Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

älkeä poijaat vääristelkö asioita...
Missä kohtaa sanoin etteikö maastavedossa ja kyykyssä tarvita samoja lihaksia ?

Jos nämä liikkeet vaikuttavat pääosin samoihin lihaksiin nii eiks ne melkee samoja liikkeitä.

maastaveto painottuu eri paikkaan ja kyykky eri paikkaan PÄÄOSIN.Toki jokainen lihas tukee toinen toistaan ja liikkeissä niistä on etuja...

vittu mä jaksa lässyttää.

miettikää sit ite miks kyykätään yleensä enemmä ku vedetää maasta.-KELE

Eiköhän se ole niin että "useimmiten" ilman varusteita nostettaessa vedetään enemmän kuin kyykätään vaikka varusteilla se olisikin toisinpäin.

Kynäniska sanoi:
Mistä repäisit ton suhteen? Kyllä ainakin kaikilla painavempien sarjojen nostajilla kyykky on parempi kuin veto, katso esim. Turtiaisen, Hämäläisen, Frankin tai Gogginssin tuloksia. Itsellä kyykystä tulee 50kg enemmän kuin vedosta (320/270). Penkkipaita antaa noin 25% lisää penkkiin, kyykkyyn trikoot ja siteet ehkä 30%, vetoon apuja tulee trikoista alle 10%. Nämä kun lasketaan yhteen niin saadaan tulos: 1000kg yhteistuloksen tehnyt (400kg/jk+250kg/pp+350kg/mv)tekee ilman minkäänlaisia varusteita noin 830kg. Täytyy tietysti ottaa huomioon että jokainen saa varusteista hiukan erilaisen hyödyn ja mitä enemmän on kilpaillut sitä paremmin osaa kayttää varusteitaan hyväksi. 420kg yht:n (150kg/jk+100kg/pp+170kg/mv) tehnyt saisi siis varusteilla noin 500kg.

En ole seuraillut voimanostotuloksia, mutta tulipa tosta mieleeni että jos tosiaan on niin että isoissa sarjoissa kyykätään enempi kuin vedetään ja pienissä kutakuinkin päinvastoin, niin voisikohan tohon olla vaikutusta sillä, että vedossa lähetään aina samalta korkeudelta, ei suhteudessa siis omaan pituuteen. Eli se 140cm pitkä tappi saa alkaa vetään siten että tanko on melkein polven korkeudella, kun taas 190cm jannulla se tanko on suhteessa paljon alempana. Ja kyykyssä sitten molemmat äijät menee suhteessa yhtä syvälle.

Kunhan vain aloin pohtiin ja pilkkua viilaileen.

Mulla löytyy molemmat liikkeet ohjelmasta eli siis joka viikko teen nuo kaksi liikettä. Tuntuu vaan että ei oikein alaselkä kestä moista koska teen tietty aina täysillä molemmat (5 sarjaa). Ongelma ilmeneekin mulla kyykyssä koska tällä hetkellä teen maven maanantaina selkäpäivänä ja kyykyn sitten torstaina jalkapäivänä. Kyykky on sellanen että kumarrun aina ala-asennossa lantiosta niin perkeleesti ja alaselkä siinä sitten rasittuu vielä enemmän! Smithissä tehtynä en kumarru tietenkä niin paljon mutta tuntuu että alaselkä silti vaikuttaa voimaan. Onko ainut mahdollisuus tehdä nuo aina joka toinen viikko vuoroperään? Hack-kyykkyäkin ajattelin mutta en oikein tykkää siitä ja kyykky nyt kuitenkin on aina kyykky eli haluan tehdä sitä koska se on niin kuningas liike :) Vai onko mun kyykky tekniikassa sitten jotain outoa, mitään ideoita millä sais pidettyä selän suorempana? Tankoa pidän ihan normaalisti sen "lihatyynyn" päällä mikä selkään aina muodostuu mentäessä kyykky-asentoon, eikä satu koskaan.

