Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ittellä ongelmana on tällainen perinteinen eli alaselän pyöristyminen kyykyssä. Oon tehny kyykkyä ''ovesta roikkuen'', niinku Oranki muutamalla sivulla on suositellu, mutta en oo saanu tollakaa tekniikkaa kuntoon. Selkä alkaa pyöristymään vähän ennen kun reidet on vaakatasossa. Oon yrittänyt alhaalla kyykyssä vetää käsillä polvista, että alaselkä suoristuis, mutta tuntuu, että lonkka ottais kiinni reisiluuhun. Mulla on notkoselkä ja oon nyt alkanut venyttelemään erityisesti lonkankoukistajia 5min venytyksillä. Oon myös yrittänyt jto:n suosittelemaa venytystä, jossa ollaan hajareisin penkillä ja tuodaan napaa maata kohti, mutta tässäkin tuntuu lonkat ''hitsaavan'' eikä tunnu mitään venytystä ylätakareisissä. Usein alaselän pyöristymisessä on annettu ohjeeks venytellä takareisiä, mutta esim. tän threadin sivulta 26 eteenpäin Fuhrer on kirjoittanut, että takareisiä ei tulis venytellä, jos on notkoselkä. Tän postin perimmäinen kysymys on siis: mitä minun tulisi tehdä tämän selän pöyristymisen kanssa?

Ittellä ongelmana on tällainen perinteinen eli alaselän pyöristyminen kyykyssä. Oon tehny kyykkyä ''ovesta roikkuen'', niinku Oranki muutamalla sivulla on suositellu, mutta en oo saanu tollakaa tekniikkaa kuntoon. Selkä alkaa pyöristymään vähän ennen kun reidet on vaakatasossa. Oon yrittänyt alhaalla kyykyssä vetää käsillä polvista, että alaselkä suoristuis, mutta tuntuu, että lonkka ottais kiinni reisiluuhun. Mulla on notkoselkä ja oon nyt alkanut venyttelemään erityisesti lonkankoukistajia 5min venytyksillä. Oon myös yrittänyt jto:n suosittelemaa venytystä, jossa ollaan hajareisin penkillä ja tuodaan napaa maata kohti, mutta tässäkin tuntuu lonkat ''hitsaavan'' eikä tunnu mitään venytystä ylätakareisissä. Usein alaselän pyöristymisessä on annettu ohjeeks venytellä takareisiä, mutta esim. tän threadin sivulta 26 eteenpäin Fuhrer on kirjoittanut, että takareisiä ei tulis venytellä, jos on notkoselkä. Tän postin perimmäinen kysymys on siis: mitä minun tulisi tehdä tämän selän pöyristymisen kanssa?

Luulen ettet osaa jännittää keskikroppaa oikein. Jos painat kunnolla happea mahaan ja jännität vatsat niin alaselkä ei pitäisi voida pyöristyä. Ainakaan mulla.

Paina polvia ulospäin ja paljon. Se tuntuu olevan ratkaisuna hyvin moneen ongelmaan täällä, mutta niin se vaan on. Tossa muutamaa viestiä ylempänä just puhuttiinkin tosta reisiluun ja suoliluun törmäämisestä. Notkoselkäsenä ei takareisiä kannatakkaan välttämättä venytellä. Tällä tavalla kuitenkin ton taka/sisäreiden lihaksistoa voi kuitenkin venytellä. Lonkankoukistajien venyttelyä kannattaa varmaan jatkaa. Joka tapauksessa: polvet ulos, haarat auki.

E: Linkkaamani kuvan nimi on näköjään hip flexor stretch, mutta tosta asennosta on hyvä venyttää myös noita mediaalipuolen takareisiä. Lonkankoukistajien venyttely onnistuu tossa asennossa kyllä myös.

Noiden lonkankoukistajien ja pakaroiden rullailun lisäksi suosittelen rullaamaan sisäreidet vaikka ihan levytangolla aivan nivusesta saakka. Muistahan lonkankoukistajia venytellessä jännittää pakaraa ja pitää lantio "edessä" antamatta alaselän yliojentua. Mutta niillä staattisilla venytyksillä ei yksinään pääse vielä pitkälle, eikä ainakaan nopeasti. Niitä paikkoja kannattaa rullailla auki ennen venytyksiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Saako polvet mennä varvaslinjan yli, mikäli paino pysyy kantapäillä? Jos ei niin miksi? Mielellään nyt ihan perustelujakin eikä mutua :) Muistan ainakin Fuhrerin joskus sanoneen, että "polvi saa ja sen kuuluukin mennä varvaslinjan yli". Miksi sen kuuluisi mennä?

- - - Updated - - -

Luulen ettet osaa jännittää keskikroppaa oikein. Jos painat kunnolla happea mahaan ja jännität vatsat niin alaselkä ei pitäisi voida pyöristyä. Ainakaan mulla.

