Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

juu sanoi:
Sitten kannattaa ottaa takareisille joku liike tai kohta on samanlaiset jalat kuin minulla vielä vähän aikaa sitten: Etureidet ja perc muhevassa kunnossa, mutta takareidet puuttuivat melkein kokonaan. Kun pohkeetkin olivat ihan hyvin kehittyneet, oli alakropan profiili sivusta katsottuna aika S-kirjaimen mallinen.... :D

Kerrotko miten pääsit tästä eroon? Itseäni vaivaa juuri tämä onkelma ettei ole takareisiä ollenkaan ja perseessäkin on ihan reilusti massaa.

Mulla tuppaa kyykky isommilla painoilla kaatumaan eteenpäin, kun lähden tuomaan kyykkyä alhaalta ylös niin meinaa aina perse nousta ennen tankoa. Johtuskohan toi liian heikoista vatsalihaksista? Mulla on kyllä suhteellisen pitkät jalatkin että vaikuttaakohan se miten tohon tekniikkaan?

nousee85 sanoi:
Mulla tuppaa kyykky isommilla painoilla kaatumaan eteenpäin, kun lähden tuomaan kyykkyä alhaalta ylös niin meinaa aina perse nousta ennen tankoa. Johtuskohan toi liian heikoista vatsalihaksista? Mulla on kyllä suhteellisen pitkät jalatkin että vaikuttaakohan se miten tohon tekniikkaan?
Jalkojen pituudella en ainakaan mä voi sanoa olevan merkitystä sillä itse olen vain 170cm eli jalat ei ole pitkät. Mutta vatsat on yksi mikä vaikuttaa asiaan ja sitten pakaroiden ja takareiden "liikkuvuus" eli pitää venytellä enemmän. Näillä konsteilla itse sain tuon eteenpäin kaatumisen pois.
Mielestäni tuossa kyykyssä voi olla soveltava siten että aloittaa vaikka kapealla kyykyllä ja painojen lisääntyessä leventää asentoa. Eilen juuri tein kyykyn siten että kapea kyykky, kyykky lankku kantapäiden alla, leveä kyykky ja sitten viellä etukyykky. Ja ai että reidet huusi hoosiannaa...

Amerikan Jeesus sanoi:
Kerrotko miten pääsit tästä eroon? Itseäni vaivaa juuri tämä onkelma ettei ole takareisiä ollenkaan ja perseessäkin on ihan reilusti massaa.

Ihan täysin en ole siitä (vielä) eroon päässyt, mutta kehitystä entiseen on tullut aivan helkkaristi. Parannusta on tullut kun on takareidet ja alaselkä kasvaneet hyvin ja perceen kehitys on saatu tasapainotettua älyttömästä kasvuvauhdista. Takareidet saivat uutta buustia kun otin SJMV:n mukaan ohjelmaan ja parin kuukauden aikana tulikin hieman kehitystä, mutta nopeutui tajuttomasti kun aloin tekemään sjmavea lyhyemmillä sarjoilla ja raskaammilla painoilla. Perseen hullun turpoamisen sain loppumaan kun jätin prässin pois ohjelmistosta.

Eräs treenari sanoi:
Seuraavana päivänä etureisi ja pakara saa luonnollisesti olla kipeä, mutta onko normaalia että myös "syvät lonkkalihakset" kipeytyvät.
QUOTE]

Onko lonkkasi kipeät samalla tavalla kuin lihakset (väsyneet) vai "ikävällä" tavalla kipeät?
Jos kipu ei tunnu normaalilta lihaskivulta, veikkaisin lonkan olevan venyttelyn tarpeessa. Itsellä lonkat kipuilevat ja joudun venyttelemään niitä muita osia enemmän.

nousee85 sanoi:
Se voi olla vaan tekniikkakin, muista että katse ylöspäin ja heti alusta asti pidät selän suorana ja tietoisesti yrität pitää vatsan ja selän kovana. Jos kuitenkin kaatuu eteenpäin niin se on sitten kiinni juuri "heikosta" keskivartalosta, vatsoista ja alaselästä.

Toi on varmaan totta että keskivartalon lihakset tukevoittaa kyykkyä ja niihin pitäis kiinnittää huomiota.
Toinen juttu, minkä joku jo sanoikin, ja olen itsekin huomannut, kun opetin emännälleni kyykkyä niin sillä on aika huono liikkuvuus, -elikkäs ei juurikaan venyttele pohkeita ja reiden takaosaa. Kun ne on kireitä, niin ei anna myöten vaikka olis vatsa kuinka hyväsä kunnossa. Kun ruvettiin venyttelemään, niin avot, kun asento korjaantui huomattavasti!

Muutenkin koko kyykyn tekeminen ei oo niin tuskaista kun ei jalat/lonkka/alaselkä kiristä joka suuntaan. Sitten on tietysti liikojen painojen ahmuaminen...voi olla henkisesti kovaa kun huomaa ettei ehkä kyykyssä meekään puhtaasti tehtynä kuin 20-30 kg "normaalia" vähemmän. itse teen mieluummin vaikka pelkällä tangolla ja keskittyen täydelliseen liikkeen puhtauteen, kun ahmuan painoja jotka jaksaisin justinn ja justiin nostaa.

Joku sanoi hyvän vinkin tohon asento-asiaan: pitää nostaessa ajatella, niinkun tukasta vedettäis ylöspäin ja sillä tavalla nousta niin ei perse tuu edellä. Samalla saa ihan mahtavan tuntuman etureiteen ja on hyvä fiilis, kun on treenannut ilman "fuskua".
Itse teen mieluiten aika kapealla asennolla kyykkyä

abine sanoi:
Kuinka oot ratkassu tos hack-kyykys ton tangon hinkkaamisen kantapäihin ja pohkeisiin?

