Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Aikasemmin mainitsemani korkeekantaset löyty, mutta matalakantaset tuntuu olevan koven alla. Mahtaskohan tosiaan joku tietää, että eikö tollasia vähä matalamman kantakoron kenkiä tosiaan ole olemassa kun Adidaksen PowerLift Trainerit ja Puma Power II:set? Kelpaisivat, mutta adduja ei saa kun jenkeistä (toimituskulut +40e) ja Pumia en ole nähnyt kun voimaharjoittelu.fi:ssä, mutta sieläkin poistuva tuote ja pieniä kokoja vaan jäljellä. Niin ja Addut on yhtä lailla CrossFittaukseen tehty eli ei jämäkimmät maholliset.

Alkaa mennä pata jumiin. Luulisi esim. kyykyssä, jos ei nyt suurella osalla, niin ainakin olevan hyvin yleistä, että on tarve pienelle korolle, mutta ei sellaselle kolmesenttiselle kun tuntuu olevan aika vakio kaikissa.

Varmaan ylivoimaisesti suurimmalle osalle painonnostokengät toimii oikein hyvin.

Mitenköhän tuollaiseen pienen kannan tarpeeseen toimisi jotkut nyrkkeilykengät. Niissä näyttäisi olevan ihan pieni kanta.

lb11_22913_rapid_boxing_boot_white_gold_1.png

Mikähän siihen auttaisi kun molemmissa kyykyissä, taka tai etu, rupeaa selkä ns. pettämään, eli tekniikka vähän kallistumaan eteenpäin.

Pitäisikö yhä vaan laskea painoa, vai onko vika siinä, että jalat ei tue (teen sukkasilteen). Etukyykyssä varsinkin kun sen selän pystyssäpysyminen on oleellinen osa asiaa, niin hieman tuppaa häiritsemään.

Kultasessa kusikossa kun tuo kyykky on aika oleellinen osa, oon siksi kokeillu molempia tekniikoita. Ennestään vanhoja vammoja, ihan oikeasti, selässä, joten tuo ongelma tekee hieman kipeetä.

Mikähän siihen auttaisi kun molemmissa kyykyissä, taka tai etu, rupeaa selkä ns. pettämään, eli tekniikka vähän kallistumaan eteenpäin.

Pitäisikö yhä vaan laskea painoa, vai onko vika siinä, että jalat ei tue (teen sukkasilteen). Etukyykyssä varsinkin kun sen selän pystyssäpysyminen on oleellinen osa asiaa, niin hieman tuppaa häiritsemään.

Kultasessa kusikossa kun tuo kyykky on aika oleellinen osa, oon siksi kokeillu molempia tekniikoita. Ennestään vanhoja vammoja, ihan oikeasti, selässä, joten tuo ongelma tekee hieman kipeetä.

Voi olla monikin asia. Heikot etureidet, paska tekniikka jne.

Mä oon käsittäny, että kyykyssä eteenpäin kaatuminen johtuis usein heikoista keskikropan lihaksista.

Ei, paitsi jos keskivartalo antaa myöten, eli ei pysy suorana, missä hyvänsä kulmassa sitten onkin, niin yllätys yllätys on heikko keskivartalo.

Mä en ainakaan pysty kyykkäämään ilman kenkiä tukevasti.

Muita yleisimpiä syitä etunojaan ainakin itelläni:
- yläselkä pyöristyy
- katse harhautuu johonkin lattiaan päin, jolloin se yläselkä myös pyöristyy
- isommilla raudoilla vatsan alussa "veltoksi" unohtaminen heikentää myös tukea

Onko täällä ketään joilla on todettu (MRIn kanssa) välilevytyrä/repeämä, ja kyykky ja mave kuuluu silti ohjelmaan? Eli annulusvauriollisia kyykkääjiä?

Muistan lukeneeni jostain vanhemmasta naisesta joka on/oli sarjassaan maailman kovin kyykkääjä (joku superkevyt seniori tms), ja sanoi että useampi välilevyrepeämä takana, kuntoutettu ja aina on palattu kyykkäämään ihan yhtä vahvoina. Legendaa?

Ei välttämättä kannata, voi alkaa siinä kyykyssä selkä temppuilemaan jos on kovat mavetreenit alla aiempana päivänä. Itse on pakko pitää jalkatreeniä ennen ja sen jälkeen väh. 1 lepopäivä, kerran tehnyt virheen että on treenannut selkää päivää ennen jalkoja, tuloksena aivan v*tun kipeet epäkkäät ja latsit kun kulmasoudussa revittyjen lihasten päälle on lastattu satasen verran painoa :D

nahkasäkki: Saatat koukistaa polvia alaslaskun alussa tarpeettomasti. Tarvittaessa yritä aloittaa alaslasku polvien koukistamisen sijaan/lisäksi kevyellä lantion viemisellä taakse (->yläosa siirtyy suhteessa edemmäs), jolloin tanko tulee polvilinjan etupuolelle jo siinä viaheessa. En tiedä ymmärtääkö tästä, mutta periaatteessa niin, että alaslaskuliikeradan alku on samantapainen kuin suorinjaloin maastavedossa.

Onnistui ihan hyvin lämppäsarjoissa vaikka sääret ottivatkin vittumaisesti osumaa. Työsarjoissa palattiin takaisin vanhoihin maneereihin ja jalat niias ennen selkää -> polvet mustana ja turvoksissa. Varmaan joku lihasmuistihommeli ku oon kerran rikkonu selkäni liian hallitussa alaslaskussa. Jotenkin vaan tuntuu riskaabelilta niiata ekana selällä.

e.
Kaivataan myös vinkkejä mavessa tangon raiskaamiin sääriin. Varsinkin kahdessa viimeisessä sarjassa tanko raastaa jo sen verran sääriä, että meinaa keskittyminen nostosta siirtyä säärien "kipuun". Pitääks tässä siirtyä lätkävermeissä treenaamaan vai mitä? Kateellisena seurailin kun muut mavettaa sortsit jalassa sääret silkoisina kuin vauvan perse ja itellä on kuin raastin raudalla vedetty.

^ Onko maven alkuasennossa tanko siinä jalkaterän puolessavälissä? Onko lantio liian alhaalla? Lantio ei saa olla polvia alempana. Perjaatteessa lähtöasento on silloin kohillaan, kun tanko on keskellä jalkaterää, ja lasket lantiota juuri senverran että sääret koskettaa tankoa ja hartialinja tangon päällä sivusta katsottuna. Jos sarjan loppuvaiheessa lähdet vetämään tanko liian kaukana tai lähellä, niin sittenhän se repii joka toistolla. Tietysti tuohon vaikuttaa myös omat välitykset(lyhyet kädet suhteessa torsoon/jalkoihin).

^ Onko maven alkuasennossa tanko siinä jalkaterän puolessavälissä? Onko lantio liian alhaalla? Lantio ei saa olla polvia alempana. Perjaatteessa lähtöasento on silloin kohillaan, kun tanko on keskellä jalkaterää, ja lasket lantiota juuri senverran että sääret koskettaa tankoa ja hartialinja tangon päällä sivusta katsottuna. Jos sarjan loppuvaiheessa lähdet vetämään tanko liian kaukana tai lähellä, niin sittenhän se repii joka toistolla. Tietysti tuohon vaikuttaa myös omat välitykset(lyhyet kädet suhteessa torsoon/jalkoihin).

Tuohon tangon sijouttumiseen suhteeseen jalkateriin en ookkaa kiinnittäny huomiota ja lantio tosiaan taitaa olla aika alhaalla. Välillä tuntuu että tanko tulee "kyykkynä" ylös, toisaalta mulla on ehkä lyhyehköt kädet suhteessa jalkoihin. Mutta se lasku, mitä vittua mä se kanssa teen. Rupisäärien kanssa oppii elämään muttei turvonneiden polvien.

miksköhä mul tuntuu mave enemmän oikeella puolella selän ojentajis ku vasemmal? Myös kyykys tuntuu et enemmän painaa ylös oikeella jalalla. Liikkeet teen iha suorassa kumminki. Tuntuu jotenki et oikee jalka on jotenki 'tukevammin' maassa ku vasen, en tiiä ? Voisko johtuu jostai Jalkojen pituuserosta tms ?

Voiko tätä jotenki korjata/ onko väliä?

Riippuu vähän mistä se johtuu. Jos jalat on yksinkertasesti eri mittaset, sille ei voi oikeen muuta ku jotkut erikoispohjalliset. Jos taas lantio on vinossa kireiden lihasten vuoksi, venyttely/heikkojen lihasten vahvistaminen tuo apua. Netin välityksellä on hiukan hankala tämmösessä neuvoa, kannattaa varmaan hakeutua jonkun ammattilaisen tarkkailtavaksi. Haittaa tosta voi olla jos selkäranka joutuu olemaan jotenki huonosti vinossa ja tietysti se voi kehittää lisää lihasepätasapainoja.

Back
Ylös Bottom