Lonkankoukistajien venyvyys on aika isossa roolissa tuossa
Juu, nämä kaikki tarkistettiin, ihan kiitettävästi venyy mies (nykyään).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lonkankoukistajien venyvyys on aika isossa roolissa tuossa
Itse en ole juuri mavea treenaillut (tai jos satunnaisesti, niin köykäsillä painoilla), mutta aattelin ottaa sen ohjelmaan. Paljonko teidän mielestä pitäis mavessa mennä sarjapainoina, jos takakyykyssä menee 10x120 kg tai maksimina, jos kyykyssä 1x160 kg? Ts. mikä pitäis olla maven/kyykyn suhde?

Sit toinen juttu on se, että toinen sanoo toista ja toinen toista. Esim. tässä Mark Rippetoe opettaa hip drivea kyykyssä ja musta toi tuntuu aika nurinkuriselta. Jos mä teen noin, niin nosto kaatuu niin lujaa eteen että heitän varmaan voltin etuperin. Ja toi käskee vielä katsomaan maahan! Ei velvetti.
Louie Simmons taas sanoo, että työnnetään lantiota eteen. Tosin noihan treenaa vain boxia ja varustenostoja ja helvetin leveällä asennolla, niin onhan siinä eroa. Mutta kumpi nyt on lähempänä totuutta jos puhutaan tavallisesta "leveästä" kyykystä? Ei siis kapea mutta ei ylileveäkään. Sellaista olen koittanut harjoitella.
Lisäksi itsellä on (edellä mainitusta johtuen?) ihan saatanallinen etureisidominanssi. Kyllä, olen myös ehkä (?) ainoita ihmisiä maailmassa, jotka joskus aikanaan on saanu mavesta etureisiliikkeen

"Unless your quads hang over your kneecaps like an elephant’s testicles, you’re not quad dominant. You’re just hamstring weak."
Sano: Jim Wendler
![]()

[
PS. Jos meikäläisellä bodailusta on ollut joku hyöty tähän voimanostoharrastukseen, niin se on kyllä ilman muuta se, että tietyn lihaksen aktivointi ei ole ikinä tuottanut missään nostossa ongelmia sen jälkeen kun lihaksiaan on oppinut kaikkia yhdessä tai vaikka yksi kerrallaan jännittämään / poseeraamaan.
Tuota maastavetoa tuossa vaan vähän sivuttiin joten ei nyt ihan tullut selväksi, että jos on tapana, että ensin nousee perse ylös ja loppu nosto tulee selällä, niin missä kohtaa on eniten sitä heikkoutta?
vedot 5cm korokkeella seisten, etukyykky, glute ham raise, suorinjaloin maastaveto ja tempausotteella veto.
Vaikka en osaakaan kyykätä niin munkin mielestä ton tapa on jotenkin todella outo. En oikein tiennyt pitäiskö toi ottaa tosissaan vai ei, kun tuntui ihan järjenvastaiselta tehdä niin kuin se opettaa. Ja ton viimeisen kohdalla hörähdin. Olen joskus katsonut youtubesta ton Milkon kyykkyjä ja siinä on kyllä kova jätkä kyykkimään ja todellakin osaa sen homman.Noista Rippetoen kyykkyjutuista kannattaa muuten pysyä mun mielestä ihan helvetin kaukana. Kaveri opettaa todella kummallista, selkäpainotteista kyykkyä, joka ei oikeastaan ole edes kunnollinen voimanostokyykky eikä mun mielestä ole optimaalinen oikein kenellekään. Huvittavinta oli kun luin jostain miten Rippetoe selitti ettei Milko Tokola osaa kyykätä.
Vaikka en osaakaan kyykätä niin munkin mielestä ton tapa on jotenkin todella outo. En oikein tiennyt pitäiskö toi ottaa tosissaan vai ei, kun tuntui ihan järjenvastaiselta tehdä niin kuin se opettaa. Ja ton viimeisen kohdalla hörähdin. Olen joskus katsonut youtubesta ton Milkon kyykkyjä ja siinä on kyllä kova jätkä kyykkimään ja todellakin osaa sen homman.

Pakara-aktivaatio-vinkkejä myös täällä kaipaillen!
T: Huolestunut kansalainen
Mitä oisitte mieltä etukyykystä painonnostotyyliin, mutta niin et tangon alla ois vaan peukalot?
Enhän mä tästä vielä kysyny... Mitä oisitte mieltä etukyykystä painonnostotyyliin, mutta niin et tangon alla ois vaan peukalot? Sillon siinä ei tarvis olla sitä kyynervarren kiertoa tai riittävää ranteen liikkuvuutta (mikä ois tosin syytä korjata). En oo ite vielä kokeillu tällä tavalla kunnolla muuten ku pystypunnerrussarjojen välissä pikkusen. Mun mielestä se vaikutti ihan kaikin puolin järkevältä, kyynerpäät sain ylös jne. Mä en oo ainakaan muistaakseni koskaan missään nähny/kuullu tällasta tekniikkaa käytettävän.
- - - Updated - - -
Venyttele lonkankoukistajia juuri ennen, ku tarvitsisit pakaroitas. Tarvittaessa myös sarjojen välissä. Kevyet (=ilman painoa tehdyt) hip thrustit, pakarapotkut tai oikeestaan mitkä vaan pakaraliikkeet ennen treeniä auttaa myös pakaroiden aktivoinnissa. Ideana niillä liikkeillä ei siis suinkaan ole esiväsyttää mitään lihaksia vaan tavallaan löytää se ns. mind-muscle connection.
Olen itse tullut vähitellen tässä sellaiseen johtopäätökseen että Rippetoen jutuille ei pidä antaa mitään painoarvoa. Tyyppi opettaa riven ja kyykyn yksinkertaisesti väärin. Sitten se vielä kehtaa mussuttaa että maailma on väärässä ja minä oikeassa, vaikka mitään mainittavia meriittejä ei urheilijoiden valmentamisen suhteen ole.
Loppuun vielä jotain huumorin tapaista: http://www.adarq.org/the-hole/the-starting-strength-church/