Tee vuoroviikoin toinen kovaa ja toinen pienemmillä romuilla.

Sanoisin, että kyykkytekniikassasi on jotain vialla. Ehkä kyykätessä lantio nousee liian aikaisin ylös, jolloin liike muistuttaa lopussa enemmän hyvää huomentaa kuin kyykkyä. Itsellänikin menee joskus vähän tekniikka tähän suuntaan, jos jaloista loppuu voima ts. teen muutaman toiston liikaa. Kokeilepa pienentää vähän painoja tai jätä sarjasta pari toistoa pois. Eli lopeta sarja silloin, kun tekniikka alkaa pettää.

mulla oli sama ongelma joka ratkesi sillä, että aloin vetämään sumolla. toistoja vedossa aina alle 3, tietenkin pari lämppäriä pidemmillä sarjoilla tosi pienillä painoilla. veto ja kyykky lähti heti kovaan nousuun kun lopetin kapean vedon. nyt alaselkä kestää kovan vedon ja kyykyn samalla viikolla. yleensä otan vedossa vain ykkösiä esim 15*1*70% tai 5*1*90% jne... ohjelmalla haen vain voimaa, lihakselle aivan sama :)

Jimbe sanoi:
Kyykky on sellanen että kumarrun aina ala-asennossa lantiosta niin perkeleesti ja alaselkä siinä sitten rasittuu vielä enemmän!

Tekniikkavirhe. Jalkakyykyssä on kaikista tärkeintä varmistaa se ettei perse karkaa liian taakse. Jos kyykkää selkä liian notkolla niin ennen pitkää on nikamat paskana.

Mä käytän kyykyssä aina vyötä, myös lämmittelysarjoissa, ja mulla on kaksi asiaa mitkä pitää asennon hyvänä eli tsekkaa nämä:

1.Yläselkä on oikeassa asennossa kun rullaat kevyesti levytankoa ranteilla selän yläosaa vasten, ts. et pelkästään kannata levaria passiivisesti käsien varassa.

2.Lantio/alaselkä on oikeassa asennossa kun pusket lantiota koko liikkeen ajan vyötä vasten. Siis kuvittele että sun pitää saada pidettyä paine koko ajan vyön etureunassa.

Sitten vielä yksi asia eli jalkojen asento, se miten leveällä pidät jalkoja, vaikuttaa myös lantioon.

Oisko kellään mitään vinkkejä notkoselkäiselle? Ettei se selkä menis kyykätessä
viel enemmän notkolle. Onko notkoselkäisellä suurempi riski loukata selkänsä?
En käytä vyötä, koska sen käyttäminen tuntuu vaikealta. Vyö tuntuu joko
liian kireeltä tai löysältä eli vinkkejä myös tähän ongelmaan. :david:

Itselläni oli sama ongelma. Korjasin ongelman korvaamalla kyykyn etukyykyllä. Toimii nykyään loistavasti.

Tietysti jos sitä takakyykkyä erityisesti kuitenkin haluaa tehdä, niin kannattaa juuri ensin opetella mahdollisimman oikeaoppinen tekniikka, ja ylipäätään vahvistaa alaselkää.

Mutta kyllä etukyykky on tuntunut loistavalta liikkeeltä :)

Mielestäni voisit kokeilla laittaa viikkoon yhden palauttavan treenin alaselälle. Maastavetoa/jullea/läpivetoa/selkäpenkkiä kevyesti ja venyttelyä.

Olen huomannut, että alaselkä kestää aika hyvin treeniä kun vaan lisää määriä. Alaselän lihaksissa on jotain samanlaista kuin pohkeissa; ei mene jumiin kovin helposti, kestää paljon. Tämä siis itselläni. Olkapäät vastaavasti on semmonen lihasryhmä mikä menee vähän helpommin jumiin, ehkä helpoiten koko kropassa.

