Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mistä syystä mulla tuntuu menevän kaikki kyykyn teho etureisiin? En tunnu saavan tuntumaa pakaroihin yhtään. Pelkään, että teen koko liikkeen ihan päin persettä.

Harvoin pakaroihin mitään tuntumaa saakaan, ellei kyse ole jostain suht rauhallisesta ja puhtaasta lantionojennusliikkeestä. Se lihastuntuma on muutenkin moninivelliikkeissä suht toissijainen juttu

Mistä syystä mulla tuntuu menevän kaikki kyykyn teho etureisiin? En tunnu saavan tuntumaa pakaroihin yhtään. Pelkään, että teen koko liikkeen ihan päin persettä.

Hah, päin persettä.. ynöy, perse... ebin

Voisit kokeilla piloillasi noita mainittuja yhden jalan kyykkyjä. Niillä saa hullun perse-actionin yleensä verrattuna normaaliin. Voisit sitten hieman tutkia.

Heissulivei!

Ajattelin kokeilla ens viikolla kolmannessa reenissä ykköstä etukyykyssä ja penassa enkä oo aiemmin kokeillu niin miten kannattais kaks edeltävää treeniä kyykyn osalta suorittaa? Tällä viikolla oli tarkotus ottaa ke ja pe 4 sarjaa 100kgx6 per reeni. Olisko esim. 3x5x100 ykkösreenissä ja 3x3x110 kakkosreenissä? Olis kuitenkin sovitettava yksjakoseen tämäkin touhu.
Penan osalta aattelin vaan painaa tota Miken 2x6 systeemiä.

Olen saanut alaselkäni ihan tuhannen jumiin, todennäköisesti siitä että kova kyykky, ja kova mave, molemmat kerran viikkoon, tosin eri päivinä. Joku aika sitten jätin takakyykyn pois ja ihastuin etukyykkyyn, eli teen sitä nyt. Nyt toinen liike mihin ihastuin on maastaveto noin polvien korkeudelta, vähän alle polvien.
Kokeilin myös maastavetoa "lankun päältä" eli jostain 2"x4" lankuista rakennettu koroke. Maven lähtö oli ainakin itelle paljon paremman oloinen, heti huomas että takareidet tuli paremmin mukaan ja jotenkin tuntu luonnollisemmalta.

Eli ; pilaanko vaan elämäni ja selkääni lisää jos teen viikossa 1 kerran etukyykyn. Ja tuon polvistavedon TAI korokkeelta vedon. Tuota polvista ja korokkeelta vetoa ajattelin tehdä vuoroviikoin. Vai muuttuuko tilanne miksikään ? ei varmaan.

Olen saanut alaselkäni ihan tuhannen jumiin, todennäköisesti siitä että kova kyykky, ja kova mave, molemmat kerran viikkoon, tosin eri päivinä. Joku aika sitten jätin takakyykyn pois ja ihastuin etukyykkyyn, eli teen sitä nyt. Nyt toinen liike mihin ihastuin on maastaveto noin polvien korkeudelta, vähän alle polvien.
Kokeilin myös maastavetoa "lankun päältä" eli jostain 2"x4" lankuista rakennettu koroke. Maven lähtö oli ainakin itelle paljon paremman oloinen, heti huomas että takareidet tuli paremmin mukaan ja jotenkin tuntu luonnollisemmalta.

Eli ; pilaanko vaan elämäni ja selkääni lisää jos teen viikossa 1 kerran etukyykyn. Ja tuon polvistavedon TAI korokkeelta vedon. Tuota polvista ja korokkeelta vetoa ajattelin tehdä vuoroviikoin. Vai muuttuuko tilanne miksikään ? ei varmaan.

Ihan hyvä kombo toi on. Glute ham raise olisi tohon vielä hyvä lisä ja ei rasita selkää. Jos on vaikeuksia alaselän palautumisen kanssa niin suosittelen vahvasti kevyitä kahvakuulatreenejä välipäivinä, vaikka ennen venyttelyä. Varsinkin etuhailautuksia ja tempauksia. Ja putkirullailu auttaa kanssa.

Heissulivei!

Ajattelin kokeilla ens viikolla kolmannessa reenissä ykköstä etukyykyssä ja penassa enkä oo aiemmin kokeillu niin miten kannattais kaks edeltävää treeniä kyykyn osalta suorittaa? Tällä viikolla oli tarkotus ottaa ke ja pe 4 sarjaa 100kgx6 per reeni. Olisko esim. 3x5x100 ykkösreenissä ja 3x3x110 kakkosreenissä? Olis kuitenkin sovitettava yksjakoseen tämäkin touhu.

Mun mielestä voisit tehä vaikkapa ekassa treenissä ottaa kakkosia (esim. 6x2) ja toisessa ykkösiä (esim. 6x1) kummassakin liikkeessä. Maksimivoima"kauden" tulis kyllä yleensä kestää hiukan kauemmin, mutta parempi vähän ku ei ollenkaan.

Ai se aaltohomma? Eli teet vitosen, lisäät painoa, teet kolmosen, lisäät taas saman verran ja teet kakkosen. Se on yksi "aalto". Toisen aallon eka sarja alkaa sillä painolla millä ekan aallon toinen sarja ja kolmannen aallon eka sillä millä toisen aallon toinen. Eli esim:

5x80 3x90 2x100
5x90 3x100 2x110
5x100 3x110 2x120

Kympin korotukset on useimmilla aika passeli. Lineaarinen progressio eli lisäilet vaikka viikottain sen 2,5 kiloa kaikkiin sarjoihin. Voit myös tehdä 7/5/3 tai 3/2/1(neljä aaltoa) mitä itse tein. Keventelet aina välillä, kun alkaa painaa liikaa. Tee ekalla kerralla vaikka niin, että vika sarja osuu jonnekin 80-85% hujakoille, ettet hyydy heti. Itse en ainakaan pystynyt tekemään noita kuin kahdesti viikossa.

Joppa, ei toi nyt puhunut Wendlerin systeemistä ollenkaan. :)

Hmm tuon systeemin voisi ottaakin seuraavaksi käyttöön mavessa kun "supermave" systeemi on minun osaltani päättynyt. Onkos Oranki tehnyt tuota 5/3/2 systeemiä mavessa? Miten siinä toiminut?

Heissulivei!

1-2 treeniä kevyesti ennen noita maksimi kokeiluja. Vaikkapa näin:
2-4 lämppäsarjaa
5x50%
4x60%
3x3x70%

Älä vedä apuliikkeissä noihin vaikuttavia lihaksia(esim. ojentajia, etuolkapäitä) hapoille sillä viikolla.

Sitten joskus kun oireet oli todella pahana(haittasi kävelemistä) kokeilin tylsistyneenä ihan vitsinä reidenloitonnuksia ja huomasin, että olen todella heikko niissä ja ne auttaa välittömästi oireisiin. Tuohon lisänä olen muutellut kyykkytyyliä aika paljon, koska tietyt tekniikkavirheet vetää mun lonkat samantien jumiin.

Ihan sattumalta satuin selailemaan tätä ketjua ja törmäsin tähän keskusteluunne ja varsinkin tähän viestiin. Mulla on myös ollu kipuja tossa nivusten kohdalla aina kyykätessä ja ajattelin että ei siihen mikään auta kun tekniikoita koitin vaihdella. Sitten huomasin tämän, ja ajattelin koittaa huvikseni salilla tuota reidenloitonnusta. Alkuun kun astuin laitteeseen niin mietein että tuskinpa tää mulla toimii ollenkaan. No varmistin ettei kukaan kattele ja rupesin tekemään kyseistä liikettä. Heti alkuun tuntui jo sitä samaa kipua kun kyykyssä, mutta se katosi aina kun oli tehnyt pari toistoa.
Hetken päästä menin kuitenkin kyykkäilemään ja voi ihanaa. Huomasin että nivuseen ei satu ja kyykkääminen tuntu taas niiin täydelliseltä. Miten reiden loitonnus voikin vaikuttaa noin paljon. Ei juma. Ajattelin sua oranki koko kyykkäyksieni ajan. Tuntuu että pelkkä kiitos ei riitä tässä tapauksessa. Kyykkääminen on taaas ihanaa.

Ihan sattumalta satuin selailemaan tätä ketjua ja törmäsin tähän keskusteluunne ja varsinkin tähän viestiin. Mulla on myös ollu kipuja tossa nivusten kohdalla aina kyykätessä ja ajattelin että ei siihen mikään auta kun tekniikoita koitin vaihdella. Sitten huomasin tämän, ja ajattelin koittaa huvikseni salilla tuota reidenloitonnusta. Alkuun kun astuin laitteeseen niin mietein että tuskinpa tää mulla toimii ollenkaan. No varmistin ettei kukaan kattele ja rupesin tekemään kyseistä liikettä. Heti alkuun tuntui jo sitä samaa kipua kun kyykyssä, mutta se katosi aina kun oli tehnyt pari toistoa.
Hetken päästä menin kuitenkin kyykkäilemään ja voi ihanaa. Huomasin että nivuseen ei satu ja kyykkääminen tuntu taas niiin täydelliseltä. Miten reiden loitonnus voikin vaikuttaa noin paljon. Ei juma. Ajattelin sua oranki koko kyykkäyksieni ajan. Tuntuu että pelkkä kiitos ei riitä tässä tapauksessa. Kyykkääminen on taaas ihanaa.

Joo, tiedän mitä tarkoitat. Itelläkin tuli niin iso helpotus tosta silloin ekalla kerralla, että vois melkein verrata johonkin morfiinipiikkiin. :)

Mitä suosittelette leveän kyykyn liikeratojen suurentamiseen? Mulla alkaa kiristämään nivusten ja takareisien kohdalta pari senttiä ennen kuin reidet ovat vaakatasossa lattian kanssa. Myös romanialaisessa maastavedossa takareidet ei päästä tangon kuin polvien kohdalle. Onko tavalliset staattiset venytykset parhaita?

Varmaan on jo ollut keskustelua, mutta en löytänyt. Anteeksi uusavuttomuuteni :D.

Edit. Tai voisiko reidenloitonnus auttaa?

1-2 treeniä kevyesti ennen noita maksimi kokeiluja. Vaikkapa näin:
2-4 lämppäsarjaa
5x50%
4x60%
3x3x70%

Älä vedä apuliikkeissä noihin vaikuttavia lihaksia(esim. ojentajia, etuolkapäitä) hapoille sillä viikolla.

Vois ottaa ainakin sen edeltävän treenin tähän tyyliin! Kiitoksia.

Mitä suosittelette leveän kyykyn liikeratojen suurentamiseen? Mulla alkaa kiristämään nivusten ja takareisien kohdalta pari senttiä ennen kuin reidet ovat vaakatasossa lattian kanssa. Myös romanialaisessa maastavedossa takareidet ei päästä tangon kuin polvien kohdalle. Onko tavalliset staattiset venytykset parhaita?

Varmaan on jo ollut keskustelua, mutta en löytänyt. Anteeksi uusavuttomuuteni :D.

Edit. Tai voisiko reidenloitonnus auttaa?

Sisä- ja takareisiä varmaan kannattaa venytellä. Tavallisia staattisia venytyksiä en harrastais enkä harrastakkaan liikkuvuutta lisättäessä. Sen sijaan esimerkiks "contract-relax"-tekniikka on ihan hyvä. Ideana on, että venytät ensin normaalisti 5-10s ja sitten jännität venytettävää lihasta muutaman sekunnin ajan (älä kuitenkaan päästä esim. jalkaa liikkumaan supistuksen vuoksi paljoakaan), jonka jälkeen rentoutat taas ja venytät hiukan pidemmälle ku viime kerralla. Sitten toistat samaa. Ideana on päästä joka kerta vähän normaalia liikerataa pidemmälle. Noita contract-relaxeja ainakin pari minuuttia per venytys. Reiden loitonnuksista voi kans olla apua, jotta saa pidettyä jalat sivuilla. Tässä videossa on myös hyviä venytyksiä. Noissa ideana on taas vähän kierrellä ja etsiä erilaisia kulmia, joista venytyksen saisi tuntumaan erilaisilla tavoilla. Samaa jännitys-rentoutus-tekniikkaa voi tossakin soveltaa.

Onko lämmittelyt hyvästä vai pahasta noiden contract-relax venytyksiä ennen? Dynaamisia varten kun on kuulemma huonoja.

Edit. Kuuluuko sisäreisi venytyksen tuntua lähempänä polvea vai nivusta? Mulla tuntuu ihan polven vieressä.

Onko lämmittelyt hyvästä vai pahasta noiden contract-relax venytyksiä ennen? Dynaamisia varten kun on kuulemma huonoja.

Edit. Kuuluuko sisäreisi venytyksen tuntua lähempänä polvea vai nivusta? Mulla tuntuu ihan polven vieressä.

Rehellisesti sanottuna en tiedä lämmittelyistä noita venytyksiä varten. Kyllä hiukan suosittelisin lämmittelemään ennen niitä, ettei tuu mitään lihasrevähdyksiä, koska tossa kuitenkin venytetään normaalin ulkopuolelle. Täytyy kyllä myöntää, et ite teen niitä kylmiltänikin aika usein...

Miten venytät sisäreittä? Ilmeisesti jalka suorana? Kokeile venyttää koukussa, koska ei se jalka kyykyssäkään suora ole. Tässä on yks aika perinteinen venytys jalat koukussa. Pidä selkä suorana ja nojaa eteenpäin samalla ku tuot kantapäät lähelle itseäsi pitäen polvet lähellä maata. Tässä on taas tolta Kelly Starretilta vinkkejä sisäreisiin. Tolta samalta youtubekäyttäjältä löytyy satoja muitakin hyviä videoita. Sisäreisille siellä on myös mm. sumo your groin -niminen video.

