Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

En tiiä onko oikee topic, mut jos saan kyykys 70kg kolme kymppii ja vikal sarjal 13, ni pitäiskö mennä 80kg 5x6? :D Vähä tymä kysymys ku kokeilemallahan se selviää, mut mielenkiinnosta kysäsen. :D
riippuu vähän millasella ohjelmalla treenaat.. Ite jatkaisin tuota 3x10 niin kauan kuin on progressiota, eli seuraavaksi 72,5 tai 75 kg ja kun menee kolmannessa sarjassa 12 (10-10-12) niin taas painoa lisää.

Olen opetellut kyykkäämään syvälle, kuten useimmiten neuvotaan. No nyt sitten jalkapäivien jälkeen pakaralihat on kyllä kuin piiskauksen jäljiltä, mutta muissa jalkalihaksissa ei tunnu välttämättä mitään. Pitäskö sitten keskittyä lisäämään muiden liikkeiden osuutta (kuten kasvattaa SJMV:n sarjamäärää) vai mitä, että tuntuis reisissäkin?

Sama ongelma pätee myös niihin päiviin, kun jostain syystä teen kyykyn sijaan prässiä. Eniten tuntuu perseessä, eikä juuri muualla.

En vielä DOMSeista menis vetämään kauheasti johtopäätöksiä. Onhan siinä se mahdollisuus, että sulla on jotkut lihakset (pakarat) jääneet aiemmin kyykyssä vajaalle rasitukselle, mistä johtuen ne eivät ole pysyneet kehityksessä mukana ja nyt syvälle mentäessä niistä muodostuu heikoin lenkki, eikä muut lihakset saa täyttä hittiä. Yleensähän DOMSit kertoo lähinnä lihasten tottumattomuudesta johonkin uuteen liikkeeseen/treenityyliin, mutta jos ne kyykkysarjat oli oikeasti tiukkoja ja silti ei tunnu reisissä miltään, niin sitten voimaepätasapaino on ihan mahdollinen. Tietysti niitä reisiä saa hakata miten paljon tahtoo muissa liikkeissä, mutta kannattaa muistaa että heikoimpaan kohtaan on hyvä kiinnittää ekstrahuomiota. Jotta kyykkäämällä voi saada muhkeat reidet, tarvitaan myös muhkeat pakarat ja vahva keskivartalo.

Olen opetellut kyykkäämään syvälle, kuten useimmiten neuvotaan. No nyt sitten jalkapäivien jälkeen pakaralihat on kyllä kuin piiskauksen jäljiltä, mutta muissa jalkalihaksissa ei tunnu välttämättä mitään. Pitäskö sitten keskittyä lisäämään muiden liikkeiden osuutta (kuten kasvattaa SJMV:n sarjamäärää) vai mitä, että tuntuis reisissäkin?

Sama ongelma pätee myös niihin päiviin, kun jostain syystä teen kyykyn sijaan prässiä. Eniten tuntuu perseessä, eikä juuri muualla.

Etukyykyllä saat ainakin etureisiin tuntumaa, ja jos haluu kunnon domsit niin itellä ainakin hack-kyykky tuhoaa etureiskat kapealla asennolla. SJMV:ssa kun keskittyy siihen venytykseen niin tuntuu menevän parhaiten treenit perille.

Tätä on varmaan kysytty joskus aikaisemminkin, mutta en jaksa alkaa kahlaamaan kaikkia yli 100 sivua lävitse. Eli itselläni on probleemana että liikkuvuus ei riitä edes lähelle 90 asteen kyykkyä luulisin tämän johtuvan lyhyistä akillesjänteistä sekä tiukoista lonkkanivelistä. eli olisko kellään joitain venytyksiä mitä voisi tehdä. Kiitoksia :worship:

Tätä on varmaan kysytty joskus aikaisemminkin, mutta en jaksa alkaa kahlaamaan kaikkia yli 100 sivua lävitse. Eli itselläni on probleemana että liikkuvuus ei riitä edes lähelle 90 asteen kyykkyä luulisin tämän johtuvan lyhyistä akillesjänteistä sekä tiukoista lonkkanivelistä. eli olisko kellään joitain venytyksiä mitä voisi tehdä. Kiitoksia :worship:

Toki venyttele vaikka pakkotoiston oppaan mukaan 2x1min jokainen lihas, mutta kokeile aluksi koroketta kantapäiden alla jos ongelma on vain nilkoissa. Sitten putkirullausta 30-60min ennen treeniä.

Juu olen kokeillut tuota lankkua jalkojen alla mutta en vielä silloinkaan pääse 90 asteeseen saatika atg

99 kertaa sadasta tuo on kiinni kehonhallinnasta eikä liikkuvuudesta. Älä vedä rankaa ollenkaan notkolle vaan pidä se neutraalina, suorassa. Suurin osa ihmisistä jotka ei pääse kyykyssä syvälle yliojentaa selkää. Tällöin se alaslasku leikkaa kiinni ennen aikojaan. Ota sellainen alkuasento, että olet suorassa, lantio tangon alla. Aloita liike taipumalla lonkista vähän taakse, ei polvista, ei selkää notkistamalla. Tuon jälkeen vaan menet suoraan alas, perse nilkkojen väliin. Paina samalla vähän polvia ulos. Jalkojen leveys ja jalkaterien asento kannattaa olla sellainen, että pohjassa voi istuskella maukavasti raudat niskassa.

