Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

6point sanoi:
Muistanko nyt oikein että sulla oli punttiuraa lähemmäs 10v takana? Ite en ainakaan usko että saisin jalkoihin hyvin voimaa ja kokoa semmosia ultrapuhtaita hitaita kevyillä painoilla tehdyillä sarjoilla. Minkä pituisia sarjoja teet?
Treeniä on takana yli 16 vuotta, mutta viimeiset pari vuotta on mennyt olosuhteiden pakosta lähinnä ylläpitäen. Idiksenä oli kokeilla voimanostoa pitkän bodytreenin jälkeen, mutta polvet ja toinen olkapää kertoi hienovaraisesti, ettei vanhan ukon kannata alkaa sähläämään. Niinpä kyykystä ja penkistä on ollut totaalitaukoakin aika pitkäänkin.

Sinänsä hupaisa tuo kommentti jalkojen koosta, että reisissä mulla on suhteessa eniten massaa (perseen jälkeen) :hyper:.

HST:llä treenailen, joten sarjat on 15-10-5 toistoa kahden viikon jaksoissa. Etukyykkyvitosia on mennyt parhaimmillaan 110 kilolla oman painon ollessa 80 kiloa. Tuonne on taas matka kun vaivat alakropassa alkaa olla paranneltu.

Mä en edes yritä syväkyykkyä kuin ehkä pelkällä tangolla alkulämpöjä hakiessa. Polvikulma 90 astetta on tuonut ihan kohtullisia tuloksia, jos koittaa mennä syvemmälle niin alkaa polvet ja selkä valittaan. Mulla oli 3 vuotta sitten välilevyn pullistuma ja en todellakaan haluais kokea sitä helvettiä uudestaan.

Dopey sanoi:
Sinänsä hupaisa tuo kommentti jalkojen koosta, että reisissä mulla on suhteessa eniten massaa (perseen jälkeen) :hyper:.

Sinällään jännästi sama tilanne täällä, että mun sarjapainot etukyykyssä ovat vielä kaksinumeroisia, mutta reidet ja hanuriosasto ovat aina olleet edellä. Liikuteltaviin rautoihin vaikuttaa se että selkäni on rikki ja se on rajoittava tekijä kyykyissä, mutta joka tapauksessa puhtaasti, nätisti ja hitaastikin tekemällä jalat ovat kehittyneet vähintään samassa tahdissa kuin yläkroppa. Vaikka yläkehon liikkeissä painot ovat suhteessa paljon reilumpia.

Minulle on opetettu, että syväkyykky olisi nimenomaan polville parempi, kuin 'puolikyykky', sillä puolikyykyssä polvet joutuvat toimimaan jarruina, kun kyykky "pysäytetään". Ja jarruthan kuluvat aina.

SledgeHammer82 sanoi:
Minulle on opetettu, että syväkyykky olisi nimenomaan polville parempi, kuin 'puolikyykky', sillä puolikyykyssä polvet joutuvat toimimaan jarruina, kun kyykky "pysäytetään". Ja jarruthan kuluvat aina.

Minä ainakin pysäytän kyykyt reisillä, enkä polvilla.

Juu, kyllä syväkyykky pikemminkin tavallista ja etenkin puolikyykkyä terveellisempi liike polville on. Mutta ala-asentoon ei saa jäädä istuskelemaan.

MKM sanoi:
Juu, kyllä syväkyykky pikemminkin tavallista ja etenkin puolikyykkyä terveellisempi liike polville on.

Perustelut?

Itselläni polvivaivat helpotti, kun siirryin ½kyykkyyn. Polvillehan tulee sitä suurempi rasitus mitä pienempi on polvikulma. (tosin kokemusta vain yli 200kg kyykyistä)

Silloin kannattaa tehdä ½kyykkyä, kun haluaa voimaa, josta on hyötyä esim. juoksussa tai pallopeleissä. Polvikulmat säilyvät lajinomaisina. Ja saa nostettua enemmän rautaa. Toki aina välillä(varsinkin lämmittelyssä) kannattaa tehdä syväkyykkyä.

