Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

heh no kiitos kai :) mutta jos vertaa nousua ja 1max. nii tos maximis on tollasta huojumista yms hassutusta keskivaiheilla ylösnousua joka tos kolmoses tulee vipas toistos jonki verran myös. sitä lähinnä. toki jos jotain muutakin on.

Ihan normaalia lähellä maksimisuoritusta varsinkin kun toistoja ei oo vielä kovin paljoa treeniuralla kertynyt. Varmuutta ja vakautta maksimirautoihin saa sitä mukaa kun niitä maksimisuorituksia kertyy ja niitä oppii tekemään. Tekniikassa itsessään ei ole ongelmakohtia.

Olisko jollakulla heittä sumo- tai romanialaisen maastavedon videolinkkiä mistä ilmenis tekniikka hyvin? Kiitos.

Youtube on pullollaan tekniikkaoppaita, etsimällä "[liikkeen nimi] technique" löytyy varmasti jokaisella liikkeelle tekniikkavideoita.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko normaalia se, että maastavedossa heti sarjan jälkeen tulee alaselkään painetta? Selän pitäisi pysyä suorassa, ainakin mitä olen satunnaisesti pyytänyt jotakuta sen katsomaan. Selkä ei siis ole nyt yhtään kipeä (tein tänään) ja kun tein viime kerralla (tätä kertaa edeltävänä), niin selkä ei ollut seuraavana päivänä kipeä ja takareidet olivat hieman jumissa (huomasi kun venytteli).

Onko normaalia se, että maastavedossa heti sarjan jälkeen tulee alaselkään painetta? Selän pitäisi pysyä suorassa, ainakin mitä olen satunnaisesti pyytänyt jotakuta sen katsomaan. Selkä ei siis ole nyt yhtään kipeä (tein tänään) ja kun tein viime kerralla (tätä kertaa edeltävänä), niin selkä ei ollut seuraavana päivänä kipeä ja takareidet olivat hieman jumissa (huomasi kun venytteli).

Onko tuo nyt ihme kun mavessa alaselkään tulee painetta? Mave on selkäliike.

Youtube on pullollaan tekniikkaoppaita, etsimällä "[liikkeen nimi] technique" löytyy varmasti jokaisella liikkeelle tekniikkavideoita.

Sivuhuomautuksena, että niistä youtuben tekniikkaopeista niin suuri osa on ihan päin vittua tehtyjä, että jos liikkeestä ei ennestään ole mitään hajua, niin ei aina ole ihan helppoa karsia roskan seasta oma-aloitteisesti esiin niitä pätkiä, joissa on edes jonkinlaista järkeä ja asiantuntemusta takana.

Mitäpä, jos kyykky tuntuu pohkeissa? Oon aika varma että mulla pysyi koko ajan kantapäät maassa, mutta sarjan jälkeen huomasin että pohkeet on treenatun oloiset.. Luulisi että tuon kantapäitten nousun huomaisi, joten onkohan mun pohkeet esim. kireät tms.?

Mitäpä, jos kyykky tuntuu pohkeissa? Oon aika varma että mulla pysyi koko ajan kantapäät maassa, mutta sarjan jälkeen huomasin että pohkeet on treenatun oloiset.. Luulisi että tuon kantapäitten nousun huomaisi, joten onkohan mun pohkeet esim. kireät tms.?

Pysyykö paino myös kantapäillä? Se ei (välttämättä) yksinään ihan riitä, et kantapäät on maassa. Jos ei paino pysy kantapäillä, se voi johtua mm. kireistä pohkeista ja (eli) liian kireistä nilkoista. Kyllähän pohkeet tietysti aktivoituu kyykyssä, mut ei niihin kyllä kauheeta tuntumaa pitäis saada.

Mites, kun olen hiljalleen siirtynyt MAVEssa ristiotteeseen ja ohjeena on tullut, että vaikka, eka sarja vedetään oikea käsi myötäotteela ja vasen käsi vastaotteela ja seuraavassa sarjassa sitten toistenpäi. Mutta itella vaan tuntuu niin paljon luonnollisemmalta tehdä vasen käsi vasta ja oikea käsi myötäotteella. Mikäli alkaisin tekemään näin, enkä vaihtaisi aina otetta sarjoissa, niin tulisko siitä jotain haittoja ja jos tulis niin millasia?

