Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

:Offtopic: Meikä ainaki on pärjännyt ilman mitää ihmetossuja... Mutta tietenki jos on liikaa rahaa nii voihan sitä pistää mihin vaan :).

Arnolti sanoi:
:Offtopic: Meikä ainaki on pärjännyt ilman mitää ihmetossuja... Mutta tietenki jos on liikaa rahaa nii voihan sitä pistää mihin vaan :).
No ei voi maltaita maksaa jotku lerpukkatossut. Lähinnä maastavetoon niitä tarvisin kun ei sukissa pito riitä.
Tai vaihtoehtosesti, mistä löytyis vähän isomman jalan jarrusukkia :D ?

Mulla on nahkaset voimistelutossut 10e, ostettu Prismasta Hesassa, mutta varmasti niitä muuallakin myydään. Hyvät vedossa ja kyykyssä.

Tarjoustalosta löytyi ainakin viime vuosituhannen puolella muutamalla kympillä (markkaa) kengät vetoa ja kyykkyä varten. Sisäpelitossut, joita en kyllä sisäpeliin käyttäisi, mutta loistavat salille. Ei kantaa, tasainen, kuvioitu, pitävä pohja. Pohjallisen saa irti, minkä jälkeen jalan ja lattian välissä on vain milli-pari kumia.

Kuinka syviä kyykkyä teette? Ja kuinka paljon merkitystä on kyykyn syvyydellä lopputuloksen kannalta ( = lisää lihaa ja voimaa ). Eli onko oikeastaan mitään väliä tekeekö syväkyykkyä 70 kg:lla, reiden yläpinta vaakatasossa kyykkyä 120 kg:lla vai polvikulma 90 astetta kyykkyä 180 kg:lla. Kilo määrät ovat ihan hatusta heitettyjä. Syvällä venytys ja liikerata on luonnollisesti pitempi mutta nivelkulmat aika huonot optimaalisen voimantuoton kannalta, korkeassa kyykyssä voi taas ladata rautaa tankoon reilusti ja sitä kautta kehitys sekä voimataso paranee nopeammin?? Vaikka tärkeintä lienee käydä säännöllisesti kyykkimässä :rolleyes: .

Oikeastaan olisi kai viisainta tehda kaikkia noita variaatioita.
Itse pyrin tekemaan kyykyn tuolla keskimmaisella vaihtoehdolla ja ihan hyvin tuntuu sopivan minulle.
Tuossa perse maahan kyykyssa ei riita liikkuvuus monellakaan ja selka pyoristyy. Ja tasta voi seurata loukkaantuminen.
Tosin venyttelemallahan tuota liikkuvuutta saa lisaa.

Yksi kärsivä mukaan:

Olin maanantaina vetämässä rintatreeniä. Olin saanu jo penkin ja vinopenkin tehtyä ja päätin pitkän tauon jälkeen kokeilla peck-deckiä. Toisen sarjan puolivälissä napsahti ja takaraivo ja erityisesti pään vasen puoli särki ihan vitusti. Olo oli siis ihan kun olis verisuoni katkennu päästä. Kipu oli aikamoinen, mutta jatkoin treeniä. Jätin kuitenkin myöhemmin treenin kesken ja menin kotiin lepäämään. Koko illan päässä esiintyi pientä jomotusta. Mitä ilmeisemmin kyseessä siis ns. ponnistuspäänsärky

Tänään sitten piti mennä uudestaan salille, kun koko päivänä ei ollut enää päätä särkenyt (eilen aamulla vielä ihan aavistuksen). Sain tehtyä jaloille ojennuksia ehkä viisi toistoa kun sama paska alkoi. Tein ojennukset loppuun ja siirryin kyykkäämään. Heti eka sarja kesken ja treeni jäihin.

Nytpä kysyisinkin, että millä tää homma oikein menee ohi? Ilmeisesti treenitaukoo, hierontaa ja venyttelyä... Mutta minkä pituista taukoo? Onko hieroja "pakollinen"? Millaista venyttelyä, mille alueille ja kuinka usein?

On muuten perkeleen häiritsevää, kun agret on kauheet jalkatreeniin ja heti ekassa sarjassa vedetään mies hiljaseks! :wall:

ite teen kyykyn notta polvikulma on ton 90astetta. kun lähet alhaalta pusertaa ylös, niin pidät polvet suorassa, etkä päästä niitä nousun aikana "kallistumaan" toisiinsa päin, niin ei mene ne polvet niin helposti rikki. :thumbs:

Mulle on ainakin sanottu, että jos nivelten liikkuvuus on päässyt vähän heikenemään, eli jos on totaalinen aloitelija, niin syväkyykkyä pitää välttää.

Ymmärrän tämän hyvin, sillä alussa vedin itse virheellisesti liian syvään ja polvet rutisivat ihan julmetusti. Vaikka painoa ei ollut nimeksikään.

Itsellä on myös käynyt sillai, että maassavedossa ykösen jälkeen on meinannut taju lähteä ja tähtiä on näkynyt sekä silmissä pimentynyt.

Kaverilla on silmästä puhjennut verisuoni kovassa kyykyssä -> Puolet toisesta silmästä värjäytyi punaiseksi joksikin aikaa.

mulla iski toi ponnistuspäänsärky kun kokeilin HST-treeniä. Kaksi kertaa kävin hieronnassa, söin viikon "kuurin" buranaa ja pidin lepoa pari viikkoa. toisella lepoviikolla otin jo kevyen aerobisen mukaan. Näillä eväillä minulla hellitti eikä ole pariin kuutauteen uusinut..

Itse teen (etu)kyykyt tasan pohjaan asti eikä polvien kanssa ole mitään häikkää. Pari vuotta sitten koitin tosissaan nostaa voimanostokyykyn tuloksia (reiden yläpinnat vaakatasoon, sääret kohtisuorassa) ja polvet alkoivat oireilemaan, joten palasin ass-to-grass varianttiin. Painotkin ovat tietty pienemmät näin, reilulla satasella painavimmat sarjat.

Mä teen kyykyn niin miten se tuntuu parhaiten ottavan kehoon, muttei polviin tai selkään kivuliaasti. Mä en edes pysty syväkyykkyä tekemään. Enkat ilmoitan aina tuolla reisi vaakasuorana kyykyllä. Mä haen hyvää kompromissia, jotta selkä ja vatsakin saisi vähän runtua ja tasapaino paranisi. Siksi pidän polvitukia. Ilman tulee kiputiloja.

Dopey sanoi:
Itse teen (etu)kyykyt tasan pohjaan asti eikä polvien kanssa ole mitään häikkää. Pari vuotta sitten koitin tosissaan nostaa voimanostokyykyn tuloksia (reiden yläpinnat vaakatasoon, sääret kohtisuorassa) ja polvet alkoivat oireilemaan, joten palasin ass-to-grass varianttiin. Painotkin ovat tietty pienemmät näin, reilulla satasella painavimmat sarjat.

Itellä ei oo ongelmia polvien kanssa syväkyykyssä mutta selkä pyöristyy jos ihan pohjaan takakyykyä tekee. Etukyykky taas tuntuu luonnolliselta aivan pohjaan ja selän saa pidettyä suorana.

Aika pienillä painoilla teet jos vain reilut 100kg on tangossa takakyykyssä, vaikka olisikin ass to grass. Muistanko nyt oikein että sulla oli punttiuraa lähemmäs 10v takana? Ite en ainakaan usko että saisin jalkoihin hyvin voimaa ja kokoa semmosia ultrapuhtaita hitaita kevyillä painoilla tehdyillä sarjoilla. Minkä pituisia sarjoja teet?

6point sanoi:
Ite en ainakaan usko että saisin jalkoihin hyvin voimaa ja kokoa semmosia ultrapuhtaita hitaita kevyillä painoilla tehdyillä sarjoilla.

Miksi muka ultrapuhtailla ja hitailla toistoilla ei saisi voimaa ja kokoa?

6point sanoi:
Aika pienillä painoilla teet jos vain reilut 100kg on tangossa takakyykyssä, vaikka olisikin ass to grass.
Eikö tossa ollut kyse nimenomaan syvästä ETUkyykystä?

Pecman sanoi:
Eikö tossa ollut kyse nimenomaan syvästä ETUkyykystä?
Jep, mutta sikäli oikein tuo kommentti ettei noissa romuissa silti ole hurramista edes 80-kiloisena.

Back
Ylös Bottom