Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mites olette ujuttanut Trap baria ohjelmaan maven kaveriksi?
Vai saisko tuosta hyötyö/haittaa maveen jos hetken vetelis pelkästään trap barilla?

Nyt tehnyt vaan satunnaisesti Trap baria maven tilalla, alemmilla otekahvoilla.
Mielessä siis myös siirtyä mavessa sumovetoon hetkeksi, ihan vaihtelun vuoksi.
Kyykkyä tulee siis treeneissä 3krt/vko, mavea vuoroviikoin 1 tai 2krt/vko.

Nyt olen minäkin saanut ensikosketukseni trap bariin. Kannoin sen pois jaloista, kun oli mokoma tiellä salini mavepaikalla :rolleyes: Vakavammin puhuen: pitää se tuotakin joskus koettaa, kunhan alkaa tämä normimave ensin jossain vaiheessa puuduttamaan/tökkimään. Saapahan ainakin sitä ärsykevaihtelua.

^Olen tuon lukenut aiemminkin, silloin jo mietin josko kokeilis hetkeksi korvata tankomaven kokonaan tuolla. Trapilla saattais saada hyötyä myös kyykkyyn?
Mavehan mulla on 2xomapaino, kyykky hädintuskin 1,3xomapaino.
Tuskin vaihtaminen trap bariin antais kauheasti takkiin mavessa, hyvin samankaltaisia kuitenkin? Kyykkyyn saattais saada apujakin trapista?

Ja vanhan ukon selkäkin kiittäis, kai.

Viimeksi muokattu:
^^
Tuossa kirjoituksessa oli ihan mielenkiintoisia pointteja. Trap barin kanssa voi käyttää isompia kuormia ja kiihtyvyys ja voimantuotto saadaan isommiksi -> parempi harjoitusvaikutus (oletettavasti). Etureidet saa paremmin mukaan -> voisi sitä(kin) kautta hyödyttää myös kyykkyä. Selän pyöristymisen vaara nostajan väsyessä on pienempi kuin normimavessa -> sopii myös volyymitreeniin ja pitkiin, uuvuttaviin sarjoihin. Liikerata on vapaampi. Tässä päällimmäiseksi mieleen jääneet asiat. Niin ja itselleni vähän negatiivinen juttu: pienikokoiselle nostajalle standardin trap barin oteleveys saattaa olla turhan iso.

JTO:ta pyysin trap barin ohjelmaan mukaan, niin kokeillaan vedon apuliikkeen paikalla. Mielenkiintoista nähdä mitä kaksi vetoa viikkoon vaikuttaa vedon ja kyykyn tuloksiin. :oujee:

Joo normiveto vetopäivänä ekana ja trapbar-veto kyykkypäivän kakkosena. Tuli tuosta kahvahommasta mieleen, että oishan sitä voinut omaan tankoon hitsata otteet hieman kapeammalle kuin kaupallisissa. Minun mitoilla kahvaleveys alkaa olemaan lähempänä tempaustaotetta..

Ok, kiitos selvennyksestä. Ja se tankohan kannattaa tosiaan räätälöidä omiin mittoihin, jos siihen on mahdollisuus. Hmm.. tempaus trap barilla voisi olla aika mielenkiintoisen näköinen suoritus :hyper:

Vai saisko tuosta hyötyö/haittaa maveen jos hetken vetelis pelkästään trap barilla?

Nyt tehnyt vaan satunnaisesti Trap baria maven tilalla, alemmilla otekahvoilla.
Mielessä siis myös siirtyä mavessa sumovetoon hetkeksi, ihan vaihtelun vuoksi.
Kyykkyä tulee siis treeneissä 3krt/vko, mavea vuoroviikoin 1 tai 2krt/vko.

Jos hyötyjä normi maveen haet niin henk.koht toiminut mave stopilla ja rinnalleveto loistavasti.

