Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Oon käsittäny et maastaveto on sellast et laitetaa tankoon (tai miksei nyt käsipainoihin) niin paljon rautaa kuin ikinä kehdataa, sit se/ne laitetaa siihen nokan etee, kyykistytään sen verta et yltää ottaa kiinni ja sit revitään sitä ylös niin maan samperisti kaikilla mahdollisilla lihaksilla, tosin suurimman työn tekevät jokatapauksessa jalat sekä selkä, joita sillä on myös tarkoitus pääasiallisesti harjoittaa.

Oon käsittäny et maastaveto on sellast et laitetaa tankoon (tai miksei nyt käsipainoihin) niin paljon rautaa kuin ikinä kehdataa, sit se/ne laitetaa siihen nokan etee, kyykistytään sen verta et yltää ottaa kiinni ja sit revitään sitä ylös niin maan samperisti kaikilla mahdollisilla lihaksilla, tosin suurimman työn tekevät jokatapauksessa jalat sekä selkä, joita sillä on myös tarkoitus pääasiallisesti harjoittaa.

:david:

Aiemman kyykkykuvauksesi perusteella mielikuvani kyykyistäsi on tälläinen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Elikkäs mistä mahtaisi johtua, että kun polvisäryn takia käytin oikeassa polvessa sellaista polveen laitettavaa "tukea" tai sellaista mustaa elastista "lämmitintä" kyykkäilin 117kglla… Sitten kun totesin, että polvi on taas kunnossa ja että en enää tarvitse kyseistä tukea, kyykky tippui 100 kiloon, tekniikka meni vituilleen ja tuntui että kyykky meni kaikin puolin päin persettä…

Mistä tällainen voi johtua? Placebo? Vai onko tuosta polvituesta kenties ollut jotain hyötyä esim. että paikat olisiva taipuisammat? Voiko polvet olla jäykät? (kankea olen siis koko mies aina ollut)

Näistäkin taitaa olla jo "jonkun verran" topicceja, mutta mutta...

Kerropas vähän taustaa polvisärystä. Saattaisiko olla jopa niin että sitä kyykkyä ei kannattais tehdä ollenkaan, vaan sen sijaan mennä ortopedin vastaanotolle? Mun on vaikea uskoa että sitä särkee niin paljon että tarvii tukea, ja jonkun ajan päästä se "on vaan kunnossa", varsinkin jos siinä ajassa on kyykkäilty eikä lepäilty.

Tuli ekana mieleen, että lämmitteletkö tarpeeksi? Monihan suosittelee polvilämppäreiden käyttöä niin lenkillä, kuin salillakin koko suorituksen ajan. Itse lämmittelen polvet, nilkat, kyynärpäät ja olkapäät todella huolellisesti ennen treenejä. Ilman lämmittelyjä rutisee ja vihloo jokapuolelta, varsinkin jos syväkyykkyjä lähden tekemään.
Venyttely ja foamrolling on kans plussaa.

Neopreenilämppärit ei pahemmin tue, mutta ne lämmittää polvet hyvin ja pitää ne lämpiminä-> kipuilee vähemmän tai ei lainkaan -> parempi kyykky. Jos on terveet polvet ja lämmittelee hyvin, niin ei niistä sitten suurta hyotyä ole. Koska itsellä polvet on vähän risat, niin pidän aina melkein koko jalkatreenin ajan. Varsinkin kyykkymukavuus on ihan eri luokkaa lämppärien kanssa.

Mun on vaikea uskoa että sitä särkee niin paljon että tarvii tukea, ja jonkun ajan päästä se "on vaan kunnossa", varsinkin jos siinä ajassa on kyykkäilty eikä lepäilty.

Kyllä se kroppa vaan korjaa ongelmia "maagisesti" ihan itte. Pelasin alle 30-vuotiaanaa useita vuosia salibandyä ala-divareissa. Jossain kohtaa nilkat tuli kipeiksi ja hommaisin nilkkatuet. Pelasin niillä jokusen vuoden kunnes yhdessä turnauksessa nilkkatuet oli jäänyt kotiin. Pelasin sitten turnauksen ilman ja ei tullutkaan mitään oireita. Sen koommin en ole nilkkatukia käyttänyt. Muitakin mystisesti kadonneita oireita on ollut polvissa, sormissa ja ties missä nivelissä.

Ollu vaan huonompi päivä se, jona testasit ilman tukea? Voihan siinä olla jotain sellaista saman tyyppistä vaikutusta kuin mihin ajattelisin kinesioteippauksen perustuvan: pieni puristus lisää tietoisuutta polvista ja kiinnität niiden liikkeeseen enemmän huomiota. Seurauksena sitten "vakaampi" kyykky, joka tuntuu vahvemmalta. Eikö joillaki nouse mavestaki enemmä pipo päässä?

Kyllä toi voi olla ihan sitä, että ilman tukea tekniikka vähän muuttuu ja nosto menee sen jälkeen perseelleen. Opettele kyykkäämään vähän vinolla lattialla ja siirry siitä suoralle lattialle niin väitän, että vähän aikaa on ihan hukassa. Entä toimiiko tollanen tuki yhtään jousena niin kuin polvisiteet? Niistäkin voi olla suuri hyöty sarjapainoihin.

Ilman noita lämppäreitä se nivel vaan lämpee paljon hitaammin. Voimanostokyykyssä jossa sääri on suorassa noilla ei ole niin suurta merkitystä, mutta jos kyykkää pieneen polvikulmaan niin nuo lämppärit kannattaa ehdottomasti olla ihan polven terveyden kannalta. Se lämpenee silloin paljon nopeammin, pysyy lämpimänä ja kaikki narinat ja napsumiset häviää.

powerhousu: mulla on ainakin niin löysät(tai oikean kokoiset) noi etten saa niistä mitään kiloja kyykkyyn, mutta käsittääkseni noita on myös jäykempiä jotka mahdollisesti auttaa hieman. Varsinkin, jos ottaa astetta pienemmät kuin pitäisi.

Kyllä toi voi olla ihan sitä, että ilman tukea tekniikka vähän muuttuu ja nosto menee sen jälkeen perseelleen. Opettele kyykkäämään vähän vinolla lattialla ja siirry siitä suoralle lattialle niin väitän, että vähän aikaa on ihan hukassa. Entä toimiiko tollanen tuki yhtään jousena niin kuin polvisiteet? Niistäkin voi olla suuri hyöty sarjapainoihin.

iteltä löytyy adidaksen voimanostokengät jossa jo itsessään hieman enemmän korkoa kantapään kohdalla. Millaista lämmittelyä jengi täällä suosittelee? Kyllä se tälläkertaa taitaa olla lämmittelyn puute mikä progressiota hidastaa, koska mun lämmittely on 3 kevyttä kyykkysarjaan ennen koviin sarjoihin siirtymistä...

iteltä löytyy adidaksen voimanostokengät jossa jo itsessään hieman enemmän korkoa kantapään kohdalla. Millaista lämmittelyä jengi täällä suosittelee? Kyllä se tälläkertaa taitaa olla lämmittelyn puute mikä progressiota hidastaa, koska mun lämmittely on 3 kevyttä kyykkysarjaan ennen koviin sarjoihin siirtymistä...

Itellä kanssa polvet aina jumissa alussa joten mulla ainakin toimii parhaiten 20xpelkkä tanko, hitaasti ja keskittyneesti tehtyina, sitten 10x50% sarjapainoista, sitten 8x75% sarjapainoista ja tarvittaessa vielä 3-5x90% sarjapainosta, Sitten itse sarjaan. Tuo siis toimii itsellä ainakin parhaiten ja uskon, että jokaisella se on erilainen, pitää vaan lähtee kokeilemaan.

iteltä löytyy adidaksen voimanostokengät jossa jo itsessään hieman enemmän korkoa kantapään kohdalla.
Niin mullakin, mutta ei se tähän liity. Ei se ollut kehotus, vaan huomio, että jos sattuu opettelemaan kyykyn niin että toinen jalka on lattian takia vähän alempana kuin toinen, missä ei tietenkään ole mitään järkeä, niin sen jälkeen ei taida oikeaoppinen kyykky onnistua. Sitä siis vertasin siihen että ilman tukea voi tekniikka tuntua olevan hakusessa ja sen takia ei nouse. Mitään "oikeaa syytä" siihen ei välttämättä ole.

Mulla vihloo myös kyykätessä todella helposti oikeaa polvea. Yleensä johtuu vaan lämmittelyn puutteesta tai sit jalkaterä on hieman väärässä kulmassa. Pahimpia on ekat 2-3 sarjaa jotka teen yleensä 20-60kg painolla. Sen jälkeen alkaa helpottaa ja kun on kunnolla lämmennyt niin ei ole kipuilua ollenkaan.

