Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

"jos ei pysy pystyssä ilman tankoa kyykkyyn mennessä niin ei se tanko sitä hommaa helpota" itseäni lainaten. Tein mä pelkällä tangolla tai 60kg lämmittelyä niin ei se vaikuta mun tasapainoon kyllä. Tottakai jos niskassa enemmän painoa niin sitä tulee tuettua erillä tavalla kuin pelkkää tankoa.
Kyse on kuitenkin että halutaan tehdä kehonpainolla kyykkyä. Kevyellä painolla ku alkaa harjoitteleen kyykkyä niin vahvistuu lihakset ja kun ne vahvistuu niin alkaa tekeen vaan syvempiä jos vaan pystyssä pysyy. Tai sit vaan opettelee menee kyykkyyn ilman että kantapäät nousee, ilman mitää tankoja.

Pakko myöntää että sen verran harhauduin alunperin kysymyksessä että luulin et tankoon halutaan oman painon verran rautaa.

Ja kyse oli tästä kysymyksestä:

"Ärr ärr taas näistä kyykyistä. Haluaisin pystyä tekemään kehonpainolla kyykkyjä, mutta jos asento on suhteellisen kapea, niin ei tule mitään, kaatuu vain taaksepäin, sitten kun levitetään asentoa, niin päästään paljon syvemmälle, mutta ei ihan pohjalle, kun alkaa tyyliin nivusista tai mistälie lantiosta kiristämään. Miten sitä kannattaisi lähteä venyttelemään syvempiä kyykkyjä varten? En tiedä onko se sitten omaa osaamattomuutta vai mitä, mutta kapealla asennolla ei yksinkertaisesti tule mitään, vaikka selän pyöristäisi kuinka että yrittäisi saada painoa eteen, niin aina tuntuu että kaadutaan taakse. En tiedä onko minulla pitkät reidet sääriin nähden vai ei, mutta oudolta tuntuu..?

Jos pitää ovesta kiinni kapealla asennolla, pääsee ihan kepaseen pohjille joo, mutta sitten pitää pitääkin ihan huolella jo kiinni ettei kaadu.. pitää varoo ettei lähde kohta ovi mukaan ..."

Kyllä kannattaa painojenkin kanssa testata niin yllättyy. Itellä alaselkä pyöristyy etukyykyssä jos teen kehonpainolla tai pelkällä tangolla, mutta kun isken lämppäpainot tankoon niin homma sujuu.

Mitä tohon painopisteeseen vaikuttamiseen tulee, eihän se oo merkittävää kun tanko on kuitenkin aivan tasapainopisteen yläpuolella painosta riippumatta ja täten painopiste liikkuu lisäpainon myötä vain pystysuunnassa, mikä ei ymmärtääkseni ole olennaista - toisin kuin sivusuuntainen painopisteen muuttuminen esimerkiksi jossain goblet-kyykyssä.

Oon ajatellu isomman painon helpottavan sen takia, että se yksinkertaisesti painaa enemmän jäykkiä lihaksia vastaan. Mulla ainakin onnistuu esim. nilkan dorsifleksio paljon pidemmälle kun päkiään kohdistuu enemmän painoa. Tää sitten implikois vähän sitä, että jos pohjaan pääsee vain isoilla painoilla, niin riskeeraa loukkaantumista kun lihasten/jänteiden liikkuvuus on todennäköisesti rajoilla.

Lisään tänne kyykkyvideon tänne arvosteltavaksi, kun taisi jäädä tuolla pakkislaisten treenivideoita -ketjussa vaille kommentteja :D
https://www.dropbox.com/s/rs4xo34m00pjcmo/kyykky 9_12.mp4
Omia huomioita:
- tarkoituksena oppia voimanostokyykky
- molemmat jalat hiukan haki vielä paikkaa taaksepäin siirtyessä
- syvyyttä voisi kai videosta päätellen olla vielä vähän enemmän, tällä hetkellä tämä on paras syvyys mihin pääsen ilman pahempaa alaselän pyöristymistä
- olen joutunut vaihtamaan leveämpään ja taka-akselipainotteisempaan kyykkyyn polvivaivojen takia -> etureisipainotteiset kyykyt sattuvat vielä toistaiseksi
- vyöstä ei tässä sarjassa ollut kyllä mitään hyötyä kun oli liian iso, huomasin kyllä heti kun sain kiinni

Kiitos kommenteista!

