Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

iteltä löytyy adidaksen voimanostokengät jossa jo itsessään hieman enemmän korkoa kantapään kohdalla. Millaista lämmittelyä jengi täällä suosittelee? Kyllä se tälläkertaa taitaa olla lämmittelyn puute mikä progressiota hidastaa, koska mun lämmittely on 3 kevyttä kyykkysarjaan ennen koviin sarjoihin siirtymistä...
Mulla on toiminut hyvin 100-200 hyppyä narulla ja: The Agile 8 gets You Mobile, Loose, and Ready. Train Heroic's favorite warm up! - YouTube
Tuon lisäksi lämmittelen hyvin itse pääliikkeellä ennen työ sarjoja ja sarjojen välissä: How to Perform Squat to Stand - Improve Hip Mobility, Dynamic Hamstring Stretch - YouTube
Ajan säästämiseksi koska minulla on aina punnerrus liike kyykyn tai maastavedon jälkeen teen lämmittely sarjojen välissä vielä: Shoulder Dislocation Mobility Drill: Two Minute To-Do - YouTube

Sitten tietenkin kiertäjäkalvosin jumpat pystärin tai penkin yhteydessä.

No et sinä jotain pehmusteita käyttämällä opi ikinä sitä tangon paikkaa kunnolla. Suht kapea ote ja yläselkä tiukaksi paketiksi niin ei pitäis kolhia rankaan. Jos taas ihan vaan epäkkäisiin koskee niin siihen ei voi muuta sanoa kuin, että man the fuck up.

No mites sit kun solisluun pää tulee aivan helevetin korkealle ja taakse. Kipu on mahottoman sietämätön. Varmaan samanlaisen kivun sais jos painais sääriluuhun 100 kilon voimalla.

Tanko siis joko painaa niskanikamiin, solisluihin tai sitten menee jo niin taakse että sama ois käsin kannatella painoja.

Miten tämmösessä tilanteessa pitäs edetä?
Pitäskö mun olkapäiden lihaksia treenata massiivisiksi vai voisko siihen olla joku yksinkertasempi kikka?

Ei sen tangon pitäisi olla missään kosketuksessa selkärankaan. Lavat perkeleen tiukasti yhteen ja tanko johonkin takaolkapäiden korkeudelle +/-5cm, ei ne nikamat voi törröttää sieltä tankoon asti. Jos sattuu niskanikamiin, tanko on yksinkertaisesti liian ylhäällä. Jos tankoa pitää kannatella käsillä, liian alhaalla.

Etukyykyssä tangon ei pitäisi missään nimessä maata solisluiden päällä. Tangon pitää olla niin lähellä kurkkua ettei meinaa henki kulkea, etuolkapäiden kannatellessa suurinta osaa painosta. Paino ei voi olkapäillä jossei kyynärpäät ole tarpeeksi korkealla.

Voimailu on siitä vaikea laji, että etenkin alkuun moni asia tuntuu oudolta ja tanko sattuu joka paikkaan. Pihvin kertyessä ja tekniikoiden hioutuessa ongelmat kuitenkin katoaa kokonaan.

No mites sit kun solisluun pää tulee aivan helevetin korkealle ja taakse. Kipu on mahottoman sietämätön. Varmaan samanlaisen kivun sais jos painais sääriluuhun 100 kilon voimalla.

Tanko siis joko painaa niskanikamiin, solisluihin tai sitten menee jo niin taakse että sama ois käsin kannatella painoja.

Miten tämmösessä tilanteessa pitäs edetä?
Pitäskö mun olkapäiden lihaksia treenata massiivisiksi vai voisko siihen olla joku yksinkertasempi kikka?

Taidat nyt sekoittaa solisluun ja lapaluun? Tai sitten olet jokin anatominen kummajainen. Tangon ei kuulu painaa suoraan lapaluuhun eikä varsinkaan rankaan. Hyvä paikka on yleensä yläepäkkäiden päällä, C7:alapuolella, mutta lapaluun reunan(googleta spina scapulae) yläpuolella. Kannattaa vähän hieroa sitä tankoa ennenkuin irrotat telineistä, että hyvä paikka löytyy.

Treeniä takana 3½ vuotta, mutta kyykky lagaa tosi pahasti. Mikähän mulla on vikana kyyky(i)ssä? Olen 194cm pitkä, ja mulla on tosi pitkät reidet ja jalat. Sit mul on selässä hyperlordoosia, jota on jo pitemmän aikaa koitettu venytellä auki. Kun kyykkään, kaatuu asento väkisin eteen vaikka keskittyisi työntämään kantapäillä. Etukyykyssä mulla tulee yläselän kyfoosi ja etukyykky kaatuu helposti naamalleen, kun rautaa lisää (+ kovat selkäkivut). Takakyykyssä jos ottaa leveemmän asennon ja koittaa "kyykätä taakse" nii liike kaatuu totaalisesti naamalleen ja lantio dippaa pohjassa. Olen kokeillut erilaisia jalan asentoja, mutta polvet tuntuvat silti ajautuvan eteen. Kuitenkin vähemmän mitä enemmän ulospäin polvia kääntää ja keskittyy siihen että polvet menee jalkaterien suuntaisesti. Hack-kyykyssä pohjaanmeno irrottaa selän tuesta, vaikka kuinka jännittäisi vatsalihaksia (tai no, alaselkä pysyy joten kuten kiinni, mutta selkä menee isolle notkolle pohjassa) Vatsoja olen treenannut oikeastaan lähes joka treenissä, sekä pidoilla että raskaammilla liikkeillä.

Maastavedossa ongelmana on yläselän pyöristyminen kovissa nostoissa, joka aiheuttaa myös kovia selkäkipuja. Yläselkää on tullut treenattua paljon soutuliikkeillä, ylätaljalla ja leuoilla jne. joten hankala uskoa, että kyse olisi huonosta yläselän lihaskunnosta.

Olen kokeillut venytellä säännöllisesti, foam rollannut ja hieronut selkää. Lämmittelyt pyrin tekemään huolella, mutta apua ei tunnu löytyvän. Oliskos jotain vinkkejä, vaikka tuntuu että kaikkeni olen yrittänyt tehä, että kyykky onnistuisi. :(

Mahdoton sanoa ilman videota. Itsellä on yläselän kyfoosi ihan vakiovaruste ja aikansa se ottikin että löytyi etukyykkyyn sopiva asento. Vieläkin toki iskee kivut aina etukyykyn jälkeen, mutta kun ei sieltä mitään hajoa niin enpä niistä jaksa välittää. Tokihan se heikentää unta kun ei pysty nukkumaan aina, mutta joutaa sitä nukkumaan myöhemminkin. Oikeita paikkoja vahvistamalla, venyttelemällä ja hieromalla sitä asentoa se saattaa löytyä, tai sitten et vain pysty tekemään kyykkyä. Mutta videota kehiin jos haluat oikeasti rakentavia vinkkejä.

Ärr ärr taas näistä kyykyistä. Haluaisin pystyä tekemään kehonpainolla kyykkyjä, mutta jos asento on suhteellisen kapea, niin ei tule mitään, kaatuu vain taaksepäin, sitten kun levitetään asentoa, niin päästään paljon syvemmälle, mutta ei ihan pohjalle, kun alkaa tyyliin nivusista tai mistälie lantiosta kiristämään. Miten sitä kannattaisi lähteä venyttelemään syvempiä kyykkyjä varten? En tiedä onko se sitten omaa osaamattomuutta vai mitä, mutta kapealla asennolla ei yksinkertaisesti tule mitään, vaikka selän pyöristäisi kuinka että yrittäisi saada painoa eteen, niin aina tuntuu että kaadutaan taakse. En tiedä onko minulla pitkät reidet sääriin nähden vai ei, mutta oudolta tuntuu..?

Jos pitää ovesta kiinni kapealla asennolla, pääsee ihan kepaseen pohjille joo, mutta sitten pitää pitääkin ihan huolella jo kiinni ettei kaadu.. pitää varoo ettei lähde kohta ovi mukaan :D...

Treeniä takana 3½ vuotta, mutta kyykky lagaa tosi pahasti. Mikähän mulla on vikana kyyky(i)ssä? Olen 194cm pitkä, ja mulla on tosi pitkät reidet ja jalat. Sit mul on selässä hyperlordoosia, jota on jo pitemmän aikaa koitettu venytellä auki. Kun kyykkään, kaatuu asento väkisin eteen vaikka keskittyisi työntämään kantapäillä. Etukyykyssä mulla tulee yläselän kyfoosi ja etukyykky kaatuu helposti naamalleen, kun rautaa lisää (+ kovat selkäkivut). Takakyykyssä jos ottaa leveemmän asennon ja koittaa "kyykätä taakse" nii liike kaatuu totaalisesti naamalleen ja lantio dippaa pohjassa. Olen kokeillut erilaisia jalan asentoja, mutta polvet tuntuvat silti ajautuvan eteen. Kuitenkin vähemmän mitä enemmän ulospäin polvia kääntää ja keskittyy siihen että polvet menee jalkaterien suuntaisesti. Hack-kyykyssä pohjaanmeno irrottaa selän tuesta, vaikka kuinka jännittäisi vatsalihaksia (tai no, alaselkä pysyy joten kuten kiinni, mutta selkä menee isolle notkolle pohjassa) Vatsoja olen treenannut oikeastaan lähes joka treenissä, sekä pidoilla että raskaammilla liikkeillä.

Maastavedossa ongelmana on yläselän pyöristyminen kovissa nostoissa, joka aiheuttaa myös kovia selkäkipuja. Yläselkää on tullut treenattua paljon soutuliikkeillä, ylätaljalla ja leuoilla jne. joten hankala uskoa, että kyse olisi huonosta yläselän lihaskunnosta.

Olen kokeillut venytellä säännöllisesti, foam rollannut ja hieronut selkää. Lämmittelyt pyrin tekemään huolella, mutta apua ei tunnu löytyvän. Oliskos jotain vinkkejä, vaikka tuntuu että kaikkeni olen yrittänyt tehä, että kyykky onnistuisi. :(

Sanonpa vain tuohon reiden pituus hommaan, että itselläkin varsin pitkät reidet ja niiden kanssa on pitkään saanut hakea sitä optimaallista kyykky asentoa. Se on juurikin, niin että johonkin niiden pituus pitää "hävittää" eli yleensä ne polvet menee pirusti eteen tai perse menee helvetin kauas taakse. Nyt oon kyykkyasentoa saanut kehiteltyä painamalla niiden reisien pituutta sinne sivulle ja tällöin persekään ei karkaa niin kauas eikä polvetkaan mene eteen (itsellä aiheuttaa polvissa kipua muuten kait vois nuin tehäkin). Alkuun nuita polvia ei kylläkään kovilla raudoilla taho saaha pidettyä sivulla, mutta pakaroitten vahvistus ja niiden pitäminen auki rullaamalla auttaa ongelmaan. Muihin kohtiin vastatkoon joku pätevämpi :)

Jos pitää ovesta kiinni kapealla asennolla, pääsee ihan kepaseen pohjille joo, mutta sitten pitää pitääkin ihan huolella jo kiinni ettei kaadu.. pitää varoo ettei lähde kohta ovi mukaan :D...

Ymmärsinkö oikein, eli jos muuten vaan menet kyykkyyn niin silloinkin täytyy pitää kiinni ovesta?

Ymmärsinkö oikein, eli jos muuten vaan menet kyykkyyn niin silloinkin täytyy pitää kiinni ovesta?

Jos menen muuten vaan kyykkyyn niin on pakko nostaa kantapäät maasta tai sitten ei päästä kyykkyyn, vaan jäädään todella kauas. Mutta jos otetaan leveä asento ja varpaat osoittamaan vaikka 10 astetta sivulle (jos 0 astetta on suoraan), niin päästään jo paljon lähemmäs ns. paraller, ehkäpä jos nivusia venyttelisi niin allekkin. Taitaa mun selitykset olla taas vaan aika vaikeaselkoisia...

Jos menen muuten vaan kyykkyyn niin on pakko nostaa kantapäät maasta tai sitten ei päästä kyykkyyn, vaan jäädään todella kauas. Mutta jos otetaan leveä asento ja varpaat osoittamaan vaikka 10 astetta sivulle (jos 0 astetta on suoraan), niin päästään jo paljon lähemmäs ns. paraller, ehkäpä jos nivusia venyttelisi niin allekkin. Taitaa mun selitykset olla taas vaan aika vaikeaselkoisia...

Itsellä täysin sama ongelma, kyykkyyn pääsee vain, kun iskee kantapäiden alle tarpeeksi korkean korokkeen. En oikein osaa itse edes paikantaa syytä tähän, ainakin nilkat, penikat ja lonkankoukistajat tuntuvat kiristävän.

Itsellä täysin sama ongelma, kyykkyyn pääsee vain, kun iskee kantapäiden alle tarpeeksi korkean korokkeen. En oikein osaa itse edes paikantaa syytä tähän, ainakin nilkat, penikat ja lonkankoukistajat tuntuvat kiristävän.

Itse pääsen siis leveällä asennolla JA korokkeella. En viitsisi käyttää korkokenkiä salilla ja lauta kantapäiden alla tuntuu niin hirveen epävakaalta ettei sitä viitsisi käyttää.. Eikä ole kyllä mihinkään kyykkäyskenkinkään oikein rahaa kun ne tuntuu olevan jotain 100+€ aina. :/ Olisko jotain muuta patenttia jollain heittää?

Itse pääsen siis leveällä asennolla JA korokkeella. En viitsisi käyttää korkokenkiä salilla ja lauta kantapäiden alla tuntuu niin hirveen epävakaalta ettei sitä viitsisi käyttää.. Eikä ole kyllä mihinkään kyykkäyskenkinkään oikein rahaa kun ne tuntuu olevan jotain 100+€ aina. :/ Olisko jotain muuta patenttia jollain heittää?

Tuota noin, jos ei pysy pystyssä ilman tankoa kyykkyyn mennessä niin ei se tanko sitä hommaa helpota yhtään. Jos kevyellä painolla alkaa treenaa tekniikkaa niin alkaa löytyy se tasapaino siihen hommaan. Ei niitä kenkiä tarvi miettiä.

Tuota noin, jos ei pysy pystyssä ilman tankoa kyykkyyn mennessä niin ei se tanko sitä hommaa helpota yhtään. Jos kevyellä painolla alkaa treenaa tekniikkaa niin alkaa löytyy se tasapaino siihen hommaan. Ei niitä kenkiä tarvi miettiä.

Höpöhöpö. Tottakai se paino niskassa helpottaa. Ei sillä kehonpainokyykyllä ole paljoakaan tekemistä sen kanssa miten normaali jalkakyykky raudat niskassa onnistuu.

Höpöhöpö. Tottakai se paino niskassa helpottaa. Ei sillä kehonpainokyykyllä ole paljoakaan tekemistä sen kanssa miten normaali jalkakyykky raudat niskassa onnistuu.

Niin että jos ei pääse kyykkyyn tai pysy pystyssä on vaan raudan puute? :hyvä: Kyllähän tossa kannattaa kevyellä painolla treenata tekniikkaa niin löytyy se oma asento ja tyyli tehdä. Tottakai sen verran voi ladata rautaa niskaan että se alkaa vahvistaan lihaksia mut ei tolla lähtökohdalla lähetä tekee mitää kunnon voimatreeniä missä se paketti pitää pysyä kasassa:hyper:

Ei sitä tekniikkaa kuitenkaan pysty kovin pitkälle hiomaan ilman tankoa, kun painopiste ja sen myötä koko liike muuttuu niin radikaalisti kun lyödään raskas tanko niskaan.

"Ilman tankoa" noissa posteissa puhuttiin joihin Oranki kommentoi ja hän vielä mainitsi kehonpainokyykyn. Sille postaksellehan sä tossa just taputtelit ja nauroit.

Sitäpaitsi kyllä sama homma pelkän tangon (tai tosi pienten painojen) kanssa vielä jokseenkin pätee. Jos tekee vaikka 20kg ja 60kg lämppärisarjat niin huomaahan sen kuinka helvetisti luontevammalta ja tukevammalta 60 tuntuu.

Täysin sama täällä, leveä asento ja polvia reilusti ulospäin. Lauta ja/tai matto kyllä toimii, kun vaan löytää sen sopivan viritelmän.

- - - Updated - - -

Ongelma ei vaan välttämättä ole tekniikassa, vaan enemmänkin liikkuvuudessa. Itsellä ei kantapäät maassa kyykky onnistu mitenkään, koska yksinkertaisesti ei pääse alas pysyen pystyssä.

Back
Ylös Bottom