Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

maurizio: eipä sitä takapuolta lattiaan asti tarvi saada. asennon leveys merkkaa myös, joten pikkusen leveempi asento ja jalkateriä aavistus ulospäin. selän ei myöskään pidä olla PYSTYsuorassa, kun tehdään TAKAkyykkyä. pääasia ois, ettei se alaselkä pyöristy.

Joo ehkä hieman liioittelin, tarkoitin lähinnä sitä, että ilman koroketta kyykkäämiseni on sellaista pahoja katseita aiheuttavia 1/4-kyykkyjä. Kyykkään hieman hartioita leveämmällä asennolla ja jalkaterät ovat ulospäin, tämä onkin jo auttanut erittäin paljon syvyyden kanssa. Kuinka eteen selkä saa taipua?

sivulta kun katellaan, tankolinjan tulis pysyä jalkaterän alueella. paljon riippuu siitä, miten pystyssä sääret pysyy et kuin paljon se selkä eteen nojailee. myös se tavoite merkkaa. painonnoston apuliikekyykky on hyvin erinäkönen ku voimanoston mekaanisesti taloudellinen kyykky.

No et sinä jotain pehmusteita käyttämällä opi ikinä sitä tangon paikkaa kunnolla. Suht kapea ote ja yläselkä tiukaksi paketiksi niin ei pitäis kolhia rankaan. Jos taas ihan vaan epäkkäisiin koskee niin siihen ei voi muuta sanoa kuin, että man the fuck up.

No nyt ku on muutama kertaa jo vetäny ilman pehmustetta ni huomaa kyllä miten turha se oli. Asento on paljon vakaampi ja ei tunne oloaan neidiksi. Joo taisi silloin joskus olla epäkkäät aika mitättömät, kun meni niin pahasti jumiin kyykätessä, nyt ei tunnu oikeastaan miltään. Asento tietysti vaikutti myös aika paljon. Eihän se tanko voi mitenkään osua selkärankaan, jos on kapea ote selkä tiukassa paketissa.

Menipä tuonne pakkislaisten videoketjuun jo nämä mutta kysytäänpä täältäkin miltä tekniikka näyttää jos noista nyt selvää sen verran saa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ihan pikkasen dippaa perse pohjassa, muuten hyviä.

Viitsisitkö hieman valaista, että mikä tuossa perseen dippaamisessa on perimmäisenä syynä? Ja onko kyseessä isokin tekniikkavirhe, joka pitäisi saada karsittua pois?

Minulla on lähes identtisiä kyykkyjä Silaccan kanssa ja tarkoituksena olisi kehittää omaa tekniikkaa. Sen olen huomannut että mitä leveämmälle polvia pistää, sitä vähemmän perse dippaa. Eli kannattaisiko panostaa esim. pakaroiden & takareisien venyttelyyn? Varsinkin pakarat tuntuvat olevan aika kireät, vaikka miten paljon koitan venytellä niitä.

Viitsisitkö hieman valaista, että mikä tuossa perseen dippaamisessa on perimmäisenä syynä? Ja onko kyseessä isokin tekniikkavirhe, joka pitäisi saada karsittua pois?

Minulla on lähes identtisiä kyykkyjä Silaccan kanssa ja tarkoituksena olisi kehittää omaa tekniikkaa. Sen olen huomannut että mitä leveämmälle polvia pistää, sitä vähemmän perse dippaa. Eli kannattaisiko panostaa esim. pakaroiden & takareisien venyttelyyn? Varsinkin pakarat tuntuvat olevan aika kireät, vaikka miten paljon koitan venytellä niitä.

