Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ei onnistu etukyykky ei. Tai siis jotta jaksaisin kannatella tankoa , joutuisin laittamaan niin pienet painot, ettei siitä kyykätessä sitten taas mitään iloa olisi. Pitäisikö sen tangon siis levätä jotenkin mun kroppaa vasten, että käsillä ei olisi niin hirveää rasitusta? Missähän kohtaa? Mulla on varmaan järjetön ero ylä-ja alakropan lihaksissa, kun aina tulee tämä sama ongelma vastaan.

Myös MAVE kusee heti kun laitan yhtään kehittävämmän kokoisia painoja. Ärsyttää kun tekniikat ei selvästikään ole hallussa tarpeeksi hyvin. Notkoselkä ja usein toistuvat selkäkivut eivät auta asiaa.

Kyllä ne kyykyt kannattaa tehdä niin syvään kuin menee. Vastus medialis(se pisaranmuotoinen lihas etureidessä) kehittyy paljon paremmin, kun polvikulma menee suht pieneksi. Ja siitä tais olla ihan tutkimuksia, että vaakatasoon tehdyt kyykyt on huonompia polville kuin syvät. Syvällä tarkoitan vähintään voimanostosyvyyttä.
Näinpä juuri. Itse opin tän kantapään kautta ja siinä meni varmaan yhteensä yli 12kk kokonaan ilman kyykkyä ja muutenkin erittäin vajavaisella jalkatreenillä polvivaivojen vuoksi. En suosittele kellekään koskaan mitään muuta kuin täyskyykkyä, mikäli kyykkyä on pakko tehdä.

Ei onnistu etukyykky ei. Tai siis jotta jaksaisin kannatella tankoa , joutuisin laittamaan niin pienet painot, ettei siitä kyykätessä sitten taas mitään iloa olisi. Pitäisikö sen tangon siis levätä jotenkin mun kroppaa vasten, että käsillä ei olisi niin hirveää rasitusta? Missähän kohtaa? Mulla on varmaan järjetön ero ylä-ja alakropan lihaksissa, kun aina tulee tämä sama ongelma vastaan.
Käsillä ei pitäis olla mitään painoa etukyykyssä. Kannattaa ehkä hakea se tangon paikka näin kun tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=ChzMGjfmC20
Tanko painaa kaulaa jonkin verran ja se lepää siinä olkapäiden muodostamissa kuopissa. Tärkee pointti on aina pyrkiä pitämään kyynärpäät ylhäällä.

Miten saisin smith- kyykyssä tuntumaa hanuriin etureisien sijaan? Jotain vinkkejä? Ja "unohda se smith" ei sitten ole se vastaus mitä kaipaan... :D

Smithistä en osaa sanoa, mutta vapaalla tangolla vn-kyykyssä perstuntuma häipyy varsin helposti, jos ala-asennosta lähtiessä hanuri nousee edes muutaman sentin yksinään. Pidä huoli, että tanko liikkuu koko ajan, kun tulet ylös. Saattaa vaatia hieman vatsan käytön hiffaamista, että tuo onnistuu. Jännitä vatsa jo ennen alas menoa ja "vedä vatsalla" persettä eteen alhaalta asti. Jos on tuosta kyse, niin treenipainoista joutuu melkoisen varmasti ensin tinkimään, mutta ne kilot tulevat pian kavereidensa kanssa takaisin.

Itse en ole juuri mavea treenaillut (tai jos satunnaisesti, niin köykäsillä painoilla), mutta aattelin ottaa sen ohjelmaan. Paljonko teidän mielestä pitäis mavessa mennä sarjapainoina, jos takakyykyssä menee 10x120 kg tai maksimina, jos kyykyssä 1x160 kg? Ts. mikä pitäis olla maven/kyykyn suhde?

Sehän riippuu ihan siitä, miten hyvässä kunnossa mavessa aktivoituvat lihakset ovat. Jos et ole sitä tehnyt, niin älä edes kuvittele tekeväsi samoilla painoilla, kuin vaikkapa tuota kyykkyäsi.

Mulla mave on ehkä jonkun kymmenisen prosenttia eellä sarjapainoissa.

Kokeilemallahan ne maksimisarjapainot selviää, mutta hyvä tietää hieman alustavaa tietoa, että mihin hujakoille tuon pitäis nousta jossain siedettävässä ajassa.

Kokeilemallahan ne maksimisarjapainot selviää, mutta hyvä tietää hieman alustavaa tietoa, että mihin hujakoille tuon pitäis nousta jossain siedettävässä ajassa.