Kyykyn eri syvyyksien vaikutuksista polville on tehty useampiakin tutkimuksia. En nyt tähän hätään kerkeä niitä etsimään, mutta noin tiivistetysti: kyykky eri eri muodoissaan ei ole polvivaarallinen liike. Mutta jos valita täytyy, syvät versiot ovat vielä polviturvallisempia, sillä niissä pakarat, takareidet ja nivelsiteet ovat optimaalisimmin tukemassa polvien toimintaa. Itse teen sekä normaalia että syvää kyykkyä. ½-kyykyn lajinomaisuudesta ja hyödyllisyydestä urheilijoille voi olla montaa mieltä. Esim. aina referoimistani NFL-joukkueista yli puolet ei usko "lajinomaiseen" punttiharjoitteluun: salilla hankitaan lihakset, kentällä opetellaan käyttämään niitä. Kyykyt tehdään verrattain syvinä, sillä siten on havaittu hankittavan parhaiten lihasta.

MKM sanoi:
Kyykyn eri syvyyksien vaikutuksista polville on tehty useampiakin tutkimuksia. En nyt tähän hätään kerkeä niitä etsimään, mutta noin tiivistetysti: kyykky eri eri muodoissaan ei ole polvivaarallinen liike. Mutta jos valita täytyy, syvät versiot ovat vielä polviturvallisempia, sillä niissä pakarat, takareidet ja nivelsiteet ovat optimaalisimmin tukemassa polvien toimintaa. Itse teen sekä normaalia että syvää kyykkyä. ½-kyykyn lajinomaisuudesta ja hyödyllisyydestä urheilijoille voi olla montaa mieltä. Esim. aina referoimistani NFL-joukkueista yli puolet ei usko "lajinomaiseen" punttiharjoitteluun: salilla hankitaan lihakset, kentällä opetellaan käyttämään niitä. Kyykyt tehdään verrattain syvinä, sillä siten on havaittu hankittavan parhaiten lihasta.

Kannatta kokeilla itse mitkä kyykyt sopivat. Syvät kyykyt ei sovi polvilleni, ei se tarkoita että ei sopisi muille. Raudan määrällä on myös varmasti merkitystä. Alle 200kg on varmasti aika turvallista kyykätä syvään. Pystyn itsekkin kyykkäämään syvään (alle 200kg:llä) ilman siteitä ongelmitta, vaikka polveni oireilee muuten vähän väliä.

Mitä hyötyä on voimasta, jota ei voi lajissa käyttää?

jarska sanoi:
Miksi syväkyykyillä hankittua voimaa ei voisi käyttää esim. pikajuoksussa?
Pitääkö tässä jälleen kaivaa esille se tutkimus, jossa eri urheilulajien huiput laitettiin juoksemaan 30 metriä? ;)

jarska sanoi:

Kysymys olisi voinut olla perusteellisempikin, enkä tiedä, vastaanko oikeasta näkökulmasta, mutta yritän lyhyesti. Kyllä lihaskudoksella lajissa kuin lajissa käyttöä on. Toimii paremmin kuin läski tai luu. Sen sijaan salilla hankitut hermostolliset taidot (taito penkata maksimaalisesti, taito kyykätä räjähtävästi jne.) eivät monien asiantuntijoiden mielestä merkittävissä määrin siirry urheilukentille, joissa liikeradat, vastukset, suoritusnopeudet jne. ovat usein niin kovin erilaisia. Vastustajan pysäyttämiseksi tarvitaan lihasta ja sähäkkää taklaustekniikkaa - ei taitoa nostaa puntteja, jollakin tietyllä tyylillä.

Olen sitä mieltä.

Mitä syvempi kyykky---> sitä suurempi supistus lihakselle---> sitä vahvempi ja suurempi lihas---> sitä suurempi hyöty.

Syvä kyykky ottaa erinomaisesti sivureisiin, etureiteen, jonkin verran takareiteen ja erinomaisesti pakaroihin.

Itse olen aina tehnyt syvä kyykkyjä silleen perse kantapäihin tyyliin, eikä loukkaantumisia ole koskaan ollut.

Se on PP'tta, että polvet kärsii syvissä. Jos tekee alusta asti syvää niin there's no problem. Ajattele, kun seisot-> polvet joutuu rasitukseen, jos kävelet-> polvet joutuu rasitukseen, jos juokset polvet joutuu rasitukseen.
Missä polvet ei joutuisi rasitukseen? Mitä hyötyä omaa vahvat jalat jos polvet ovat kuin vanhuksen.