Alaselkä vähän kyyristyy, jos kyyristyy rajusti niin voi tuottaa ongelmia alaselälle.
On painonnostajiakin jotka tekee noin kyykyssä, itse yrittäisin karsia pois tota ongelmaa, sillä selän kanssa ei kannata leikkiä. Googlettele ''Butt wink'' niin asiasta löytyy lisää tietoa, mutta tässä jotain ideoita: Tiukat takareidet, pakarat, lantion alueen jäykkyys(heikkous?), nilkkaan/pohkeisiin/sääriin liikkuvuutta, huono tasapaino (jalkojen asento?). Eipä tuo pahalta sulla näytä, mutta miksi ottaisit riskin selän rikkomisesta, kun voi koittaa myös korjata asian?

Takareisien yläosa siellä yleensä kiristää. Muita syitä on yleensä, että alaselkä on liian notkolla jolloin et pysty pitämään sitä notkoa pohjassa tai että et osaa ottaa happea ja jännittää keskivartaloa oikein. Se ei kuitenkaan vaadi paljoa liikkuvuutta päästä vähintään voimanostosyvyyteen ilman, että se perse dippaa. Enemmänkin kehonhallintajuttu. Tuossa oot ihan oikeilla jäljillä, että polvia ulos.

Takareisien yläosa siellä yleensä kiristää. Muita syitä on yleensä, että alaselkä on liian notkolla jolloin et pysty pitämään sitä notkoa pohjassa tai että et osaa ottaa happea ja jännittää keskivartaloa oikein. Se ei kuitenkaan vaadi paljoa liikkuvuutta päästä vähintään voimanostosyvyyteen ilman, että se perse dippaa. Enemmänkin kehonhallintajuttu. Tuossa oot ihan oikeilla jäljillä, että polvia ulos.

Kiitoksia vastauksesta. Ja kiitoksia Herrneelle myös!

Hapen ottamisessa ainakin on vielä rutkasti opeteltavaa. Varsinkin raskaiden sarjojen viimeisissä toistoissa. Syvyydestä sen verran että perseen ja lattian väliin jää noin 10 cm eli niin syvälle menen, kuin vain pääsen. Nilkat on myös jäykät mutta onneksi parin päivän päästä saa painonnostokengät niin voi tekniikkakin hieman muuttua.

Mulla tuo irrotus on vedossa todella ongelmallinen kohta. Haittaako tällainen kovaa nykäiseminen, niin kuin esim. George Leeman tekee? Mulla nykäisemällä on selkä revähtänyt kerran, mutta se oli erilaista (löysänä lähdin nykäisemään).
Tuossa sarjassa (ja 170kg:lla kutonen samalla tyylillä) ainakin oli ihan hyvä fiilis, eikä se jäänyt aivan hidastelemaan lattiaan se paino.

Kysymys zercher-kyykystä. Mitä hyvää ja huonoa verrattuna etukyykkyyn? Mitkä asiat korostuvat erityisesti oikeassa tekniikassa? Onko tarkoitus pitää jalkoja yhtä leveällä kuin esim. voimanostokyykyssä vai kapeammalla? Kuinka pystysuorassa selän "tulee" olla jos verrataan taka- tai etukyykkyyn?

Kiitos!

Ois varmaan ihan tyhmä idea tehdä pitemmän aikaakin niin, että aina peräkkäisinä päivinä tekis kyykyn ja maven, eikö? Aattelin, että jos voimatreenit jakais taas maanantaille ja tiistaille silleen, että maanantaina vaikka mave ja kulmasoutu/leuat (+jotain) ja tiistaina kyykky ja penkki (+jotain pystäriä tms.). Sitte to, pe, la joku kolmijakoinen bodailuohjelma. Mut todennäkösesti tuo kyykky maven jälkeisenä päivänä ei oo hyvä idea. Kyykytkin ku on mulla aika takapainotteisia voimanostokyykkyjä.

Mitä mieltä eli what mind?

Ois varmaan ihan tyhmä idea tehdä pitemmän aikaakin niin, että aina peräkkäisinä päivinä tekis kyykyn ja maven, eikö? Aattelin, että jos voimatreenit jakais taas maanantaille ja tiistaille silleen, että maanantaina vaikka mave ja kulmasoutu/leuat (+jotain) ja tiistaina kyykky ja penkki (+jotain pystäriä tms.). Sitte to, pe, la joku kolmijakoinen bodailuohjelma. Mut todennäkösesti tuo kyykky maven jälkeisenä päivänä ei oo hyvä idea. Kyykytkin ku on mulla aika takapainotteisia voimanostokyykkyjä.

Kyllähän niitäkin urheilijoita löytyy kuka pystyy tekemään tuolla tapaan useamman kerran viikossa.
Otat vaan todella maltillisesti sisäänajon eli varmaan pariin kuukauteen ei kannata mennä lähellekään failurea kyykky tai vetosarjoissa.
Mutta veto rasittaa alaselkää enemmän kuin kyykky, niin minä kyllä pitäisin parempana ajatuksena tehdä päinvastaisessa järjestyksessä eli eka päivä kyykky ja toka päivä veto.

Mutta veto rasittaa alaselkää enemmän kuin kyykky, niin minä kyllä pitäisin parempana ajatuksena tehdä päinvastaisessa järjestyksessä eli eka päivä kyykky ja toka päivä veto.

Tää on muuten ihan totta. Vois kyllä kokeilla. Tässä vaiheessa on just hyvä alottaa tuo, kun tämä "perusvoimakausi" on ihan alussa eikä sarjat oo vielä kovinkaan kovia.

Aksu: Sinuna en nykäisis juurikin tuon revähdysriskin takia.

thucydid: En tiedä miksi edes vertaat etukyykkyyn tota. Zercher on enempi leveän vn-kyykyn ja sumovedon apu. Aika leveä asento siinä ja varpaat reilusti ulos.

Joppa: En näkis miksi ei vois toimia, varsinkin kun loppuviikko sulla bodailua. Itse tein kesällä niin, että 1. päivä etukyykky 2.päivä pinnaveto 3. päivä lepo ja sit uudestaa. Ainoastaan yläselkä oli suht kovilla.

Tää on muuten ihan totta. Vois kyllä kokeilla. Tässä vaiheessa on just hyvä alottaa tuo, kun tämä "perusvoimakausi" on ihan alussa eikä sarjat oo vielä kovinkaan kovia.
Mä oon nähnyt niiiin monet kaverini tekevän 2-jakoista 2on1off ja kyykky ja mave siellä hilluu perättäisinä päivinä. Ja homma toimii kuin häkä. Aluksi kauhee itku kun domsit päällä, mutta 2 viikkoa ja johan luistaa. Siihen pitää vaan asennoitua. Se on täysin mahdollista kyllä kun pitää ne sarjat tarpeeksi kevyinä.

Lähentäjät mahdollisesti kiristää, loitontajat voi olla liian heikot tai sulla on vaan turhan leveä asento/varpaat liikaa ulos.
Tuleeko hyviä venytyksiä mieleen?tai jotain millä noita lähentäjiä ois hyvä aukoa?Tuntuu olevan totaali jumissa,ovat kyllä aina olleetkin yli-kireät.Jossain videolla muistan nähneeni kun ukkeli istuu kyykkyyn ja kyynerpäillä painaa polvia ulos päin,tuntus ihan järkeen käyvältä tohon vaivaan vai olenko hakoteillä?

Tuleeko hyviä venytyksiä mieleen?tai jotain millä noita lähentäjiä ois hyvä aukoa?Tuntuu olevan totaali jumissa,ovat kyllä aina olleetkin yli-kireät.Jossain videolla muistan nähneeni kun ukkeli istuu kyykkyyn ja kyynerpäillä painaa polvia ulos päin,tuntus ihan järkeen käyvältä tohon vaivaan vai olenko hakoteillä?

Joo, toi on ihan hyvä. Lisäks vaikka jotain missä polvet suorina.

Back
Ylös Bottom