Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Hmm, jos kyykkäämisen jälkeen alaselän oikealla puolella tuntuu pientä nipistelyä, niin mistä mahtaa johtua?

Riippuu missä kohdassa. Jos suht alhaalla niin voipi olla SI-nivel. Jos myös alavatsan sivulla on arkuutta tms. niin voi olla spoas, joka helposti ärtyy kovissa kyykyissä. Tai monta muuta syytä...

niin tossahan on havaittavissa ihan selkee koroke, mille toi jamppa kyykkää. ei näy kauheen hyvin, mutta hieman tollanen kellertävä esine. tai sitten sen teabagit kärsii kylmästä kelistä, kun ei muuten maahan yllä ;)

Tämä on niin omia tavoitteita lähellä oleva kysymys, että taidan kans vastata :) Eikä ole välttämättä yleisellä tasolla paras neuvo (riippuu yksilöstä), mutta OMALLA kohdallani sain kaikissa kolmessa nostossa parasta kehitystä silloin kun tein siten, että:

1. TREENI: raskas kyykky + apuliikkeitä (prässiä, takareisiä, vatsaa)
2. TREENI: yläkroppaa
3. TREENI: raskas etukyykky + DE (nopeus) mave vastuskumien kanssa + apuliikkeitä
4. TREENI: yläkroppaa

Samanlaiseen (tosin mave sitten etukyykky) olen päätynyt jakona, oli tavoitteet sitten puhtaassa voimailussa tai bodauksessa, ja jakona 2-tai (fiksu) 4-jakoinen. Kaikkia jakoja kokeillut järkeillä mutta noin se fiksusti menee neljällä treenillä viikossa. Yläkroppa treenien sisältö tosiaan tavoitteiden mukaan. Puhdas nelijakoinen tuosta rakennetaan heittämällä etukyykky pois, ja treenataan täysin selkä (ja takaolat) tuona päivänä maven jälkeen.

niin tossahan on havaittavissa ihan selkee koroke, mille toi jamppa kyykkää. ei näy kauheen hyvin, mutta hieman tollanen kellertävä esine. tai sitten sen teabagit kärsii kylmästä kelistä, kun ei muuten maahan yllä ;)

Ammattipiireissä noita kellertäviä esineitä kutsutaan käsittääkseni levypainoiksi :)

Riippuu missä kohdassa. Jos suht alhaalla niin voipi olla SI-nivel. Jos myös alavatsan sivulla on arkuutta tms. niin voi olla spoas, joka helposti ärtyy kovissa kyykyissä. Tai monta muuta syytä...

Suhta alhaalla, oikeestaan juurikin tuossa lantioluun kohdalla.

Suhta alhaalla, oikeestaan juurikin tuossa lantioluun kohdalla.

Kuulostaa, että saattaa olla SI-nivel. Sitä voi kokeilla availla itse. Itse teen tuon useita kertoja viikossa seuraavilla tavoilla:

1. Makaa selällään ja paina jalkoja vuorotellen voimakkaasti alas käyttäen pakaralihaksia. Tee toi useita kertoja ja kokeile sekä polvet suorana, että koukussa. Voit kokeilla myös nojatuolissa/sohvalla niin, että nojaat taakse.
2. Makaa selällään ja kierrä molempia jalkoja polvet suorana sisäänpäin ja sitten paina lantiolla suoraan alas.

Vuorottele noita kahta tapaa. Lantiosta kuuluu yleensä selvä rutina/pamahdus, kun toi korjaantuu. Itse avaan nuo aina kunnolla ennenkuin lähden tekemään kyykkyjä tai maastavetoja.

Mitä mieltä olette kyseisestä liikkeestä? Itse ajattelin tätä ruveta tekemään seuraavassa jalkareenissä, joten muutama kyssäri ois tarpeen.

1) Jalkojen sijoitus levyllä. Eli niin että varpaat on reunan yläreunan tasalla ja sääri on suorana alas tultaessa.

2) Liikeradan pituus. Riittääkö että reisi on sivulta katsottuna 90 asteen kulmassa sääreen ja samassa kulmassa jalkalevyn kanssa? Vai pitääkö mennä ihan alas asti?

3) Yleistä mietettä kyseisestä liikkeestä. Tämähän nimenomaan eristää etureidet paremmin, ja ei voi julletella painoja ylös kuten kyykyissä.

1) Tykkään ite pitää jalkaterät melko lähellä toisiaan ja mahdollisimman alhaalla kuitenki niin että jalkapohjat pysyy kiinni siinä levyssä ala asennossa.

2) Täys liike rata toimii hyvin

3) Loistava laite imo

1) Mulla on about et polvet menee vähän yli varpaitte taino aika paljonkin, kun oon pohjassa. Se riippuu kyl ihmisestä varmaa et mikä on paras toki mitä alempana sitä enemmän kai etureisiin, mutta ottaa toi muutenkin niin sairaasti jos keskittyy siihen etureisillä työskentelyyn.
2)Kai se riittäs, että ois 90 astetta polvitaite, mutta ite teen edelleen pohjasta. Toki saa isommat painot jossei ihan alas mee niin luultavasti voi olla jopa parempi jättää vajaaks jos haluu pelkästää etureisille.
3) Paras etureisi liike varmaa ikinä :D En ees prässis saa noin hyvää kipua ja hapotusta. Onhan toi toki turvallisempi vetää failureenkin kun prässi, koska ei millään voi olla niin isot painot siinä. Tykkäsin tykkäsin.

Hack-kyykky on loistava liike, itseasiassa varmaan mun lemppari liike etureisille. Ite laitan jalat aika ylös ja noin hartioiden leveydelle, ehkä pikkusen leveemmällekkin. Täyttä liikerataa suosittelisin, koska kyllä ne etureidetkin työskentelee siellä alhaalla.

Sellasta hauskaa temppua suosittelen kokeilemaan ko. liikkeellä, että tekee sen ihan superslowina. Mahdollisimman hitaasti alas ja hiitaasti ylös. Ylhäällä jättää vielä jalat ihan pikkusen koukkuun niin, että jännitys pysyy kokoajan. Tossa tulee se mukavuusalueelta poistuminen ja korvien välin osuus erittäin hyvin esiin, koska se hapottaa niin maan perkeleesti, mutta jos sulkee aivot pois, pystyy vaan tekemään niitä toistoja. Vielä ku pitää sarjatauot aika pieninä ni huhhuh. Painoa en suosittele laittamaan paljoa mitään, vaan enemmänkin kannattaa keskittyä siihen mahdollisimman hitaasti tekemiseen. Suurta tuskaa voin luvata - ja mikäs sen parempaa?

Koskahan mulla on seuraavaks ohjelmassa tätä liikettä... En malta odottaa.

Tähän tuskin on mitään ainutta ja oikeaa vastausta, koska hackit on erilaisia ja ihmiset on erilaisia. Kannattaa kokeilla levyn eri kulmia ja jalkojen eri asentoja. Säädä levy niin, että polvissa ei tunnu "painetta" ja että sulla pysyy koko jalka tukevasti kiinni levyssä. Älä anna kantapäiden nousta ilmaan missään vaiheessa. Polvet voi mun mielestä mennä jonkun verran yli varvaslinjan. Koko selkä koko ajan kiinni levyssä.

Jos ei ole mitään ongelmia mennä pohjaan, niin anna mennä vaan. Ylhäältä taas voi jättää vähän vajaaksi, että saat painon pysymään etureisllä. Itellä ainakin ottaa polviin enemmän, jos koitan pysäyttää liikkeen jossain siellä 90 asteen tietämillä. Yksi tärkeimmistä jutuista on se, että pidät liikkeen tarpeeksi rauhallisena (hitaat laskut etureisiä hakien) ja että liike pysyy koko ajan etureisillä. Älä rupee tekemään yläselkä irti levystä mitään syvyyspommeja pohjaan, josta saat kivasti pompautettua sen takas ylös.

Ite oon tehny tosi varovaisesti nyt hackia, koska oikea polvi ottaa suht helposti kipeää. Itselle hyvä tyyli on tämä: levy niin pystyyn, kuin sen saa. Jalat suunnilleen keskellä levyä ja noin 40 sentin päästä toisistaan. Jalkaterät näin \ / ja alhaalla polvet tietenkin jalkaterien suuntaan. Liike hitaasti pohjaan ja etureisillä ylös (ylhäältä aavistuksen vajaaksi). Eri tyylillä saisi varmaan enemmän limppuja kyytiin, mutta kun en treenaa hackia, vaan etureisiä, niin ihan älytöntä tarvetta ei ole tähän vielä tullut.

Anna kintuille aikaa tottua liikkeeseen ja vasta sitten myöhemmin rupeet miettimään painoja tarkemmin. Tossa voi helposti käydä niin, että tekniikan kustannuksella sitä rupee läimii lisää kiekkoja kyytiin. Ite oon tehny ton virheen ja sen takia oon nykyään niin varovainen hackin kanssa. Joo olihan se kiva liikutella isoja romuja, mutta ne kipeet polvet ei ollu enää niin kivat.

Imo parhaimpia etureisiliikkeitä.

yusuplus vastasikin jo mun kysymykseen ennenkuin ehdin edes kysyä sitä.
Eli olisin juurikin kysynyt tuosta paineentunnusta polvissa. Se ei siis kuulu asiaan. Mulla kuitenkin viimeksi hieman tuntui, niin mitä kannattaisi nyt sitten kokeilla ensin?
Levyä pystympään, vai loivempaan, vai omaa sijoittumista levyllä, vai...?

yusuplus vastasikin jo mun kysymykseen ennenkuin ehdin edes kysyä sitä.
Eli olisin juurikin kysynyt tuosta paineentunnusta polvissa. Se ei siis kuulu asiaan. Mulla kuitenkin viimeksi hieman tuntui, niin mitä kannattaisi nyt sitten kokeilla ensin?
Levyä pystympään, vai loivempaan, vai omaa sijoittumista levyllä, vai...?

Kokeile laittaa levyä pystympään ja jalkoja enemmän ylös levyllä.

Kokeilkaas tuota ns. "väärinpäin" eli naama laitetta kohti ja niin syvälle kuin pystyy menemään pyöristämättä alaselkää. Minusta huomattavasti parempi versio kuin toi tavallinen hack.

Selän takia mun pääliike jaloille, ja paras tapa tehä liike imo. on

- Jalat niin että polvet ei matkusta ihan kauheasti eteen, aivan ku voimakyykyssäkin
- 5-8s alas, räjähtävästi ylös
- "Tarpeeksi leveä" asento, eli voimakyykkyleveys jos vaan platformi antaa periksi.

Back
Ylös Bottom