Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Osaako joku sanoo, että mikä on kun oikee jalka hakee luontaisesti vähän taaemmaks jalansijaa. Eli onko tosta jotain haittaa, jos jalat eivät ole samalla linjalla kohtisuoraan nenän suuntaa? Oikee jalka tuntuu muutenkin hieman "pidemmältä" esimerkiksi takareisiä venyttäessä seisaalteen eteenpäin kumarassa.

Olen käynyt saman vaivan takia itse fysioterapeutilla ja kerroin hänelle, että tuntuu kuin oikea jalka olisi taempana kuin vasen. Kävely oli kuulemma normaalia eikä pituuseroa ollut kun jalat mitattiin. Kysyin myös, että uskaltaako tehdä kyykkyjä, maastavetoja yms. raskaita liikkeitä niin hän jopa suositteli niitä minulle. Venyttelyohjeita hän antoi minulle myös.

Starting Strengthillä ja Single Factorilla nosteltu kyykkytulosta ihan kuopasta nyt hieman yli sadan kilon, mutta sitten menin katsomaan Elite Fitnessain "so you think you can squat" -videot ja huomasin selkeitä puutteita tekniikassa. Tosin ihan fiilispohjalta kaikki menee kun ei ole tullut kuvattua suorituksia. No joka tapauksessa Elite Fitnessin innoittamana aloin tuijottelemaan yläviistoon, kun ennen olin tuijotellut alaviistoon. Keskityin myös enemmän siihen, että paino pysyy kantapäävoittoisena ja koitin olla päästämättä sitä eteen, yritin myös puskea noita polvia sivulle. Huomasin kuitenkin, että lähestyttäessä maksimipainoja, en pystynyt pitämään enään tekniikkaa kasassa ja paino karkasi eteen. Kun mietin, niin tuntuu, että olisin ehkä tehnyt nyt koko syksyn ja alkutalven noit kyykkyjä ehkä hieman etureisivoittoisesti.

Ajattelin lähteä tästä jatkamaan tekemällä hieman pidempää sarjaa ja hiomalla tekniikkaa paremmaksi. Ajattelin myös panostaa tukiliikkeisiin. Koitin tehdä glute ham riseä jalat puolapuiden alla, mutta enpäs saanutkaan yhtään kunnon toistoa. Niihin ainakin ajattelin panostaa, ajattelin myös, että pitäisikö mennä tekemään reidenloitonnus laitteeseen? Ei kuitenkaan tunnu, että tuo tekniikan pettäminen olisi keskivartalo ongelma, tosin enhän näistä jutuista mitään juuri tiedäkkään. Onko nuo selänojennukset tärkeä apuliike tuohon kyykkyyn?

Ymmärrän, että ilman videota mahdoton sanoa mitään varmaa, mutta herääkö asiantuntijoilla mitään ajatuksia tästä kieltämättä hieman epäselvästä pohdinnasta?

Ei. Rinnalleveto-ote tai vetoremmeillä. Ristiote on ylivoimaisesti huonoin.

Vahvasti täysin eri mieltä.

"Ristiote" on ylivoimaisesti paras, koska se kääntää olkapään sellaiseen asentoon, että siihen muodostuu "kuoppa" johon tangon laittaa... olettaen että omistaa olkapäät. Jos on riveotteella tai remmeillä kiinni niin tanko on hartian etulohkon päällä, jolloin tangolle ei oikeastaan ole samalla tavalla kunnon paikkaa. Lisäksi riveote vaatii sellaista notkeutta ranteilta, että sitä ei useimmat ilman pitkällista harjoittelu saa, jos koskaan, kun taas ristiote onnistuu keneltä tahansa heti.

Ainoa syy miksi painonnostajatkaan käyttää tuota idioottimaista otetta on se että heidän täytyy vielä jatkaa tanko pään yläpuolelle. Jos tekee etukyykkyä vain jalkojen/etukyykyn tähden niin minun valintani on ristiote.

...toki jokaisella oma mielipiteensä mutta tämä on minun... ja perusteltu sellainen.

"Ristiote" on ylivoimaisesti paras, koska se kääntää olkapään sellaiseen asentoon, että siihen muodostuu "kuoppa" johon tangon laittaa... olettaen että omistaa olkapäät. Jos on riveotteella tai remmeillä kiinni niin tanko on hartian etulohkon päällä, jolloin tangolle ei oikeastaan ole samalla tavalla kunnon paikkaa. Lisäksi riveote vaatii sellaista notkeutta ranteilta, että sitä ei useimmat ilman pitkällista harjoittelu saa, jos koskaan, kun taas ristiote onnistuu keneltä tahansa heti.

Ainoa syy miksi painonnostajatkaan käyttää tuota idioottimaista otetta on se että heidän täytyy vielä jatkaa tanko pään yläpuolelle. Jos tekee etukyykkyä vain jalkojen/etukyykyn tähden niin minun valintani on ristiote.

...toki jokaisella oma mielipiteensä mutta tämä on minun... ja perusteltu sellainen.

Aamen. Kaikki otteet koluttu läpi, ja tuo ristiote/faarao-ote on ylivoimaisesti paras.

Ristiotteella nimenomaan ei tule sitä "kuoppaa". Sekä riveotteella että remmeillä deltoideuksen etulohko nousee "koholle" ja se tanko pysyy paljon paremmin. Ristiotteella tuota ei tapahdu.

"Ristiote" on ylivoimaisesti paras

Täysin samaa mieltä minäkin. En ymmärrä mikä siinä on että jätetään jopa kokonaan tekemättä mainio liike sen takia että kädet ei taivu, kun toisella otteella ei menetä mitään ja ei vaadi mitään liikkuvuutta, itse asiassa ei vaadi edes käsien omistamista, koska voi tehdä myös kädet suorina, ns. zombi-style.

Hyvä puoli on myös se että tankoa ei voi käsillä työntää takaisin kaulalle kun loppuu voima ja alkaa kippaamaan eteenpäin, ei pääse siis tekniikan kustannuksella rikkomaan paikkoja. Sen verran pystyy toki työntämään ristiotteellakin (vai faaraoko se on) että saa aseteltua uudelleen kohdilleen jos tanko vähän elää.

Yläselän saa ehkä paremmin pysymään "levynä" painonnosto-otteella. Myös käsikontakti tankoon auttaa hieman, jos nosto tahtoo kipata eteen. Itse en ajattele tangon olevan olkapäillä, vaan enemmänkin koko kaulan etupuolisella hartijalinjalla tasaisesti. Olen itse vaihtanut otetta pariinkin kertaan liikkuvuusongelmien ja vammojen vuoksi, mutta nykyään tyytyväisenä painonnosto-otteella.

Ranteissa ei tarvitse olla erityistä liikkuvuutta, riittää että olkanivelen ulkokierto onnistuu. Tällöin voi vaikka pitää käden nyrkissä ja tangon siellä kädessä. Varmaan isokätisille kehonrakentajille kyllä hankalampi tyyli. En sinänsä pidä mitään absoluuttisesti parhaana otteena muussa tapauksessa kuin vajavaisesta liikkuvuudesta kärsiville.

Mulla on mavessa ja kyykyssä seuraava ongelma: kun jännitän selän ja vatsan jotta saisin selkäni pysymään suorana, tuntuu että "yliojennan" selkääni, jolloin alaselän nikamii kohdistuu puristava tunne ja ovat tästä syystä kipeät. Eli työnnän ikäänkuin mahaani liikaa kohti lattiaa jolloin selkä menee kaarelle alaspäin... Tajusiko joku" mikähän tähän oisi ratkaisu, minulla on lievä skolioosi.

Mitäs Mieltä jengi on maastavedosta yläselkä pyöreänä mutta alaselkä suorana?

kuten esim tässä videossa http://www.youtube.com/watch?v=7XpwqpsHfKw
ja tässä http://www.youtube.com/watch?v=3P1gVsTsFJE

tuntuu vain itselläni paljon paremmalta vetää tuolla tyylillä kuin koko selkä suorana ja saan säädettyä perseen korkeutta sopivaksi ilman että alaselkä pyöristyy.

Koko selkä suorana tekniikalla joudun koukistamaan jalkoja vähän turhan paljon (lähes kyykkyyn) että saan alaselän pidettyä suorassa ja tuossa asennossa voimantuotto on paljon heikompaa muutenkin, se asento tuntuu luonnottomalta. pituuttakin löytyy yli 190cm

tuntuu vain itselläni paljon paremmalta vetää tuolla tyylillä kuin koko selkä suorana ja saan säädettyä perseen korkeutta sopivaksi ilman että alaselkä pyöristyy.

Koko selkä suorana tekniikalla joudun koukistamaan jalkoja vähän turhan paljon (lähes kyykkyyn) että saan alaselän pidettyä suorassa ja tuossa asennossa voimantuotto on paljon heikompaa muutenkin, se asento tuntuu luonnottomalta. pituuttakin löytyy yli 190cm

No noinhan se optimaalisesti kuuluu mennäkin. Lavat ja hartiat on alussa täysin rentoina ja ne vedetään taakse vasta ihan lopussa.

- - - Updated - - -

No noinhan se optimaalisesti kuuluu mennäkin. Lavat ja hartiat on alussa täysin rentoina ja ne vedetään taakse vasta ihan lopussa.

Johtuuko muuten se, että yläselkä kestää alaselkää paremmin pyöristymistä siitä, että siinä kohtaa on muutenkin mutka eteenpäin ja ranka ottaa paremmin kuormaa vastaan?

"Ristiote" on ylivoimaisesti paras, koska se kääntää olkapään sellaiseen asentoon, että siihen muodostuu "kuoppa" johon tangon laittaa... olettaen että omistaa olkapäät. Jos on riveotteella tai remmeillä kiinni niin tanko on hartian etulohkon päällä, jolloin tangolle ei oikeastaan ole samalla tavalla kunnon paikkaa.

Mites kun mä tässä nyt kokeilin tietokoneella istuessa käännellä käsiä, niin mulla toi kuoppa on juurikin painonnostoasennossa selkeempi. Olenko rakenteellinen friikki, vai mikä tässä on? Kokeilen vielä ens kerralla salilla tota faaraota, mutta mulla ei oo alkuhankaluuksien jälkeen ollut mitään ongelmia painonnosto-otteella.

Johtuuko muuten se, että yläselkä kestää alaselkää paremmin pyöristymistä siitä, että siinä kohtaa on muutenkin mutka eteenpäin ja ranka ottaa paremmin kuormaa vastaan?

Yhtenä syynä vois ajatella, että alaselkään kohdistuu enemmän momenttia kuin yläselkään.

Pitäskös mavessa pitää sellanen jatkuva jännitys myös alhaalla niin että koko sarja on yhtenäinen suoritus vai pitääkö jokaisen noston erikseen lähteä aina kuten ensimmäinen nosto, "rennosta" alkutilasta? Eli 8 putkeen vai 8 yksittäistä nostoa. Ymmärtänette mitä tarkoitan :)

Back
Ylös Bottom