Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

@Täysiii! muisti että ollaan aloittelijoiden osiolla. ;)

Kuten moni täällä on jo todennut niin paras apuliike kyykkyyn on se mikä vahvistaa juuri sun heikkouksia. Pelkästään pääliikkeelläkin pääsee kyllä pitkälle. Jos kyykky on alle 2x omapaino riittänee 2-3 normikyykkytreeniä viikossa ihan hyvin parantamaan kyykkyä. Jos kyykky on alle 1,5x omapaino sulla ei ole yhtä heikkoa kohtaa vaan kaikki kohdat ovat heikkoja ja kroppaa kannattaa vahvistaa monipuolisesti itselleen mielekkäällä tavalla eikä takertua yksityiskohtien kuten yhden tietyn apuliikkeen optimointiin.
Oma kyykky on nihkeästi 1,3x omapaino. Jatkan siis kyykkäämisen kehittämistä kyykkäämällä.:)
Mave kuitenkin on 2x omapaino, kummastuttaa vaan toi kyykyn surkeus. Mutta kai se maltilla sieltä lähtee nousuun.

Stopit omassa heikossa kohdassa / (~10 cm alhaalta tms) on aika varma valinta ilman suurempaa analyysia. Haaste omavalmennuksessa on sen annostelu, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. mm. 1-3 toistoa, stop 2-3s on ollut itsellä käytössä. Harrastusmielellä menisin tekemisen mielekkyys edellä.

@Täysiii! muisti että ollaan aloittelijoiden osiolla. ;)

Oma kyykky on nihkeästi 1,3x omapaino. Jatkan siis kyykkäämisen kehittämistä kyykkäämällä.:)
Mave kuitenkin on 2x omapaino, kummastuttaa vaan toi kyykyn surkeus. Mutta kai se maltilla sieltä lähtee nousuun.
Onko sulla aina laahannut kyykky jäljessä? Itsellä myös noin 1.3x omapaino. Ollut koko treeni uran noin paljon jäljessä, vaikka olen tehnyt eniten kyykkyjä. Vaikka vähän edistyisi, yläkroppa kehittyy samalla. Suhde ei muutu mihinkään.

No mun tapauksessa ei kai voi käyttää sanaa aina, en mä ole kyykkänny kuin vuoden vasta. Mavea vähän kauemmin, ja mavessa vaan jostain syystä tullut enemmän tehtyä ykkösiä+vähemmän toistoja yleensäkin.
Josko toi ero tulee myös sieltä? Plus siitä että oon vaan yksinkertaisesti paska kyykkäämään.
Kyllä mä olen päättänyt kuroa tuota eroa kiinni. Penkkikin tällä hetkellä lähellä kyykkyä. :LOL:
Kyykky vaan vaati multa enemmän panostusta, kyllä se sieltä vielä kehittyy. (y)

Ekan treenivuodenhan mä hukkasin kaikenmaailman bodauskoneissa jalkojen suhteen.

@brilleaux: Onhan tuo varmaan helpompaa lähteä ykkösmaksimia kokeilemaan mavessa kuin kyykyssä, kun ilman varmistajaa treenaa. Vaikka häkissä kyykkäisikin. Ja toisaalta kokemukseni mukaan mavessa on alaselkä äkkiä tukossa, jos kovin paljon toistoja tekee.

Tykkään silti tehdä ykkösmaksimit niin, että alla on jo vähintään neljän toiston sarjvoja viisi kiloa pienemmillä painoilla. Että varmasti paikat on valmiit siihen uuteen maksimiin.

Minä olen nyt ensimmäisten kuukausien laitteiden nitkuttamisen jälkeen treenannut kyykkyä ja mavea suunnilleen vuodenvaihteesta lähtien. Kyykky on tällä hetkellä 1,1 x omapaino ja mave melkein 1,5 x. Kaipa tämä ihan ok alku on, mutta tavoitteet ovat kyllä korkeammalla.

Mavettaminen tuntuu hyvältä ja luontevalta, maksimipainoilla tosin alkavat näpit olemaan jo aika lujilla. Kaipa ne siinä vahvistuvat samalla kun raudat kasvavat. Takakyykky edistyy hitaasti, mutta nihkeästi. Syvyyttä olen siihen sentään saanut nyt alkuvaihetta paremmin pl. maksimia lähellä olevat painot. Eteenpäin tuntuu tuokin menevän, kun vaan jaksaa tahkota.

Etukyykky ei tullut vielä ohjelmaan vaikka meinasin, ranteet ja näpit eivät taivu siihen perusversioon ja vaihtoehto sille on vielä opettelematta. Teen nyt sitten takakyykkyä kolme kertaa viikkoon ja mavea kroppa tuntuu hyvin kestävän kaksi kertaa viikossa. Kevyellä viikolla jätän maven yhteen kertaan ja kyykyn kahteen.

Etukyykky ei multa onnistunut olkapään takia. Korvasin sen ssb-kyykyllä.
Toki taidan jättää sen nyt pois ja kokeilla tahkota pelkkää takakyykkyä 3krt/vko kunnes päästään sinne asti että apuliikkeitä kannattaa edes alkaa miettiä.
Etukyykkyä vois jossain välissä taas kyllä kokeilla, olkapää kun rupeaa olemaan kokolailla kunnossa.

@brilleaux: Onhan tuo varmaan helpompaa lähteä ykkösmaksimia kokeilemaan mavessa kuin kyykyssä, kun ilman varmistajaa treenaa. Vaikka häkissä kyykkäisikin. Ja toisaalta kokemukseni mukaan mavessa on alaselkä äkkiä tukossa, jos kovin paljon toistoja tekee.

Tykkään silti tehdä ykkösmaksimit niin, että alla on jo vähintään neljän toiston sarjvoja viisi kiloa pienemmillä painoilla. Että varmasti paikat on valmiit siihen uuteen maksimiin.

Minä olen nyt ensimmäisten kuukausien laitteiden nitkuttamisen jälkeen treenannut kyykkyä ja mavea suunnilleen vuodenvaihteesta lähtien. Kyykky on tällä hetkellä 1,1 x omapaino ja mave melkein 1,5 x. Kaipa tämä ihan ok alku on, mutta tavoitteet ovat kyllä korkeammalla.

Mavettaminen tuntuu hyvältä ja luontevalta, maksimipainoilla tosin alkavat näpit olemaan jo aika lujilla. Kaipa ne siinä vahvistuvat samalla kun raudat kasvavat. Takakyykky edistyy hitaasti, mutta nihkeästi. Syvyyttä olen siihen sentään saanut nyt alkuvaihetta paremmin pl. maksimia lähellä olevat painot. Eteenpäin tuntuu tuokin menevän, kun vaan jaksaa tahkota.

Etukyykky ei tullut vielä ohjelmaan vaikka meinasin, ranteet ja näpit eivät taivu siihen perusversioon ja vaihtoehto sille on vielä opettelematta. Teen nyt sitten takakyykkyä kolme kertaa viikkoon ja mavea kroppa tuntuu hyvin kestävän kaksi kertaa viikossa. Kevyellä viikolla jätän maven yhteen kertaan ja kyykyn kahteen.

Minullakaan ei taivu kaikki sormet sinne tangon alle etukyykyssä, ei toivoakaan. Itse kyykkään niin, että vain etu ja keskisormi ovat tangon alla.

Minullakaan ei taivu kaikki sormet sinne tangon alle etukyykyssä, ei toivoakaan. Itse kyykkään niin, että vain etu ja keskisormi ovat tangon alla.
Mulla jää tangon koko paino sormien varaan, joten ei kauheasti helpota vaikka vähentää käytössä olevien sormien määrää. 70 kg kohdalla tuntuu jo aika pahalta, kun venytys on äärimmillään ja ranteetkin alkavat olla melko solmussa :confused:

Painonnostossahan ote otetaan koko kädellä, ei pelkillä sormilla. Muille suosittelen käyttämään remmejä jos ei ole kiinostusta parantaa venyvyyttä. Remmeillä saa asennon todella luontevaksi ja mukavaksi, tosin venyvyys paranee myös nopeasti kun vähän kestää kipua ja harjoittelee oikeata asentoa hieman kuormatulla tangolla.

Ei taipunu kädet mullakaan kun alotin etukyykyn. Mutta siitä ne on vetristyny sitkeästi kyykkäämällä, ranteita venyttelemällä ja ottamalla valakyykky viikottaiseen treeniin. Minusta on parempi etukyykätä kun on vain muutama sormi tangon alla. En ole tuntenut kipua missään. Remmikikkaa käytin kun oli sormivamma. Hyvin toimi. Mutta en käyttäisi muuten. Mielummin parantaisin liikkuvuutta.

Painonnostossahan ote otetaan koko kädellä, ei pelkillä sormilla. Muille suosittelen käyttämään remmejä jos ei ole kiinostusta parantaa venyvyyttä. Remmeillä saa asennon todella luontevaksi ja mukavaksi, tosin venyvyys paranee myös nopeasti kun vähän kestää kipua ja harjoittelee oikeata asentoa hieman kuormatulla tangolla.

Koitin tuon remmitouhunkin aikanaan mutta en tykännyt. Koitan kyllä leputtaa sitä tankoa niin paljon tuossa olkapäillä ettei niille muille sormille nyt kovin tarvetta ole ollut.

Testailin eilen taas sumomavea ja tuli selväksi että tartten pitkät sukat.
Hyvät kestävät sukat tuohon hommaan, mitä porukka käyttää?

Sumo äkkiseltään kyllä taitaa olla mulla heikompi, mutta alan treenata sitäkin. Sääret tarttee vaan tuossa näemmä suojaa enemmän kapeaan maveen nähden.

Testailin eilen taas sumomavea ja tuli selväksi että tartten pitkät sukat.
Hyvät kestävät sukat tuohon hommaan, mitä porukka käyttää?

Sumo äkkiseltään kyllä taitaa olla mulla heikompi, mutta alan treenata sitäkin. Sääret tarttee vaan tuossa näemmä suojaa enemmän kapeaan maveen nähden.

Kaikkia maailman halvimpia polveen ylettyviä sukkia (tai säärystimiä, Cittarista ostin kompressiosäärystimiä poistosta), sit siihe Rehbandin neopreenilämppärit päälle niin ei oo sen koommin rouhinu.

Onko etu- ja takakyykky todella kapealla asennolla (ehkä jopa jalat yhdessä), syvään tai 90-asteen kulmaan tehtynä yhtä tehokas ja samoja lihaksia kuormittava kuin normaalilla ja leveällä asennolla?

Miksi se pitäisi niin tehdä? Tai siis, itsekin kyykkään varsin kapealta mutta jalat yhdessä alkaa olla vähän erikoisen kuulosta jo :D voimailuun ei kapea tapa liene optimi, mutta bodailuun minusta aivan yhtä hyvä kuin leveä asento.

Onko etu- ja takakyykky todella kapealla asennolla (ehkä jopa jalat yhdessä), syvään tai 90-asteen kulmaan tehtynä yhtä tehokas ja samoja lihaksia kuormittava kuin normaalilla ja leveällä asennolla?
Kyllä se sinne menee minne pitääkin, mutta on toki haastavampi ja raskaampi tehdä, eli samoja kuormia ei kannata yrittää.

Itsellä ainakin kapea ottaa etureisiin enemmän. Tosin miksi pitäisi kyykätä jalat kiinni toisissaan? En näe että saa mitään etua, päinvastoin. Tasapaino huono ja voi loukata itsensä.

Miksi se pitäisi niin tehdä? Tai siis, itsekin kyykkään varsin kapealta mutta jalat yhdessä alkaa olla vähän erikoisen kuulosta jo :D voimailuun ei kapea tapa liene optimi, mutta bodailuun minusta aivan yhtä hyvä kuin leveä asento.
Polven nivelsiteitä ajattelin varoa.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom