Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Miten kannattaisi lähteä liikkeelle takakyykkyyn siirtyessä? Olen tehnyt vuoden pelkkää etukyykkyä ja jalkaprässiä, mutta nyt haluaisin ohjelmaan vaihtelua. En saa pidettyä kroppaa suorassa edes pelkällä tangolla ja liike tuntuu hyvin epäluonnolliselta. Katselin useaan kertaan Johnie Canditon videon, mutta ei vain luonnistu. :jahas: Välityksistä sen verran, että lyhyt selkä ja pitkät jalat. :D

Olen tehnyt jokusen viikko syvyysvenytyksiä ja pääsenkin helposti etukyykyssä pohjaan asti, mutta takakyykky ei onnistu millään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuli lyötyä kaverin kanssa vetoa, että kumpi kyykkää ja vetää kovemmin jouluaattona. Lähtötasot ovat aika samanlaiset ja nyt sitten dieetti suunnitelmani kariutui. Kuinka te lähtisitte tätä haastetta kohti? Itse meinasin kyykätä 3 kertaa viikkoon: ma 5x5 ke 3x12 pe 5x5. Tein kesällä kyykkyä 5x5 3 kertaa viikkoon ja se toimi hyvin, mutta uskoisin, että tuo 3x12 tuolla välissä sopii minulle ja niin ajattelin tehdä jos kukaan ei nyt tuomitse sitä aivan toivottomaksi. Mavesta sen verran, että voiko maven tehdä 3 kertaa viikkoon? Vai onko 2 aikalailla maksimi. Millä tavalla lähtisitte mave tulosta nostamaan?

Sen verran voisin sanoa, että palaudun äärimmäisen nopeasti, nyt ekalla viikolla voi mennä pari päivää, että domssit on hävinnyt, mutta jo toisella viikolla herään ilman mitään domsseja ja täysissä voimissani.

Tuli lyötyä kaverin kanssa vetoa, että kumpi kyykkää ja vetää kovemmin jouluaattona

Siis meinaatte ottaa ykköset? Tässä ajassa ei paljon ehdi tekemään, mutta älä nyt missään nimessä lähde kolmea kovaa treeniä viikkoon tekemään. Tässä ajassa ei ehdi edes kunnolla piikkaamaan, mutta ehdottamasti maksimien kautta se ykkönen. Ite tekisin kaksi kovaa nousujohteista viikkoa, jonka jälkeen kevyt viikko. Kevyt viikko todella kevyesti kiireestä johtuen. Kevyen viikon jälkeen 6 päivää ennen nostoa sellainen kevyehkö 90% maksimista kyykyssä ja vedossa. Kolme päivää ennen nostoa kevyt herättely, esim. 3x2x60%.

Eipä tohon mitään oikeata tapaa ole, mutta itse ottaisin aika kevyesti nuo kovatkin viikot, tyyliin:
Vko 1. ma: kyykky 3x2x90%, to: veto 3x2x88%
Vko 2. ma: kyykky 2x85%, 1x95%, 2x90%, to: veto 2x85%, 1x92%, 2x90%

Heippahei, tää on mun ensi ensimmäinen virallinen kosketus tälle palstalle, toki olen jo pitkään silloin tällöin tänne eksynyt etsiessäni tietoa internetin jännittävästä maailmasta. Viimeinkin uskaltauduin ihan rekisteröitymään asti ja annankin itsestäni suunnattoman viisaan kuvan seuraavalla idioottimaisella kysymyksellä, johon minun pitäisi tietää vastaus ft:n koulutuksellani :nolo: (puolutaudun sillä, että en ollut ihan skarppina biomekaniikan ja kuormitusfysiologian tunneilla... enkä ole kyseisen alan tietämystä tarvinnut moneen vuoteen muuta kuin omien tapaturmieni jumppautuksessa :D)
Mutta siis... mulla on reilu kuukausi sitten tehty nilkan nivelsiteiden korjausleikkaus ja vihdoin haavojen parantumisen ja lastasta eroon pääsemisen jälkeen ajattelin alkaa nilkkajumpan lisäksi vahvistaa 5 viikon levon surkastuttamia lihaksiani. Ongelma on seuraavanlainen: TRX:n kanssa kevennettyä askelkyykkyä tehdessäni en saa tuntumaa pakaraan, vaan takajalan etureisi polttelee lähes koko liikkeen ajan, sekä terveessä että leikatussa jalassa. "Normaalia" askelkyykkyä tehdessäni minulla ei tällaista ongelmaa ole ollut, mutta nilkan heikon liikkuvuuden takia en pysty sitä vielä tekemään ja siten pyyhkimään ongelmaa maton alle.
Oma tulkintani ongelmasta on se, että molempien alaraajojen lihakset ovat aivan totaalisen jumissa ja superkireät, joka saa aikaan tuon poltteen etureidessä (huom. tunne ei ole siis venyttävä, vaan lihaspoltetta, kuin lihas ei jaksaisi tehdä töitä), kun kireä lihashan on tunnetusti heikko lihas. Mitä mieltä kokeneemmat salijörmyt olette, pääsenkö ongelmasta eroon ahkeralla venyttelyllä vai onko TRX-askelkyykyn tekniikassa jotain, mikä minulta menee ohi? Vai voiko olla, että etureiteni ovat vaan niin järjettömän huonossa kunnossa, etten jaksa tehdä kyseistä liikettä? (ei kai sentään :wtf: )
Jalkani ovat jotakuinkin lantion leveydellä, pyrin pitämään painoa etummaisella jalalla niin paljon kuin pystyn hävittämättä tuntumaa liinoista ja aiheuttamatta kipua leikatulle jalalle. Askeleen pituutta olen yrittänyt muuttaa, mutta ei oikeastaan muuta tilannetta. Keskivartalo ainakin tuntuisi pysyvän kuosissaan ja mitä peilistä olen katsonut niin näyttää ihan ok:lta...
Askelkyykky on yksi parhaimmista liikkeistä joita tiedän enkä millään haluaisi sitä kuntoutusajan TRX- ohjelmasta tiputtaa pois vain sen takia, että en osaa :)

Toivottavasti sepostuksestani sai jotain selkoa...

Vasta-alkajalla treenipainot kasvaa millä tahansa ohjelmalla. Mutta jos haluaa noissa voimannostoliikkeissä optimaalisesti kehittyä ja saada voimaa, niin kannattaa tehdä ohjelmia, jotka on rakennettu niiden ympärille ja voimantuottoa ajatellen.

Voiko helvetin heikko aeroobinen kunto rajoittaa kyykyn tehokkuutta vai olenko mä vain vellihousu? Tuntuu, että olen päässyt sellaisiin painoihin, että kympin sarjat ei mene täysin enää jalkoihin, sillä kunto vaan yksinkertaisesti pettää ennen sitä. Neljän sarjan jälkeen tuntuu, että olis käynyt jonku tappolenkin ja lopputreenin on ihan poikki.

Voiko helvetin heikko aeroobinen kunto rajoittaa kyykyn tehokkuutta vai olenko mä vain vellihousu? Tuntuu, että olen päässyt sellaisiin painoihin, että kympin sarjat ei mene täysin enää jalkoihin, sillä kunto vaan yksinkertaisesti pettää ennen sitä. Neljän sarjan jälkeen tuntuu, että olis käynyt jonku tappolenkin ja lopputreenin on ihan poikki.

Omasta mielestäni kyllä, aeroobbisellahan kehittää hapenottokykyä ja kuntoa 8)

Itellä sattuu noi etukyykyt ranteisiin. Salilta ei löydy kyykkylle häkkiä/rackia/telinettä, eli pitää nostella lattiasta painot ylös.

Keksiikö kukaan mitään pätevää syytä miksen kääntäis käsiä vastaotteelle. Eli siis sarjan alussa ikäänkuin rivettäisin tangon rinnalle vastaotteella. Sarjapainot atm 40-60 kg.

Tuli lyötyä kaverin kanssa vetoa, että kumpi kyykkää ja vetää kovemmin jouluaattona. Lähtötasot ovat aika samanlaiset ja nyt sitten dieetti suunnitelmani kariutui. Kuinka te lähtisitte tätä haastetta kohti? Itse meinasin kyykätä 3 kertaa viikkoon: ma 5x5 ke 3x12 pe 5x5. Tein kesällä kyykkyä 5x5 3 kertaa viikkoon ja se toimi hyvin, mutta uskoisin, että tuo 3x12 tuolla välissä sopii minulle ja niin ajattelin tehdä jos kukaan ei nyt tuomitse sitä aivan toivottomaksi. Mavesta sen verran, että voiko maven tehdä 3 kertaa viikkoon? Vai onko 2 aikalailla maksimi. Millä tavalla lähtisitte mave tulosta nostamaan?