Jotain lämmittelyä aina ennen venytyksiä.

Onkos jollakin jo kokemusta Reebokin ja/tai Asicsin painonnostokengistä? Mulle oli tänään myönteinen yllätys, kun Koskikeskuksen Intersportissa kohtasin noita myyjän esittelemänä. Molemmissa oli mun kannalta hyvä lesti, eli leveämpi, kuin mulle ihan liian kapea Adidaksen lesti. Muuten Adidaksen kyykky/painonnostokenkien laatu kelpaisi mulle hienosti, mutta kun ovat ihan liian kapeita, niin en vaan voi ostaa. Reebokin popot olivat kamalan näköiset, kirkkaan oranssi väri ja päällä isolla CROSSFIT teksti. :face: :urjo: Muuten olivat kyllä varsin hyvän oloiset ja Amazonin mukaan niitä valmistetaan muutamassakin paljon paremmassa värissä, että en sitten tiedä, mikä ajatushäiriö Intersportin sisäänostajilla on tullut, kun noin hirveän näköiset on pitänyt valikoimaan ottaa. Sen sijaan Asicsin painonnostokenkä oli hillitysti tummansinisen ja hopean värinen. Molemmat olivat varsin samanlaisia, kuin se punainen Adidaksen huippumalli tai Niken Romaleos. Kunhan mulla menee lopullisesti hermo noihin Wei Ruin halpiskiinalaisiin, niin käyn ostamassa noi Asicsin painonnostokengät. Asicsin lesti sopii mun jalkaan hienosti (kokeilin ja on lisäksi vuosien kokemus Asicseista juoksutossujen osalta) ja vaikka noilla on 160€ hintaa, niin olisipahan kerralla kunnolliset kengät maastanostoa ja pohjereeniä (jota en edes juuri ikinä tee :D ) vaille kaikkeen punttireeniin vuosiksi.

Vaan onpahan crossfithuumasta näköjään jotain hyötyä wanhoille voimaileville pieruillekin, jotka haluaisivat paremman tarjonnan painonnostokenkien suhteen. :D

Itse jätin noi Reebokit hyllyyn ton tekstin takia. Addut pitää päästä sovittamaan jossakin syksyä varten. Asicsessa maksaa merkki liikaa, sama on juoksupuolella. Parempia Adduja saa 50e halvemmalla. Tämä toki makuasia, koska kuten iivili sanoi, ei lesti sovi kaikille.

Tuossa on arvostelu Asicsin painonnostokengistä ja kuvia mustavalkopunaisina:
Asics Weightlifting Shoes Review

Tuossapa vielä Amazonin sivuilta kuvia niistä hopean ja tummansinisen värisistä:
http://www.amazon.com/ASICS-Mens-Lift-Trainer-Cross-Trainer/dp/B004DCBIKC

Kyllä mäkin mieluusti jotkut Adidaksen painonnostokengät muuten ostaisin, mutta kun ovat niin kapeita ja ahdistavat, niin ei käy.

Tuossapa kuvia aika monenkin värisistä Reebokin painonnostokengistä:
http://shop.reebok.com/us/product/men-reebok-crossfit-lifter-shoes/EF580

Mitä hittoa, tuolla ei ole ollenkaan semmoisia kamalia oransseja, mitä oli Intersportissa myynnissä. Pari ihan asiallista värikomboa on onneksi tarjolla. Eikä noissa ole CROSSFIT teksti kovin isolla, tuommoisia kehtaisi jo pitääkin. Niissä, mitkä Koskikeskuksen Intersportissa näin oli jalan päältä tulevassa remmissä niin isolla, kuin mahtui CROSSFIT, joten :urjo:

Ah, Reebokin Suomen sivuilla on niistä oransseistakin kuva:
http://www.reebok.fi/Men's-Reebok-CrossFit®-Lifter-Plus/V47271_580,fi_FI,pd.html?cgid=CrossFit-Shoes

Sitä sopii ihmetellä, mikä idea on juuri Suomeen ollut tuoda noin kamalan värisiä kenkiä isolla crossfit tekstillä. Pitäisi tietää, että keskimäärin suomalaiset eivät halua räväkän näköisiä kamppeita, jotka mainostavat kilometrin päähän, että "Meikä muuten harrastaa päheetä muotilajia X!". Aijaa, siellä onkin kahta eri mallia, Lifter Plus ja U-form, molemmat vaikuttavat painonnostokengiltä. Mikähän ero noissakin on? Voin sanoa, että Koskikeskuksen Intersportissa oli kymmeniä euroja pienempi hinta noilla jalkineilla, mitä Reebokin omalla sivulla. Mistähän sekin ero johtuu?

Back
Ylös Bottom