Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mavessa kun vetää yläselkä tiukkana niin onnistuu latsien jännitys aivan loistavasti. Ja jos haluaa vielä enemmän jännitystä sinne yläselkään niin sitten vetelee tempausotteella.

Kyykyssä itsellä on aina toiminut ajatus siitä että yrittää työntää kyynerpäitä mahdollisimman paljon eteen.

Heissan vähän tämmöinen bees & honey tyyppinen kysymys.
olen tehnyt kyykkyä ehkä puolileveellä asennolla selän asentoon kiinnättänyt huomioita ja kaiken piti olla kunnossa tekniikkaa hiottu voimanosto valkun kanssa. jotain meni silti vituiksi rupesi paussin jälkeen tuntumaan oikeassa polvessa vaateriin mennessä pistävää kipua, ihan ilman painoakin.

nyt olen vähän kuntouttanut parin viikon verran tehnyt prässiä ja korjasin koko kyykkyä silleen että menen ihan alas reidet ja pohkeet kohtaa ja polvi menee ihan pikkusen varpaiden yli, eli painonnodsto tyyppisesti ja tuntuikin hyvältä. etukyykkyä olen tehnyt juuri näin ja se on tuntunut hyvältä.

kysymys olenko ihan kujalla?
rasittaako tuo 90 asteen jalka kulma voimanosto tyyppisesti enemmän polvia kuin painonnosto kyykky?

jos joku kokenut voisi vastata, kiitos.

@Zoroasterix
Vähän vaikea sanoa näin netin välityksellä. Voimanostokyykky ei aktivoi vastus medialista hirveästi ja se saattaa mahdollisesti johtaa lihasepätasapainon ja polvikipuun. Joidenkin lähteiden mukaan voimanostokyykky myös aiheuttaa helpommin rustoumaa polven takapinnalle, jos en ihan väärin muista. Noista on aika paljon ristiin meneviä mielipiteitä, mutta sinällään kumpikaan noista tyyleistä ei pitäisi aiheuttaa polvivammoja hyvällä tekniikalla tehtynä.

tänks, mä meen sitten sillä mikä tuntuu hyvältä ja yritän olla koheltamatta.

Jos et varusteilla nosta niin tuolla painonnostokyykyllä nousee kyllä myös rauta todella hyvin. Ihan vaan kumpi tuntuu paremmalta. Itsekin vaihtelen noita tyylejä silloin tällöin ja ja painoissa ei tunnu olevan eroa, painonnostokyykky tuntuu ehkä jopa kevyemmältä ja teknisesti paljon helpommalta.

Heissan vähän tämmöinen bees & honey tyyppinen kysymys.
olen tehnyt kyykkyä ehkä puolileveellä asennolla selän asentoon kiinnättänyt huomioita ja kaiken piti olla kunnossa tekniikkaa hiottu voimanosto valkun kanssa. jotain meni silti vituiksi rupesi paussin jälkeen tuntumaan oikeassa polvessa vaateriin mennessä pistävää kipua, ihan ilman painoakin.

nyt olen vähän kuntouttanut parin viikon verran tehnyt prässiä ja korjasin koko kyykkyä silleen että menen ihan alas reidet ja pohkeet kohtaa ja polvi menee ihan pikkusen varpaiden yli, eli painonnodsto tyyppisesti ja tuntuikin hyvältä. etukyykkyä olen tehnyt juuri näin ja se on tuntunut hyvältä.

kysymys olenko ihan kujalla?
rasittaako tuo 90 asteen jalka kulma voimanosto tyyppisesti enemmän polvia kuin painonnosto kyykky?

jos joku kokenut voisi vastata, kiitos.

Kivun tarkka paikantaminen helpottais arvailua, mutta Oranki tossa puhui ihan asiaa. Ja yleensä kannattaa tehdä siten kuin parhaalta tuntuu.

Päätin, et haluun nostaa 200 maasta. Oon nostanu joskus vajaa vuosi sitten jotain 6 x 155. Mulla alko polvi vaivaamaan vähän tossa vaiheessa ja lopetin. Ongelmana se, että selkä jakso nostaa mutta jalat ei niin hyvin. Alko oikea polvi oireilemaan. En tiedä oliko vain liikaa rasitusta tai jumia, vai siksi, että se polvi saatto välillä kiertyä hieman sisäänpäin. Se kun tahtoo hieman "pettää" nilkasta tai jostain.

