Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Eli kyykky on todella hankalaa, ei meinaa millään tulla ylös, koska työntö tulee vain etureidellä, en saa pakaralihaksilla työnnettä ollenkaan. Miten saan tekniikan kohdilleen? Voimaa kyllä on...

Kerroppa vähän millasessa asennossa teet: Onko lauta kantapäiden alla? Asennon leveys? Kuinka alas teet? Tangon sijainti... niskassa, epäkkäillä vai takaolkapäillä? Oteleveys tangosta? Polvien asento ala-asennossa? Muistatko vetää keuhkot täyteen ilmaa ja antaa ilman "laskeutua" tukemaan selkää? Teetkö etukyykkyä? Lähteekö selkä nousemaan ennen persettä vai toisin päin?

Ala-asennossa pakarat tiukasti yhteen kun lähdet nostamaan.

Matemaatista vertailua...

Lasken teille ja itselleni malliksi paljonko 45-asteen jalkaprässissä on oikeasti kiloja jaloilla ja saatte kaavan mitä voitte itse soveltaa vertailtaessa prässirautoja kyykkyrautoihin...

Jos ei tylsä matemaattinen teoria kiinnosta, niin hyppää suosiolla tekstin alaosaan.

Ensin teoriaa:

Pythagoraan lause on= a potenssiin 2+b potenssiin 2= c potenssiin 2

45-asteen prässissä a=b

c=neliöjuuri(a potenssiin 2+b potenssiin 2)

kaavalla siis saadaan, että c=1,41.. kun a ja b=1
c/a tai b=0,707.. eli noin 0,71 joka on 71%

Eli 45-asteen prässissä tulee oikeata "pystysuoraa" painoa jaloille noin 70 %, kun on vähennetty pyörän prässissä aiheuttama mitätön kitka.

Eli jos prässissä on 400kg +kelkka 45kg niin jaloille tulee 0,7*445=311,5kg

Jos haluaa saivarrella niin mun 118 kilon ruholla tulee lisäksi vielä polvesta alaspäin noin 20 % kehon painosta eli 24kg siis lihaksille yhteensä 311,5kg+24kg= 335,5kg

Verrataanpas jaökakyykkyyn näin teoreettisesti:

Painan 118 kiloa eli kyykyssä ruho polvista ylöspäin rasitteena (n.80%) eli 95kg. Kyykyssä vaaditaan siis niskaan rautaa 335,5kg-95kg=240,5kg

240,5kg jalkakyykkyraudat siis vastaa prässissä 400kg+(45kg kelkka).

Nyrkkisääntönä voisi soveltaa yksinkertaistettua kaavaa, joka suosii teoriassa jalkakyykkyä enemmän mutta antaa ehkä realistisemman kuvan:

0,7* (prässin raudat+kelkka) - oma paino = jalkakyykkyraudat

Esim. 0,7*(400+45) – 118 = 193,5 kg

Huom! Nämä laskelmat ei ota kantaa siihen kuinka paljon jalkakyykky vaatii monipuolisemmin lihaksiston käyttöä kuten selkä, vatsa, tasapaino jne... Kertoo kuinka paljon rautaa jaloilla suunnilleen on.

Summa summarum... Jalkakyykyssä on tietysti pienemmät raudat, koska pitää kantaa se oma ruhokin niiden rautojen lisäksi. 45-asteen prässissä tulee jaloille todellisuudessa vain 70 % rautojen ja kelkan painosta. Kyykkääminen on tietysti raskaampaa ja vähemmän voi nostaa rautaa, koska täytyy se tasapainokin säilyttää... jne

Eli karkeesti teoriassa 45-asteen jalkaprässin raudat on noin kaksinkertaiset verrattuna jalkakyykkyrautoihin. huom tosikarkeesti... ja teoriassa

Eli alotin tän jutun näin ekassa viestissäni...

Olen 189 cm 118kg joitakin vuosia epäsäännöllisesti treenannut aloittelija. Jalkaprässillä menee laitteesta riippuen syvältä puhtaasti 10 X 400-460kg +kelkka. Paljonkohan jalkakyykystä sitten teoriassa voisi nousta 10-sarja, ykköset yms.. ?

Tällä hetkellä uskallan tehdä 10 x 100 kg kyykyn noin 90 asteen polvikulmalla vielä hoippuvalla tekniikalla. Teidän omia kokemuksia ja vertailuja toivoisin tähän.

Eli jos mulla menee nyt 45-asteen prässissä 10 X 400kg+(kelkka 45kg)...

Niin teoriassa jalkakyykyyssä menisi maksimissaan 10 X 193,5 kg... mutta käytännössä siihen en pääse johtuen kyykyn käytännön vaatimuksista.

Jos joku väittää, että kyykystä menee yli 50 % prässiraudoista 45-asteen prässissä niin se on matemaattinen mahdottomuus.

Kyykyssä nousee tasan sen verran kun kokeilemalla saa, riippumatta siitä, että prässissä pumppaillaan miljoonalla.