^ Juuri tuo vinkki aikanaan sai mulle sen ahaa-elämyksen kyykyn suhteen. Siis että alkuun ensin se pieni liike lantiosta taakse, ja sitten vasta vaan alas. Ennen kun mietin liikaa vn-tyylisesti taakse istumista niin en koskaan päässyt kunnolla alas, ja tuntui että takareidet/perse löi vaan hirveät jumit päälle.

Taitaa olla liikkuvuus kysymys. Itellä ainakin tämä: http://www.defrancostraining.com/ask_joe/archives/ask_joe_08-10-03.html on pitänyt liikkuvuutta todella hyvin yllä. Teen siis melkein joka päivä kerran, eikä kestä kuin 10 min, joten ei ole ajasta kiinni. Löytyy sieltä sivua alas kelaamalla nimellä Joe D's Agile Eight.

Sellainen vähän kapeampi kyykky ei kyllä vaadi minkäänlaista liikkuvuutta, jos on painonnostokengät tai lauta kantapäiden alla. Uskallan väittää, että olen olen pakkiksen top 5 rautakanget listalla ja helposti pääseen pohjaan. :)

^sama, mulla on esim takareidet aina niin tiukat että polvet lukossa seisten kun yrittää venyttää sormia lattiaan, niin pääsen parin sentin päähän varpaista.. Kyykky menee tosin silti täysin pohjaan lankun kanssa.

Oli tossa viime viikolla loisto jalkapäivä, kyykkyyn lisää malmia ja SJMV lisää malmia... Kaikinpuolin hyvä päivä.
Mutta ah ja voi, koitti hauis-selkä joka alkaa mavella. Laitoin siihenkin lisää malmia, mutta tekniikka vaan jotenkin hajos. Tuntu että polvet tulee tielle.. Kuinka leveellä pitäs jalat olla mavessa? Pitääpi taas googlailla videoita asiaan, tuntuu etten koskaan saa tota kondikseen.
Niin, nyt siis alaselkä ollut kolme päivää jumissa. :l Pysty melkein mitään vähääkään painavaa poimimaan lattialta ilman että alaselässä tuntuu.

Sellainen vähän kapeampi kyykky ei kyllä vaadi minkäänlaista liikkuvuutta, jos on painonnostokengät tai lauta kantapäiden alla. Uskallan väittää, että olen olen pakkiksen top 5 rautakanget listalla ja helposti pääseen pohjaan. :)

Mä en pääse edes painonnostokengillä :D

Kuinka leveellä pitäs jalat olla mavessa?

Oranki tossa jokunen sivu sitten sanoi, että kaks nyrkin leveyttä kantapäiden välissä ja kolme mokomaa isovarpaiden välissä. Tuo ei tietenkään ole mikään tarkka ja ne jalathan voi olla just niin leveellä ku ite tykkää, mut mun mielestä toi neuvo on ollu suorastaan uskomattoman hyvä (kiitti Oranki!). Polvia kannattaa painaa vähän ulospäin mavessakin.

Oranki tossa jokunen sivu sitten sanoi, että kaks nyrkin leveyttä kantapäiden välissä ja kolme mokomaa isovarpaiden välissä. Tuo ei tietenkään ole mikään tarkka ja ne jalathan voi olla just niin leveellä ku ite tykkää, mut mun mielestä toi neuvo on ollu suorastaan uskomattoman hyvä (kiitti Oranki!). Polvia kannattaa painaa vähän ulospäin mavessakin.

Se on itse asiassa kaksi ja neljä, eipäs jaeta väärää informaatiota! :) Tuo jalkojen asento ja polvien ulospainaminen pitää minusta mennä käsien leveyden ehdoilla. Kädet kannattaa nostossa jännitettynä ehdottomasti mennä luotisuoraan alas nostomatkan takia ja jalat/polvet ei sais hangata niihin. Pienikin kitka voi olla paha isommilla kuormilla.

Oli tossa viime viikolla loisto jalkapäivä, kyykkyyn lisää malmia ja SJMV lisää malmia... Kaikinpuolin hyvä päivä.
Mutta ah ja voi, koitti hauis-selkä joka alkaa mavella. Laitoin siihenkin lisää malmia, mutta tekniikka vaan jotenkin hajos. Tuntu että polvet tulee tielle.. Kuinka leveellä pitäs jalat olla mavessa? Pitääpi taas googlailla videoita asiaan, tuntuu etten koskaan saa tota kondikseen.
Niin, nyt siis alaselkä ollut kolme päivää jumissa. :l Pysty melkein mitään vähääkään painavaa poimimaan lattialta ilman että alaselässä tuntuu.

Kokeile huvikseen leventää vähän, sekä jalkoja että otetta. Itsekin niin tein viime treenissä ja heti tuntui paremmalta. Itselläni jalkaterät suoraan eteen ja polvea sivulle. Näiden kanssa täytyy yleensä enemmän itse pelata kun kokeilla netin ohjeiden perusteella silloin tällöin parantaa. Keskiraskaalla painolla ripeitä nostoja, kyllä pitäisi alkaa tukevuudessa ja nopeudessa tuntumaan jos paranee

Back
Ylös Bottom