Sen verran voisin sanoa, että palaudun äärimmäisen nopeasti, nyt ekalla viikolla voi mennä pari päivää, että domssit on hävinnyt, mutta jo toisella viikolla herään ilman mitään domsseja ja täysissä voimissani.

Eipä taida mitään suoraa yhteyttä domsien ja voimien puutteen välillä olla. Tuo kyykky ja mave kolme kertaa viikkoon kuulostaa hieman hurjalta, alaselkä suhteellisen kovilla ainakin.

Hilipati! Onko siitä mitään oikeaa haittaa, että tekee takakyykkyä sellaisen tankopehmusteen kanssa? Se kun jakaa tangon paineen laajemmalle alueelle hartioissa niin että ei mene niska ja hartiat niin jumiin, niin sen takia olen sitä käyttänyt. Mietin vaan, että tottuuko hartian lihakset kuinka nopeasti tangon paineeseen ilman pehmustetta ja häviääkö hartioiden jumitus sitä myötä. Sarjapainot pyörii nyt 85 kilossa, että pehmusteella voisi vielä heittää vaikka vesilintua ja korjata tilanteen niin ettei sarjapainot kasva liian suuriksi muutoksen tekemiseen nähden.

Hilipati! Onko siitä mitään oikeaa haittaa, että tekee takakyykkyä sellaisen tankopehmusteen kanssa? Se kun jakaa tangon paineen laajemmalle alueelle hartioissa niin että ei mene niska ja hartiat niin jumiin, niin sen takia olen sitä käyttänyt. Mietin vaan, että tottuuko hartian lihakset kuinka nopeasti tangon paineeseen ilman pehmustetta ja häviääkö hartioiden jumitus sitä myötä. Sarjapainot pyörii nyt 85 kilossa, että pehmusteella voisi vielä heittää vaikka vesilintua ja korjata tilanteen niin ettei sarjapainot kasva liian suuriksi muutoksen tekemiseen nähden.

No et sinä jotain pehmusteita käyttämällä opi ikinä sitä tangon paikkaa kunnolla. Suht kapea ote ja yläselkä tiukaksi paketiksi niin ei pitäis kolhia rankaan. Jos taas ihan vaan epäkkäisiin koskee niin siihen ei voi muuta sanoa kuin, että man the fuck up.

Eipä taida mitään suoraa yhteyttä domsien ja voimien puutteen välillä olla. Tuo kyykky ja mave kolme kertaa viikkoon kuulostaa hieman hurjalta, alaselkä suhteellisen kovilla ainakin.

Sitä miettisin itsekkin, että selkä on kovilla, mutta katsotaan nyt miten lähtee.

No et sinä jotain pehmusteita käyttämällä opi ikinä sitä tangon paikkaa kunnolla. Suht kapea ote ja yläselkä tiukaksi paketiksi niin ei pitäis kolhia rankaan. Jos taas ihan vaan epäkkäisiin koskee niin siihen ei voi muuta sanoa kuin, että man the fuck up.

Jees, kiitos vastauksesta! Rankaan ja lihaksiin molempiin se on ottanut, eli pitää sitten kai vaan pistää yläselkä kuntoon ja ettiä se oikea kohta :)

Onks se hyvä idea tehdä kyykkii sillee et laittaa vaa painavat käsipainot lattial ja siitä kyykkää alas ja ottaa niist kii ja sit kyykkää vaa ne käsis? :D

Aa helkkarin hyvinhä se noillaki meni ku tein kotitreenin :) Sain viel kaks toistoo lisää viimekerrast samoil painoil mitä tangon kaa takakyykäs salil xD Kylhä tos vähä se vaa haittaa ku ne painot sii sivuil on ns vähä ku tiellä sii kyykätes, mut muute iha jees xD

Back
Ylös Bottom