Jos em. ohje vaikutti tyhmältä, niin aina varma vaihtoehto on ottaa lyhyempää sarjaa. Silloin kyllä pitäisi kestää sekä kova maastaveto että kyykky kerran viikossa ja kenties vielä joku yhdistelmätreeni missä treenais noiden molempien nopeusvoimaa. Vaikka rinnallevetoa ja sprinttejä.

Jimbe sanoi:
Ongelma ilmeneekin mulla kyykyssä koska tällä hetkellä teen maven maanantaina selkäpäivänä ja kyykyn sitten torstaina jalkapäivänä. QUOTE]

Vaihda päivät toisin päin, niin mä tein ja hyvin toimii. Jää enempi aikaa palautua mavesta.

Yksi juttu mita ei viela ole sivuttu, on liikkuvuus. Jos takareidet ja pakarat ovat kireat, aiheuttavat ne kyykyn alavaiheessa lantion kiertymisen, joka sitten voi johtaa muihin ongelmiin...

Mulla on kyllä jo vahva alaselkä ja vatsa ja itse liikettäkin oon harrastanut jo vähän aikaa. Miten luulette jalkojen ja käsien paikan vaikuttavan asiaan? Ilmeisesti siis etukyykky ei oo niin raskas alaselälle vai?

Ja tuo päivien vaihtaminen ei onnistu koska se rikkoo treenijärjestyksen täysin.

tompalo sanoi:

Pidä lantio tiukasti eteenpäin "panolihaksistolla" (=alavatsa, lantion lihaksisto, perse,..). Älä anna alaselän notkahtaa ala-asennossa. Siis asento tiukkana pakettina.
Mä keventäisin painoja ja perehtyisin oikeaan liikerataan esim. 4x10 sarjoilla. Oikea tekniikka vois löytyä, kun pysäytät alhaalla ja lähdet hyvästä asennosta terävästi ylös.

nimim.: toinen (ehkä jo parantunut) notkoselkä.

Vielä tärkeä pointti:
Recyclist sanoi:
Yksi juttu mita ei viela ole sivuttu, on liikkuvuus. Jos takareidet ja pakarat ovat kireat, aiheuttavat ne kyykyn alavaiheessa lantion kiertymisen, joka sitten voi johtaa muihin ongelmiin...

Jotkin "avain lihakset" saattaa myös olla liian heikkoja..

VOIPI OLLA MONIKIN ASIA PIELESSÄ.
Mene kunnon salille ja pyydä opastusta, tai lähetä sun kyykkyvideo tänne niin voi sanoa missä vika on

tompalo sanoi:

Minulla on ollut selän kanssa myös ongelmia ja yli puolivuotta olen käyttänyt seuravia "teesejä", millä olen omaa synnynnäisesti jo paskaa (lue=ylikieroa) selkää voimistellut ja rupeaa pikkuhiljaa kyykkykin luonnistumaan ilman selän turhaa notkumista:

-Pienemmät raudat ja enemmän toistoja. Ja lantionseudun lihaksille tehokuuria ja sellaista perusvahvistamista, vatsoja, jullea, selänojennuksia, ym ym..

-Vyön käytön olen jättänyt kyykyssä kookonaan pois, jotta keskivartalo saa kunnon rasitusta. Tosin aikamies ei näillä minun jumppapainoilla vyötä tarvitse muutenkaan.... :rolleyes:

tuo vuorottelu tai jopa täydellinen tauko on todellakin selän kannalta hyvä, tällä viikolla se tuli omakohtaisesti vasta opittua, mavetulos jumittanut hetken aikaa, nyt tuli 2vko totaalitaukoa mavesta -> toistoja ja kiloja lisää kuin itsestään :) ja kyykyn sijastahan voi tehdä esim. prässiä kovempaa sillä viikolla kun on kova mave.

tompalo sanoi:

kai muistit ettei se vyö tuli ihan siihen missä tavallista vyötä pidetään, vaan hieman ylemmäs siihen vatsalihasten ja alaselän lihasten kohdalle niitä tukemaan eikä lantiolle.

Back
Ylös Bottom