Koitan nyt vahvistaa noita jalan / lantion stabiloivia lihaksia tekemällä penkillenousua lisäpainoilla. Jos tämä ehkäisisi sitä polven vaeltamista / kipeytymistä. Koitan nostaa kyykkyn nyt uudelle tasolle, ennen kuin palaan maastavetoon. Jos olis sitten jerkkua jaloissa ja pysyis homma kasassa.

Onko viisaampaa koittaa tällaisessa tilanteessa ensin vahvistaa jalat uudelle tasolle ja sitten vasta käydä kunnolla maven kimppuun (mavessa pääsen reilussa kuukaudessa takas noihin painoihin)?!

Itse olen huomannut tuon kuinka maastavedon tekniikkakin paranee huimasti kyykyn parantuessa (mikä on nyt varsin luonnollista). Vähenee juurikin jalkojen mahdollinen vatkaaminen kun reidet ei jaksais, mutta persiissä ja selässä riittääkin vielä jerkkua. Maastaveto pysyykin mulla varsin samana vaikka kyykky tulos heitteleekin...nosto vain näyttää nätimmälle kun kyykky on kunnossa :D

Itse olen huomannut tuon kuinka maastavedon tekniikkakin paranee huimasti kyykyn parantuessa (mikä on nyt varsin luonnollista). Vähenee juurikin jalkojen mahdollinen vatkaaminen kun reidet ei jaksais, mutta persiissä ja selässä riittääkin vielä jerkkua. Maastaveto pysyykin mulla varsin samana vaikka kyykky tulos heitteleekin...nosto vain näyttää nätimmälle kun kyykky on kunnossa :D

Itse huomannut samaa. Olen sitä epäillytkin että ei tosiaankaan ole aina tekniikassa vika jos nosto ei ole optimaalinen, vaan moninivelliikkeessä eri vaiheessa liikettä eri lihakset aktivoituvat eri painotuksilla ja jos näissä lihoissa on isoja voimaeroja niin ei sitä tekniikalla korjata.

Vai miten sattuukin että yleensä ne kenellä maastaveto on kova kykkyyn nähden (suhteessakin edellä) niin jalat oikenevat ja aikaisessa vaiheessa. Ei auta vaikka lähtisi isolla polvikulmalla vetämään jos takareisissä ei ole voimaa. Päinvastoin harvinaisempi tapaus kenellä kyykky on samoissa kuin mave niin tulee vähän liiankin kyykystä lähdettyä vetämään ja silti loppuojennus ei meinaa onnistua vaikka selkä on melkosuorana koko toiston ajan.

Huomannut tuon nyt omakohtaisestikkin kun on panostanut takareisiin yhden jalanprässillä ja kyykky on hieman parantunut maveen nähden. Pystyy vetämään korkeammalle ennen kuin jalat ovat suorat ja loput vedetään selällä. Kun voimat vähenevät niin sitten mennään taas selkävedon puolelle.

Kyykyssä taas vahvat etureidet takareisiin nähden tekevät sen että yläosa tulee niin helposti että kyykyt meinaavat jäädä vajaiksi. Ja voivat mittavysyyvdesta helposti sarjan edetessä mennä julleksi.

Yksi hyvä indikaattori on se että jos voi, sanotaanko 60% painoilla (ei vielä liian kevyt) pitää tekniikan kasassa, mutta varsinaiset työsarjat menevät eritekniikalla niin voimaa puuttuu jostakin.

Ja jokuhan sanoi että keskivartalo ei voi koskaan olla liian vahva.

Kyykkyä on nyt tehty alle kuukauden verran, mutta uskoisin ettei tekniikka ole vieläkään täysin hyvä. Mulla on kyykky etureisipäivänä, ja etureidet mulla onkin hellinä, mutta eikö se niin ole että se miten leveällä jalkoja pitää, vaikuttaa siihen missä kyykky tuntuu?

Toinen asia on, että olen pitänyt lankun pätkää (paksuus noin 1-2cm, arvio) kantapäiden alla, mutta siitä pitäisi päästä eroon melko pian. Mulla on kuitenkin vaikeuksia päästä ilman lankkua alas asti niin, että selkä pysyisi suorana (lue: täysin mahdotonta tällä hetkellä). Venyttely auttaisi, ja mulla onkin aika kankeat reidet vaikka niitä treenien alussa ja silloin tällöin venyttelen (en kuitenkaan nähtävästi tarpeeksi usein). Mutta vaikuttaako tuohon alasmenoon nimenomaan etu- vai takareisien kireys? Pohkeet ovat myös aika kireät, joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan.

Kolmas asia (the last one) on se, että mulla tekee ihan näin alkuvaiheessa tiukkaa kyykätä, vaikka painot ovat aivan säälittävät. Onko kyse vain yksinkertaisesti siitä, että mun jalat ovat vaan niin pirun heikot? Olen aloittanut syvien vatsalihasten treenauksen, että keskivartaloni vahvistuisi myös. Välillä vaan tuntuu, että tekniikka hajoaisi, mutta kerran olen kysynyt toista henkilöä katsomaan pysyykö selkäni suorassa ja kuulemma pysyi ja kyykyt olivat hyvännäköisiä. Tiedä sitten. Lähinnä mietin, että uskaltaako näin alkuvaiheessa lisätä rautaa tankoon, vaikka se tekniikka ei olisikaan vielä täysin hyvä?

Tulipas paljon asiaa. :)

Ekaan: lue ylempi postaus. Hiemankin vajaat kyykyt tuntuvat eniten etureisissä. Jalkojen leveys sellainen että pystyt sinne väliin istumaan.

Tokaan: osta painonnostokengät. Niissä on koroke valmiina. Jäykät nilkat eivät hetkessä veny, akillesjänne on niin vahva. Itse venytellyt noin vuoden niitä mutta selvästi parempi kyykätä hyvillä kengillä.

Kolmas: Minkälaisia painoja käytät omaan painoosi nähden? Jos et ole jalkoja treenannut tai käyttänyt niin todennäköisesti ovat heikot. Vain sillä on merkitystä että kehityt liikkeessä.

Mihinkäs tuo mave muuten tarkalleenottaen ottaa? Oon tehnyt sitä nyt selkätreenin alussa, eilen 3x10 110kg, mutta se tuntuu pikemminkin vaan rankalta liikkeeltä kuin että se tuntuis ottavan hyvin oikeastaan mihinkään. Mietin että voiskohan sen jättää pois, sillä oon tehnyt sen jälkeen kuitenkin olankohautuksia 3x10 tanko edessä ja toiset samanlaiset tanko takana ja lisäksi teen selänojennuksia kahdesti viikossa lisäpainojen kanssa. Jaloillekin löytyy toki oma päivänsä, joten sen vaikutus jalkoihin ei kenties ole välttämätöntä? Olisko tilalle hyvä sit rinnalleveto vai tarvitseeko sitäkään?

, mutta se tuntuu pikemminkin vaan rankalta liikkeeltä kuin että se tuntuis ottavan hyvin oikeastaan mihinkään.

Oikea havainto ja maven on tarkoituskin olla rankka yleisliike eikä ottaa mihinkään tiettyyn lihakseen. Kyse on kuitenkin siitä, että se ottaa lähes kaikkialle eikä siitä, ettei se ottaisi mihinkään ja juuri siksi se on niin hyvä liike, koska sillä saa koko vartaloa kuormitettua raskaasti ja monia suuria lihasryhmiä kerralla rasittavat liikkeet ovat tunnetusti tehokkaimpia.

Koittanut järkeillä tässä, että mikä lihas mahtaa olla heikoin lenkki syvälle kyykätessä. Tekniikassa ei sivustakatsojan mielestä ole mitään vikaa, mutta kun menee raskaampiin sarjoihin, niin aina tuntuu, että alhaalta lähtiessä tulee vaikeuksia. Itse päädyin siihen, että pakarat olisi se heikoin lenkki, joille voisi tehdä apuliikettä asian korjaamiseksi. Muita mielipiteitä?

Koittanut järkeillä tässä, että mikä lihas mahtaa olla heikoin lenkki syvälle kyykätessä. Tekniikassa ei sivustakatsojan mielestä ole mitään vikaa, mutta kun menee raskaampiin sarjoihin, niin aina tuntuu, että alhaalta lähtiessä tulee vaikeuksia. Itse päädyin siihen, että pakarat olisi se heikoin lenkki, joille voisi tehdä apuliikettä asian korjaamiseksi. Muita mielipiteitä?
Tuo kuulostaa vaan siltä, että liikaa malmia tangossa? Raskaammat sarjat ovat vaikeampi tuoda ylös kuin kevyemmät? Kuulostaa lähinnä loogiselta eikä heikoilta lihaksilta.
Kyykky paranee kuitenkin kyykkäämäällä ja sinne perseeseen sitä räjähtävyyttä parhaiten saa varmasti kyykyllä.
Kannattaa myös vaikka ottaa kapeampi asento jaloilla, niin etureidet työskentelevät enemmän kun perse, jos oikeasti siis loppuu sieltä päin paukut.

