Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Etukyykky saattaa olla helpompi, jos vain oppii tangon paikan. Ja etukyykyn tekeminen auttaa minusta takakyykyn tekniikan opetteluun. Voimanostokyykyt tietty erikseen.

Mulla ainakin koko maailma kirkastui, kun kokeilin etukyykkyä ensimmäisiä kertoja. Aina oon tapellut ja aina tuun tappelemaan takakyykyn kanssa, että se tuntuis edes joten kuten hyvältä, mutta etukyykky tuntui heti siltä kuin mut olis luotu vain sitä varten. Oli ihan hölmö olo että miten voi joku liike tuntua niin luontevalta.
Taitaa olla jälleen aika yksilöllistä kelle se sopii ja kelle ei. Mulla on mielestäni suhteellisen pitkät jalat ja reisiluullakin on mittaa enemmän kuin tarpeeksi.

Joo no täytyy koittaa vaihtaa etukyykyksi seuraavassa treenissä. Kannattaisiko tankoa pitää kädet ristissä vai sormien päällä tekniikalla?
Vai onko se ihan yksilöllistä kumpi parempi?

Etukyykkyä on aika vaikea tehä väärin, siksi se on varsinki pitkäjalkaiselle oiva valinta. Ja oikea jalkavoiman mittarihan se etari on. ;)

Joo no täytyy koittaa vaihtaa etukyykyksi seuraavassa treenissä. Kannattaisiko tankoa pitää kädet ristissä vai sormien päällä tekniikalla?
Vai onko se ihan yksilöllistä kumpi parempi?

Ehdottomasti kädet koukussa eli sormien päällä! Kädet ristissä yläselkä menee notkolle, mutta kaikilla ei ranteet taivu tarpeeksi.. Aluksi on pientä kipua, mutta siihen tottuu.

Ehdottomasti kädet koukussa eli sormien päällä! Kädet ristissä yläselkä menee notkolle, mutta kaikilla ei ranteet taivu tarpeeksi.. Aluksi on pientä kipua, mutta siihen tottuu.

Pakko tarkentaa: kädet ristissä eli faarao-otteella yläselkä saattaa mennä vähän kumaraan. Notkolla tarkotetaan lordoosia eli juuri päinvastaista muotoa, ku yläselässä luonnostaan on.

Mut painonnostotyyliä eli kädet koukussa sormet tangon alla -tekniikkaa suosittelisin mäkin. Just ton yläselän aktivoinnin takia muun muassa. Se on kylläkin varmasti vaikeempi ja luonnottomampi monelle aluks.

Pakko tarkentaa: kädet ristissä eli faarao-otteella yläselkä saattaa mennä vähän kumaraan. .

Tältä se tosiaan vaikuttaa, vaikka aina olen faarao-otteella tehnyt. Tulee vielä astetta pystypi tuon yläkropan osalta tuosta liikkeestä painonnosto tyylillä.

Kaikki saa kädet taipumaan riittävästi vartin venyttelyllä. Ojentajienkin pitää olla vetreät.

Jäykkäkätisille suosittelen edelleen vahvasti tota vetoremmivaihtoehtoa etukyykyssä. Lenkität remmit suunnilleen siihen missä karhennukset alkaa ja kietaiset kämmenien ympäri niin, että nyrkin ja tangon väliin jää sellainen 5-10 senttiä.

Tänään tein ekaa kertaa etukyykkyä, painoa oli vain 35kg, mutta hyvin otti etureisiin.
Tuo ranteet vääränä tyyli sattui kyllä ikävästi, kädet ristissä onnistui heti...

Kyllä sitä itsekin tulee kädet ristissä tehtyä, en ymmärrä miten tuo ns. rive-ote olis parempi. Selkä pysyy kyllä suorassa kädet ristissäkin, ja painoa on helpompi pitää olkapäillä. Jännä juttu mulla, kun on etukyykyssä kovemmat raudat kuin takakyykyssä ? Ja itse saan ainakin törkeästi paremman tuntuman reisiin etukyykyllä kuin takakyykyllä (molemmat ATG), jossa pitää keskittyä liikerataan paljon enemmän. Viime jalkatreenissä etukyykyssä 3x6x100kg, kun takakyykyssä menee vain 5 toistoa 90 kilolla, mistä lienee johtua ? :D