Tosin nytte ku ite luin tekstin ni tuli olo, että koitan vaan päästä treenistä mahdollisimman helpolla...

^ Pidemmän päälle ainakin lihasepätasapainoa selässä ja sitä kautta selkävaivoja. Varmaan kaikilla jomman kumman puolen ristiote ote tuntuu luontevammalta, mutta kannattaa silti yrittää vetää suurin piirtein saman verran molemmilla. Myös raskaissa sarjoissa.

Aiheeseen liittyvä jatkokysymys: ilmeisesti yleensä tapana on vaihtaa ristiotetta sarjojen välillä. Itse olen vaihtanut usein ihan sujuvasti kesken sarjan (mutta vain yhden kerran). Teen vain yhden kovan mavesarjan viikossa, jolloin juurikin suoritan tämän käsien käännön: aloitan huonommalla otteella ja lopetan paremmalla. Haitallista?

Mites, kun olen hiljalleen siirtynyt MAVEssa ristiotteeseen ja ohjeena on tullut, että vaikka, eka sarja vedetään oikea käsi myötäotteela ja vasen käsi vastaotteela ja seuraavassa sarjassa sitten toistenpäi. Mutta itella vaan tuntuu niin paljon luonnollisemmalta tehdä vasen käsi vasta ja oikea käsi myötäotteella. Mikäli alkaisin tekemään näin, enkä vaihtaisi aina otetta sarjoissa, niin tulisko siitä jotain haittoja ja jos tulis niin millasia?

Tosin nytte ku ite luin tekstin ni tuli olo, että koitan vaan päästä treenistä mahdollisimman helpolla...

Kaikilla on tiedossa se puoli jolla he mielummin sen mave maksimin nostaisivat, mutta aika nopeasti se sellainen selvä ero kutistuu kun teet molemmin päin. Selkään voit saada pahojakin kiputiloja kun lihasbalanssi menee vituiksi. Ei varmasti ainut syypää, mutta itse vedin tosi pitkään vain toistepäin ja havahduin vasta äskettäiin että toinen epäkäs on järjettömän paljon isompi kuin toinen. Saa näyttämään kuin hartia roikkuisi vaikka näin ei sentään ole. Kaiken lisäksi pienempi on oikea puoli (olen oikea kätinen).

Kiitos sekä Jabbarille, että Metallicalle selvistä vastauksista. Kyllä se vaan sitten pitää jatkaa sitä vaihtelua ja eiköhän tuo tosiaan sitten nopeasti tasaannu.
Itellä tosin yhä lievä skolioosi, joten ei hirveästi varaa kusasta lihastasapainoa siihen päälle. Eikä se varmasti muutenkaa hyväksi ole, kuten metallica mainitsikin.

Mavesta otin viimekerralla 5x10x100 ilman vyötä, 4 sarjaa myötäotteella ja mankulla, vika ristiotteella.

Nyt meinasin aloittaa 5x5 mavereenit, mimmosista painoista kannattais lähteä? Oisko paras alottaa vaikka 5x5x105 ja 5 korotus joka reenissä, niin kauan kun hyvin menee ja tekniikka ei hajoa?

140 vyöllä olen ottanut 1RM jonkin aikaa sitten, mutta myönnettävä on että tekniikka oli mitä oli ja tämän jälkeen lähdin harjoittamaan tekniikkaa pienemmillä painoilla. Josta sitten tultu tähän nykyiseen tilanteeseen.

Oletteko ilman vyötä vetoa ja kyykkyjä tekevät kokeilleet, saatteko hyötyä vyöstä? Vyön poistaminenhan vaikeuttaa siihen tottuneen nostajan nostoja, mutta jos olette totutelleet luomaan paineen pelkillä lihaksilla, niin saatteko vyöstä silti merkittävää lisähyötyä?

Itse sain vain 5 kiloa lisää maveen vyöllä (220 ja 215), kyykkyä en ole pahemmin vertaillut kun siinä ei ole oikeen koskaan vyötä tullut käytettyä.

Back
Ylös Bottom