Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

En osaa tarkemmin noihin vastata, mut jos sille lantiolle voi jotain tehdä, niin korjaa se ensin äläkä hanki lihasepätasapainoa.

Voi olla mahdotonta. Vuosia oikutellut, SI-nivelet jos on paskana, niin ne aiheuttaa murhetta loppuelämän. En tiedä, haluanko tankokyykkyä koskaan ihmeemmin vedellä

Moi, sanokaas yksi juttu:

Olen lantiovammainen, joten teen yhden jalan kyykkyjä tällä hetkellä. Oikealla jalalla menee jopa 5 toistoa enemmän kun vasemmalla - pelottaa, että saan epäsuhtaiset jalat. Onko huoleni aiheellinen?

Lisäksi, miten kovaan kyykkyyn yhden jalan kyykkyä voisi verrata? 40kg tangossa? Enemmänkin? Oma paino 74kg ja pituus 177

On, jos kehität oikeaa jalkaa yhä enemmän ja enemmän eli teet sillä oikealla jalalla enemmän ku vasemmalla. Kannattaa ensin tehdä heikomman puolen jalkaa ja sitten vahvemmalla puolella saman verran ku heikommalla. Vasemmalla jalalla voit tehä myös sarjan tai pari enemmän ku oikeella. Yhen jalan kyykkyä on aika hankala verrata kahen jalan takakyykkyyn, koska ne on kovin erilaisia liikkeitä. Vähän karrikoidusti ei leuanvetotulosta ja hauiskääntöäkään kauheen usein vertailla. Annan ääneni myös lantion korjaamiselle. Ainakin kannattaa selvittää mikä siellä on ja mitä sille voi tai ei voi tehdä eli fysioterapeutille ois syytä suunnata.

Miten eri kyykkyt vaikuttaa eri lihaksiin? Ite olen tehnyt takakyykkyä, yhden jalan kyykkyä ja askelkyykkyä. Mulla takakyykky menee eniten reisille, yhden jalan kyykyt rasittaa taas eniten persettä ja askelkyykky taisi rasittaa kaikkia lihaksia tasaisesti. Nämä siis mun tuntemuksia ja voin olla että teen liikkeet päin persettä vaikka YT:n avulla tekniikkaa olen hionut.

Mitä kyykkyjä mun kantsis tehdä? Tavoitteena saada lihaa jalkaan ja samalla saada tukea mun kestävyysurheiluharrastukselle (suunnistus ja luisteluhiihto). Molemmat lajit hyötyy hyvästä tasapainosta joten olen itse keksinyt että yhden jalan kyykyt tasapainolaudan päällä olisi hyvä juttu. Suunnistuksessa ei kantsi kaatua kivikossa ja luisteluhiidossa piiiiitkä tasapainoinen liuku on energiatehokas. Kaikki vinkit kuuntelen nöyränä.

- - - Updated - - -

Lisäksi, miten kovaan kyykkyyn yhden jalan kyykkyä voisi verrata? 40kg tangossa? Enemmänkin? Oma paino 74kg ja pituus 177

Mulla oma paino 88. Kun takakyykyssä meni 10x90kg meni yhden jalan kyykkyjä 10x10kg. Eiköhän se yhden jalan kyykky vastaa sitä että olisi oma paino tangossa. Prot saa korjata.

Yhden jalan kyykky on suht paljon koordinaatiota vaativa liike. En lähtis vertailemaan takakyykkyyn ollenkaan tai siis vetämään analogiaa et yjk x ja takakyykky 2x. Itse en saa varmaankaan yhtään puhdasta yjk:ä, saati sitten 100kg:n kanssa :)

Miten eri kyykkyt vaikuttaa eri lihaksiin? Ite olen tehnyt takakyykkyä, yhden jalan kyykkyä ja askelkyykkyä. Mulla takakyykky menee eniten reisille, yhden jalan kyykyt rasittaa taas eniten persettä ja askelkyykky taisi rasittaa kaikkia lihaksia tasaisesti. Nämä siis mun tuntemuksia ja voin olla että teen liikkeet päin persettä vaikka YT:n avulla tekniikkaa olen hionut.

Mitä kyykkyjä mun kantsis tehdä? Tavoitteena saada lihaa jalkaan ja samalla saada tukea mun kestävyysurheiluharrastukselle (suunnistus ja luisteluhiihto). Molemmat lajit hyötyy hyvästä tasapainosta joten olen itse keksinyt että yhden jalan kyykyt tasapainolaudan päällä olisi hyvä juttu. Suunnistuksessa ei kantsi kaatua kivikossa ja luisteluhiidossa piiiiitkä tasapainoinen liuku on energiatehokas. Kaikki vinkit kuuntelen nöyränä.QUOTE]

Kaikki kyykyt vaikuttaa aina etu- ja takareisiin sekä pakaroihin, mutta hieman eri painotuksilla. Polvikulma(miten suorassa sääri pysyy) vaikuttaa eniten siihen onko kyykky enemmän etu- vai takareisipainotteinen.

Terve,

olen aloitellut tässä tuota takakyykkyä ja on samaa ongelmaa, että tulee ongelmia selkään kyykkytangosta. Minulla on korostunut kyfoosi, eli vaikka laittaisin lapoja taakse, niin silti selkärangan yläosa on korkein kohta yläselässä ja tanko painaa selkärankaan. Epäkkäät eivät ole tarpeeksi suuret (olen nainen), jotta ne voisivat ottaa kuorman vastaan.