No sekin taas sitten riippuu mun mielestä siitä, että teetkö sä vaik 4x10 vai 3x5 tms. Esim kun tein SS:ää, niin olin mavessa pirun paljon enemmän edellä, kuin nyt arskassa.

Itse en ole juuri mavea treenaillut (tai jos satunnaisesti, niin köykäsillä painoilla), mutta aattelin ottaa sen ohjelmaan. Paljonko teidän mielestä pitäis mavessa mennä sarjapainoina, jos takakyykyssä menee 10x120 kg tai maksimina, jos kyykyssä 1x160 kg? Ts. mikä pitäis olla maven/kyykyn suhde?

No jos teet kunnollisia kyykkyjä etkä neitien niiailuja niin mave on yleensä muutamakymmentä kiloa edellä.

Riippuu monesta asiasta. Itselläni huononoa kyykkääjänä samaa luokkaa kyykky ja mave on 220-230kg paikkeilla, ollut itseasiassa vielä huonompi tuo kyykky jossain vaiheessa. Mavessakin voi mahdollisesti vetää enemmän huonolla tekniikalla, sinänsä ristiriitaista.

Itse sain treenaamatta 140kg mavesta jonka saamiseen kyykyssä piti treenata pari vuotta.

Riippuu monesta asiasta. Itselläni huononoa kyykkääjänä samaa luokkaa kyykky ja mave on 220-230kg paikkeilla, ollut itseasiassa vielä huonompi tuo kyykky jossain vaiheessa. Mavessakin voi mahdollisesti vetää enemmän huonolla tekniikalla, sinänsä ristiriitaista.

Itse sain treenaamatta 140kg mavesta jonka saamiseen kyykyssä piti treenata pari vuotta.

Mulla on kanssa nuo suhteet, ehkä vähän vielä suuremmat maven eduksi. Ekalla kerralla taisin vetää 140kg maasta(olin penkkiä, kulmasoutua ja jotain jo tehnyt salilla vähän aikaa ennen sitä), mutta 60kg kyykyssä jäi pohjaan. Etukyykky 5x107,5 nyt, ja varmasti hyvänä päivänä taas mavea treenaamatta nousee 220-240kg väliltä jotain.

Tuo on kait helvetisti ruumiinrakenteesta ja liikkuvuudesta kiinni, kuinka paljon pohjasta pystyy kyykkäämään. Lyhyet/lyhytraajaiset ja hyvän lantion liikkuvuuden omaavat ovat kovia kyykkäämään. Pitkäreitiset, ohut keskivartaloiset ja luonnonkankeat tyypit ei. Vaakatasoon kyykkään varmaan 50% isommilla painoilla kuin pohjaan. Toki kyykyssä välitysten tuomia haittoja voi kompensoida leveällä jalka-asennolla, mutta siinä pitää myös lantiossa riittää liikkuvuus, jotta onnistuu.

Nuo kyykyt joillain 190-200cm kohtuu ohutvartaloisilla kavereilla on aivan hirveää katsottavaa, varsinkin kapealla jalka-asennolla. Se on melkeen kun hissillä 1 kerroksen välin ajas, miltä semmosten miesten kyykkymatka näyttää. Tosin siitä onko kyykky hyvä voimanmittari jaloille, jos välitykset ei siihen sovi, siitä en tiedä. Yhden keihäsmiehen oon pari toistoa nähnyt etukyykkyä 140kg ottavan ja nekin 10-15cm vajaita etukyykkyjä. Keihäs on silti lentänyt pitkälle yli 80-metrin, pituutta miehellä joku 190cm.

Mulla on kanssa nuo suhteet, ehkä vähän vielä suuremmat maven eduksi....

Mutta kyllä jokainen teknisesti kohtuulliseen kyykkyyn pystyvä saa sitä tulostaan kasvatettua, vaikka ero maveen olisikin iso luonnostaan. Kenellekkään miehelle ei 200 kilon kyykky pitäisi jäädä kiinni välityksistä. Toisilla helpompaa toisilla ei...

No mä pidän itselleni kyllä 200kg raw-kyykkyä melkein mahdottomuutena, tosin voi olla että jos siihen oikeasti panostaisi kunnon volyymitreenillä, niin tulokset varmaan kohenisi jonkin verran. En kuitenkaan tee etu/takyykkyä kuin kerran viikossa, jotta ei sotke muuten treeniohjelmaa. Polvisiteillä tuo kyllä menisi, jostain syystä auttaa 30-50kg minulla pohjakyykyissä, kun uskaltaa siteiden kanssa viedä paremmin painopistettä taakse eikä nosto kaadu jo laskuvaiheessa eteen.

