Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kuukkeli sanoi:
Ahaa, sitten voin ymmärtää erheesi. Kiitos maxmusselille tarkentavasta vastauksesta.

Itseasiassa virhe ei ole minun vaan tuo oli lainaus Dr. Squat:n tekstistä. Lihasten yksilöiminen ja eristäminen taitaa riippua paljon yksilöllisistä yleistyksistä eikä mistään "olemassaolevista" lihaksista. Esimerkiksi tässä osoitteessa löytyy yli 50 alaraajan lihasta, joita tuskin kenenkään mielestä kannattaa yrittää eristää yksitellen erilaisilla liikkeillä, vaan tehdä monipuolista treeniä sopivilla painoilla.

Master Muscle List

Missä sitten vetää rajat puhutaanko yleisesti reisistä vai eritelläänkö ehkä loitontajatkin? Miksi pysähtyä tällaiseen keinotekoiseen rajaan kun toisessa ääripäässä eivät sitten nuokaan yleistykset riitä vaan eritellään kaikki pienetkin lihakset, jotka jollakin tavalla liikuttavat ja tukevat raajojen sekä polvinivelten liikettä. Tuohon tuskin löytyy universaalia vastausta. Jotkut käyttävät useita eristäviä liikkeitä yksittäisiin lihaksiin ja toiset taas keskittyvät kokonaisvaltaisempaan harjoitteluun, jolloin tukilihaksistokin kehittyy tasaisemmin.

Minun mielestäni olisi varmaan parempi kuitenkin saada ensin perusliikkeet, kuten kyykky ja penkkipunnerrus, teknisesti kuntoon ennen kuin alkaa veivaamaan erilaisia eristäviä liikkeitä laitteilla. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni.

Hmm.. Mulla varsinkin alussa polvet lähentyivät toisiaan. Tilanteeseen auttoi kun lopetin kenkien käytön ja se että en laske tankoa enää niin alas kuin pystyn, vaan juuri kisasyvyyteen. Hyviä kyykkytreenejä Mixulle ja toivottavasti ongelma ratkeaa :kippis1:

Kuukkeli sanoi:
Tuli vaan pieni ajatus mieleen tässä: mitä voimanostotyylisellä kyykyllä mielestäsi tarkoitetaan? Ei ainakaan ihan mitään kantapäät yhdessä -kyykkyä. Eli jos hpena tosiaan kyykkää normi voimanostotyyliin, kuulostaisi ongelma olevan se normaali: lantion heikkous joka kompensoidaan alaselällä.
No kyllähän ne voimanostajat tekee jotkut kapealla ja jotkut leveällä, mutta tosi leveellä kyykkääminen, "polvet pysyy paikallaan" -tyyli näyttää olevan muodissa.

Nyt kun tämä ketju on jo valmiiksi nostettu ylös:

Perkele, sain sen tangon eilen niskan taakse ongelmitta! Eikä tehnyt edes tiukkaa, vaikka oli etuolkapäät kipeenä. Taitaa tulla kyykky treeniohjelmaan mukaan...

saimonsinlou sanoi:
Miten muuten voi kyykätä ilman varusteita leveellä? Jalat siis noin metrin toisistaan?
Alkaa sattua nivusiin ku menee kyykkyyn alle 90 astetta!

Venyttely vois auttaa tuohon vaivaan..

Yhden jalan kyykky toinen jalka ilmassa ei tule kysymykseen, koska tasapaino ei riitä. Takajalka step-laudan päällä tulle tehtyä usein esim. smithissä. Aika raskas liike, ei paljon tarvitse painoja laittaa tankoon.

MKM sanoi:
Erinomainen liike. Tasapaino tuottaa aluksi vaikeuksia, mutta siihen oppii. Käsipainot käsiin, takajalka penkille ja etujalka pitkälle eteen (vielä hieman pidemmälle kuin ao. filmissä, jolloin ei ainakaan ole myrkkyä polville). Liike on suosittu mm. yleisurheilijoiden ja jenkkifutarien voimaharjoittelussa.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSingleLegSplitSquat.html

Tämä voiskin olla ihan mielenkiintoinen liike etureisitreenin viimeiseksi liikkeeksi, sais varmaan tapettua kyllä etureidetkin aika tehokkaasti tällä, vaikka ottaa kyllä varmasti muuallekin kun etureisiin.

harde20 sanoi:
Kuinka moni on tehnyt kyseistä liikettä, siis aivan pelkästään omaa ruuminpainoaan vastuksena käyttäen?Onko teidän mielestä tehokas liike, itse koitin tehdä niin tasapainon pitäminen tuotti hieman vaikeuksia.On muutenkin ruvennut kiinnostamaan noi oman kehon painoa hyväksikäyttäen tehdyt liikkeet vielä punttitreenin lisänä... söörtsillä löyty pari vanhaa juttua mutta nyt aattelin kysyä uudestaan...poistakoonsa modet vaikka tämän sitten jos haluavat

Tässä on oman kehon painoa hyödyntävä liike takareisille. Todella raskas liike.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBHamstringRaise.html

Wildemar sanoi:
Tuntuu aika hassulta. Itselläni tanko käytännössä lepää hartiaosastolla ja sormet vain löyhästi pitävät sitä paikoillaan. Mitään puristusta ei siis niinkään ole. Venyttelyä sitten vain, jos pahemminkin tuppaa olkapäitä vääntämään.

Mulla sama homma rautaa tangossa 170kg ja pystyn pitämään tankoa sormilla "siinä" eli mukavasti se lepää siinä niskan lieppeillä.

ojuni sanoi:
No kyllähän ne voimanostajat tekee jotkut kapealla ja jotkut leveällä, mutta tosi leveellä kyykkääminen, "polvet pysyy paikallaan" -tyyli näyttää olevan muodissa.
Totta, mutta voimanostotyylisellä kyykyllä tarkoitetaan (tai ainakin pitäisi) nimenomaista voimanostotyylistä kyykkyä, jossa mm. jalat ovat leveällä. Jotkut voimanostajat kylläkin kyykkäävät, kuten sanoit, enemmänkin painonnostotyyliin, koska ruumiinrakenteensa (ja ehkä treenihistorian) vuoksi pystyvät sillä tyylillä enemmän nostamaan.

Ja niinkuin arvelin, tekemällähän se lähti. :thumbs:

Mielestäni se, miten alas pystyy laskemaan, pitäisi määritellä niin, että miten syvälle pääsee ilman tekniikan hajoamista (esim. polvien lähentyminen). Kannattanee kuitenkin kaiken aikaa harjoitella sitä, että pääsisi aina vähän syvemmälle. Kun lattia tulee vastaan, niin levyjä vaan jalkojen alle ja eikun syvemmälle! :thumpsia: Nojoo, ehkei, jos voimaa ollaan hankkimassa, mutta massan hankinnassa syvyys tuo kunniaa. (Kuvagooglaa: Tom Platz. Tulee kuvia monsterijalkaisesta ukosta, joka kyykkää perse lattiaa luututen)

Se, että mennään niin alas että perse ottaa melkein maahan, vai se, että reidet ja perse on 90 asteen kulmassa?

Tietääkseni niin että reidet ovat 90 asten kulmassa maahan nähden. Itse en edes pääse niin alas. Täytyis varmaan venytellä. :D

Ja sitten jalkojen leveydellä kannattaa pelata, itsekin olen kai jotenkin jäykkä pötkö, ja "normaalilla" kapealla kyykyllä en kovin alas puhtaasti tuntunut pääsevän mitenkään. Vähän jalkoja leveämmälle ja heti luistaa hienosti!

Back
Ylös Bottom