Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ollos hyvä vainen.

Tuo kuvittelu, että joku vetelee tiukkoja vartalolyöntejä päkkiin koko liikkeen ajan, on juurikin se mielikuva, mikä auttaa helpoiten oppimaan sen paineiden ylläpidon liikkeen aikana. Paineet on sillon siellä missä pitääkin, kun ruoto pysyy sille luontaisessa asennossa koko suorituksen ajan, eli selän kurvit säilyvät ja liike tuntuu luontevalta.

Taitaa olla pilateksesta kotoisin termi "power house". Eli lantionpohjanlihakset ovat sen lattia, syvät poikittaiset vatsalihat seinät ja pallea sitten katto. Nuiden aktivoimista kun opettelee ja harjoittelee, niin se perusaktiivisuus nuissa lihaksissa vahvistuu koko ajan ja niiden toiminta harjoitusten aikana muuttuu automaattisemmaksi, riippumatta harjoituksesta.

Eli, teen takakyykkyä ja olen ymmärtänyt, että sen tulisi ottaa ensisijaisesti takareisiin. Noh, minulla se ottaa lähes yksinomaan etureisiin, tunnot ovat aina edessä, ei koskaan takana. Teen siis varmaan jotain väärin, mitä? Tekniikka muuten alkaisi olla pikkuhiljaa kunnossa.

Eli, teen takakyykkyä ja olen ymmärtänyt, että sen tulisi ottaa ensisijaisesti takareisiin. Noh, minulla se ottaa lähes yksinomaan etureisiin, tunnot ovat aina edessä, ei koskaan takana. Teen siis varmaan jotain väärin, mitä?
Jos haluat kyykyn ottavan enemmän takareisiin, levennä asentoa. Korokkeet kantapäiden alla vaikuttavat myös, eli ne pois jos olet käyttänyt.

On toistaiseksi jäänyt vähemmälle. Täytyy kokeilla, mutta luulisin kysymyksen olevan enemmänkin jalkaterien asennosta, kuinka niiden pitäisi olla? Muutenkin olen huomannut, että jos jalkaterät ovat vähänkään eri kulmissa, niin koko kyykkyhomma tahtoo mennä vain toiselle jalalle :\

On toistaiseksi jäänyt vähemmälle. Täytyy kokeilla, mutta luulisin kysymyksen olevan enemmänkin jalkaterien asennosta, kuinka niiden pitäisi olla? Muutenkin olen huomannut, että jos jalkaterät ovat vähänkään eri kulmissa, niin koko kyykkyhomma tahtoo mennä vain toiselle jalalle :\
Jalkaterät sen enemmän ulospäin, mitä leveämpi asento. Kannattaa kokeilla ilman tankoa mikä tuntuu luonnollisimmalta milläkin leveydellä. Mutta polvien pitää aina pysyä jalkaterien suuntaisina. Leveällä asennolla täytyy tietoisesti painaa polvia ulospäin. Ja symmetrisesti pitää tietysti olla.

Eli, teen takakyykkyä ja olen ymmärtänyt, että sen tulisi ottaa ensisijaisesti takareisiin. Noh, minulla se ottaa lähes yksinomaan etureisiin, tunnot ovat aina edessä, ei koskaan takana. Teen siis varmaan jotain väärin, mitä? Tekniikka muuten alkaisi olla pikkuhiljaa kunnossa.

Takareisiin? Itse en ole kuullut ikinä tällaisesta. Pakaroihin ja etureisiin pitäisi kyllä ottaa ja näin myös itselläni.

Siis itselläni on se kuva, että yksinkertaistetusti etukyykky etureisille ja takakyykky takareisille, mutta saadaanko tähän asiaan jotain varmennusta? Jos takakyykyn on tarkoitus ottaa etureisiin, niin sittenhän kaikki olisi kohdallaan, etureidet ovat aina mukavassa pumpissa kyykkysarjojen jälkeen. Vai voiko sitä nyt sitten käyttää kumpaan tahansa/molempiin paikkoihin tekniikkaa vaihdellen?

Siis itselläni on se kuva, että yksinkertaistetusti etukyykky etureisille ja takakyykky takareisille, mutta saadaanko tähän asiaan jotain varmennusta? Jos takakyykyn on tarkoitus ottaa etureisiin, niin sittenhän kaikki olisi kohdallaan, etureidet ovat aina mukavassa pumpissa kyykkysarjojen jälkeen. Vai voiko sitä nyt sitten käyttää kumpaan tahansa/molempiin paikkoihin tekniikkaa vaihdellen?

Mä en fysiologisesti ymmärrä miten takakyykky (jos tässä nyt puhutaan takakyykystä takakyykkynä eli sellaisena liikkeenä kun minä olen sen ymmärtänyt) voisi ottaa varsinaisesti takareisille? Liikkeenhän suorittavat pakaralihas ja etureiskat muiden lihasryhmien ehkä avustaessa (Esim. sisäreidet jos asento leveä), mutta kyllä pääsuorittajat ovat nuo ensin mainitut, piste.

Itse nyt olen ajatellut asian näin, että Niskalaaki, sinulla on liian heikot etureidet verrattuna takareisiin. Eli takakyykky tuntuu etureisissä voimakkaammin, koska ne ovat heikommat kuin takareidet. mututuntumalta puhun kuitenkin. Mutta itsellä tulisi mieleeni tuollainen, koska mitä nyt olen kyykkyjäsi nähnyt niin kyllä se varmasti takareisiinkin ottaa. mutta se tuntuma voi olla "pelkästään" etureisillä, koska ne ovat heikommat.

Te, kenellä liike ottaa enemmän takareisiin: Joko olette totaalisen jumissa (takareidet) tai tekniikkanna on päin puuta. Kandee tarkistuttaa.
Minulla ainakin takakyykky (ns. voimanostotyylillä) ottaa helvetisti takareisiin, enkä näe että tekniikassa olisi hirveämmin vikoja.

Mä en fysiologisesti ymmärrä miten takakyykky (jos tässä nyt puhutaan takakyykystä takakyykkynä eli sellaisena liikkeenä kun minä olen sen ymmärtänyt) voisi ottaa varsinaisesti takareisille? Liikkeenhän suorittavat pakaralihas ja etureiskat muiden lihasryhmien ehkä avustaessa (Esim. sisäreidet jos asento leveä), mutta kyllä pääsuorittajat ovat nuo ensin mainitut, piste.
Jos istuu oikein voimakkaasti taakse eli tekee sellasen voimanostotyylisen takakyykyn, niin siinä on kyllä lantion ojennus aika suuressa roolissa ja sen takia ottaa hyvinkin paljon takareisiin. Mitä enemmän taakse istuu, sitä vähemmät tarvii pudottaa myöskään sitä persettä alaspäin, jotta saavuttaa sen kisoissa vaadittavan syvyyden joka ei ole kyllä kovin syvä. Eli etureiden yläpinta lonkkanivelen kohdalta laskeutuu alemmaksi kuin polvi. Tolla tyylillä se takakyykky rupee muistuttamaan liikeradaltaan enemmän romanialaista vetoa, maastavetoa tai jullea. Nämä kaikki kuitenkin on todella kovia takareisiliikkeitä. Takareiden funktiohan ei ole pelkästään koukistaa jalkaa vaan myös ojentaa lantiota mikä on ehkäpä se tehokkain tapa harjoittaa takareisiä.

Fysiologiaa: Etureidet tuottavat polviniveltä ja takareidet sekä perse lonkkaa ojentavan momentin.

Mekaniikkaa: Nivelen yli syntyvä momentti on kuorma kertaa painovoimakenttää vasten kohtisuora etäisyys painopisteestä niveleen. Painopisteen sijaitessa polven ja lonkan välillä mainitussa tasossa, vaaditut voimat jakaantuvat etäisyyksien suhteessa.

Toisin sanoen nojaa eteenpäin niin, että painopiste on suoraan polven yläpuolella, mainittu etäisyys polvinivelen kannalta on nolla ja voimaa ei etureideltä tarvita. Ja niin päin pois...

Tästä kuvasta näppärästi hahmotettavissa. Puhe oli siis pystysuorien viivojen etäisyydestä. Kuvassa lonkkaan kohdistuu jonkin verran isompi vääntömomentti kuin polviniveleen.:
http://www.myoquip.com.au/images/Barbell squat free body diagram 002.jpg

Koko artikkeli tässä:
http://www.myoquip.com.au/Biomechanical_model_squat_article.htm

Mekaniikkaa: Nivelen yli syntyvä momentti on kuorma kertaa painovoimakenttää vasten kohtisuora etäisyys painopisteestä niveleen. Painopisteen sijaitessa polven ja lonkan välillä mainitussa tasossa, vaaditut voimat jakaantuvat etäisyyksien suhteessa.

Toisin sanoen nojaa eteenpäin niin, että painopiste on suoraan polven yläpuolella, mainittu etäisyys polvinivelen kannalta on nolla ja voimaa ei etureideltä tarvita. Ja niin päin pois...

Eli nojaa eteenpäin? Kuinka paljon pitäisi nojata? Nyt heräsi kyllä todella mielenkiinto tähän "voimannostotyyliseen" takakyykkyyn.

Eli nojaa eteenpäin? Kuinka paljon pitäisi nojata? Nyt heräsi kyllä todella mielenkiinto tähän "voimannostotyyliseen" takakyykkyyn.

Se paljonko pitäisi on ihan omista välityksistä kiinni. Käytännössä kannattaa hakea asento, jossa sääri on pystysuorassa eli polvet varpaiden takana. Tällöin reidet saadaan vaadittuun vaakatasoon siten, että perse on mahdollisimman korkealla maasta.

Mitä kapeampi jalka-asento, sen enemmän saat nojata eteenpäin, sillä perse sijaitsee tällöin kauempana tukipisteiden, eli jalkapohjien takana.

Back
Ylös Bottom