Niin että jos ei pääse kyykkyyn tai pysy pystyssä on vaan raudan puute? :hyvä: Kyllähän tossa kannattaa kevyellä painolla treenata tekniikkaa niin löytyy se oma asento ja tyyli tehdä. Tottakai sen verran voi ladata rautaa niskaan että se alkaa vahvistaan lihaksia mut ei tolla lähtökohdalla lähetä tekee mitää kunnon voimatreeniä missä se paketti pitää pysyä kasassa:hyper:

Noh, en ole sitten sitä "kunnon voimatreeniä" varmaan ikinä tehnyt. Kiitos kun valaisit, oi guru.

Noh, en ole sitten sitä "kunnon voimatreeniä" varmaan ikinä tehnyt. Kiitos kun valaisit, oi guru.

No hoh hoijaa, älä anna mennä tunteisiin. En mä väitä et olisin guru, toi oli vaan oma näkökulma kysyjän tilanteeseen ja seuraavassa postauksessa selvensinkin asiaa että olin ymmärtänyt kysymyksen väärin. Kysyjän Nimenomaan halus tehdä kyykkyä kehonpainolla, itse käsitin aluksi että haluaa kehonpainon verran rautaa niskaan.

No hoh hoijaa, älä anna mennä tunteisiin. En mä väitä et olisin guru, toi oli vaan oma näkökulma kysyjän tilanteeseen ja seuraavassa postauksessa selvensinkin asiaa että olin ymmärtänyt kysymyksen väärin. Kysyjän Nimenomaan halus tehdä kyykkyä kehonpainolla, itse käsitin aluksi että haluaa kehonpainon verran rautaa niskaan.

No on se ykkösmaksimi ainakin ollut pari viikkoa takaperin vähän yli oman kehonpainon, kyllä mulla siinäkin puuttuu kapealla asennolla vähän syvyyttä, mutta aattelin leventää hieman siinäkin asentoa. :)

Lisään tänne kyykkyvideon tänne arvosteltavaksi, kun taisi jäädä tuolla pakkislaisten treenivideoita -ketjussa vaille kommentteja :D...

Näyttäis sama käyvän täällä, kun keskittyvät kinasteluun. :D

Mun silmiin nuo näytti kyllä oikeen mallikkaalta. Pikkasen näyttäis karkaavan paino päkiöille ja tanko koukkaa etukautta ylös, ton korjaamiseksi yläkroppaa pystysuoremmaksi. Fiksummat korjatkoon...

Lisään tänne kyykkyvideon tänne arvosteltavaksi, kun taisi jäädä tuolla pakkislaisten treenivideoita -ketjussa vaille kommentteja :D
https://www.dropbox.com/s/rs4xo34m00pjcmo/kyykky 9_12.mp4
Omia huomioita:
- tarkoituksena oppia voimanostokyykky
- molemmat jalat hiukan haki vielä paikkaa taaksepäin siirtyessä
- syvyyttä voisi kai videosta päätellen olla vielä vähän enemmän, tällä hetkellä tämä on paras syvyys mihin pääsen ilman pahempaa alaselän pyöristymistä
- olen joutunut vaihtamaan leveämpään ja taka-akselipainotteisempaan kyykkyyn polvivaivojen takia -> etureisipainotteiset kyykyt sattuvat vielä toistaiseksi
- vyöstä ei tässä sarjassa ollut kyllä mitään hyötyä kun oli liian iso, huomasin kyllä heti kun sain kiinni

Kiitos kommenteista!