Elikkäs mistä mahtaisi johtua, että kun polvisäryn takia käytin oikeassa polvessa sellaista polveen laitettavaa "tukea" tai sellaista mustaa elastista "lämmitintä" kyykkäilin 117kglla… Sitten kun totesin, että polvi on taas kunnossa ja että en enää tarvitse kyseistä tukea, kyykky tippui 100 kiloon, tekniikka meni vituilleen ja tuntui että kyykky meni kaikin puolin päin persettä…

Mistä tällainen voi johtua? Placebo? Vai onko tuosta polvituesta kenties ollut jotain hyötyä esim. että paikat olisiva taipuisammat? Voiko polvet olla jäykät? (kankea olen siis koko mies aina ollut)

En kyllä tiedä mistään tekniikoista/nostoista mitään. Mutta voiko osansa vaikuttaa, kun tukea ei enää ole varot niitä polvia alitajusesti ja tekniikka kärsii ja siitä johtuisi osaltaan tuo tuloksen lasku.

Heippahei, tää on mun ensi ensimmäinen virallinen kosketus tälle palstalle, toki olen jo pitkään silloin tällöin tänne eksynyt etsiessäni tietoa internetin jännittävästä maailmasta. Viimeinkin uskaltauduin ihan rekisteröitymään asti ja annankin itsestäni suunnattoman viisaan kuvan seuraavalla idioottimaisella kysymyksellä, johon minun pitäisi tietää vastaus ft:n koulutuksellani :nolo: (puolutaudun sillä, että en ollut ihan skarppina biomekaniikan ja kuormitusfysiologian tunneilla... enkä ole kyseisen alan tietämystä tarvinnut moneen vuoteen muuta kuin omien tapaturmieni jumppautuksessa :D)
Mutta siis... mulla on reilu kuukausi sitten tehty nilkan nivelsiteiden korjausleikkaus ja vihdoin haavojen parantumisen ja lastasta eroon pääsemisen jälkeen ajattelin alkaa nilkkajumpan lisäksi vahvistaa 5 viikon levon surkastuttamia lihaksiani. Ongelma on seuraavanlainen: TRX:n kanssa kevennettyä askelkyykkyä tehdessäni en saa tuntumaa pakaraan, vaan takajalan etureisi polttelee lähes koko liikkeen ajan, sekä terveessä että leikatussa jalassa. "Normaalia" askelkyykkyä tehdessäni minulla ei tällaista ongelmaa ole ollut, mutta nilkan heikon liikkuvuuden takia en pysty sitä vielä tekemään ja siten pyyhkimään ongelmaa maton alle.
Oma tulkintani ongelmasta on se, että molempien alaraajojen lihakset ovat aivan totaalisen jumissa ja superkireät, joka saa aikaan tuon poltteen etureidessä (huom. tunne ei ole siis venyttävä, vaan lihaspoltetta, kuin lihas ei jaksaisi tehdä töitä), kun kireä lihashan on tunnetusti heikko lihas. Mitä mieltä kokeneemmat salijörmyt olette, pääsenkö ongelmasta eroon ahkeralla venyttelyllä vai onko TRX-askelkyykyn tekniikassa jotain, mikä minulta menee ohi? Vai voiko olla, että etureiteni ovat vaan niin järjettömän huonossa kunnossa, etten jaksa tehdä kyseistä liikettä? (ei kai sentään :wtf: )
Jalkani ovat jotakuinkin lantion leveydellä, pyrin pitämään painoa etummaisella jalalla niin paljon kuin pystyn hävittämättä tuntumaa liinoista ja aiheuttamatta kipua leikatulle jalalle. Askeleen pituutta olen yrittänyt muuttaa, mutta ei oikeastaan muuta tilannetta. Keskivartalo ainakin tuntuisi pysyvän kuosissaan ja mitä peilistä olen katsonut niin näyttää ihan ok:lta...
Askelkyykky on yksi parhaimmista liikkeistä joita tiedän enkä millään haluaisi sitä kuntoutusajan TRX- ohjelmasta tiputtaa pois vain sen takia, että en osaa :)

Toivottavasti sepostuksestani sai jotain selkoa...

No tietty venyttelyä ja pakaralihasten aktivointiharjotuksia. Noita sun pitäis tietää ilman suurempia googletteluja. Sitten vois kokeilla nostaa se suorittava jalka korokkeelle, oisko 10-15cm hyvä. Ehkä vielä suorin jaloin mavea, rdl:ää ja lantionostoja?

Back
Ylös Bottom