Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

@J..

Tuossa syväkyykkyketjussa sanoin tästä kans, mutta leveä boksikyykky näyttää siirtyvään tosi hyvin myös tollaseen kapeaan painonnostotyyliseen kyykkyyn. Koko posterior chainin alue vahvistuu niin, että kyykyn ala-asento on todella pitävän tuntuinen ja lähtee todella kevyesti ylös pohjasta. Ei voi kuin suositella liikettä muillekin kuin voimanostajille.

Itellä vain bodaus tavoitteena, mutta joo, jos ei vielä ens viikon jalkatreenissä tunnu kunnolla luonnistuvan niin taitaa siirtyä box-kyykkyyn. Eroaako tekniikka paljonkin normi kyykystä? Tangon pitopaikka jne? Ja jalat leveällä vai? Entä tuo, kun perse ottaa penkkiin kiinni, pitäisikö sen vain hipaista vai onko tarkoitus oikein istua ja ns. kuolettaa siihen ennen kuin lähdetään ylös? Ja syvyyttä kai saisi lisää, jos pinoaisi painoja kasaan penkin sijasta ja jättäisi kasan tarpeeksi matalaksi, eiks yeah?

Itse tein high barina tuota, leveys siten että varpaat oli lähes siellä räkin reunoissa. Boksina sellainen penkki tai muu vastaava että syvyys vastaa voimanostokyykkyä, kunhan ei ole liian korkea.

Kyykkää siten, että istut kunnolla taakse, sääret on alhaalla pystysuorassa tai jopa taakse kallellaan. Ala-asennossa käytät takareidet ja perseen rentona ja sit räjähtävästi ylös. Paina polvia rajusti sivuille liikkeen ajan.

Edit. Selvennys: istut siis ihan kunnolla alas, ei mitään hipaisua. Laskeudu kontrolloidusti, älä lysähdä alas, se ei tee rangalle hyvää.

Power Perfect II oli tänään ensimmäistä kertaa käytössä, kyllä toimii! Kyykyssä tuli heti uusi ennätyssarja. Mulla on koko myös juuri 42 2/3, jalkaterän pituus hitusen alle 26 cm, ja kyllä nuo ovat ihan hyvän kokoiset.

Box-kyykyn korkeus pitää määräytyä sen mukaan mitä kohtaa pitää vahvistaa. Ei ole yhtä oikeaa syvyyttä/leveyttä box-kyykylle...

Kun kerran tarkoituksena on treenailla bodausmielessä niin en kyllä mitään box-kyykkyä alkaisi tekemään normi kyykyn sijasta, mites etukyykky?

@airwalk
Juu totta mutta noin itse tein sitä. Luulen, että se sotkee syvyyden/tekniikan normikyykystä aika helposti jos kovin korkea boksi on. Noin voimanostokyykyn syvyisellä tai syvemmällä saa myös lantioon vähän liikkuvuutta.

@sam79
Niinkuin sanoin niin mulla tuo leveän boksikyykyn vaikutus siirtyi tosi hyvin kapeaan painonnostokyykkyyn, joten olettaisin että vaikka muutaman viikon periodina se on hyödyllinen kenelle tahansa joka tekee kyykkyä jossain muodossa. Boksikyykky vahvistaa hyvin lantiota/pakaroita/takareisiä ja auttaa pohjasta ylöslähtöön. Vaikutus verrattuna normi takakyykkyyn on myös vähän erilainen koska konsentrinen/eksentrinen-ketju katkaistaan. Etukyykky taas treenaa ihan eri juttuja: on enemmän etureisipainotteinen, vahvistaa hyvin vatsaa ja pysty asento auttaa painonnostokyykyn tekniikkaan.

Olen aloittanut tekemään 4-5krt viikossa bulgariankyykkyä ja normikyykkyä ja haluan saada jalkoihin + peppuun lihasta.
Mulla on aivan törkeän olemattomat jalkalihakset ja ajattelin että saisinko jo 15kg painolla tuloksia? :D

Ei tästä uutta ketjua olisi tarvinnut tehdä... :face:

Jos sillä painolla sarjat tuntuu hyvin siellä oikeissa paikoissa niin riittää. Kukaan ei ole mestari syntyessään niin miksi ei riittäisi?

(ehdin?)

Levytangolla saat parempia tuloksia. Opettelet tekniikat hyvin niin saa jo lisää rautaa lisätä joka treenin jälkeen.
Mut hieno homma että aloittelija kyykkää! :)

Kyllä. Levytangolla kun oikeen syvältä kyykkää, niin ottaa perseeseen kyllä totaalisen hyvin. Hyvä liike. :thumbs:

onkos muilla kyykkypäivän jälkeen ( seuraavat 3-4 päivää) takareidet aivan julmetun kipeät? siis itsellä käytössä nyt 4- jakoinen ohjelma ja kyykkypäivä on joka sunnuntai, ja viime sunnuntaina tein pelkän kyykyn, mutta aivan siihen pisteeseen asti että mitään ei olisi enää jaksanut tehdä.. nyt sitten joutuu vieläkin nilkuttamaan ja joka askeleella tuntuu kuin joku viiltäisi veitsellä takareiteen.. eli toisinsanoen ne ovat niin kipeät, että muustakaan treenistä ei tule yhtään mitään. onkos jotain vinkkiä antaa vai pitäisikö siirtyä vaan 1 tai 2 jakoiseen ohjelmaan jossa sarjoja ei viedä aivan loppuun asti?

E: ja siis tämä sama ongelma toistuu joka viikko tuon kyykkytreenin jälkeen ja kyykyt ovat ihan ass to grass kyykkyjä.

4-5krt viikossa

Tuollainen määrä tarkoittaa sitä, että joudut tekemään samaa treeniä perättäisinä päivinä. Jos tavoitteenasi on saada lihasmassaa, niin muista että lihas kasvaa levossa. Jätä vähintään 1 välipäivä ennenkuin treenaat samaa lihasryhmää uudestaan.

Kintut on sen verran iso lihasryhmä ettei niitä kannata heti seuraavana päivänä ainakaan tehdä. Ei kerkeä kunnolla palautua kehittävästi.

Jos tuo on sun mielestä sellaista tervettä treeninjälkeistä kipua ei eipä tuo haittaa. Suosittelen niiden takareisien "murjomista" foam rollerilla tai muulla vastaavalla. Tai jos löytyy partneri niin se voi talloa niitä takareisiä kun olet mahallaan. Molemmat tavat on vitun kivuliaita, mutta toimii.

^kyllä siis kipu tuntuu nimenomaan lihaksessa.. ja sama toistuu tosiaan joka viikko ja se menee yleensä täydellisesti ohi vasta 4-5 päivässä.. seuraavana kyykkypäivänä kyllä saa laittaa taas lisää rautaa tankoon sen 2,5kg työsarjoihin että ei siinä mitään :D on tuo foam roller kyllä, mutta en tiedä uskaltaako edes sitä käyttää kun ne ovat oikeasti ihan julmetun kipeät. Jollei muuten ni alan treenaamaan vain ja ainoastaan kyykkyä kerran viikkoon enkä tee mitään muuta :D :D

Kiitoksia vastauksista. Itse tuli tilattua koko 8, koska 8,5 ei ollut saatavilla. Sattuipa kuitenkin tuo 8 olemaan tismalleen sopiva. :) Hyvän oloset kengät, täytyy huomenna käydä salilla testailemassa.

Back
Ylös Bottom