Ei ole noin yksinkertaista. Mulla on ihan sama ongelma kun skwatilla ja voin kertoa, että se keskikroppa on ihan tiukkana ja happea on niin pirusti. Jos siellä on paikat jumissa niin se perse vaan niiaa vaikka kuinka jännittäis. Toivottavasti itsekin saan joskus nuo paikat auki. En ole keksinyt vielä mistä tuo jumittaa. Jto:n venytystä olen tehnyt mm.

Saako polvet mennä varvaslinjan yli, mikäli paino pysyy kantapäillä? Jos ei niin miksi? Mielellään nyt ihan perustelujakin eikä mutua :) Muistan ainakin Fuhrerin joskus sanoneen, että "polvi saa ja sen kuuluukin mennä varvaslinjan yli". Miksi sen kuuluisi mennä?
Mitä edemmälle polvet menee sitä enemmän painetta kohdistuu polvilumpion takapintaan ja tän vuoksi jotkut suosittelee välttämään sitä (yksinkertaisella logiikalla ajateltuna kuluttaa rustopintaa enemmän). Oon kyllä useammastakin vakavasti otettavasta lähteestä kuullut, ettei sillä kuitenkaan ole väliä ja päästän itsekin polvet eteen surutta. Yritän kuitenkin ajan myötä korjata asentoa ja liikkuvuutta niin että ne pysyisi takana, koska mun mielestäni kyykky on liikkeenä parempi silloin. En tiedä sitten miksi niiden kuuluisi mennä yli varvaslinjan. En muista miten Fuhrer sen perusteli, jos perusteli.

Kertokaa mulle onko mulla joku paikka jumissa vai mistä HELVETISTÄ johtuu, kun kyykkään niin oikea jalkaterä kääntyy ulospäin enkä saa pidettyä asentoa??:face:

Saa ne polvet mennä yli varvaslinjan, mutta voimantuotto ei välttämättä ole silloin niin hyvä.

@Keihäsmies: Luultavasti lonkissa liikkuvuus-/voimaeroja tai sitten rangassa vikaa. Käy fyssärillä.

Mikä on paras apuliike maven lattiasta irrotukseen?

Etukyykky stopilla/matalalle boksille, mave 5-10cm korokkeelta, mave polviin(1-2s stoppi polvissa ja alas). Toi vika on aika tehokas. Jos ei ole hirvesti vetänyt maasta niin eniten voi auttaa se kun löytää sen parhaan nivelkulman eli miten jalkaterät ja miten korkealla perse irroituksessa. Se myös auttaa yllättävän paljon kun muistaa jännittää todella kovaa vatsat.

Edit. Unohtui mainita pinnavedot 10-15cm polven alta. Jos siis vedon kuolonkohta on esim. 10cm irti maasta niin pinnavetoja siitä korkeudelta. Usein hankalampaa kuin lattiasta vetäminen.

Etukyykky stopilla/matalalle boksille, mave 5-10cm korokkeelta, mave polviin(1-2s stoppi polvissa ja alas). Toi vika on aika tehokas. Jos ei ole hirvesti vetänyt maasta niin eniten voi auttaa se kun löytää sen parhaan nivelkulman eli miten jalkaterät ja miten korkealla perse irroituksessa. Se myös auttaa yllättävän paljon kun muistaa jännittää todella kovaa vatsat.
Kiitokset. Ajaako kapea ssb-kyykky pienellä stopilla saman asian kuin etukyykky? Millaisilla raudoilla & toistomäärillä tuota polviin vetoa olisi hyvä tehdä?

Edit. Unohtui mainita pinnavedot 10-15cm polven alta. Jos siis vedon kuolonkohta on esim. 10cm irti maasta niin pinnavetoja siitä korkeudelta. Usein hankalampaa kuin lattiasta vetäminen.
Tätä ongelmaa ei itsellä ole, jos lattiasta vaan irtoaa niin tulee aina ylös asti "helposti".

Kiitokset. Ajaako kapea ssb-kyykky pienellä stopilla saman asian kuin etukyykky? Millaisilla raudoilla & toistomäärillä tuota polviin vetoa olisi hyvä tehdä?

Tätä ongelmaa ei itsellä ole, jos lattiasta vaan irtoaa niin tulee aina ylös asti "helposti".

En ole tuota ssb-kyykkyä kokeillut, joten en osaa sanoa miten samanlainen se on vaikutukseltaan. 2-4 toiston sarjat 70-80% normivedon maksimista on aika hyviä tossa polviinvedossa.

Tämmöisen kysymyksen heittäisin tähän väliin,että: kannattaako maastavetoa tehdä ns. pitempiä sarjoja (10-20) ikäänkuin "pohjiksi" ja vasta riittävän tahkoamisen jälkeen alkaa tekemään lyhyempiä "voima sarjoja" kun tavoitteena on nimenomaan tuo voiman hankinta? Hieman taustoja 23v. mies paino n70kg
yleisurheilu ja nyrkkeily taustaa sekä sali harrastelua muutamia vuosia takana.
Nyt olisi kuitenkin kova kiinnostus lähteä joskus voimanostokilpailuihin.
Tarkoitus on kehittää ensin Veto ja penkki kuntoon (sali tulokset tällähetkellä: veto:150kg,penkki:95kg, kyykky maksimia en ole kokeillut. vielä)

Tämmöisen kysymyksen heittäisin tähän väliin,että: kannattaako maastavetoa tehdä ns. pitempiä sarjoja (10-20) ikäänkuin "pohjiksi" ja vasta riittävän tahkoamisen jälkeen alkaa tekemään lyhyempiä "voima sarjoja" kun tavoitteena on nimenomaan tuo voiman hankinta? Hieman taustoja 23v. mies paino n70kg
yleisurheilu ja nyrkkeily taustaa sekä sali harrastelua muutamia vuosia takana.
Nyt olisi kuitenkin kova kiinnostus lähteä joskus voimanostokilpailuihin.
Tarkoitus on kehittää ensin Veto ja penkki kuntoon (sali tulokset tällähetkellä: veto:150kg,penkki:95kg, kyykky maksimia en ole kokeillut. vielä)

Minusta ei tarvitse eikä kannata. Toistot siellä 1-6 alueella. Lihastakin tuolla tulee, vaikka se on näiden 3x10 sankareiden mielestä täysi mahdottomuus ja pyhäinhäväistys. Hanki sitä pohjaa sarjakestävyyden kautta. Jto:n 3x4-->6x6 on ihan helvetin hyvä tohon. Kuin myös lukuisat 5x5 viritelmät.

Noniin, kiitoksia vastauksesta!
taidan alkaa tekeen tuota 5x5 70-80% kuormalla pari kertaa viikkoon ja pikkuhiljaa lisäämään lätkiä tankoon.
eiköhän 200kg:kin irtoa sitten jonain päivänä maasta. Toivottavasti mahdollisimman pian!

No, kokeilen nyt aluksi ainakin 2 veto reeniä/vko. jos tuntuu ettei palaudu niin jätän yhteen. kyykyssä varmaan toimii tuo sama 5x5 yms. systeemi?? jos kyykyn tekkee pari kertaa viikkoon niin olisiko järkevää tehdä toinen esim terävänä box kyykkynä?

Minusta ei tarvitse eikä kannata. Toistot siellä 1-6 alueella. Lihastakin tuolla tulee, vaikka se on näiden 3x10 sankareiden mielestä täysi mahdottomuus ja pyhäinhäväistys. Hanki sitä pohjaa sarjakestävyyden kautta. Jto:n 3x4-->6x6 on ihan helvetin hyvä tohon. Kuin myös lukuisat 5x5 viritelmät.

Tämä on aika yksilöllistä. Toisilla toimii pitemmät sarjat mavessa hyvin. Varsinkin kun kyseessä on aloittelija niin pitäisi tehdä kaiken mittaista sarjaa (ja miksipä ei edistyneemmänkin). Ja mitä enemmän on tarvetta voiman lisäksi myös lihasmassan lisäämiselle, niin sitä enemmän pitkää pitäisi tehdä. Kyllä massa lyhyilläkin kasvaa, mutta kyllä se silti paremmin kasvaa kympin toistoilla.

No, kokeilen nyt aluksi ainakin 2 veto reeniä/vko. jos tuntuu ettei palaudu niin jätän yhteen. kyykyssä varmaan toimii tuo sama 5x5 yms. systeemi?? jos kyykyn tekkee pari kertaa viikkoon niin olisiko järkevää tehdä toinen esim terävänä box kyykkynä?

Jos 2 vetotreeniä meinaat viikkoon tehdä niin älä sitten samaa sarja/toisto/paino volyymia molemmissa tee vaan näitä pitää kierrättää selvästi enemmän.

Esim.
1. vko 1. treeni 3x10, 2. treeni 5x5
2. vko 1. treeni 4x6, 2. treeni 8x3
...ja sitten sama alusta.

Kaikki saman "sarja x toisto" -yhdistelmän työsarjat vakiopainolla ja aina kun onnistuu hyvällä tekniikalla vaaditut niin lisää rautaa tankoon.
Ja aloita riittävän kevyistä painoista että kuormaa pystyy ainakin ensimmäiset 2kk lisäämään joka treenissä.

En kyllä näe mitään tarvetta noille pidemmille sarjoille, kun voima on kerran tavoitteena. Sitä lihaspohjaa kyllä tulee noilla lyhyemmilläkin. Jos haluaa kaksi mavea viikkoon niin toinen mieluusti variaatio, joka vahvistaa heikkouksia. Ekassa treenissä vaikka kyykky+pinnaveto polven alta ja toisessa mave+etukyykky.

Back
Ylös Bottom