Kuukkeli sanoi:Ahaa, sitten voin ymmärtää erheesi. Kiitos maxmusselille tarkentavasta vastauksesta.
Itseasiassa virhe ei ole minun vaan tuo oli lainaus Dr. Squat:n tekstistä. Lihasten yksilöiminen ja eristäminen taitaa riippua paljon yksilöllisistä yleistyksistä eikä mistään "olemassaolevista" lihaksista. Esimerkiksi tässä osoitteessa löytyy yli 50 alaraajan lihasta, joita tuskin kenenkään mielestä kannattaa yrittää eristää yksitellen erilaisilla liikkeillä, vaan tehdä monipuolista treeniä sopivilla painoilla.
Master Muscle List
Missä sitten vetää rajat puhutaanko yleisesti reisistä vai eritelläänkö ehkä loitontajatkin? Miksi pysähtyä tällaiseen keinotekoiseen rajaan kun toisessa ääripäässä eivät sitten nuokaan yleistykset riitä vaan eritellään kaikki pienetkin lihakset, jotka jollakin tavalla liikuttavat ja tukevat raajojen sekä polvinivelten liikettä. Tuohon tuskin löytyy universaalia vastausta. Jotkut käyttävät useita eristäviä liikkeitä yksittäisiin lihaksiin ja toiset taas keskittyvät kokonaisvaltaisempaan harjoitteluun, jolloin tukilihaksistokin kehittyy tasaisemmin.
Minun mielestäni olisi varmaan parempi kuitenkin saada ensin perusliikkeet, kuten kyykky ja penkkipunnerrus, teknisesti kuntoon ennen kuin alkaa veivaamaan erilaisia eristäviä liikkeitä laitteilla. Mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni.