Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

rautasydän sanoi:
Mulla loppu siihen, kun kaveri ei sitten ottanutkaan kiinni ja kaaduin suoraan otsalleni vessan lattiaan. Paha aivotärähdys seurauksena ja vessan lattiakaakelin kuviot otassa toista viikkoa:)
Me sitä ollaan osattu käyttää päätämme jo nuoresta pitäen :kippis1:

Pii sanoi:
Syy tajun katoamiseesi saattaa olla sarjaa edeltävä liian kova hapen otto...eli hyperventilointi.
Tähän kun yhdistää vielä sarjan aikaisen rutistuksen, joka vasta aika tarkalleen samaa kuin "kättä vasten puhaltaminen", sekä kyykkyyn / ylös liikkeen, niin muuta ei tajun katoamiseen sitten tarvitakkaan.

Eli kiinnitä hapen ottoon huomiota ennen nostoa....pari kolme hiukan syvempää hengitystä ennen nostoa on riittävä määrä..eli ei mitään keuhkot totaali tyhjäksi...keuhkot totaali täydeksi henkäilyjä.

Tästä jo jossakin ketjussa olikin juttua sukeltamisen yhteydessä. Joskus kävin sukelluskurssilla ja siellä snorklauksen yhteydessä opettaja neuvoi tekemään just ton kolme syvää hengitystä ennen sukellusta, mutta ei missään tapauksessa esim. 10 kertaa, sitten saattaa tulla just toi mainitsemasi hyperventilaatiotila ja taju lähteä kesken sukeltamisen.

Eli ei kannata liikaa sitä syvähengittelyä harrastaa ennen kovaa sarjaa.

Itsellä paukkunut silmät punaiseksi nuorempana aika pahastikin ja verta pukkaa ihoon vieläkin joskus.
Väheni kuitenkin huomattavasti kun sai kyykyn väännetteyä enemmän pystyyn, jos kaatuu vähänkin eteen niin hiussuonet paukkuu.

Päänsärytkin on tuttuja jos pitää taukoa kyykystä, epäilen että johtuu enemmänkin siitä että on yläselkä/niska ollut jumissa.

mutteriukko sanoi:
Mullakin poksahti kerran Peck-deckissä. Takaraivossa tuntui pieni napsaus ja sitten tuli hirveä kuumotus siihen kohtaaan.
Vika:

Omakohtainen kokemus tästä takaraivokivusta... Tein joskus aikoinaan penkkiä hölmöyksissäni ilman kunnollista lämmittelyä, tekniikkakin oli varmaan mitä sattuu. Ja yhtäkkiä kesken toistojen iskee jumalaton kuumotus takaraivoon. Luulin aluksi, että kyse on jostain verenpurkaumasta ja tottakai säikähdin. No, treeni jäi siihen, mutta kipu hävisi vähän ajan päästä. Kun sitten muutaman päivän päästä menin tekemään uutta treeniä, ei hommasta tullut mitään, koska takaraivoa alkoi heti liikkeitä tehdessä pakottaa. Mietin, että mitä v***tua...

Koska reenailusta ei tullut mitään, oli pakko lähteä lekurille. Ja diagnoosi? Kalloon kiinnittyvien niskalihasten kiinnityskohdassa oli pieni repeämä... Siis penkkiä tehdessä, huom! Ei kuulemma kovinkaan harvinaista tämän harrastuksen parissa. No, olin aika aloittelija silloin salihommissa, joten tein monta asiaa väärin.

Tämä vain yleisesti tiedoksi niille, jotka potevat äkkinäisiä päänsärkyoireita etenkin takaraivon alueella... Verisuonten katkeilemisesta sun muusta ei todennäköisesti ole kyse... :D

Tuli tuossa salilla tänään tuollainen "ahaa" elämys kun treenailin kyykkyä.

Kaikkihan normaalisti kyykkäävät omalla tyylillään, mutta joku sanoi että ihanteellisin bodarityyli olisi jalat mahdollisimman suorassa, ettei mitään haarakyykkyä.

Tein kyseist' ihannetyylistä kyykkyä niin huomasin isommissa painoissa että jalat vetävät siinä noston puolivälissä väkisinkin polvista yhteen.
Sitten kun vertailin niin huomasin että minulla on jaloissa todella huonot lihakset juuri polvien ulkosyrjässä, kun taas sisäsyrjän lihakset ovat todella vahvat.