No problem! Jos homma toimii tangolla, tee sillä ja unohda laite. Laitteessa on se kelkka (ja käyttäjä) joka painaa x kiloa, luultavasti vähän kitkaa, siksi pienemmät painot. Tulokset on vertailukelpoisia korkeintaan samanlaisen laitteen kanssa.

kiitti vastauksesta! Täytyy sitten tehdä tota tanko versiota, koska tykkään tehdä (tietenkin) liikettä joka sujuu paremmin :)

Viime jalkatreenissä etukyykyssä 3x6x100kg, kun takakyykyssä menee vain 5 toistoa 90 kilolla, mistä lienee johtua ? :D

Et osaa kyykätä, ei siinä muuta. Voimantuotto on kyllä parempi takakyykyssä. Takakyykyssä ei kyllä pitäisi olla etukyykkyyn verrattuna juurikaan heikkoja lenkkejä koordinaation ja liikkuvuuden lisäksi

Et osaa kyykätä, ei siinä muuta. Voimantuotto on kyllä parempi takakyykyssä. Takakyykyssä ei kyllä pitäisi olla etukyykkyyn verrattuna juurikaan heikkoja lenkkejä koordinaation ja liikkuvuuden lisäksi

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Yx5xZJwpkCs&feature=fvwp

Eiks toi lantion lievä kippaaminen ala-asennossa ole nimenomaan väärin vaikka tässä on muka "perfect form". Ite oon ymmärtäny että niin alas missä toi kullakin tapahtuu ei pidä mennä jos ei kerta liikkuvuus riitä.

Eiks toi lantion lievä kippaaminen ala-asennossa ole nimenomaan väärin vaikka tässä on muka "perfect form". Ite oon ymmärtäny että niin alas missä toi kullakin tapahtuu ei pidä mennä jos ei kerta liikkuvuus riitä.

Kyllä ihmiset tuntuvat kyykkäävän ihan terveinä tuolla tyylillä. Kahta mieltä tuntuvat olevan, mutta tuon videon tekniikassa en näe mitään vikaa

Pitääkin vielä kysyä auttaako syväkyykkyjen teko lihasten kasvatuksessa? Olen tehnyt _aina_ etu- ja takakyykyn reidet vaakatasossa, kun tuo yliojennus tuntuu inhottavalta?

Miten saisin smith- kyykyssä tuntumaa hanuriin etureisien sijaan? Jotain vinkkejä? Ja "unohda se smith" ei sitten ole se vastaus mitä kaipaan... :D

Pitääkin vielä kysyä auttaako syväkyykkyjen teko lihasten kasvatuksessa? Olen tehnyt _aina_ etu- ja takakyykyn reidet vaakatasossa, kun tuo yliojennus tuntuu inhottavalta?

Tottahan toki! Syvään tehdessä pakarat ja takareidet tekee enempi työtä, mutta etureidetkin saadaan työskentelemään isommalla liikeradalla. Kannattaa pitää mielessä, että ei treenin aina pidäkkään olla mitään mukavaa, joten ei tuo mainitsemasi "yliojennus" (mikä on kylläki ihan väärä termi, ei millään pahalla :D) välttämättä huono juttu oo.

E: Tästä tulee sitte varmaan joku sanomaan, että lihaskasvuun ei oo mitenkään pakko tehdä syväkyykkyjä. Joo ei ole, mutta kysymyksesi oli auttako syväkyykkyjen teko lihasten kasvatuksessa. Vastaus siihen on varmasti yksimielinen kyllä.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Yx5xZJwpkCs&feature=fvwp

Kyllä se alaselkä saa mennä pienestä notkosta neutraaliksi, mutta ei pyöristyä. Nisu tais jo sanoakin saman. Hyviä kyykkyja tossa videolla.

@adadad: Kyllä ne kyykyt kannattaa tehdä niin syvään kuin menee. Vastus medialis(se pisaranmuotoinen lihas etureidessä) kehittyy paljon paremmin, kun polvikulma menee suht pieneksi. Ja siitä tais olla ihan tutkimuksia, että vaakatasoon tehdyt kyykyt on huonompia polville kuin syvät. Syvällä tarkoitan vähintään voimanostosyvyyttä.

Back
Ylös Bottom