Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

12 kilon kahvakuulat kädessä saan about 3 toistoa ja sekin on työn ja tuskan takana. Selkäranka tuntuu pyöristyvän.

Koitin pari kertaa nostaa suorille käsille pystypunnerrusta tehtäessä seisoen, niin selkä jännittyy ja menee kaarelle alaselästä siihen malliin, ettei paljon kannata hötkyillä.

Hohhohoo.

"Pari minuuttia kuntopyörällä..." "Pikkusen jotain vaa..."

Se olen huomannut että joidenkin ihmisten kroppa kestää lähes tulkoon mitä vaan, toisilla asiat eivät olekaan yhtä ruusuisella pohjalla. No sanon ainoastaan tämän tämän: Ennen en lämmitellyt, nyt lämmittelen 10-15 min. ennen kyykkysarjoja. Oppi tuli Akilleen kantapään kautta.

Nyt järki käteen ja lämmittelemään. Tuollainen parin minuutin rykäys kuntopyörällä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos kuvittelette olevanne nuoria ja rautaisia, niin ikävä tuottaa pettymys, jossain vaiheessa se kroppa ei välttämättä kestäkään.

PS. Nyt salille ottamaan lämmöt. :)

Soutelua 10min, sitten nopeita venytyksiä, muutama kevyt sarja ja sitten tositoimiin. Tosin olen vasta pari viikkoa kyykännyt :P

Semmonen kysymys ois kun olen alkanut tekemään takareisiä kunnolla ja palautuminen on niissä aika hidasta vielä, onko kehitykselle haittaa jos tekee kyykkyä vaikka takareidet on vielä kipeät? Tyyliin teen takareidet lauantaina ja muuten jalat maanantaina.

Ei varmana, tottuu äkkiä eikä enää kipeydy.
Ja kyllähän missä vaan ohjelmassa jossa rasitusta tulee 2-3 kertaa viikossa vähintään, lihaksissa tuntuu vähän edelinen treeni vielä.

riippuen, kuinka raskaisiin on tarkoitus mennä, mutta oletuksena että vaikkapa työsarjat 100-140kg:

- (toisinaan) selänojennuksia+vatsaliikettä 1-2 sarjaa
- tangolla 10-20 toistoa
- 60kgx5-8
- 90kgx2-3
- työsarjat

jos taas vakiopainolla ja vaikkapa 140kg, niin vielä 1 lämppärisarja tuohon väliin.

Joka tapauksessa lämppärisarjojen välillä kevyitä ja lyhyitä venytyksiä pohkeille, takareisille, lonkan koukistajille. jos tuntuu huonolta, vielä ensimmäisten työsarjojen välillä niin ikään.

huolelliset kotivenyttelyt on auttaneet, nykyisin pääsen pohjaan kyykyssä tangon kanssa, ennen vaati noin 100kg että meni edes sinnepäin :)

Miten on mahdollista? Eihän tanko paina juuri mitään. Mitkä lihakset ei jaksanut?

No se painaa sen 20kg, jolla pystyn kyllä tekemään mutta meinaan kaatua eteenpäin. Alaselkä ja kädet joutuu koville kun en seiso suoraan tangon alla vaan joudun kannattelemaan sitä vinosti. Koordinaation ja venyvyyden puutetta näyttäs olevan. Täytyy vielä testata leveämmällä otteella jos helpottais, oon yrittänyt varmaan liian kapealla otteella. Voishan sitä joskus venytelläkin.

No se painaa sen 20kg, jolla pystyn kyllä tekemään mutta meinaan kaatua eteenpäin. Alaselkä ja kädet joutuu koville kun en seiso suoraan tangon alla vaan joudun kannattelemaan sitä vinosti. Koordinaation ja venyvyyden puutetta näyttäs olevan. Täytyy vielä testata leveämmällä otteella jos helpottais, oon yrittänyt varmaan liian kapealla otteella. Voishan sitä joskus venytelläkin.
Joo, tuohan on ihan puhtaasti liikkuvuudesta kiinni. Se tanko pitää pystyä pitämään suoraan olkapäiden yläpuolella, muuten liike on ihan mahdoton, ainakin jos lisää yhtään painoa tankoon.

Mä olen tehnyt aina niin leveellä otteella, kuin tangosta saa.
Rautaa saa varmasti lisää, kun vaan löytää isommillakin painoilla sen tasapainon ja kohdan, missä se tanko pysyy ilman, että tarttee koko ajan hartialihaksilla vääntää käsiä taakse tai eteen. Jos siis liikkuvuus riittää, kun otetta leventää.

Mä olen tehnyt aina niin leveellä otteella, kuin tangosta saa.

Itse taas kavensin otetta olkapäiden säästämiseksi, mutta tämä lienee ihan mieltymyskysymys.

Erinomainen (ja kokonaisvaltaisuudessaan julman raskas :evil: ) liike on kyllä kyseessä. Suosittelen ehdottomasti kaikille! :thumbs:

Itse taas kavensin otetta olkapäiden säästämiseksi, mutta tämä lienee ihan mieltymyskysymys.

Erinomainen (ja kokonaisvaltaisuudessaan julman raskas :evil: ) liike on kyllä kyseessä. Suosittelen ehdottomasti kaikille! :thumbs:

Toki tähän vaikuttaa pituus, itse olen 194 pitkä, joten tanko on mulle vähän "lyhempi", kuin joillekkin. Kuitenkin mulla on joskus tullut ranteet kipeeksi tota tehdessä, joten vois yrittää kaventaa otetta. Tietysti mitä kapeempi ote, sitä pidempi vipuvarsi kehosta tankoon ja sitä kovemmalle keskivartalo joutuu --> hyvä juttu.

Tuo liikehän rasittaa ranteita ja olkapäitä vähemmän, jos vaan pystyy tekemään kädet kapeammalla. Mutta se taas vaatii enemmän liikkuvuutta olkapäihin ja yläselkään. Painonnostajathan tuota kai tekevät myös työntöotteella, eli kohtuullisen kapealla.

Tuo liikehän rasittaa ranteita ja olkapäitä vähemmän, jos vaan pystyy tekemään kädet kapeammalla. Mutta se taas vaatii enemmän liikkuvuutta olkapäihin ja yläselkään. Painonnostajathan tuota kai tekevät myös työntöotteella, eli kohtuullisen kapealla.

^ Totta joka sana.

156353936_9fbc9c54ef.jpg

Nonni jaksoinhan mä sillä tangolla :) Otin huomattavasti leveämmän otteen (peukalot pari senttiä merkeistä ulospäin). Täytyy tehdä vähän enemmän niin tiedän mitä mieltä mun olkapäät on tosta otteesta. Jalat laitoin kanssa leveämmälle, niin ku tolla painonnostajalla.

Normaalisti menen salille pyörällä. Matka ei kuitenkaan ole kummoinen, aikaa palaa max 10min. Ennen kyykkyä venyttelen kevyehkösti pohkeita ja etureisiä. Jos pohkeita ei venytä laisinkaan niin siitä ei hyvä seuraa. Se on kyllä ihan pakko tehdä. Sitten vaan vähän tangolla jumppaa, sitten pari sarjaa välipainoilla ennenkuin mennään itse asiaan.

Eilen kuitenkin kävi silleen että meninkin autolla salille ja oli kyykkypäivä. Tein vain sitten kevyet venytykset mutta eihän siitä mitään tullut, alko kramppaamaan etureisiä vaikka tein ihan kevyttä sarjaa :( Näin ei oo käynyt varmaan vuoteen, aloin vahvasti epäileen että pyöräilyn pois jättäminen aiheutti sen.

Back
Ylös Bottom