Johtuisiko tämä lihasten erillainen kehitys juuri siitä että ennen olen tehnyt kyykyn/maven ja lähestulkoon kaikki liikkeet leveällä ja ulospäin suuntautuneella välillä.
Ja kun minulle niin ominainen kävelytyylikin on hieman sellainen jalkaterät ulospäin oleva "hessuhopo tyyli" :lol2:

Manala sanoi:
Tein kyseist' ihannetyylistä kyykkyä niin huomasin isommissa painoissa että jalat vetävät siinä noston puolivälissä väkisinkin polvista yhteen.
Sitten kun vertailin niin huomasin että minulla on jaloissa todella huonot lihakset juuri polvien ulkosyrjässä, kun taas sisäsyrjän lihakset ovat todella vahvat.

Sulla on todennäköisesti etureidet heikoin lenkki ja teet kyykkyä etureisien kannalta liian isoilla painoilla. Kokeileppa ottaa etukyykky ohjelmaan takakyykyn tilalle. Hae ensin hyvä tuntuma malttillisilla painoilla. Hack-kyykky ajaa myös samaa asiaa, mutta etukyykky on funktionaalisempi vaihtoehto jalkatreenin pääliikkeeksi.

skeema sanoi:
Sulla on todennäköisesti etureidet heikoin lenkki ja teet kyykkyä etureisien kannalta liian isoilla painoilla. Kokeileppa ottaa etukyykky ohjelmaan takakyykyn tilalle. Hae ensin hyvä tuntuma malttillisilla painoilla. Hack-kyykky ajaa myös samaa asiaa, mutta etukyykky on funktionaalisempi vaihtoehto jalkatreenin pääliikkeeksi.

Joo tota pitää kyllä tesmata... thänks :whip:

Miten olisi kuukauden mittainen kuuri jalkaprässiä ja reiden ojennusta koneessa? Luulen että eron huomaa.

protsku sanoi:
Miten olisi kuukauden mittainen kuuri jalkaprässiä ja reiden ojennusta koneessa? Luulen että eron huomaa.

Kokeillaan :D kirjotahan mulle reseptit proffa.

protsku sanoi:

Minun mielestäni etukyykky on paljon parempi ja funktionaalisempi liike etureisien vahvistamiseen. Siinä kuitenkin tukilihaksetkin, erityisesti vatsa, joutuvat töihin. Välillä myös jalkaprässi tai hack-kyykky voisivat olla päteviä liikkeitä. Jos kyykkyä varten treenaa etureisiä, reidenojennus on melko turha laite. Toki sitä voi tehdä bodymielessä toisena liikkeenä.

Manala sanoi:
Kokeillaan :D kirjotahan mulle reseptit proffa.

Kaukana mä proffasta oon, mutta tällänen resepti on itellä toiminu.

Treenijaostasi riippuen kokeile laittaa jalat kahteen osaan, eli teet toisella etureiskat ja pohkeet ja toisella takareiskat ja pohkeet. Treenijakoa vaan vähän tiiviimmäksi niin ei ees pitene kierto.

Sitten pystyy hyvin rääkkäämään ne etureidet loppuun seuraavalla tavalla:

Ojennutkset 5 sarjaa
Prässi 5 sarjaa
Ojennukset yksi n. 20 toiston pumppisarja
Tähän ei enää tartte tehdä kun pohkeita ja ehkä vatsat vielä samaan.

Samansuuntainen setti sitten takareisille.

Teet vaikka vähän aikaa näin ja otat sitten vanhan ohjelmasi käyttöön, tai jos tykästyit tekeen jalat kahtena eri päivänä, niin otat vaan sen kyykyn mukaan tohon etureisipäivälle.

samaa mielt: ei kyll riitä

Joo no ota etureisille vielä toinen liike ja takareisille pari liikettä ja sitten vielä pohkeet. No tos olis yks hyödyllinen Jalat-FAQ mikä kannattais selata läpi, mukavia lukuhetkiä.

IMHO: Pelkkä kyykky kyllä riittää

Edit: kuitenkin täytyy tietää mitä tekee, joten jos kyseessä on aloittelija, voi olla parempi ottaa mukaan muitakin liikkeitä.

Kai se etureisille riittäisi, mutta tarttis jonkun takareisi- ja pohjeliikkeen mukaan.

Kride sanoi:
jos ottaa hack-kyykkyä ja muita eri kyykyn variaatioita mukaan.
Jos uskallusta riittää vähän vaikeimpiin liikkeisiin, niin hack-kyykky tangolla on ihan loistava etureisitappo. Mulla toimii kuin junan vessa!

Back
Ylös Bottom