Korkeuden muutos ei auta, koska selkä on "kyttyrässä" niin pitkältä alueelta. Nyt on nikaman kohdalla kunnon mustelma, vaikka kyykkään vasta 40-50 kilon painoilla.
Kun painot tuosta nousee, mahtaakohan nikamiin tulla liikaa rasitusta?

Hommasin semmoisen pehmusteen, mutta en ole vielä kokeillut sitä.

Onko muilla ollut alussa ongelmia korostuneen kyfoosin ja takakyykkytangon kanssa ja onko ongelma jossain vaiheessa lähtenyt pois?

Olen aloittanut tässä samalla kyllä myös kuntouttamaan tuota "kyttyräselkää", tavoitteena saada ryhti paremmaksi.

Yritin googletella täältä kuvia ja juttua selänasennosta kyykyssä, mutten löytänyt mitään selkää faqia. itse tykkään laskea tangon melko alas yläselkään ja selkä on suorassa mutta hieman "etuviistossa" tms. Ilmeisesti voimanostossa ne vetelee jokseenkin ton tyyppisesti? Oisko jossain kätevää video clippiä tai kuvasarjaa havainnollistamaan milloin se lantio on liian takana ja miten se selkä ei saa olla/ milloin nosto kaatuu jo liikaa eteenpäin?

kiitos!

Oranki, voisitko vielä tiivistää sen 5/3/2-systeemin, mitä joskus täällä mainostit. Olen koittanut hakea ja selailla ketjua läpi, mutta ei ole osunut silmään.

Mitä kyykkyjä mun kantsis tehdä? Tavoitteena saada lihaa jalkaan ja samalla saada tukea mun kestävyysurheiluharrastukselle (suunnistus ja luisteluhiihto). Molemmat lajit hyötyy hyvästä tasapainosta joten olen itse keksinyt että yhden jalan kyykyt tasapainolaudan päällä olisi hyvä juttu. Suunnistuksessa ei kantsi kaatua kivikossa ja luisteluhiidossa piiiiitkä tasapainoinen liuku on energiatehokas. Kaikki vinkit kuuntelen nöyränä.

Noi sun tuntemukset kyykkyjen vaikutusalueista on ihan normaalit. Eli aika lailla just noille lihaksille noita liikkeitä yleensä tehdään. Erilaisilla tekniikoilla kuitenkin noita painotuksia saa muutettua.

Tasapainolautakyykyjä en ehkä menis suosittelemaan, koska se ei kuitenkaan oo kauheen lajispesifi liike. Tasapainoa tulee sitten ihan lajitreeneissä. Suunnistukseen vois olla tällasista harjotuksista apua. Kumpaankaan harrastukseen ei ihan parasta apua saa välttämättä erilaisilla kyykyillä, koska noihan on hyvin pitkäkestoisia suorituksia ja kyykkysarjoja aika harvoin tehdään yhtä pitkään. Lähinnä keskittyisin ehkä ihan normaaliin voima- ja bodailukyykkäilyihin eli sarjoja toistoalueella 1-5 sekä 6-15 (jopa 20). Yhen jalan kyykyt on sun tapauksessa ehkä kaikkista parhaita etenki hiihdolle, mutta myös suunnistukselle (juoksemiselle), koska pakarat on aika tärkeessä asemassa niin harrastuksissasi kuin yhen jalan kyykyissäkin.

Oranki, voisitko vielä tiivistää sen 5/3/2-systeemin, mitä joskus täällä mainostit. Olen koittanut hakea ja selailla ketjua läpi, mutta ei ole osunut silmään.

Ai se aaltohomma? Eli teet vitosen, lisäät painoa, teet kolmosen, lisäät taas saman verran ja teet kakkosen. Se on yksi "aalto". Toisen aallon eka sarja alkaa sillä painolla millä ekan aallon toinen sarja ja kolmannen aallon eka sillä millä toisen aallon toinen. Eli esim:

5x80 3x90 2x100
5x90 3x100 2x110
5x100 3x110 2x120

Kympin korotukset on useimmilla aika passeli. Lineaarinen progressio eli lisäilet vaikka viikottain sen 2,5 kiloa kaikkiin sarjoihin. Voit myös tehdä 7/5/3 tai 3/2/1(neljä aaltoa) mitä itse tein. Keventelet aina välillä, kun alkaa painaa liikaa. Tee ekalla kerralla vaikka niin, että vika sarja osuu jonnekin 80-85% hujakoille, ettet hyydy heti. Itse en ainakaan pystynyt tekemään noita kuin kahdesti viikossa.

Joppa, ei toi nyt puhunut Wendlerin systeemistä ollenkaan. :)

Kapeampi ote ja lavat yhteen. Tanko ei saa painaa yhtään nikamia, muuten siinä okahaarakkeiden päällä kulkeva ligamentti ärtyy helposti ja et kääntele päätä muutamaan päivää. Kokemusta on.

Kokeilin pelkällä tangolla tuota kapeamapaa otetta ja laitoin lavat niin yhteen kun sain, mutta tanko otti edelleen nikamiin kiinni.

Ehkä pitää eka koittaa vaan saada tuota ryhtiä paremmaksi, selän yläosaa suoristettua jne. ja vaihtaa takakyykky siksi aikaa esim. jalkaprässiin.

Mistä syystä mulla tuntuu menevän kaikki kyykyn teho etureisiin? En tunnu saavan tuntumaa pakaroihin yhtään. Pelkään, että teen koko liikkeen ihan päin persettä.

Back
Ylös Bottom