Mutta 200kg penkkiä ja 300kg mavea pitäisin helpompina tavoitteina henkilökohtasesti, mitä 200kg kyykkyä. Tosin voi olla että jää kohta kyykkäämiset kokonaan. Aika tuskasta touhua se on yli 100kg miehen kyykätä naisten painoilla vuodesta toiseen tiukkoja settejä. Etukyykkyä mielellään pitäisi ohjelmassa riveä tukemassa, mutta ei nekään kyllä yhtään järkevässä suhteessa ole. Raaka rive ja etukyykky aikalailla 1:1.

Siihen miksi jollain on hyvä mave ja suhteessa heikko kyykky on kyllä ihan helppo selitys eli heikot etureidet. Mave on vahva, koska lähtöasento on perse aika korkealla ja heikkoja etureisiä ei hyödynnetä irroituksessa vaan koko homma tulee takareisi-perse-alaselkä-akselilla ylös. Sitten taas kyykky tehdään etureisipainotteisesti eikä hyödynnetä sitä vahvaa "posterior chainia". Tämä oli sellainen "educated guess". :)

Sarjassamme typerät kysymykset: eilen tein takakyykkyjä ja en saanut tarpeeksi tuntumaan persuksissa sitä liikettä. Ongelmana oli lähinnä se, että alkoi reidet hapottamaan liikaa enkä päässyt ilmeisesti tarpeeksi alas... oliko selkä liian takana vai mikä mättää? Vai se, ettei reiskat ole vielä yhtään kehittyneet? Tää tahtoo "buns of steelit"! :D
Olen tämmönen normaalipainoinen lihaksista rimpula neitonen. (Ja laiskakin näemmä, kun en jaksanut selata kaikkia sivuja tästä threadista...) :P

Ei kyykky ainakaan mulla ole tuntunut pakaroissa koskaan. Eikä oikeastaan mikään muu liike, paitsi joskus maastavetojen jälkeen on persus hellänä. Syvempi kyykky, parempi perse ;)

Sarjassamme typerät kysymykset: eilen tein takakyykkyjä ja en saanut tarpeeksi tuntumaan persuksissa sitä liikettä. Ongelmana oli lähinnä se, että alkoi reidet hapottamaan liikaa enkä päässyt ilmeisesti tarpeeksi alas... oliko selkä liian takana vai mikä mättää? Vai se, ettei reiskat ole vielä yhtään kehittyneet? Tää tahtoo "buns of steelit"! :D
Olen tämmönen normaalipainoinen lihaksista rimpula neitonen. (Ja laiskakin näemmä, kun en jaksanut selata kaikkia sivuja tästä threadista...) :P

Tekniikasta ei voi sanoa mitään näkemättä, mutta jos se on kunnossa ja kyykyt tarpeeksi syviä niin älä välitä siitä tuntumasta vaan treenaa nousujohteisesti ja luota siihen, että tulokset näkyvät aikanaan. Vaatii kuitenkin kohtuullisen treenitaustan pohjalle ja perustekniikat kuntoon, että oikeasti pystyy tuntemaan minne liikkeet ottavat tai painottaa liikettä tietyille lihaksille. Noin alussa se liika tuntuman haku vie yleensä syvälle sysimetsään.

Jos et pääse tarpeeksi alas, niin syitä voi olla monia:
-lantion seudun jäykkyys
-nilkkojen/pohkeiden jäykkyys (jos sääret pysyvät pystysuorana, niin perse ja sitä myöten painopiste menee alas mennessä liian taakse, mikä johtaa tasapaino-ongelmiin yhtään syvemmälle kyykätessä)
-huono jalkoasento
-et vain uskalla kyykätä tarpeeksi syvään
...etc.

Tarkka diagnoosi edellyttäisi vähän tarkempaa selostusta kyykkytekniikastasi ja siitä, mikä estää menemään syvälle. Jos olet epävarma, niin video näkyville tuo varmimmin oikeat neuvot.

Luultavasti lähdet suoraan polvista alas vähän etupainoisesti. Tuon takia et pääse syvälle ja samasta syystä perse ei aktivoidu hyvin.

Back
Ylös Bottom