Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Olen itse tullut vähitellen tässä sellaiseen johtopäätökseen että Rippetoen jutuille ei pidä antaa mitään painoarvoa. Tyyppi opettaa riven ja kyykyn yksinkertaisesti väärin. Sitten se vielä kehtaa mussuttaa että maailma on väärässä ja minä oikeassa, vaikka mitään mainittavia meriittejä ei urheilijoiden valmentamisen suhteen ole.

Loppuun vielä jotain huumorin tapaista: http://www.adarq.org/the-hole/the-starting-strength-church/

Kerro ihmeessä mikä siinä Rippetoen opettamassa low-bar kyykyssä on väärin? Ja pistä vaikka jotain linkkejä, jotka tukee sun mielipidettä. Ainakin omasta mielestäni kirjassa esitetty malli kyykkäämisestä tuntuu järkevältä ja mielestäni siinä on myös suht kattavat fysiologiset perustelut asialle.

Kyykyn suorittaminen ei ole sama asia kuin kyykyn opettaminen. Opetuksessa olisi hyvä osata valita oikea tekniikka oikeaan tarkoitukseen. Tuossa kyykyssä ei välttämättä ole itsessään mitään vikaa, mutta Rip opettaa kyykyn väärin kun koettaa tuputtaa sitä samaa vaikka sille Tokolan Milkolle. Ei pidä kuvitella että yhdellä tempulla (hip drive low bar pää alas) voidaan täyttää kaikkien urheilijoiden tarpeet. Aika hyvin voi sanoa että tuollaisten opettaminen ensisijaisena kyykkytekniikkana painonnostajalle on väärin, kun kaikki huiput tekee hommat aivan toisella tavalla.

Rippetoen videoilla oikeastaan on alkanut pistämään silmään se, että yleisö on aina kynäniskoja. Mitään kovia nostoja ei videoilla koskaan näy. Jotenkin menee uskottavuus koko touhusta. Ihan eri juttu katsella jotain elite fitnessin videoita, missä kaikki on 200 kiloisia ukkoja ja maailmanmestareita. Hipdrivestä Rippetoe jaksaa jauhaa, mutta minä en vieläkään oikein tajua mitä se tarkoittaa. Omalla salilla tuntuisi paras oppi kyykkyy olevan vain mennä alas tangon kanssa ja tulla ylös.

Missä on Rippetoe-oppien 300kg kyykky ja 200kg penkki?

Mun käsitykseni mukaan se jauhaa hip drivestä, koska se pyrkii opettamaan sitä hip driveä. Ei se yritä opettaa jalkojen leveyttä, tai selän kulmaa, vaan sitä hip driveä. Tästä varmaan tulee tää, että se opettais väärin, kun se ei vaikkapa videoissa puutu mihinkään muuhun.

Tossa on myös omanlaisena tyyli opettaa pystypunnerrusta. Joku asiantunteva voi varmaan kertoa, että liittyykö toi rangalla tangon liikkelle nytkäyttäminen johonkin tiettyyn lajiin? Itse sepustus alkaa siinä 1min kohdalla ja paranee mitä lähemmäs mennään kahta.. Tätä vaan joskus katoin ku piti omaa tekniikkaa parantaa. Ei ollu mun bodausharrastukseen kyllä tämä suunniteltu..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rippetoen videoilla oikeastaan on alkanut pistämään silmään se, että yleisö on aina kynäniskoja. Mitään kovia nostoja ei videoilla koskaan näy. Jotenkin menee uskottavuus koko touhusta.

Seminaareihin tulee varmaan yleensä henkilöitä, joilla on opittavaa asioista. Mutta se siitä. Rumia kyykkyjä näyttää ainakin tekevän.

Kun tavoitteena on nostaa kaikkien kolmen liikkeen (takakyykky, etukyykky, mave) tulosta mikä olisi parhain vaihtoehto, jos on pakko valita joku näistä:

1. takakyykky ja mave kerran viikkoon
2. etukyykky ja mave kerran viikkoon
3. takakyykky ja etukyykky kerran viikkoon

Kun tavoitteena on nostaa kaikkien kolmen liikkeen (takakyykky, etukyykky, mave) tulosta mikä olisi parhain vaihtoehto, jos on pakko valita joku näistä:

Vaihtoehto 4
ma takakyykky
ke mave, etukyykky
pe takakyykky

Orangin nelosvaihtoehto olis paras, mut noista kolmesta mä sanoisin vaihtoehdon kaks. Etukyykky auttaa tietysti etukyykkyyn, mutta myös takakyykkyyn, koska kyykkyjähän ne molemmat ovat. Mave taas auttaa maastavedossa tietty, mutta samalla takaketjun vahvistuminen auttaa takakyykyssä, jota ei suoraan tehdä. Kummatkin liikkeistä auttaa siis tuossa ainoassa liikkeessä, jota ei tehdä.

mä en tällä puolella liian usein vieraile, mutta kun nyt tuli tähän ketjuun aiemminkin vastattua... en lähtis yleistämään mikä on paras jne, koska kyse on kuitenkin aina yksilöistä. sitä mä en väsy toitottaan. hyvä ois kuitenkin treenailla ne lajilihat pariin kertaan viikossa, esim.

treeni 1: kyykky ja vedon apu, esim. erilaiset jullet, sjmv jne, keskivartalo
treeni 2: veto ja kyykyn apu, esim. etukyykky, keskivartalo

jos kyykky on vetoo selkeesti huonompi, sillon kakkostreenissä veto vasta kakkosliikkeenä ja kyykkyvariaatio ekana. jos se etukyykky on itelle selkee prioriteetti, sillon siis etukyykky ekana ja veto perään.

Tämä on niin omia tavoitteita lähellä oleva kysymys, että taidan kans vastata :) Eikä ole välttämättä yleisellä tasolla paras neuvo (riippuu yksilöstä), mutta OMALLA kohdallani sain kaikissa kolmessa nostossa parasta kehitystä silloin kun tein siten, että:

1. TREENI: raskas kyykky + apuliikkeitä (prässiä, takareisiä, vatsaa)
2. TREENI: yläkroppaa
3. TREENI: raskas etukyykky + DE (nopeus) mave vastuskumien kanssa + apuliikkeitä
4. TREENI: yläkroppaa

Back
Ylös Bottom