Ei ole kyykystä kiinni, en usko, tuota voi tapahtua missä vain liikkeessä jos puskee niitä pään verisuonia paineen alle. Ihme kyllä, että kun syväkyykky on lempilajini en ole kokenut kyllä tuota ikinä. Kerran flunssan jälkeen alkoi pyörryttämään ensimmäisen sarjan jälkeen ja treenin loppupuolella tuli pieni oksennuskin suuhun, mutta ei ikinä terveenä mitään vastaavaa.

Pecman sanoi:
Miksi syväkyykyillä hankittua voimaa ei voisi käyttää esim. pikajuoksussa?
Pitääkö tässä jälleen kaivaa esille se tutkimus, jossa eri urheilulajien huiput laitettiin juoksemaan 30 metriä? ;)

Tiettyyn rajaan asti syväkyykyt ovat hyviä.

Laita vaan tutkimusta kehiin. Kiva nähdä miten itse pärjäisin.

jarska sanoi:
Silloin kannattaa tehdä ½kyykkyä, kun haluaa voimaa, josta on hyötyä esim. juoksussa tai pallopeleissä. Polvikulmat säilyvät lajinomaisina. Ja saa nostettua enemmän rautaa. Toki aina välillä(varsinkin lämmittelyssä) kannattaa tehdä syväkyykkyä.

Pitääkö juoksutyyliäni muuttaa jotenkin, kun pikajuoksuharjoittelusta minulla menee takareidet eikä etureidet kipeäksi? Takareisiähän ei puolikyykky kehitä lainkaan?

jarska sanoi:
Tiettyyn rajaan asti syväkyykyt ovat hyviä.

Missä se raja menee? :confused:
jarska sanoi:
Laita vaan tutkimusta kehiin. Kiva nähdä miten itse pärjäisin.

Pound for pound, Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964. Sports scientists found that Olympic lifters were able to both vertical jump higher than any class of athletes (including the high jumpers), and run a 25 yard dash faster than any class of athletes (including the sprinters).
http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/1olympic.htm

Syväkyykyistä on näköjään hyötyä ainakin jos haluaa juosta nopeasti tai hypätä korkealle.

Pecman sanoi:
Pound for pound, Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964.

Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että tämä taitaa olla uutisankka koko tutkimus. Massive scientific expedition.......missäs noita tutkimustuloksia pääsee tarkastelemaan? Jos jollain on linkkiä noihin tuloksiin, niin perun pahat sanani ja lupaan olla postaamatta yhtään viestiä kahteen viikkoon.

Pecman sanoi:
Missä se raja menee? :confused:

Pound for pound, Olympic weightlifters have a greater level of speed-strength than any other class of athletes in all of sport. This fact was made very clear during a massive scientific expedition carried out on the athletes at the Mexico City Olympics in 1964. Sports scientists found that Olympic lifters were able to both vertical jump higher than any class of athletes (including the high jumpers), and run a 25 yard dash faster than any class of athletes (including the sprinters).
http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/1olympic.htm

Syväkyykyistä on näköjään hyötyä ainakin jos haluaa juosta nopeasti tai hypätä korkealle.

EI OLE TODELLISTA!!! :hyper: :itku:

Mikä tutkimus toi on ei mitään tuloksia. 25 yardia ei ole mikään matka juosta. 30m voidaan pitää matkana, jossa pitää jo vähän juosta. Siinäkin voi lähes ilman juoksuharjoittelua (varsinkin pystylähdöllä) voittaa maailmanhuippusprintteri ja 60m:llä ei ole toivoakaan.

Tahvo Tohveli sanoi:
Minulle on jäänyt sellainen käsitys, että tämä taitaa olla uutisankka koko tutkimus. Massive scientific expedition.......missäs noita tutkimustuloksia pääsee tarkastelemaan?

Tutkimuksen tehnyt mies oli tohtori Michael Yessis ja ilmeisesti tuota tutkimusta on referoinut kirjoissaan mm. Zatriosky ja Siff eli tuskin on ihan ankka.

jarska sanoi:
25 yardia ei ole mikään matka juosta. 30m voidaan pitää matkana, jossa pitää jo vähän juosta.
Lopeta selittely ja painu vaan rohkeesti syväkyykkäämään ja rinnallevetämään! :whip:
Ethän halua olla painonnostajia hitaampi juoksija? :lol2:

Back
Ylös Bottom