Vähän turhan etupainotteista on. Kokeile taipua ensin lonkista taakse ja sitten menet suoraan alas sen sijaan, että taivut heti polvista niinkuin nyt.

Okei kiitti! Jonkin verran takapainotteisemmiksi olen kyykyn saanut mutta ilmeisesti vieläkin enemmän soisi. Täytyy ensi treenissä oikein keskittyä tuohon lonkasta taipumiseen ennen polvia. Oliko yläkroppa liian alhaalla nousuvaiheessa (tai oliko tarpeeksi pystyssä?). Mihinkään kisoihin en tietty ole koskaan menossa, mutta olisi kiva jos tekniikka olisi sellainen ettei paikkojaan pasko :D

Tulee mave tehtyä sumona, koska normaalissa tuntuu selkä pyöristyvän herkästi. Sumona ei tämän kanssa ole minkäänlaista ongelmaa, vaan liike tuntuu erittäin hyvältä ja ennen kaikkea paljon luonnollisemmalta. Kiinnostaisikin tietää, että kuinka paljon sumona tehty mave ottaa pakaroihin ja takareisiin? Tuntuisi hyvin pääasiassa alaselkään kolahtavan, eikä kyseinen liike ainakaan vielä ole seuraavan päivän kyykkyä haitannut.

Sellainen ongelma olisi high bar kyykyssä, että coresta loppuu pito ikäänkuin sivuttaissuunnassa. Eli lantio/perse käy keinumaan sivuttain vaikka muuten tuntuu, että selkä pysyy aisoissa eikä pyöristy. Aina kun näin käy alaselkä on kipeä viikon. Ajattelin ottaa apuliikkeiksi voimapyörän ja sivuttaislankut tuomaan lisävoimaa tuolle alueella. Kysymys kuuluukin ovatko nuo hyviä apuliikkeitä tähän vai olisiko konkareilla suositella parempia?

Lisäys: Ongelmaa esiintyy vain, kun tangossa on maksimipainot eli ongelma ei liikkuvuudessa yms.

-Sassu: Kyllähän se yläkroppa vois olla pystymässä, mut ei toi nyt paha ollut.

maurizio1: Sumossa pienempi staattinen rasitus alaselälle johtuen pystymmästä asennosta, mutta etureisiltä taas vaaditaan enemmän ja irroitus on yleensä vaikeampi. Takareidet/perse rasittuu hyvin kaikissa vedoissa.

He-Lord: Kylkiin ja loitontajiin voimaa, sekä staattista, että dynaamista. Eli esim. vaikka noita sivulankkuja ja kylkiä taljassa/smitissä sekä loitontajia koneessa tai vaikka vetokumilla tms. Tarkistuta, että sulla on lantio suorassa ja jalat samanpituiset!

Taidat nyt sekoittaa solisluun ja lapaluun? Tai sitten olet jokin anatominen kummajainen. Tangon ei kuulu painaa suoraan lapaluuhun eikä varsinkaan rankaan. Hyvä paikka on yleensä yläepäkkäiden päällä, C7:alapuolella, mutta lapaluun reunan(googleta spina scapulae) yläpuolella. Kannattaa vähän hieroa sitä tankoa ennenkuin irrotat telineistä, että hyvä paikka löytyy.

Nojoo miksikäs tätä solisluun päätä tai lapaluun päätä tai jotaki kohtaa nyt kutsutaan. Mutta tähän se kuitenki painaa jos tanko ois siinä hollilla niin, ettei se paina nikamiin ja ei oo pelkästään käsien päällä.

e6d2aa5b3570c49baee865d902c2223b.png

Kokeilin maanantaina vetää selkää "hyllyksi" mutta se vaan pahensi tuota tilannetta.

Kaippa mie sitte oon "anatominen kummajainen" niinkö sanoit :D

Mitä tehdä, kun kyykätessä tuntuu aina painopisteen menevän liiallisesti eteen ja sitä kautta tuntuu, että ei paljon vaadita ollaan turvalteen maassa. Ilman painoja kun testailee ei tunnu olevan ongelmaa, mutta kun painoja lisätään ongelma moninkertaistuu. Pitäisi pistää varmaankin video - näkisitte paremmin.

Toinen kysymys: Kaveri väittää, että jalkaterät pitäisi osoittaa melkein suoraan eteenpäin (mielipiteeseen on vaikuttanut yksi sali heebo, kuka tuli sanomaan joskus, että jalkaterät pitäisi olla suorana). Sanoo, että polvet eivät mene paskaksi siinä. Torppasin idean heti sillä siinä asennossa ei voi kyykätä siihen 90asteen kulmaan kunnolla, mutta aloittelijana en pysty antaa kunnon argumenttejä sitä vastaakaan. Joten miten ne jalat siinä pitäisi olla? Toivottavasti tämä oli ymmärrettävää tekstiä :)

Mitä tehdä, kun kyykätessä tuntuu aina painopisteen menevän liiallisesti eteen ja sitä kautta tuntuu, että ei paljon vaadita ollaan turvalteen maassa. Ilman painoja kun testailee ei tunnu olevan ongelmaa, mutta kun painoja lisätään ongelma moninkertaistuu. Pitäisi pistää varmaankin video - näkisitte paremmin.

Toinen kysymys: Kaveri väittää, että jalkaterät pitäisi osoittaa melkein suoraan eteenpäin (mielipiteeseen on vaikuttanut yksi sali heebo, kuka tuli sanomaan joskus, että jalkaterät pitäisi olla suorana). Sanoo, että polvet eivät mene paskaksi siinä. Torppasin idean heti sillä siinä asennossa ei voi kyykätä siihen 90asteen kulmaan kunnolla, mutta aloittelijana en pysty antaa kunnon argumenttejä sitä vastaakaan. Joten miten ne jalat siinä pitäisi olla? Toivottavasti tämä oli ymmärrettävää tekstiä :)

Jalkaterät yleensä suunnilleen pikkasen ulos, mutta ei mielellään yli 30 astetta. Jos ne on suht suoraan eteenpäin niin siinä on se etu, että polvia ulos painamalla saadaan lonkkaan ulkokiertoa ja tukevampi ala-asento. Tämä siis jos jos ei kyykätä kovin leveältä. Jos tuntuu yhtään, että polvet meinaa lähteä sisäänpäin niin sitten jalkateriä suorempaan/asentoa vähän kapeammaksi. Anyways, noi on erittäin yksilöllisiä juttuja.

Missä menee se raja "kovin leveältä"? Tai suht kapealta? Itse kyykkään karvan verran hartioita leveämmällä asennolla, onko tämä nyt sit välimaasto vai suht leveä vai jotain muuta?

Nojoo miksikäs tätä solisluun päätä tai lapaluun päätä tai jotaki kohtaa nyt kutsutaan. Mutta tähän se kuitenki painaa jos tanko ois siinä hollilla niin, ettei se paina nikamiin ja ei oo pelkästään käsien päällä.

e6d2aa5b3570c49baee865d902c2223b.png

Kokeilin maanantaina vetää selkää "hyllyksi" mutta se vaan pahensi tuota tilannetta.

Kaippa mie sitte oon "anatominen kummajainen" niinkö sanoit :D

Melkein olis jo videon paikka tässä,itsekkään en ymmärrä miten saat itsesi tangon alle väännettyä että tanko osuu noihin luihin.

Missä menee se raja "kovin leveältä"? Tai suht kapealta? Itse kyykkään karvan verran hartioita leveämmällä asennolla, onko tämä nyt sit välimaasto vai suht leveä vai jotain muuta?

Leveällä viittasin lähinnä voimanostokyykkyihin. Mitä leveämpi asento niin sitä enemmän joutuu yleensä kääntämään varpaita ulos.

Back
Ylös Bottom