Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Takakyykkyä tehtynä noin 1,5kk ajan 3 kertaa viikossa (G6). Olen yrittänyt lähteä maltillisilla painoilla liikkeelle ja hioa tekniikkaa kuntoon ennen siirtymistä kovempiin rautoihin. Kuitenkin nyt painojen noustessa on alaselkä ruvennut menemään enemmän ja enemmän jumiin vaikka mitään jullemaisia liikkeitä en kyykyn aikana harrasta. Voisiko tuo selän jumittaminen yksinkertaisesti johtua liikkuvuuden puutteesta (90:n asteen kulman alapuolelle en juurikaan pääse) vai kertooko se enemmän alaselän heikkoudesta (sarjapainot kuitenkin vasta 65kg)? Päivittäin olen pyrkinyt venyttelemään perusvenytyksillä ja kyykyn leveyttäkin olen kasvattanut. Kuitenkin selkä tuppaa menemään jumiin. Venyttelyn ja alaselän vahvistamisen lisäksi olen miettinyt vyön käyttöä kyykätessä tai mahdollisesti kyykkäämisen vähentämistä kahteen kertaan per viikko, jotta alaselkä kerkeisi palautua jumista. Miten jengi täällä menettelisi samassa tilanteessa?
Tartut heikoimpaan lenkkiin eli alaselkää kannattaa ehkä vahvistaa. Hyvää huomenia alat tekemään jne. Kyykyt vaan vahvistaa tukilihaksia kun teet sarjat ilman vyötä. Muutaman kyykyn mittaisissa sarjoissa vasta vyö käyttöön, ei ainakaan selkää huononna yhtään kun ilman tekee.

Alaselkä vahvistuu kyykkäämällä sen mitä tarvii, en lähtis tuohon lisäämään mitää alaselkää entisestään tukottavia liikkeitä. Huilaa nyt sen verran, että alaselkä ehtii palautua, hoida liikkuvuus kuntoon ja kyykkää jatkossakin ilman vyötä. Pyöristyykö alaselkä ala-asennossa? 90 asteen polvikulma vai tarkoitatko reidet lattiansuuntaisesti?

Konstan veto on kyllä täydellinen, tuo pyöreys on yläselästä niinkuin ennenkin todettu.

Itsellänikin yläselkä pyöristyy mielellään, enkä ole huomannut sen vaikuttavan alaselkään. Omistan yliliikkuvat olkapäät ja lavat joiden uskon vaikuttavan tuohon vetotyyliin. Toki minulla voi olla esim. lihasten heikkoudestakin kyse, mutta yläselkä pyöreänä on huomattavasti luontevampaa...

Alaselkä vahvistuu kyykkäämällä sen mitä tarvii, en lähtis tuohon lisäämään mitää alaselkää entisestään tukottavia liikkeitä. Huilaa nyt sen verran, että alaselkä ehtii palautua, hoida liikkuvuus kuntoon ja kyykkää jatkossakin ilman vyötä. Pyöristyykö alaselkä ala-asennossa? 90 asteen polvikulma vai tarkoitatko reidet lattiansuuntaisesti?
Reidet siis lattiansuuntaisesti. Mielestäni alaselkä ei hirveästi pyöristy kyykätessä, mutta toisaalta varmistuksen vuoksi voisin jotain kaveria pyytää katsomaan paremmin sitä selän pyöreyttä. Olen myös koittanut kyykätessä nimenomaan lähtöasennossa pitää tuota selkää jopa hieman liioitellussa kaaressa ettei se alhaalla pääsisi pyöristymään, mutta olisikohan juuri tuossa yksi lisäaiheuttaja siihen selän jumiin? Myöskään kantapäiden alla pidettävää lautaa en ole kokeillut eli pitäisiköhän sitäkin koittaa ennen kuin saan liikkuvuuteni paremmalle tasolle vai muuttaako se kyykkyasentoa jotenkin epäluonnollisemmaksi ja huonommaksi?

Joo, älä jännitä sitä selkää liioitellusti notkolle. Tein itse joskus samalla lailla pitääkseni alaselän suorassa ja kipujahan siitä seuras. Toki keskivartalo pitää olla muuten tiukkana. Kantapään alle lankkua tai sit hankit painonnostokengät (suosittelen lämpimästi), asento paranee ja helpottaa pohjaan menemistä.

Toi notkoselkä vaikeuttaa kyykyn alasmenoa huomattavasti. Vähän mutua mut uskoisin, että tuo ankanperseasento saattaa olla yksi tekijä lonkankoukistajavaivoissa(joita tuntuu olevan joka toisella), kun perse ei pääse aktivoitumaan kunnolla ja väärät lihakset tekee duunia. Ei se alaselkä siitä mihinkään pyöristy neutraalilla rangalla, jos on vatsalihakset kunnossa ja jännittää niitä oikein.

Toi notkoselkä vaikeuttaa kyykyn alasmenoa huomattavasti. Vähän mutua mut uskoisin, että tuo ankanperseasento saattaa olla yksi tekijä lonkankoukistajavaivoissa(joita tuntuu olevan joka toisella), kun perse ei pääse aktivoitumaan kunnolla ja väärät lihakset tekee duunia. Ei se alaselkä siitä mihinkään pyöristy neutraalilla rangalla, jos on vatsalihakset kunnossa ja jännittää niitä oikein.
Noista vatsalihaksista viel sen verran ku oon kuullu kahta erilaista versioo. Toiset sanoo et olis parempi vetää vatsaa hiukan sisään ja näin aktivoida syvempiä vatsoja paremmin, kun taas toiset puhuu että mahan ja vatsalihasten ulospullistaminen auttaa paremmin pitämään keskikropan paketin kasassa. Et kumpi noista ny sit oikeesti olis se "oikee" tapa?

Noista vatsalihaksista viel sen verran ku oon kuullu kahta erilaista versioo. Toiset sanoo et olis parempi vetää vatsaa hiukan sisään ja näin aktivoida syvempiä vatsoja paremmin, kun taas toiset puhuu että mahan ja vatsalihasten ulospullistaminen auttaa paremmin pitämään keskikropan paketin kasassa. Et kumpi noista ny sit oikeesti olis se "oikee" tapa?

Vatsan sisäänvetäminen on väärin ja melkoisen vaarallista isoilla raudoilla. Ulospullistaminen ei myöskään ole oikein. Tarkoitus on saada vatsaonteloon mahdollisimman kova paine, joka tukee sisältäpäin rankaa. Niinkuin sanottu täällä miljoona kertaa niin jännitä sitä vatsaa niinkuin jos joku olisi lyömässä sinua siihen.

Vatsan sisäänvetäminen on väärin ja melkoisen vaarallista isoilla raudoilla. Ulospullistaminen ei myöskään ole oikein. Tarkoitus on saada vatsaonteloon mahdollisimman kova paine, joka tukee sisältäpäin rankaa. Niinkuin sanottu täällä miljoona kertaa niin jännitä sitä vatsaa niinkuin jos joku olisi lyömässä sinua siihen.
Selvä...kiitos vinkeistä. Maanantaina lähtee kyykky taas kokeiluun ja katotaan kuin äiän käy :D

Onpas nyt suhteettoman vaikeata taas yksinkertainen asia. Vedät keuhkoihin ilmaa, painat sen ilman vatsaan sen sijaan että se olisi keuhkojen yläosassa. Sitten jännität keskivartalon lihakset. Suurin piirtein yhtä vaikeaa kuin veden keittäminen. Mutta sitäkään ei tietty kaikki osaa nykyään...

Osaisko täällä joku vielä kertoa et kuinka paljon kengillä on merkitystä kyykyn asentoon jne. Joku täällä mainitsi et painonnostokengät auttais hieman kompensoimaan tota liikkuvuusongelmaa. Ite ny kyykänny tollasilla adidas stabil - merkkisillä sisäpelikengillä, joissa näyttäis olevan hiukan korkoa tuossa kannan kohdalla. Eroaako tämmönen kenkä merkittävästi kyykätessä tommosista kunnon painonnostokengistä? Sukkasiltaan olen myös koittanu pari kertaa kyykätä ja ainakin tuntuu että syvemmälle pääsen noilla sisäpelikengillä,koska sukkasillaan menee se painopiste liian taakse ja horjahtamiset ovat mahdollisia. Olisiko siis investoinnin arvoista sijoittaa noihin painonnostokenkiin, jos kyykätessä käyttää ehkä hieman hartioita leveämpää asentoa?

Saako alaselkä nousta pienelle kaarelle hack-kyykyssä (kelkassa tehtynä)? Itselläni tuppaa alaselkä pyöristyä hieman, kun lähden työntämään painoja ylös pohjasta, alaslaskun aikana ei ole tätä ongelmaa. Pistin tänne, kun en saanut vastausta tuolta aloittelijoiden peruskysymykset ketjusta.

Back
Ylös Bottom