Voihan sitä tehdä myös sitä varten suunnitellussa laitteessa. Musta tuntuu että suurin osa ei edes tiedä että hack-kyykky on alunperin tangolla tehtävä liike.

Powerhousu sanoi:
Voihan sitä tehdä myös sitä varten suunnitellussa laitteessa. Musta tuntuu että suurin osa ei edes tiedä että hack-kyykky on alunperin tangolla tehtävä liike.

Joo mutta kun itse treenailen kotona, niin mitään laitetta en omista...

Powerhousu sanoi:

Meidän salilta puuttuu just Hack-kyykky-laite, eli pitää tehä just noin tangolla. Ihan vaan välillä tulee tehtyä, mut kun se on niin pirun hyvä liike niin sitä täytyy kyl alkaa tekeen useemmin..

Itellä reisitreenit menee silleen, et eka on etukyykkyä 4-6sarjaa.. Ton jälkeen kun vetää 2-3 sarjaa Hack-kyykkyä tangolla niin on helvetin infernaalinen fiilis. Varsinkin se pohjasta lähteminen on suoraan helvetistä, reisiä polttaa kuin seisoisi muurahaispessä. Viimeistelyks sit reiden ojennusta. Usein kuitenkin tuo Hack jää pois tuolta välistä ja teen siinä prässin tai sitten en mitään, koska esim. to 6 etukyykkysarjaa tuhoaa mun reidet nii pahasti et ei tarvi enää lisäks kuin ton ojennuksen..

Nii onhan mulla tällanen gallup-kysymyskin, eli te jotka teette Hackia tangolla, niin päästättekö ala-asennossa tangon kiinni lattiaan vai pidättekö tangon koko ajan ilmassa. Molemmilla tavoilla olen tenhyt ja olen nähnyt tehtävän ja toi lattiaan kiinni laskeminen lyö reidet kyllä aika tiukoille vähänkin isommilla painoilla. Tuo abinen mainitsema pohkeiden hinkkaaminen on itseltä vielä ratkaisematta, oisko kellään neuvoa siihen?? :worship:

Joo toi pohkeisiin hinkkaaminen on tosi paska juttu, ittellä pahimmastapaukses tulee melkeen verta kun hinkka ihon paskaksi. Ihana tunne kun vielä hikeä valuu sinne :curs: , siinä ei lihaksien kivut paljoa paina.

abine sanoi:
Joo toi pohkeisiin hinkkaaminen on tosi paska juttu, ittellä pahimmastapaukses tulee melkeen verta kun hinkka ihon paskaksi. Ihana tunne kun vielä hikeä valuu sinne :curs: , siinä ei lihaksien kivut paljoa paina.

Sehän antaa vaan lisää agrea you pussy. :evil:

Mige sanoi:
Nii onhan mulla tällanen gallup-kysymyskin, eli te jotka teette Hackia tangolla, niin päästättekö ala-asennossa tangon kiinni lattiaan vai pidättekö tangon koko ajan ilmassa. Molemmilla tavoilla olen tenhyt ja olen nähnyt tehtävän ja toi lattiaan kiinni laskeminen lyö reidet kyllä aika tiukoille vähänkin isommilla painoilla. :worship:

Mä pidän tangon ala-asennossa ilmassa ja käytän koroketta kantapäiden alla. Tällä tavalla saan parhaan poltteen aikaseksi. On kyllä etukyykyn jälkeen paras liike etureisille
:evil:

ojuni sanoi:
Se voi olla vaan tekniikkakin, muista että katse ylöspäin ja heti alusta asti pidät selän suorana ja tietoisesti yrität pitää vatsan ja selän kovana. Jos kuitenkin kaatuu eteenpäin niin se on sitten kiinni juuri "heikosta" keskivartalosta, vatsoista ja alaselästä.
Tarkoitatko että jännitän keskivartaloa kyykyn aikana? En ole kyllä koskaan tietoisesti noin tehnyt, voi olla kyse juuri tosta, keskivartalon lihaksisto on kyllä omasta mielestä ihan kohtalaisessa kunnossa.

nousee85 sanoi:
Tarkoitatko että jännitän keskivartaloa kyykyn aikana? En ole kyllä koskaan tietoisesti noin tehnyt, voi olla kyse juuri tosta, keskivartalon lihaksisto on kyllä omasta mielestä ihan kohtalaisessa kunnossa.
Siis jännität vaan sen verran että tiedät jännittäväs niitä, toi on auttanut joillakin. Vaikea neuvoa kun ei ole itse katsomassa :)
On nimittäin itsellä ollut tuossa kyykkytekniikassa kaikki mahdolliset väärydet niin tiedän neuvoa ainakin ne asiat jotka on mulla auttanut.

Jampe9 sanoi:
Sitten on tietysti liikojen painojen ahmuaminen...voi olla henkisesti kovaa kun huomaa ettei ehkä kyykyssä meekään puhtaasti tehtynä kuin 20-30 kg "normaalia" vähemmän. itse teen mieluummin vaikka pelkällä tangolla ja keskittyen täydelliseen liikkeen puhtauteen, kun ahmuan painoja jotka jaksaisin justinn ja justiin nostaa.

Tossakin voi mennä överiksi:
Liian kevyillä painoilla on helpompi huijata itseään ja tekniikkaa ei opi oikein.

Back
Ylös Bottom