää hyväntahtoisuutta, vaikka sitten pätemisen muodossa. Jokainen kuitenkin voi itse päättää mitä neuvoja kuuntelee ja mitkä ohittaa. Ja tietysti jos joku neuvoo virheellisesti, niin jonkun paremmin tietävän olisi hyvä siihen puuttua.
Kritiikki on useinkin hyödyllistä, jos sen osaa ottaa oikein vastaan. Itse ainakin toivon saavani kritiikkiä ja neuvoja aina kun siihen on aihetta, vaikka se egoon kolahtaakin.

Amen!

Tekniikkaahan pitää just miettiä, ei väärin tehdyistä liikkeistä ole iloa kuin egolle :) Bonuksena haittaa etenkin selkärangan välilevyille.

Venyttelyä ja kyykkyjen tekemistä ilman painoja kannattaa harrastaa. Jaloissa on paljon paikkoja, josta ottaa kiinni, jos eivät veny tai taivu kunnolla, nilkkaa myöten. Jos ei siltikään tunnu auttavan, niin painonnostokengillä (joissa on siis korot) saa pidettyä jalkaterät maassa.

Edit: tossa jonkun häiskän mietteitä asiasta: https://www.youtube.com/watch?v=J-6W2B7vS28&feature=youtube_gdata_player

Olin tulossa kyselemään syväkyykyn fysiologisesta mahdottomuudesta... katsoin tämän ja noista venetyksistä ei ole itsellä kiinni, venyvyyttä kyllä löytyy noissa liikkeissä. En kuitenkaan ole koskaan, edes lapsena, päässyt kyykkyyn ilman, että kannat nousee reilusti irti lattiasta. Kyykyssä kanta on n. 5cm irti lattiasta, joten ihan matalat "korkkarit" eivät liikettä pelastaisi.

Voiko siis olla kylmä fakta, että ko. liike on fysiikkani vuoksi mahdoton toteuttaa?

Back
Ylös Bottom