Tuo kuulostaa vaan siltä, että liikaa malmia tangossa? Raskaammat sarjat ovat vaikeampi tuoda ylös kuin kevyemmät? Kuulostaa lähinnä loogiselta eikä heikoilta lihaksilta.
Kyykky paranee kuitenkin kyykkäämäällä ja sinne perseeseen sitä räjähtävyyttä parhaiten saa varmasti kyykyllä.
Kannattaa myös vaikka ottaa kapeampi asento jaloilla, niin etureidet työskentelevät enemmän kun perse, jos oikeasti siis loppuu sieltä päin paukut.

No luonnollisesti näin, raskaampi on hankalampi. Mutta tosiaan tuntuma on se, että etureisien puolesta ja muutenkin menisi enempikin tankoon, mutta tuolta osin sitten tulee paljon nopeammin seinä vastaan. Kapeammalla asennolla taas ei ilmeisesti nilkkojen liikkuvuus riitä syvälle menemiseen, kun tahtoo paino mennä varpaille vaikka käyttäisi pientä korokettakin kantapäiden alla. Mieluummin koitan apuliikkeillä tasoittaa tuota epätasapainoa ja käyttää levämpää asentoa kyykyssä. Pitänee kyykystäkin pudottaa vielä painoja, että tulee tehtyä kaikki sarjat kunnolla pohjaan asti. Eiköhän se tuolla ala korjaantumaan. :)

Aikaisemmin sivulla juuri kirjoittelin aiheesta. Jos ei puhuta mistään max kolmesen sarjasta tai lyhyemmästä, ja tekniikka pysyy kasassa pienemmillä painoilla niin takalistosta todennäköisesti loppuu voima. Toki jos painot kaatuvat eteenpäin heti ekasta toistosta lähtien niin sitten kyseessä myös sen liikkuvuudesta johtuvan pienen etunojan kulminoituminen. Isompi paino kun ei niin helposti tule enää takaisin kun se on lähtenyt pois optimaaliselta liikeradalta.

Ja mitä tulee ongelman korjaamiseen itsestään selvän liikkuvuuden parantamisen lisäksi, niin kyykyn tekeminen vain siihen asti kun tulee vielä hyvällä tekniikalla ja/tai apuliikkeiksi jullea ja yhden jalanprässiä syvältä.

Aikaisemmin sivulla juuri kirjoittelin aiheesta. Jos ei puhuta mistään max kolmesen sarjasta tai lyhyemmästä, ja tekniikka pysyy kasassa pienemmillä painoilla niin takalistosta todennäköisesti loppuu voima. Toki jos painot kaatuvat eteenpäin heti ekasta toistosta lähtien niin sitten kyseessä myös sen liikkuvuudesta johtuvan pienen etunojan kulminoituminen. Isompi paino kun ei niin helposti tule enää takaisin kun se on lähtenyt pois optimaaliselta liikeradalta.

Ja mitä tulee ongelman korjaamiseen itsestään selvän liikkuvuuden parantamisen lisäksi, niin kyykyn tekeminen vain siihen asti kun tulee vielä hyvällä tekniikalla ja/tai apuliikkeiksi jullea ja yhden jalanprässiä syvältä.

Juuri näin, kiitos varmistuksesta ajatuksille. Puhutaan tosiaan 5-8 toiston sarjoista mitä on tässä syksyn aikana tullut tehtyä.

vaikeuksia etukyykyssä, kun alkaa tulla rajat vastaan: reenin 8. sarja, kolmonen tänään ja joku kk sit otettu 1max ja 1nousu. arvailut mistä johtuu ja neuvot mitä tehdä olis jees. ellei se sit oo kysymykses mitä metallica turisee yläpuolel? jos joku tästä siis mitään näkee

viimenen noistahan on selvästi karsein :) ja mieluusti seuraavan maximin vetäis jopa kyykyn näkösesti

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom