Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuulostaa ihan meikäläiseltä. Tuntuu että mulla on turhan pitkät reidet (ja lyhyt selkä) jotka vievät yläkropan liian taakse ja silloin koko hässäkän painopiste tulee taakse ja meinaa kaatua taaksepäin jos pitää selän suorana. Pystyssä pysyy jos pyöristää selkää niin että painot ovat edempänä, mutta niinhän ei tod. kannata tehdä. Lisäksi mulla on vielä kireät akillesjänteet niin syvälle pääseminen tuottaa ongelmia :itku: Mitäköhän lääkkeeksi? Jalat leveälle, pohkeitten venyttelyä? Vai pitäisikö kokeilla etukyykkyä?
PS. Mikäköhän on "normaali" suhde reiden ja selän suhteelliselle pituudelle? Mulla on tuosta lonkan edessä/sivulla olevasta luupatista (mikä liekään sen nimi) n. 49-50 senttiä polveen istualtaan, kun taas vastaavasta kohdasta istualtaan mitattuna olkapäähän on n. 40-41 senttiä, olenko erilainen nuori![]()
Kannattaa kokeilla vaihtaa oteleveyttä. Ihmisillä on mittasuhteissa ja liikkuvuudessa eroja, joten voi olla helpompi saada kyynärpäät ylös jos kädet on leveämmällä. Uskoisin, että ne nivelet siitä vetristyy aika pian ja asento alkaa tuntua luonnolliselta parin treenin jälkeen. Kannattaa venytellä olkapäitä ja ranteita ennen etukyykkyä.
Yksi hyvä venytys, mitä käytin kun minulla oli vaikeuksia saada kyynärpäitä ylös rinnallevedossa, on tämä:
Kun tanko on telineissä, mene tangon alle ja laita yksi käsi kerrallaan paikalleen eli samaan asentoon, missä ne ovat etukyykyssä. Anna ranteiden venyä ja toista toiselle kädelle. Ranteita voi myös venytellä kotona toisella kädellä auttaen.