Kylhän toi kyykky mun mielestä tehokkaampi jalkaliike on. Itse ainakin henk.koht. huomannu, että kyykky tuonu jalkoihin huomattavasti enemmän lihaksia kuin prässi. Joten suosittelen kyykkyä kaikille!:thumbs:

virtajar sanoi:
Mielenkiintoinen lasku...
Ei se kehon painon mukaan ottaminen mitään saivartelua ole. Ihan oikein teit kun sen huomioit.
Ilmeisesti olet jotain tekniikan alaa opiskellut? Osaatko yhtään arvioida paljonko kelkan pyörän pyörittämiseen ja kitkaan kuluu energiaa?
Täytyypä ottaa laskukaava testiin, kun lähiviikkoina alotan taas tauon jälkeen kyykyn.
Ja itse keskusteluun pitää sanoa, että mielestäni hyvä yhdistelmä jolla voi kyykkytulosta jopa parantaa vaikkei kyykkyä teekkään on prässi+mave. Oletuksena että kyykkytekniikka jo hallussa.

Aika hyvin vaikuttaisi pitävän tuo kaava paikkansa ainakin minun kohdallani, erityisesti jos sitä sovelletaan pelkkää kyykkyä tehneeseen joka kokeilee prässiä (toisin päin tehdessä tulee mukaan tekniikka ja keskivartalo, jotka rajoittavat).

Painan n. 84kg ja syväkyykystä tulee 5x 122,5kg, mutta prässistä tosiaan jotain hieman päälle 200kg sen kerran kun sitä kokeilin.

Tekniikkaa piti lähtee opiskelemaan mutta Liiketalous vei voiton. Valmistun vuoden päästä tradenomiksi ja markkinointi oon mun suuntautuminen. Onhan tota pythagoraan lausetta muistaakseni yläasteella jo käytetty. Lyhyestä matikasta kirjotin ällän. Tollanen käytännön matikka kyllä kiinnostaa varsinkin jos sitä voi soveltaa harrastuksiin. Jos lähetään kitkoja laskemaan niin täytyy kaivaa esille lukion fysiikan kirjat tai katsoa netistä kaavat.. kun olkapää+ojentaja-treeni on tehty niin voin palata aiheeseen :)

Salilla olen tämän kuullut, että kyykkypainot olisivat n. 40% siitä mitä prässissä.

Saattaa tuossa olla jotain perää, sillä kyykkään kevyesti 60 kg:lla 1x10, ja prässissä vastaava sarja menee 220 kg:lla.

Vaikka eipä sillä, vanha polvivaivainen ottaa kyykkäämisen kevyesti, ja tekniikkakin on vielä aivan viturallaan - mutta täältä tullaan, ehkä seon jonakin päivänä 50, sitten 60 tai jopa 70% :lol2:

Kyykky on koht. uus liike mulle ja tuossa kokeilin maksimin, nii meni 80kg just ja just kerran. Sitten tänään treeneissä kokeilin tehä 5 toiston sarjoja kyykyssä ja ihmettelin kun tuntuu että 65kg menee tiukille, nii 70kg tuntuu suunnillee samalta, samaten 75kg ja tein 80kg:lla 4 toistoo. Ainoa ero siihen maksimiyritykseen oli että maksimin tein suoraan syvältä, mutta nyt kun tein noita 5 toiston sarjoja, nii tein ensin yhden vajaan kyykyn ja sen jälkeen syvältä.

Eli yksinkertasemmassa muodossa:
1. Jos teen 80kg suoraan syvälle, saan vain yhden toiston 80kg:lla
2. Jos teen ensin yhden vajaan kyykyn 80kg:lla, saan sen jälkeen vielä 3 toistoo(ellei enemmänkin) syvältä:eek:

Mikä on siis ongelmana? Oisko antaa minkäänlaisia vinkkejä mulle? Apuja tarvittas

Mikähän tässä on se ongelma? Aika usein painot nousee hiukan paremmin kun on ensin tehnyt kevyemmällä muutaman toiston, tai esimerkiksi toisessa sarjassa huomaa, että paino nousee kevyemmin. Jos yrität suoraan ykköstä kylmiltään niin se on jokseenkin tyhmää.

Siis onko tässä vain kyse siitä, että toisella kerralla otat kunnolla lämpöä koneeseen ja toisella kertaa et? Itselläkin on ruvennut kyykky toimimaan paremmin, kun ottanut läpivetoa ennen niin on ollut paikat varmasti lämpöisinä.

Siis tuo maksimi oli eri päivänä kun nuo sarjat, ihan samaan tyyliin lämmittelyt otin molemmissa tapauksissa, mutta kyse on siitä että samassa sarjassa eka toisto on puolikyykky ja loput menee syvältä, mutta jos tämä eka toistokin on syvältä, sarja jää siihen. Outo juttu, ihmettelen itekkin. Sen takia kysynkin täältä.

Back
Ylös Bottom