^Rinnalleveto ei ole mun juttu.
Ja ehkä mä tartten hyötyä kyykkyyn enemmän, jota trap bar vois myös antaa kuten @aikamies tuossa ounasteli.
Kyykky kun mulla on aivan jaska. Omaan maveen oon tällä hetkellä kohtuu tyytyväinen.
Saattais jopa vähän niinku läpsiä kahta kärpästä kerralla. Meinaan siis että trap bar kun menee vetona aika lähelle mavea kuitenkin?
Enpä mä tuossa mitään häviä jos kokeilis vedellä pelkkää trap baria aikansa. Oma kuitina on että voin jopa päästä voitolle. Kokeilemallahan se selviää. :whistle:

Milläs helvetillä fiksaisin omassa mavessa sen, että suoristan usein jalat liian aikaisin ennen selkää? Pelkkä sarjapainojen lasku ja tekniikkaan keskittyminen ei näköjään auta. Trapbarilla tätä ongelmaa ei luonnollisesti ole, mutta tangolla tehtynä kapealla jalkojen asennolla tuntuu että polvet on tiellä -> jalat suoristuu. Hyvin vähän mavea ylipäätään harrastanut, viimeiseen vuoteen en ollenkaan. Nyt kun taas aloitin niin huolimatta naurettavan varovaisista sarjapainoista, meinaa jalat suoristua väkisinkin etuajassa. Stoppivedot ainoa oikea ratkaisu tekniikan parantamiseen? Sumoa kanssa mietin, jos koittais opetella tekniikkaa sillä.

Milläs helvetillä fiksaisin omassa mavessa sen, että suoristan usein jalat liian aikaisin ennen selkää?

Vaikka Jeff ei mikään voimanostaja olekaan, niin itse ainakin sain tuosta videosta jotain irti. Ainakin itsellä auttoi tuo ajatus, kun tavallaan erotteli noston alkuun kahteen osaan. Ensin keskivartalo ja yläselkä tiukaksi ja painetaan jaloilla maahan, kuin jalkaprässiä tehdessä, kunnes tanko on polvissa. Sitten ojennetaan pakaroilla lonkka ja painetaan lantio eteen.

... tangolla tehtynä kapealla jalkojen asennolla tuntuu että polvet on tiellä -> jalat suoristuu.

Kuulostaa siltä, että yrität pitää selkää liian pystysuorassa. Älä kyykisty vaan kumarru melkein suorin jaloin kun otat tangosta kiinni, sitten vasta lasket lantiosta alemmas ja siirrät painoa taakse, jotta saat selkää vähän suoremmaksi. Rohkeasti vaan vedät vaikka selkään jää pieni luonnollinen kaari. Ei se siitä heti rikki mene.

Moikka.

Mulla on tämmönen voimajakso menossa, jossa pääpaino on kyykkyenkan rikkominen tässä kevään kuluessa. Tein ite ohjelman, jonka mukaan on menty. Nyt alkaa jo rauta painaa jonkin verran, etenkin noissa 5 x 4 sarjoissa. Ehkä siinä on vielä 5-15kg varoja. Vaikea sanoa. Viimeksi 5x4 viimeisen sarjan viimeinen toisto meni vielä nätisti stopilla. No oli miten oli, niin miten suosittelisitte jatkamaan tästä eteenpäin. Jonkinmoinen piikkausjakso olisi varmasti nyt paikoillaan, vai kui? Nykyinen ennätys on 160kg ja tarkoitus on kokeilla 170-180 kiloa.

Ite ajattelin että kasit vaihtuisivat kutosiksi, kutoset nelosiksi ja neloset kakkosiksi - kolmosiksi. Onko ihan päätön ajatus, vai onko mielessä parempaa piikkailuun? Jos on, niin kertokaa ihmeessä. Mielenkiinnolla otan ideoita vastaan.

Tässä ohjelma millä olen mennyt tammikuusta asti. Kyykky on aina noin kerran viikossa, riippuen lähinnä työvuoroista, eli miten puntille joutaa.

3 x 8 70kg 1680kg ok
4 x 6 80kg 1920kg ok
5 x 4 100kg 2000kg ok

3 x 8 75kg 1800kg ok
4 x 6 85kg 2040kg ok
5 x 4 105kg 2100kg ok

3 x 8 80kg 1920kg ok
4 x 6 90kg 2160kg ok
5 x 4 110kg 2200kg ok

Kevennys

3 x 8 85kg 2040kg ok
4 x 6 95kg 2280kg ok
5 x 4 115kg 2300kg ok

3 x 8 90kg 2160kg ok
4 x 6 95kg 2280kg (Tässä mennään nyt.)
5 x 4 120kg 2400kg

View: https://www.instagram.com/p/Bu_RypKFZeX/

Siis oliko sun maksimi ennen tuota voimajaksoa 160kg? Jos oli niin miksi ihmeessä aloitit tuollaisella n. 45% painoilla tuon syklin? Kovin treeni eli tuo 5x4x115kg on otettu 12 viikkoa syklin aloittamisesta? Tuo on 72% maksimista, tiedän että yksilöerot ovat suuria mutta keskiverto voimailija ottaa (kärjistettynä) tuon volyymin muodossa 2x10 ja silti jää toisto pari varaa. Vaikka tuossa olisi se 15kg varaa niin sehän olisi 81,25% maksimista. Oletettavasti olisit pystynyt aloittamaan nuo 5x4 treenit about siitä painosta.

Jos nyt nouset noissa nelosissa johonkin 145kg pintaan niin tuo 170kg onnistunee järkevällä piikkauksella.

Munkin silmään aloitettu turhan kevyesti koko voimajakso, mutta nythän sitä on turha miettiä. Samaa mieltä olen myös siitä, että pikkuhiljaa alat olla siinä pisteessä, mistä homman ois voinut aloittaa. Harkitsisin myös kyykyn frekvenssin nostamisen n. kahteen kertaan viikossa. Toinen treeni voisi ainakin alkuun olla kevyempänä, jos tuntuu, ettei paukut riitä. Todennäköistä on, että voimanpaskaa tarttuisi paremmin hieman tiheämmillä harjoituskerroilla.

Eli en välttämättä vielä piikkaisi sen kummemmin.

On tuossa nyt silti 1.-4. tästä Wendlerin core arvoista treenaamiseen ja 5:skin voi olla jossain taustalla mukana:
1. Start too light
2. Progress slow
3. Use compound movements
4. Attempt to set PRs

View: https://www.youtube.com/watch?v=s8nsYCPi3Tc&t=0s

Jos ei ole kiire mihinkään, kuten yleensä harvalla oikeasti on muualla kuin korvien välissä, kyllähän tuota voi jatkaa samallakin mallilla niin pitkään kun vaan etenee ja maistuu hyvältä. Ykköseen tähtävää jakson ehtii kyllä tehdä kun tuo malli on katsottu loppuun asti. Jos matkalla tulee uudet 4RM ja 8RM ennätykset niin ykkönen pitäis olla aika varma homma.

Kiitoksia vastauksistanne!!

Miksi aloitin noin alhaalta? Tein sen osittain tahallaan ja osittain tietämättömyyttäni. Ihan ite väsäsin ohjelman. Katoin että siinä olisi jonkinnäköinen progressio kokonaiskuorman suhteen jne. Ideana suht mataliin aloituspainoihin on se, ettei leikki loppuisi ihan heti. 160 kyykkäsin ekan kierron, eli 5x4 setin lopuksi testimielessä.

Okei, eli ohjelma on ihan jees sinänsä? Jos näin, niin jatketaan tällä, ja piikkaillaan myöhemmin? Treenitiheyttä voisin kyllä nostaa, esim. just 2 x vko, mutta se tarkoittaa sitä, että kolmijakoinen ohjelma (jalat, rinta-olka-ojentaja - selkä,hauis) on muutettava kaksijakoiseksi, eli kyykky ja yläkerta. Eikä sekään ole ongelma, koska kyykky edellä tätä hommaa on nyt yritetty puskea tämä kevät. Mulla kun yövuorot nappaa aina kolme vuorokauttaa viikosta pois keskimäärin, niin se rajoittaa noita treenipäiviä rumasti.

Back
Ylös Bottom